BACKSTORY

Στις Βρυξέλλες τα βλέμματα – Οι αλλαγές στο φορολογικό – Τα «μεγάλα» και τα «μικρά» του μετρό 

Στις Βρυξέλλες τα βλέμματα

Πολλά τα εύσημα για την Ελλάδα από τις Βρυξέλλες. Χθες ήταν στο επίκεντρο η χωρίς «αστερίσκο» πιστοποίηση του προσχεδίου Προϋπολογισμού του 2024, ενώ την Παρασκευή είναι η σειρά του Ταμείου Ανάκαμψης. Tα σοβαρά νέα όμως για το μέλλον και τις προοπτικές της ΕΕ εν γένει είναι άλλα και δεν είναι απαραίτητα ευοίωνα. Ο λόγος για την προσπάθεια αναθεώρησης του Συμφώνου Σταθερότητας, η οποία σύμφωνα με πηγές είναι ακόμη σε… δύσκολη φάση κατά τις ρήσεις περί 51% πιθανοτήτων που ακούστηκαν την Πέμπτη. Και σε κάθε περίπτωση το μεγάλο πρόβλημα είναι ότι η επιχείρηση εύρεσης ενός συμβιβασμού με τη Γερμανία οδηγεί σε λύσεις που δεν ωφελούν τα ελληνικά συμφέροντα. Δηλαδή, αν υπάρξει έστω μία πρώτη πολιτική συμφωνία, με αυτά τα δεδομένα, δεν αναμένεται να έχει τις προτάσεις κρατών, όπως η Ιταλία, αλλά και η Ελλάδα για εξαιρέσεις συγκεκριμένων δαπανών, όπως για άμυνα.

Οι αλλαγές στο φορολογικό

Μάλλον προς τη σωστή κατεύθυνση κινήθηκε η κυβέρνηση ιδιαίτερα στις αλλαγές της τελευταίας στιγμής στο φορολογικό, ειδικά για τα περίπτερα και για το τεκμήριο του τζίρου. Όπως μπορεί εύκολα να κατανοήσει κάποιος, ένα μεγάλο κομμάτι του τζίρου ενός περιπτέρου οφείλεται σε προϊόντα με εξαιρετικά υψηλή φορολόγηση όπως ο καπνός που αφήνει ελάχιστο κέρδος στον επιχειρηματία. Έτσι λοιπόν ένα προϊόν που φέρει στην τιμή του έναν τόσο μεγάλο φόρο ενσωματωμένο δεν μπορεί να συμμετέχει στη διαμόρφωση ενός τζίρου που αποτελεί τεκμήριο. Οι παρεμβάσεις σε περιοχές κάτω των 500 κατοίκων ήλθαν μετά τις σφοδρές αντιδράσεις βουλευτών της επαρχίας με πρωταγωνιστές τους κ.κ. Χρυσομάλλη και Μαντά εκ Μεσσηνίας,

Η Γνώμη της  ΕΚΤ

Πάντως η ΕΚΤ τοποθετήθηκε στο θέμα του περιορισμού των μετρητών. Τα γεράκια πιστεύουν στο μετρητό ξεκάθαρα για χίλιους δύο λόγους. Επισημαίνουν στη γνώμη τους ότι τα μετρητά συνεχίζουν να διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο στην κοινωνία και αποτελούν μέσο πληρωμής ευρέως αποδεκτό και γρήγορο που επιτρέπει στους πολίτες να διακανονίζουν μια συναλλαγή στην κεντρική τράπεζα διασφαλίζοντας την ιδιωτικότητα και χωρίς χρεώσεις.  Ακόμη και για την συναλλακτική ασφάλεια σε περίπτωση διαταραχής του συστήματος πληρωμών αλλά και γενικότερα έναντι του εγκλήματος στον κυβερνοχώρο θεωρούν πως είναι χρήσιμα. Μάλιστα στο κείμενο της γνώμης της ΕΚΤ αποκαλύπτεται ότι το οικονομικό επιτελείο σχεδίαζε να περιορίσει το όριο των χρήσης μετρητών στις συναλλαγές μεταξύ των επιχειρήσεων από τα 500 ευρώ στα 300 ευρώ αλλά τελικά δεν προχώρησε στο μέτρο αυτό.

Αναβαθμίσεις

Η DBRS αναβάθμισε τις προοπτικές για την Τράπεζα Πειραιώς. Και πως αλλιώς θα γινόταν αφού η αποκρατικοποίηση βρίσκεται ήδη στα σκαριά.

Πράσινα μέτρα

Όπως σας είπα τα stress tests για θέματα κλίματος σε ότι αφορά τις τράπεζες ξεκίνησαν και επειδή ο κίνδυνος του κλίματος αναδεικνύεται σε μέγας για τα χαρτοφυλάκια των τραπεζών η μία μετά την άλλη οι τράπεζες λαμβάνουν σταδιακά τα μέτρα τους προκειμένου να περιορίσουν δραστικά τον κίνδυνο αυτόν στα χαρτοφυλάκιά τους.

Επαφές για το ομόλογο της Ideal

Συνεχίζονται οι παρουσιάσεις και οι επαφές για το ομόλογο των 100 εκατ. ευρώ της Ideal. Μάλιστα, χθες παρά τα προβλήματα μετακινήσεων στο κέντρο της Αθήνας λόγω της επίσκεψης του Τούρκου Προέδρου σε παρουσίαση που είχε η διοίκηση της εταιρείας σε κεντρικό ξενοδοχείο έδωσαν το παρών περισσότεροι από 60 εκπρόσωποι θεσμικών επενδυτών και εταιρειών. Σήμερα έχει κανονιστεί παρουσίαση στη Eurobank. H δημόσια προσφορά για το ομόλογο ξεκινά τη Δευτέρα 11 Δεκεμβρίου.

Ολική επαναφορά

Άνοδο 6,44% με τζίρο ρεκόρ κατέγραψε χθες η Lavipharm μια ημέρα αφού η διοίκησή της χτύπησε το καμπανάκι του ΧΑ με αφορμή των ένα χρόνο από την μετά την αύξηση κεφαλαίου που σήμανε και την ολική επαναφορά της εταιρίας. Μια επαναφορά που ελάχιστοι πίστευαν και με τις τράπεζες να απέχουν από τη διαδικασία δείχνοντας ότι δεν έχουν αισθητήριο. Στο μέλλον θα είναι ίσως οι πρώτες που θα κυνηγούν την εταιρία να τη δανείσουν.

Τεχνογνωσία από τη Νορβηγία

Εκπαιδευτική αποστολή στη Νορβηγία, με στόχο την περαιτέρω εξοικείωση με τις τεχνολογίες ηλεκτροπρόωσης στην ακτοπλοΐα πραγματοποίησε η Saronic Ferries, η οποία ήδη από το 2020 εκπονεί τη μελέτη ενός αμιγώς ηλεκτροκίνητου ferry για τη μεταφορά επιβατών και οχημάτων στις γραμμές του Σαρωνικού που ήδη εξυπηρετεί με στόλο 5 συμβατικών πλοίων. Η μελέτη έχει ήδη υλοποιηθεί με το Ολλανδικό γραφείο C-Job και εξασφαλίσει από το καλοκαίρι του 2023 την έγκριση της αρχικής μελέτης (AiP) από τον Νορβηγικό Νηογνώμονα DNV. 

Τα μεγάλα και τα μικρά του μετρό

Σημαντικές πρωτοβουλίες ανακοίνωσε ο διευθύνων σύμβουλος της ΣΤΑΣΥ στο φόρουμ του Υπερταμείου. Είπε μεταξύ άλλων ότι έρχεται ο διαγωνισμός για την εγκατάσταση συστημάτων παραγωγής ενέργειας από το φρενάρισμα των συρμών του μετρό με στόχο το έργο τέλος του 2025 να έχει ολοκληρωθεί. Ακόμη η εταιρεία βάζει φωτοβολταϊκά, ενώ προχωρά και η πιλοτική εγκατάσταση κεραιών για 5G στους σταθμούς και στις σήραγγες στο τμήμα Αγ. Δημήτριος – Ελληνικό. Αυτά βέβαια στα «μεγάλα» γιατί για τα «μικρά» θα πρέπει να περιμένουμε. Η μελέτη για εγκατάσταση κλιματισμού στους 28 συρμούς που δεν υπάρχει μένει να ξεκινήσει, ενώ αύξηση των δρομολογίων και άρα μείωσης της αναμονής όταν έρθουν οι 14 νέοι συρμοί και προχωρήσουν και οι προσλήψεις μηχανοδηγών. Για αυτό δεν υπάρχει ξεκάθαρο χρονοδιάγραμμα. 

TAGS: