Panos A. Panay: Ιθύνων νους των Grammy ο Ελληνοκύπριος - Επέζησε από την τουρκική εισβολή

«Η πρώτη μου ανάμνηση είναι ότι η μητέρα μου με κρατούσε και έτρεχε μαζί με την αδερφή μου στο υπόγειο για να γλιτώσει από τους βομβαρδισμούς των τουρκικών μαχητικών αεροσκαφών».
Panos A. Panay / Πηγή Φωτογραφίας: Getty Images

Ο Panos (Andreas) Panay ήταν 2 ετών κατά την τουρκική εισβολή του 1974 στην Κύπρο. «Η πρώτη μου ανάμνηση είναι ότι η μητέρα μου με κρατούσε και έτρεχε μαζί με την αδερφή μου στο υπόγειο για να γλιτώσει από τους βομβαρδισμούς των τουρκικών μαχητικών αεροσκαφών», θυμάται. «Μεγάλωσα στη μεταπολεμική Κύπρο—σε καταφύγια, με πρόσφυγες, έλλειψη τροφίμων, διαλυμένες οικογένειες, και το αίσθημα της συνεχούς ανασφάλειας—που τελικά διαμόρφωσε τη ζωή μου» υπογραμμίζει.

Εικόνα
Panos A. Panay / Πηγή Φωτογραφίας: Getty Images

Από εκείνη τη δύσκολη περίοδο της παιδικής του ηλικίας, η εξέλιξή του έχει μπει σε μια αξιοσημείωτη ανοδική τροχιά, καθώς εκτοξεύθηκε στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού και αναρριχήθηκε σε ηγετικές θέσεις στις ΗΠΑ. Στην αρχή της καριέρας του, υπηρέτησε ως talent agent, μεταξύ άλλων για θρυλικούς καλλιτέχνες όπως ο Λέοναρντ Κόεν, η Νίνα Σιμόν και ο Τσικ Κορία. Μετά από σημαντικές θητείες στον επιχειρηματικό στίβο και τον ακαδημαϊκό βίο, υπηρετεί τώρα ως Πρόεδρος της Recording Academy (σσ: Εθνική Ακαδημία Τεχνών και Επιστημών Ηχογράφησης των ΗΠΑ), του οργανισμού πίσω από τα βραβεία Grammy. Είναι το πρώτο άτομο που γεννήθηκε εκτός ΗΠΑ και κατέχει αυτή τη θέση.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: Πόσο θα κοστίσει ο γάμος του Γιάννη Αντετοκούνμπο - Καλεσμένα όλα τα Σεπόλια

Η πορεία του 51χρονου επηρεάστηκε από τον πατέρα του, ο οποίος διετέλεσε Υπουργός Εσωτερικών και Πρόεδρος του Πανεπιστημίου Κύπρου, αλλά και τη μητέρα του, που αγωνίστηκε σχεδόν μισό αιώνα στα Ηνωμένα Έθνη. «Μου έδωσαν την αίσθηση ότι υπάρχει κάτι μεγαλύτερο από εμένα. Μου μετέδωσαν μια ευρεία θέα του κόσμου μαζί με τη δέσμευση για σκληρή δουλειά και υψηλά standards» επισημαίνει.

Η αρχή όλων

Οι ταινίες έπαιξαν καθοριστικό ρόλο στη διαμόρφωση των συναισθημάτων του για τη μουσική. Αφού είδε τον Έλβις Πρίσλεϊ στο King Creole, ερωτεύτηκε το ροκ εν ρολ – και τις ΗΠΑ. Αργότερα, παρακολουθώντας την επιτυχία του Back to the Future (σσ: «Επιστροφή στο Μέλλον», μία κωμική ταινία επιστημονικής φαντασίας) εμπνεύστηκε να πιάσει την κιθάρα. Στα 15 του, αποφάσισε να παρακολουθήσει το Berklee, το μεγαλύτερο ανεξάρτητο κολέγιο σύγχρονης μουσικής στον κόσμο, αφού εντόπισε μια διαφήμιση στο περιοδικό Rolling Stone. Τέσσερα χρόνια αργότερα, έκανε αίτηση μόνο για το διάσημο ίδρυμα στη Βοστώνη της Μασαχουσέτης και έγινε δεκτός.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: Διακοπές στην Ελλάδα για τον Τζεφ Μπέζος - Ειδυλλιακά γεύματα σε νησιά

Στην αρχή, σχεδίαζε μια καριέρα ως επαγγελματίας μουσικός, αλλά αυτό το όνειρο έσβησε γρήγορα και αφού ολοκλήρωσε τις σπουδές του, πήρε το πτυχίο του στον τομέα του music business/management. Συνέχισε να διευρύνει τις γνώσεις του, καταλαμβάνοντας μια θέση στο Ted Kurland Associates, ένα πρακτορείο ταλέντων που εκπροσωπεί μερικούς από τους κορυφαίους μουσικούς της τζαζ στον κόσμο και διαχειρίστηκε τις διεθνείς περιοδείες καλλιτεχνών όπως ο Πατ Μέθενι και ο Σόνι Ρόλινς.

Η δημοσίευση κοινοποιήθηκε από το χρήστη Panos A. Panay (@panosapanay)

Η μεγάλη μουσική επανάσταση

Το 2000 σηματοδότησε την πτώση της σημασίας των δίσκων και την άνοδο των υπηρεσιών ψηφιακής διανομής μουσικής όπως το Napster. Ο Ελληνοκύπριος ήθελε να είναι στην... πλευρά των νικητών που ξέσπασε από την τεράστια αναταραχή στη βιομηχανία. «Κοιτάζοντας πίσω στην καριέρα μου, ήμουν πάντα αφοσιωμένος στο να δίνω τη δυνατότητα στα ταλέντα να εκφραστούν, να συνδεθούν ουσιαστικά με το κοινό και να φροντίζω η μουσική τους να έχει απήχηση στους ανθρώπους», αφηγείται. Αργότερα, ίδρυσε τη Sonicbids, μια startup που επέτρεψε στους καλλιτέχνες να συνδεθούν στο διαδίκτυο με τους φανς τους. Οι προσπάθειές του γρήγορα βρήκαν ανταπόκριση. «Πάνω από ένα εκατομμύριο συναυλίες έγιναν μέσω της ιστοσελίδας μου» τονίζει.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: Πόσα χρήματα παίρνουν οι Ευρωβουλευτές

Αλλά ο ιστότοπός του ήταν κάτι περισσότερο από μια απλή πλατφόρμα για κρατήσεις: δημιούργησε μια κοινότητα για μουσικούς, βοηθώντας τους να περιηγηθούν στα δύσβατα μονοπάτια της βιομηχανίας. Ο Ραλφ Ζάκοντιν, Επίκουρος Καθηγητής Μουσικών Επιχειρήσεων/Διοίκησης στο Berklee College of Music, γνωρίζει τον Eλληνοαμερικανό από τα πρώτα του τεχνολογικά βήματα. «Το Sonicbids βελτίωσε τη ζωή των μουσικών και των ανωτέρων τους απλοποιώντας την πρόσβαση σε μερικά από τα κορυφαία φεστιβάλ, συναυλιακούς χώρους και φυσικά τους υποστηρικτές τους. Επειδή ο Πάνος γνώριζε πού πονούσαν οι μουσικοί, βρήκε μια έξυπνη λύση» διαπιστώνει.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: Έντεκα υπερπολυτελή θέρετρα στην Ελλάδα που θα σας εξιτάρουν

Ο διορατικός επιχειρηματίας διετέλεσε ως CEO της εταιρείας για πάνω από μια δεκαετία μέχρι την εξαγορά της, μεγεθύνοντάς την σε ένα παγκόσμιο brand που διατηρεί αποκλειστικές συνεργασίες με οργανισμούς όπως η South By Southwest (SXSW). Ο νεαρός μετανάστης είχε γίνει γνωστός ως οραματιστής της music business!

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: Ο «δεκάλογος» μίας επίσκεψης στην Ελλάδα - Όλα όσα οφείλεις να γνωρίζεις

Το comeback και η απογείωση

Στα τέλη του 2013, επέστρεψε στα παλιά του... λημέρια για να ηγηθεί του Ινστιτούτου Δημιουργικής Επιχειρηματικότητας Berklee (BerkleeICE). Ως ιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος, εστίασε στην προώθηση της καινοτομίας και της επιχειρηματικότητας ενώ επέβλεπε την επέκταση σε χώρες όπως τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, την Ισπανία και την Κίνα, καθώς αντιλήφθηκε από νωρίς πως το μέλλον της μουσικής βιομηχανίας βρισκόταν στα χέρια δημιουργικών επιχειρηματιών που θα μπορούσαν να αξιοποιήσουν την τεχνολογία.

«Οι σημερινοί σπουδαστές μουσικής αισθάνονται την αδυσώπητη έλξη της τεχνολογίας που τους απομακρύνει από την καθαρά δημιουργική εργασία και τους ωθεί στον κόσμο των συσκευών και του λογισμικού και του συνθετικού ήχου», λέει ο ομότιμος καθηγητής του Πανεπιστημίου της Βοστώνης, Πίτερ Μάρτον. «Ο Πάνος αναγνώρισε την ανάγκη προετοιμασίας της επόμενης γενιάς μουσικών για την πραγματικότητα που έχει μια σκληρή και απαιτητική επιχείρηση όπου η μουσικότητα κινδυνεύει να αντικατασταθεί, σε κάποιο βαθμό, από επιχειρηματική στρατηγική και τεχνική οξυδέρκεια» προσθέτει.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: Τo superfood που τρώνε στην Ικαρία και ζουν μέχρι τα βαθιά γεράματα

Υπό την καθοδήγηση του, το BerkleeICE έγινε κόμβος για επίδοξους επιχειρηματίες στον κλάδο της μουσικής, παρέχοντας τους πόρους, την καθοδήγηση και τις ευκαιρίες να αναπτύξουν τις ιδέες τους. Τον Ιούνιο του 2021, ανέλαβε μια νέα πρόκληση ως Πρόεδρος της Recording Academy. Ο διορισμός του ήρθε σε μια κομβική στιγμή για την Ακαδημία και τα Grammys, που απασχολούνταν με ζητήματα που αφορούσαν τη διαφορετικότητα, την ισότητα και την συμπερίληψη. «Το ταλέντο υπάρχει παντού, η ευκαιρία δεν υπάρχει. Η Ακαδημία, με την πλατφόρμα και τη φήμη της, είναι σε θέση να γίνει ο κορυφαίος διεθνής υποστηρικτής για όλους τους δημιουργούς, ανεξάρτητα από τη γλώσσα που μιλούν, το διαβατήριο που έχουν, τη μουσική που δημιουργούν, τη θρησκεία στην οποία πιστεύουν ή τον τόπο που ζουν» διαμηνύει.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: Οι 10 μάρκες αυτοκινήτων που σε «γδέρνουν» στο σέρβις

Το όραμά του για την Ακαδημία εστιάζει στη διαφάνεια και την υπεράσπιση των καλλιτεχνών. «Αυτό που μου αρέσει σε αυτόν τον οργανισμό είναι ότι οι ίδιοι οι συνομήλικοί σου καθορίζουν ποιος αξίζει μια υποψηφιότητα και, τελικά, ποιος επιλέγεται. Από τότε που ο Διευθύνων Σύμβουλός μας, Χάρβεϊ Μέισον Τζούνιορ, και εγώ γίναμε μέλη της Ακαδημίας, σκοπεύουμε να ενδυναμώσουμε το diversity στα μέλη της κοινότητάς μας όσον αφορά τη φυλή, το φύλο και την εθνικότητα. Και αυτή είναι μια συνεχής διαδικασία» επισημαίνει.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: Δεν πρέπει να ανησυχούμε για τα παιδιά μας

Το στυλ ηγεσίας του χαρακτηρίζεται από την πρακτική του προσέγγιση, την ικανότητά του να εμπνέει τους γύρω του και την ακλόνητη δέσμευσή του για την αριστεία. «Ήταν πάντα ένα ή δύο βήματα μπροστά στους περισσότερους ανθρώπους στη μουσική βιομηχανία — και σε όποιο δωμάτιο κι αν ήταν. Το μυαλό του Πάνου είναι κοφτερό, η άποψή του είναι ευγενική και καθοδηγείται από την καρδιά του, με την αγάπη του για τη μουσική και τους καλλιτέχνες που τη δημιουργούν» σημειώνουν άνθρωποι από το BerkleeICE.