BACKSTORY

Το μεγάλο μυστικό των εκλογών - Η Fraport, η Intrakat, τα αεροδρόμια - Πάμε Ισπανικά - Viva: Πώς θα βγει ο Καρώνης - Περί Θριάσιου ΙΙ 

Με ισπανικούς όρους παίζει η Ελλάδα

Τον ισπανικό εμφύλιο μεταξύ κυβέρνησης και τραπεζών φαίνεται να ζήλεψε η Ελλάδα, αλλά τα δρώμενα τα μεν δεν έχουν σχέση με τα δρώμενα τα δε. Όπου δε, για την Ελλάδα το συγκεκριμένο μοντέλο είναι επιεικώς ακατάλληλο.

Για παράδειγμα οι απειλές προς τις τράπεζες για φορολόγηση των υπερκερδών είναι τουλάχιστον άτοπη απ' όπου και εάν προέρχεται και τούτο διότι ο αναβαλλόμενος φόρος δεν επιτρέπει κάτι τέτοιο. Θα δημιουργηθεί άμεσο κεφαλαιακό πρόβλημα στα πιστωτικά ιδρύματα.

Το δίκιο και το άδικο...

Να πούμε πάντως και του στραβού το δίκιο τα πιστωτικά ιδρύματα εφαρμόζουν  μια  πολιτική τα δικά σας δικά μας και τα δικά μας μόνον δικά μας.

Έχοντας μετακυλίσει στους δανειολήπτες ιδιώτες και επιχειρήσεις το 2% της αύξησης των επιτοκίων από την ΕΚΤ, μη έχοντας κόστος δανεισμού οι ίδιες οι τράπεζες και χωρίς να δίνουν ούτε σεντ παραπάνω στις καταθέσεις θέλουν και επιζητούν επιδότηση (κρατική) σε ό,τι αφορά τη διαφορά της δόσης των δανείων πριν την αύξηση και μετά από αυτήν.

Ε, και όλα μαζί δεν γίνονται.

Το μακρινό Λονδίνο θα δώσει απαντήσεις

Όμως κάτι μου λέει πως σήμερα θα ξέρουμε που πάει το πράγμα αφού ο πρωθυπουργός της χώρας θα είναι στο Λονδίνο με τους τραπεζίτες και όπως και να το κάνουμε μια συζήτηση θα υπάρξει. Έτσι μεταξύ κάστρου Ουίνδορ και επενδυτών θα βρεθεί χρόνος και για λίγη εσωτερική πολιτική. 

Το μυστικό των εκλογών

Συγχρόνως είναι σίγουρο (δηλαδή εντελώς δεδομένο…) πως θα βομβαρδισθεί από ερωτήσεις των ξένων για το πού πάει το πράγμα σε ότι αφορά το χρόνο των εκλογών και ίσως καταστήσει σαφέστερο αυτό το: «μυρίζει εκλογές». Άλλωστε αυτό αποτελεί μείζον ερώτημα για επενδυτές και επιχειρηματίες…

Από κάποιες πλευρές με καλή γνώση των εξελίξεων, όσο βέβαια μπορεί να υπάρχει τέτοια… γνώση επί ενός τέτοιου θέματος αποκλειστικής αρμοδιότητας και επιλογής του πρωθυπουργού, άκουσα το εξής. Ότι από το τέλος του Φεβρουαρίου μεταβάλλονται τα δεδομένα σε ό,τι αφορά την κατανομή των εδρών λόγω απογραφής και αλλάζει το τοπίο σε σχέση με τις έδρες. Έτσι... δεν αποκλείεται αν θέλουμε την παλιά κατανομή να δούμε τα πράγματα να συντομεύουν. Βεβαίως είχε ειπωθεί αρχικά ότι οι εκλογές θα γίνουν με τη νέα κατανομή… Γι’ αυτό και τα σενάρια για μετά τον Μάρτιο. Μήπως όμως σε σχέση με τις υποψηφιότητες και τα εσωκομματικά αυτό δεν αποκλείεται να αλλάξει; 

Στο τραπέζι και φράγκα ελβετικά;

Α, και κάπου πήρε το μάτι μου τον κο Πέτσα, Υπουργό Εσωτερικών, κάτι να είπε και για το ελβετικό φράγκο. Εκλογές έρχονται που ξέρεις...

Γρίνια για τα ραντεβού

Σε ό,τι αφορά το road show της Morgan Stanley του Χρηματιστηρίου δηλαδή μια γρίνια την ακούω. Όχι όμως από τις τράπεζες. Αυτές σφύζουν στα ραντεβού. Κάποιες όμως εταιρίες ένα θεματάκι το ‘χουν μιας και οι ανταγωνιστές της Morgan Stanley γιατί να οδηγήσουν τους πελάτες τους στο «στόμα του λύκου». Έτσι κάποιες άλλες εισηγμένες αριθμούν μικρό αριθμό ραντεβού και κάποιες άλλες εξ' αυτού του λόγου ακύρωσαν.

