Editorial

Το διπλό καμπανάκι για το λιανεμπόριο

Ένα διπλό καμπανάκι ηχεί για το λιανεμπόριο με βάση τα στοιχεία του δείκτη λιανικής που ανακοίνωσε η ΕΛΣΤΑΤ και υπολείπονται χρονικά του… τώρα. Αφορούν στο Νοέμβριο, τότε πότε δηλαδή που έλαβε χώρα και η Black Friday, η μεγάλη ευκαιρία για αύξηση τζίρου στην αγορά, αλλά και ο πληθωρισμός αυξανόταν με ρυθμό 8,5%.

Ένα διπλό καμπανάκι ηχεί για το λιανεμπόριο με βάση τα στοιχεία του δείκτη λιανικής που ανακοίνωσε η ΕΛΣΤΑΤ και υπολείπονται χρονικά του… τώρα.

Αφορούν στο Νοέμβριο, τότε δηλαδή που έλαβε χώρα και η Black Friday, η μεγάλη ευκαιρία για αύξηση τζίρου στην αγορά, αλλά και ο πληθωρισμός αυξανόταν με ρυθμό 8,5%.

Το ένα συμπέρασμα λοιπόν είναι ότι η αύξηση όγκου πωλήσεων ήταν οριακή. Βεβαίως το αποτέλεσμα του συν 0,9% του Νοεμβρίου είναι καλύτερο από το πλην 2,3% του Οκτωβρίου. Όλα αυτά από άποψη όγκου πωλήσεων πάντα, γιατί αν δούμε τον τζίρο στο λιανεμπόριο, τότε η άνοδος είναι διψήφια: κατά 12,3% τον Νοέμβριο με βάση τις ίδιες ανακοινώσεις. Έχει ενδιαφέρον αυτό γιατί ο εν λόγω δείκτης είναι ο μόνος που αποτυπώνει την πορεία της αγοράς και από άποψη τζίρου και από άποψη όγκου πωλήσεων, δηλαδή αποτυπώνει αυτή την «ψαλίδα» που είναι ουσιαστικά ο πληθωρισμός.

Ο πληθωρισμός στο λιανεμπόριο το Νοέμβριο ήταν διψήφιος, έτρεχε με 11,4%. Για να δούμε όμως τι γίνεται ανά κατηγορία, για να φανεί σε ποια πεδία μετακυλίονται οι πληθωριστικές πιέσεις στο τελικό καταναλωτή.

Η ψαλίδα λοιπόν μεταξύ τζίρου και όγκου διευρύνεται στα καταστήματα ειδών διατροφής στο 12,3% και ειδικά στα σούπερ μάρκετ φτάνει στο 13,6%. Η διαφορά ανάμεσα στον όγκο πωλήσεων και στο τζίρο στον κλάδο, σε τρόφιμα, ποτά, καπνός είναι 12,9% με την αύξηση του τζίρου στο 15,6% και την αύξηση όγκου πωλήσεων στο 2,7%. Σε ποια πεδία είναι πιο μικρή ψαλίδα; Στα πολυκαταστήματα, σε έπιπλα, ηλεκτρικά είδη οικιακού εξοπλισμού αλλά και σε φάρμακα και καλλυντικά.

Σε κάθε περίπτωση, δεδομένο είναι ότι τα στοιχεία και στη λιανική κατέγραψαν τις πληθωριστικές πιέσεις που υπήρχαν στην αγορά το Νοέμβριο με την πίεση να εντοπίζεται στα τρόφιμα. Τι γίνεται από εδώ και πέρα;

Οι πρόδρομοι δείκτες του ΙΟΒΕ για τον Ιανουάριο δείχνουν ότι οι πιέσεις, αν και σχετικά μειωμένες, θα συνεχιστούν. Το στοίχημα του πληθωρισμού δεν είναι στοίχημα εβδομάδων. Είναι το στοίχημα της επιβίωσης της ανταγωνιστικότητας της οικονομίας και της συγκράτησης των απωλειών στο διαθέσιμο εισόδημα. Είναι και το στοίχημα για τη συγκράτηση των πιέσεων και για μισθολογικές αυξήσεις και – έτσι - για δεύτερο κύκλο απωλειών ανταγωνιστικότητας.

Ναι, είναι σαφές ότι τα τωρινά στοιχεία δείχνουν αποκλιμάκωση του ρυθμού ανόδου του πληθωρισμού. Δηλαδή θα είναι πιο βραδεία η επιπλέον άνοδος (πέραν δηλαδή αυτής που έλαβε χώρα έως τώρα). Αυτό δεν σημαίνει ότι το πρόβλημα λύθηκε. Αυτό δεν διασφαλίζει ότι ο κίνδυνος πέρασε. Τουναντίον, τα στοιχεία για την κατάσταση το κλάδο του λιανικού εμπορίου δείχνουν ένα διπλό πρόβλημα (και πληθωριστικών πιέσεων αλλά και μείωσης της πραγματικής αύξησης του όγκου πωλήσεων στην αγορά) που πρέπει να παρακολουθείται στενά.

TAGS: