BACKSTORY

Ο άθλος του... Ηρακλή 3 - Οι δημοτικές εκλογές και τα εργοτάξια - Οι Έλληνες γυρίζουν την πλάτη στη βενζίνη

Οι επισκέψεις των τραπεζών στις τουριστικές περιοχές

Και οι τράπεζες προτίθενται να στηρίξουν τις επιχειρήσεις που ασχολούνται με τον τουρισμό παρά το γεγονός πως οι πυρκαγιές και η αλλαγή του κλίματος μεταβάλλουν το κόστος κινδύνου.

Τα τραπεζικά επιτελεία και των συστημικών τραπεζών πραγματοποιούν συνέχεια επισκέψεις στα νησιά και τις τουριστικές περιοχές (ξενοδοχεία, καταστήματα εστίασης κλπ) και τους παρουσιάζουν τις μεγάλες δυνατότητες που έχουν στη διάθεσή τους για δανεισμό.

Τα νέα δάνεια προς τις τουριστικές επιχειρήσεις από τις αρχές του έτους έχουν ξεπεράσει τα 2,5 δισ. ευρώ σύμφωνα με πηγές από την ΤτΕ  και αφορούν πάνω από 5.000 επιχειρήσεις.

Ο άθλος του... Ηρακλή 3

Μεγάλη «μάχη» θα δώσει από το φθινόπωρο το υπουργείο Οικονομικών για να περάσει τον «Ηρακλή 3» και να λύσει το πρόβλημα των κόκκινων δανείων των μικρότερων τραπεζών. Η επενδυτική βαθμίδα θα βοηθήσει. Μη νομίζουμε, όμως, ότι θα γίνουν εκπτώσεις στους κανόνες της ΕΕ για τις μη συστημικές τράπεζες και ότι για κάποιους λόγους φιλευσπλαχνίας, θα πρέπει να δοθούν οι κρατικές εγγυήσεις. Ούτε ότι όλα θα γίνουν από τη μια μέρα στην άλλη.

Χωρίς αμφιβολία, ο «Ηρακλής 3» είναι κρίσιμος για τη δημιουργία του πέμπτου τραπεζικού πόλου μέσω της σχεδιαζόμενης συγχώνευσης Παγκρήτιας Attica Bank το 2024. Εν αναμονή ισχυρής χείρας βοηθείας για τα κόκκινα δάνεια, οι δύο τράπεζες προχωρούν από το φθινόπωρο την προετοιμασία της συγχώνευσης. Η Παγκρήτια θα προχωρήσει σε due diligence της Attica Bank και παράλληλο due diligence θα κάνει το ΤΧΣ στην Παγκρήτια. Παγκρήτια και Attica Bank θα προβούν και στην εκπόνηση κοινού business plan για την επόμενη πενταετία.

Οι αυτοδιοικητικές εκλογές και τα εργοτάξια

Όπως ίσως γνωρίζετε, σε περίπου δύο μήνες θα διεξαχθούν οι αυτοδιοικητικές εκλογές (Οκτώβριος 2023) και λογικό είναι τα κόμματα, οι περιφερειακοί και τοπικοί «άρχοντες», τα επιτελεία και οι διεκδικητές να είναι στην τελική ευθεία. Θα μου πείτε, γιατί σας τα λέμε όλα αυτά; Επειδή, θα σας μεταφέρουμε κάτι που από καιρό έχει ακούσει η στήλη από ανθρώπους του κλάδου των υποδομών και το… θυμήθηκε εν μέσω θέρους. Μαζί με τους υποψήφιους, στην τελική ευθεία θεωρητικά είχε εισέλθει και η έναρξη κάποιων εργασιών για μεγάλα projects, δηλαδή να πάρουν μπρος τα εργοτάξια για να προχωρήσουν μεγάλες υποδομές. Όπως ο νέος οδικός άξονας FlyOver στη Θεσσαλονίκη ή άλλα έργα.