Ο οδικός χάρτης εξόδου του Καρώνη

Υπενθυμίζουμε πως στο τέλος του μήνα πρέπει να δούμε (ή όχι;) καπνό από τη φωτιά που σιγοκαίει και κοντεύει να κάψει το deal της Viva Wallet με JP Morgan. Παρά το γεγονός ότι όλοι εστιάζουν στη μειοψηφία, αλλού είναι το θέμα και συγκεκριμένα στον οδικό χάρτη της εξόδου Καρώνη από τη Viva καθώς η JP Morgan θέλει να αποκτήσει το 100% του μετοχικού κεφαλαίου. Ο οδικός χάρτης περιλαμβάνει και το τίμημα που θα λάβει η πλευρά Καρώνη για την έξοδο και εκεί θα πρέπει να αναζητήσουμε τις διαφορές. Όσο για το 49% το τίμημα έχει κλειδώσει και δεν αλλάζει γιατί η JP Morgan δεν είναι κανένα μικρομάγαζο να παίζει την κολοκυθιά για 50 ή 100 εκατ. ευρώ και πέραν αυτού στη συμφωνία υπάρχουν και ρήτρες οι οποίες είναι ισχυρές.

Η Fraport Greece, η Intrakat και τα νέα έργων σε 13 αεροδρόμια 

Το insider.gr πριν από περίπου ένα χρόνο είχε αναφερθεί στα έργα ύψους περίπου 132 εκατ. ευρώ που απαιτούνται για νέες παρεμβάσεις και συμπληρωματικές υποδομές σε 13 από τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια, πλην της Θεσσαλονίκης, προκειμένου αυτά να πληρούν συγκεκριμένους όρους και κανονισμούς, σύμφωνα με τις απαιτήσεις του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Ασφαλείας της Αεροπορίας (EASA) βάσει της σύμβασης παραχώρησης που έχει υπογραφεί προ ετών ανάμεσα στο ελληνικό δημόσιο και τη Fraport Greece. Μάλιστα, με τις τότε αποφάσεις, προβλέπονταν κονδύλι σχεδόν 107 εκατ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης. Με την Intrakat, λόγω και της «παλιάς σχέσης» με τη Fraport Greece (έκανε το κατασκευαστικό έργο στα 14 περιφερειακά αεροδρόμια), να θεωρείται από τότε ως επικρατέστερος ανάδοχος, όπερ και εγένετο, καθώς έχει δοθεί επισήμως το «πράσινο φως» από το υπουργείο επί του σχεδίου σύμβασης Μελέτης – Κατασκευής αυτών των έργων. Όπως είχαμε αναφέρει, τα έργα θα χωρίζονταν σε δύο γκρουπ.

Γιατί τα θυμηθήκαμε αυτά; Απόφαση του υπουργείου Υποδομών & Μεταφορών που «βγήκε» την περασμένη Πέμπτη στη «Διαύγεια», δίνει έγκριση στο από 22-11-2022 προσχέδιο εγγυητικής επιστολής προκαταβολής για τη σύμβαση Μελέτης – Κατασκευής έργων συμμόρφωσης κατά EASA των περιφερειακών αεροδρομίων Κρήτης, Ηπειρωτικής Ελλάδος και Ιονίου (Ομάδα Α - Κέρκυρας, Καβάλας, Κεφαλονιάς, Ζακύνθου, Άκτιου, Χανίων) αλλά και Αιγαίου (Ομάδα Β - Ρόδου, Σαντορίνης, Μυκόνου, Κω, Σκιάθου, Μυτιλήνης και Σάμου). Τα συμπληρωματικά έργα, γενικότερα βέβαια, έχουν να κάνουν κυρίως με την ασφάλεια των πτήσεων, σύμφωνα με τον νέο ευρωπαϊκό κανονισμό ασφάλειας, ενώ αφορούν τόσο έργα υποδομών όσο και ηλεκτρομηχανολογικά συστήματα.

Νέα ευκαιρία για το «Θριάσιο ΙΙ»;

Μπορεί το project που είναι γνωστό ως «Θριάσιο I», δηλαδή η δημιουργία του πρώτου μεγάλου Logistics Park στην περιοχή από τις ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ και Goldair (επένδυση 200 εκατ. σε 588 στρέμματα), να μπήκε τελικά στις «ράγες», ωστόσο, ο διαγωνισμός για την αξιοποίηση της ακόμα μεγαλύτερης όμορης έκτασης (1.450 στρέμμα σχεδόν) ιδιοκτησίας ΟΣΕ με στόχο την ανάπτυξη ενός mega εμπορευματικού (και όχι μόνο) κέντρου, το «Θριάσιο II», αποτελεί «αίνιγμα». Εάν δεν έχει προκύψει κάποια αλλαγή που «ξέφυγε» από τη στήλη, για σήμερα 28 Νοεμβρίου έχει προγραμματιστεί η υποβολή προσφορών (για ακόμα μία φορά) καθώς η διαδικασία έως τώρα μετράει μόνο αναβολές, παρατάσεις και «ναυάγια». 

Στην προηγούμενη απόπειρα αξιοποίησης του ακίνητου (με εγκαταστάσεις μέσα) μέσω σύμβασης παραχώρησης εκτιμώμενης αξίας 561 εκατ. ευρώ (και διάρκειας 30 ετών), τελικά Hellenic Train και Κοπελούζος (DAMCO), αποχώρησαν την τελευταία στιγμή. Όπως έχει αναδείξει το insider.gr, ο διαγωνισμός «ξαναβγήκε» από το υπουργείο Υποδομών & Μεταφορών αλλά μένει να φανεί αν έχει αλλάξει κάτι στις διαθέσεις των επενδυτών. Ακούγονται διάφορα για επενδυτικούς πόλους που έχουν «ψαχτεί», μέχρι και για αμερικανικά συμφέροντα (είναι και της μόδας τελευταία σε υποδομές) αλλά… «κοντός ψαλμός αλληλούια». Και πρόκειται για ένα από τα μεγαλύτερα σε έκταση ακίνητα της Αττικής και μάλιστα προς τα Δυτικά.

Έτσι «εξαφανίζεται» η διασπορά

Έτσι όπως το πάνε εκεί στην ΜΠΛΕ ΚΕΔΡΟΣ μια με τα πακετάκια που γυρίζουν πίσω στους βασικούς μετόχους από επιχειρηματίες που έβαλαν πλάτη να μπει η εταιρία στο Χρηματιστήριο, μια με την αγορά ιδίων σε λίγο θα αναζητείς της διασπορά και δεν θα τη βρίσκεις. Ειδικά μάλιστα εν όψει «κουρέματος» δύο ορόφων του ξενοδοχείου στην Ακρόπολη που μπορεί να δημιουργήσει και κάποια ζητηματάκια σχετικά με την ακρίβεια και την πληρότητα του ενημερωτικού δελτίου εισαγωγής της εταιρίας στο Χρηματιστήριο.

ΕΛΛΑΚΤΩΡ: ΑΜΚ, Χρηματοδοτήσεις, assets και κόστη 

Δεδομένου ότι επίκειται η ολοκλήρωση του deal για τις ΑΠΕ, η ΕΛΛΑΚΤΩΡ προχωρά και σε μερική αλλαγή των σχεδίων για χρήση των αντληθέντων κεφαλαίων της ΑΜΚ των 120 εκατ. ευρώ. Για αναπτύξεις ΑΠΕ προορίζονταν σχεδόν 20,3 εκατ. ευρώ, ενώ είχαν χρησιμοποιηθεί μέχρι πρότινος περί τα 1,6 εκατ. ευρώ. Με τα νέα δεδομένα, το αδιάθετο ποσό των 18,7 εκατ. ευρώ, κρίνεται σκόπιμο να χρησιμοποιηθεί για κάλυψη μέρους των δανειακών υποχρεώσεων και αναγκών κεφαλαίου κίνησης. Βάσει όσων αναφέρονται στην ενδιάμεση οικονομική έκθεση 9μήνου, η διοίκηση της εισηγμένης έχει πραγματοποιήσει ενέργειες και έχει ξεκινήσει συζητήσεις με σκοπό την επίτευξη νέων χρηματοδοτήσεων (κατασκευές και παραχωρήσεις) αλλά και για την περαιτέρω εκμετάλλευση των περιουσιακών στοιχείων του ομίλου. 

Πάντως, η ΑΚΤΩΡ προχώρησε σε σημαντική μείωση της δραστηριότητας στο εξωτερικό μέσω της ολοκλήρωσης έργων που είχε αναλάβει και της αποχώρησης από ζημιογόνες δραστηριότητες, αλλά και σε επαναπροσδιορισμό των προγραμμάτων εκτέλεσης εργασιών των υφιστάμενων έργων κατά περίπτωση, με σκοπό την μείωση της επίδρασης των αυξήσεων των τιμών σε υλικά και ενέργεια. Και κάτι ακόμα. Από τις πωλήσεις των 663 εκατ. ευρώ στο 9μηνο (δίχως τις ΑΠΕ που πωλούνται και είχαν πωλήσεις 75 εκατ. ευρώ στην Ελλάδα), πάνω από 513 εκατ. ευρώ προέρχονται από την Ελλάδα, σχεδόν 117 εκατ. ευρώ από Ευρώπη και περίπου 27 εκατ. ευρώ από χώρες Κόλπου - Μέση Ανατολή. Υπάρχει και τζίρος 6 εκατ. ευρώ από την αμερικανική ήπειρο. 

TAGS: