Στα «σύννεφα» πετούν οι επενδυτές των αεροπορικών εταιρειών σε Ευρώπη και Αμερική, μετά τις εκτιμήσεις της Διεθνούς Ένωσης Αερομεταφορών (ΙΑΤΑ) για εκτίναξη κερδών τα έτη 2015-2016 χάρη στη βύθιση της τιμής του πετρελαίου.

Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της ΙΑΤΑ, η κερδοφορία στον κλάδο αναμένεται να εκτιναχθεί κατά 10% το 2016 και να αγγίξει τα επίπεδα ρεκόρ των 36,3 δισ. δολαρίων. Για το 2015, «βλέπει» διπλασιασμό κερδών στα 33 δισ. δολάρια, από 29,3 δισ. δολάρια που ήταν οι προηγούμενες εκτιμήσεις, ποσό διπλάσιο από το περσινό (17,4 δισ. δολάρια).

Τον «χορό» των κερδών σέρνουν οι αερομεταφορείς της Βόρειας Αμερικής, οι οποίοι θα συγκεντρώσουν περισσότερα από τα μισά κέρδη του κλάδου τα έτη 2015-2016. Το περιθώριο καθαρού κέρδους για τον επόμενο χρόνο εκτιμάται ότι θα διαμορφωθεί στο 5,1%.

«Επιτέλους θα επιστρέψουμε, μετά από πολλά χρόνια, στο ελάχιστο επίπεδο κερδοφορίας που θα περίμενε ένας επενδυτής», δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος της ΙΑΤΑ, Tony Tyler, στη Γενεύη. «Τα νέα είναι καλά. Ο κλάδος των αερομεταφορών παρουσιάζει ισχυρές χρηματοοικονομικές και λειτουργικές επιδόσεις και οι επιβάτες επωφελούνται από τη μεγαλύτερη αξία όλων των εποχών».

Ο Tyler προειδοποιεί, ωστόσο, ότι μπορεί να υπάρξει επιβράδυνση των κερδών τα επόμενα έτη, καθώς οι περισσότερες εταιρείες θα εξαντλήσουν το 2016 το μέγιστο όφελος από την κατακρήμνιση στην τιμή του πετρελαίου. Επιπλέον, αναμένεται αύξηση των επιτοκίων στις ΗΠΑ με αποτέλεσμα την αύξηση στο κόστος δανεισμού.

Η αναδιάρθρωση της αμερικανικής αγοράς αερομεταφορών συνέπεσε με την ισχυροποίηση της οικονομίας και την ανατίμηση του δολαρίου, γεγονός που έδωσε ώθηση στην κερδοφορία των εταιρειών στη Βόρεια Αμερική. Μετά τη συγχώνευση της AMR Corp. με την αμερικανική Airways Group Inc., οι μεγάλοι αερομεταφορείς μειώθηκαν σε τρεις, γεγονός που σημαίνει ότι μπορούν να ελέγχουν καλύτερα τη δυναμικότητα και τους ναύλους.

Στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού, οι ευρωπαϊκοί αερομεταφορείς αναμένεται να συγκεντρώσουν στα ταμεία τους 6,9 δισ. δολάρια το 2015 και 8,6 δισ. δολάρια το 2016, χάρη στη συνεχιζόμενη πτώση του πετρελαίου και την ανάκαμψη της ευρωπαϊκής οικονομίας που θα οδηγήσει σε ενίσχυση της ζήτησης.

Όσον αφορά στις αεροπορικές εταιρείες Ασίας-Ειρηνικού, τα κέρδη θα αυξηθούν στα 6,6 δισ. δολάρια, από 5,8 δισ. δολάρια το επόμενο έτος, αν και το μέσο όφελος ανά επιβάτη εκτιμάται ότι θα διαμορφωθεί στα 5,13 δολάρια –πολύ χαμηλότερα από τα 21,44 δολάρια στις ΗΠΑ και τα  8,80 δολάρια σε Ευρώπη.

Σε «ψαλίδισμα» των εκτιμήσεών της προχώρησε, ωστόσο, η ΙΑΤΑ για τις αεροπορικές εταιρείες της Μέσης Ανατολής, στα 1,4 δισ. δολάρια, από 1,8 δισ. δολάρια που ήταν η αρχική εκτίμηση για το 2015. Για το επόμενο έτος, αναμένεται ανάκαμψη στα 1,7 δισ. δολάρια. Αν και η περιοχή ευνοείται από τους μεγάλους αερομεταφορείς, όπως η Emirates, δεν συμβαίνει το ίδιο και με τις μικρότερες εταιρείες που πλήττονται περισσότερο από την πολιτική αστάθεια στην περιοχή.

Στη Λατινική Αμερική, η ΙΑΤΕ περιμένει σημαντικές επιπτώσεις από την οικονομική κρίση στη Βραζιλία, την πτώση στις τιμές των εμπορευμάτων και τις δυσμενείς συναλλαγματικές διακυμάνσεις και, ως εκ τούτου, εκτιμούν ζημίες 300 εκατ. δολαρίων το 2015 και ανάκαμψη σε κέρδη 400 εκατ. δολαρίων τον επόμενο χρόνο.

Στην Αφρική, τέλος, που αποτελεί και τον πιο «αδύναμο κρίκο» του κλάδου, το 2015 προβλέπονται ζημιές 300 εκατ. δολαρίων και βελτίωση σε ζημιές 100 εκατ. δολαρίων το 2016. Οι οικονομίες στην Αφρική παραμένουν αδύναμες, ο τουρισμός πλήττεται σοβαρά από τις αναταραχές και ο ανταγωνισμός εντείνεται στις διεθνείς αγορές, καθώς ολοένα περισσότεροι πολυεθνικοί κολοσσοί προσθέτουν αφρικανικές πόλεις στη λίστα με τους προορισμού τους.