Κάπου, όμως, στις αρχές καλοκαιριού, προ των εθνικών εκλογών, είχαν ξεκινήσει κάποια… τοπικά παράπονα. Τι εννοούμε; Όταν ξεκινούν εργασίες για μεγάλης εμβέλειας έργα, επόμενο είναι να υπάρχει «αναστάτωση» και ταλαιπωρία για κατοίκους, οδηγούς κ.α. Μάλιστα, κάποιοι έλεγαν ότι για κάποια projects υπήρχαν «παρακλήσεις» οι εργασίες να εκκινήσουν με μια καθυστέρηση για να περάσουν οι εκλογές. Για ποια εννοούσαν, θα σας γελάσουμε. Ας καθίσουν στο τραπέζι τοπικοί φορείς, δήμαρχοι, περιφερειάρχες, υπουργοί και ανάδοχοι να βρουν λύσεις για την όσο το δυνατόν μικρότερη (αν και αναπόφευκτη) όχληση. Αλλιώς, ας περιμένουμε 2-3 μήνες και μετά φουλάρουν για τα έργα.

Οι μικρές κατασκευαστικές και τα όρια για τα μεγάλα έργα

Μια και είμαστε στον χώρο των υποδομών να σας πούμε και κάτι ακόμα. Από το insider.gr και τη στήλη έχετε διαβάσει τις κατά καιρούς αποκαλύψεις για τις ζυμώσεις σε μικρότερους ομίλους του κατασκευαστικού κλάδου, όπως την είσοδο Κούτρα στη Δομική (και στις 2 βερσιόν) ή την προσπάθεια της ΕΚΤΕΡ να ανέβει στην μεγάλη κατηγορία κ.α.. Προφανώς, και οι εταιρείες μικρότερου μεγέθους προσδοκούν σε υπεργολαβίες (αλλά με ικανοποιητικούς για αυτές όρους) ή στη διεκδίκηση μεριδίου από την πίτα των δισ. ευρώ που (ακόμα) υπάρχει μπροστά προς διεκδίκηση. Και καλά κάνουν, οι εταιρείες να «παλεύουν» για καλύτερο μέλλον, δηλαδή για να πάρουν μεγάλα έργα. Εκτός αν υπό μία έννοια τους προλάβουν οι εξελίξεις και μαζί με τις επανακρίσεις πτυχίων, έχουμε και αύξηση των ορίων στους προϋπολογισμούς των έργων που μπορούν να διεκδικήσουν οι εταιρείες π.χ. της έκτης τάξης. Γιατί, έχουν ακουστεί κάποια τέτοια σκόρπια σενάρια. 

Το «γύρισμα» της Intrakat

Αλλά να μείνουμε στον κλάδο, σε άλλο όμως μέτωπο, στο χρηματιστηριακό ταμπλό. Τη προχθεσινή συνεδρίαση δεν της λες και την πιο… ζωντανή, αν και ο τζίρος δεν ήταν αυτό που λέμε «Δεκαπενταύγουστου». Μια φορά πάντως, ανάμεσα σε κάποια «βαριά χαρτιά» που έβγαλαν αντίσταση και κράτησαν κάπως τον Γενικό Δείκτη (π.χ. Coca Cola, Εθνική, Jumbo κ.α.), «γύρισμα» έκανε και η Intrakat «σώζοντας» για την ώρα την αποτίμηση των 500 εκατ. ευρώ. Η μετοχή είχε κάνει χαμηλό ημέρας στα 2,95 ευρώ (κοντά στο -3%) αλλά βγήκε θετικά στα 3,12 ευρώ και σχεδόν στο +2%. Κάτι που δεν πέρασε απαρατήρητο, αν και δεν σημαίνει ότι κάτι τέτοιο θα γίνεται συνέχεια. Να θυμίσουμε ότι την Παρασκευή η «WINEX INVESTMENTS LIMITED» (Μπάκος – Καϋμενάκης – Εξάρχου) απέκτησε για ίδιο λογαριασμό μέσω εξωχρηματιστηριακής συναλλαγής 500.000 κοινές μετοχές με δικαίωμα ψήφου συνολικής αξίας 1.575.000 ευρώ (δηλαδή, κατά μέσο όρο, στα 3,15 ευρώ ανά μετοχή).

Το εξάμηνο θα... αποκαλύψει

Στέγνωσε η μετοχή της Κλουκίνας Λάππας στην οποία τρέχει η δημόσια πρόταση χωρίς όμως η πλευρά της Intracom να βάζει αγορά στο 1 ευρώ καθώς έχει ξεκαθαρίσει ότι δεν επιθυμεί η μετοχή να βγει από το Χρηματιστήριο. Με την ολοκλήρωση της δημόσιας πρότασης αναμένεται να αναπνεύσει και η μετοχή καθώς θα πουλήσουν αυτοί που είναι της... σιγουριάς και περιμένουν να πουλήσουν στο 1 ευρώ με μικρό κέρδος. Αυτό, όμως, που θα έχει ενδιαφέρον είναι η δημοσίευση των οικονομικών καταστάσεων εξαμήνου όπου και θα αποτυπωθούν οι κινήσεις που έγιναν, δηλαδή η πώληση του υδροηλεκτρικού πάρκου στους παλαιούς μετόχους αλλά και η πώληση της δραστηριότητας της εμπορίας βρεφικών ειδών. Δηλαδή, θα αποτυπωθεί η αξία των ακινήτων που έχει η εταιρία αλλά και γενικότερα η χρηματοοικονομική της κατάσταση μετά την εισροή κεφαλαίων από την πώληση των παραπάνω δραστηριοτήτων. Μετά από αυτό το πιθανότερο είναι αυτοί που πήγαν για το μικρό κέρδος της σιγουριάς της δημόσιας πρότασης να απογοητευτούν.

Γυρίζουν την πλάτη οι Έλληνες στη βενζίνη

Αργά αλλά σταθερά, κερδίζει έδαφος η ηλεκτροκίνηση στη χώρα μας, με ολοένα περισσότερους Έλληνες να στρέφονται σε Ι.Χ. μειωμένων (ή μηδενικών) ρύπων. Αιτία τα σκαμπανεβάσματα στις τιμές του «μαύρου χρυσού», αλλά και τα κίνητρα που απολαμβάνουν τα πιο «καθαρά» οχήματα.

Έτσι, σύμφωνα με τα στοιχεία του Συνδέσμου Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων (ΣΕΕΑ), το πρώτο 7μηνο του έτους τα υβριδικά και επαναφορτιζόμενα οχήματα έφτασαν σε μερίδιο 39,1% στις νέες ταξινομήσεις, από 34,8% το διάστημα Ιανουάριος – Ιούλιος 2022. Στο ίδιο χρονικό διάστημα, τα οχήματα βενζίνης και ντίζελ κίνησης κατέλαβαν ποσοστό 58,2%, από 61,9% την αντίστοιχη περίοδο του προηγούμενου έτους. 

Στο φουλ και οι πωλήσεις αυτοκινήτων

Με τέρμα το γκάζι προχωρούν οι πωλήσεις αυτοκινήτων το τελευταίο διάστημα, κάτι το οποίο αποδεικνύεται τόσο από τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ όσο και από τα αποτελέσματα των μεγάλων αντιπροσωπειών. Όπως λένε στη στήλη εκπρόσωποι μεγάλων εταιρειών εμπορίας, η ζήτηση στην Ευρώπη για νέα αυτοκίνητα έχει φρενάρει λόγω του αυξημένου πληθωρισμού και της γενικότερης ακρίβειας και έτσι, καταφθάνουν στη χώρα μας παραγγελίες που είχαν συσσωρευτεί τους προηγούμενους μήνες. Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, συνολικά 22.044 αυτοκίνητα (καινούργια ή μεταχειρισμένα εξωτερικού) κυκλοφόρησαν για πρώτη φορά τον Ιούλιο, καταγράφοντας αύξηση 7,8% σε σχέση με τον αντίστοιχο περσινό μήνα. Η κυκλοφορία για πρώτη φορά αυτοκινήτων τον περσινό Ιούλιο είχε καταγράψει μείωση 2,7% σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα του 2021. Σημαντικές είναι και οι παραγγελίες των εταιρειών ενοικίασης αυτοκινήτων, ειδικά στα μεταχειρισμένα αν και όπως σημειώνουν πηγές της αγορές μετά από τις πυρκαγιές στη Ρόδο κάποιες παραγγελίες «πάγωσαν».

TAGS: