SHARE

75 χρόνια ΙΚΕΑ: Η εταιρεία που άλλαξε τα σπίτια και τον κόσμο

Ανά τα χρόνια πολλές εταιρείες κατάφεραν να μεγαλώσουν και να γιγαντωθούν προσφέροντας οφέλη και δουλειές σε χιλιάδες εργαζόμενους. Είναι λίγες, όμως, οι επιχειρήσεις που κατάφεραν να αλλάξουν τον κόσμο όπως η ΙΚΕΑ: Μια εταιρεία, η οποία ξεκίνησε ως εμπορικό κατάστημα στη Σουηδία που δεχόταν παραγγελίες με ταχυδρομική εντολή και κατέληξε να αλλάζει τελείως την καθημερινότητα εκατομμυρίων ανθρώπων και να δημιουργεί μια δική της κουλτούρα στον εξοπλισμό σπιτιών με καλοσχεδιασμένα έπιπλα και αξεσουάρ.

Σήμερα η ΙΚΕΑ διαθέτει περισσότερα από 419 καταστήματα σε 50 χώρες και απασχολεί περίπου 200.000 άτομα παγκοσμίως, ενώ οι έμμεσες θέσεις εργασίας που δημιουργεί ξεπερνούν το 1 εκατομμύριο. Στην Ελλάδα η αλυσίδα ξεκίνησε από τη Θεσσαλονίκη το 2001 και ακολούθησε το κατάστημα στα Σπάτα το 2004. 15 χρόνια μετά στη χώρα μας λειτουργούν πέντε καταστήματα, δύο εκ των οποίων στην Αθήνα, ένα στη Θεσσαλονίκη, ένα στη Λάρισα και ένα στα Ιωάννινα. 

Και όλα ξεκίνησαν πριν από 75 χρόνια όταν ο τότε 17χρόνος Ingvar Kamprad από το Agunnaryd της Σουηδίας άνοιξε το πρώτο κατάστημα ΙΚΕΑ με τα χρήματα που του έδωσε ως δώρο ο πατέρας του επειδή είχε καλούς βαθμούς στο σχολείο παρά το γεγονός ότι ήταν δυσλεκτικός. 
 

Ingvar Kamprad: Γεννημένος έμπορος 

Όταν ο νεαρός Σουηδός άνοιγε το 1943 το πρώτο κατάστημα με τα αρχικά του ονόματός του καθώς και του κτήματος που γεννήθηκε και του χωριού όπου μεγάλωσε (Ingvar Kamprad, Elmtaryd, Agunnaryd) σίγουρα κανείς δε θα μπορούσε να φανταστεί το μέγεθoς της επιτυχίας που θα ακολουθούσε. Κοιτώντας όμως πίσω στη ζωή του Ingvar Kamprad όλα δείχνουν πως ήταν γεννημένος για να πετύχει στον κόσμο του εμπορίου. 

ιστορία ΙΚΕΑ
Ο 5χρόνος Ingvar Kamprad ξεκινά την πρώτη του επιχειρηματική δραστηριότητα. Αγοράζει 100 κουτιά σπίρτα χονδρική και τα πουλάει

Ο Kamprad ξεκίνησε την καριέρα του στην ηλικία των πέντε, πουλώντας σπίρτα. Όταν ήταν 10 ετών τριγυρνούσε στην επαρχία με το ποδήλατό του πουλώντας τα πάντα: Από χριστουγεννιάτικες διακοσμήσεις έως μολύβια και ψάρια. Στην αρχή το κατάστημά του διέθετε μόνο μικροαντικείμενα όπως κορνίζες και στυλό αλλά γρήγορα επεκτάθηκε μέχρι και στα έπιπλα. Το 1948 στην οικογενειακή φάρμα ανοίγει η πρώτη αποθήκη ΙΚΕΑ. Από εκεί κάθε πρωί φορτηγά προορισμένα για μεταφορά γάλακτος παραλάμβαναν τα προϊόντα για να τα παραδώσουν στους πελάτες. 

Ιστορία ΙΚΕΑ
Η πρώτη αποθήκη ΙΚΕΑ ανοιξε στο οικογενειακό αγρόκτημα. Τα φορτηγά έφευγαν από εκεί κάθε πρωί με τις παραγγελίες.

Ο Ingvar Kamprad δεν κάθεται ήσυχος. Το 1949 στάλθηκε το πρώτο δελτίο παραγγελιών της IKEA σε 285.000 αντίτυπα που πήγαν στις φάρμες όλης της Σουηδίας. Το 1951 κυκλοφόρησε δωρεάν ο πρώτος κατάλογος IKEA που συνεχίζει ακόμη και στις ημέρες μας. Η μεγαλύτερη όμως καινοτομία ήταν η «επίπεδη συσκευασία» που επιτρέπει τη συναρμολόγηση επίπλων από τους πελάτες. Καθώς οι επίπεδες συσκευασίες μειώνουν τα έξοδα μεταφοράς και ζημιών και κατά συνέπεια τις τιμές για τους πελάτες, πλέον η ΙΚΕΑ διαθέτει έπιπλα σε τιμές που δεν μπορούν να βρεθούν πουθενά αλλού. 

Η ΙΚΕΑ κατακτά τον πλανήτη

Το πρώτο πολυκατάστημα επίπλων ΙΚΕΑ άνοιξε το 1958 στο Άλμουχλτ της Σουηδίας και από τότε η ανάπτυξη είναι ραγδαία. Το πρώτο κατάστημα εκτός Σουηδίας άνοιξε στη Νορβηγία το 1963 και ακολούθησε η Δανία το 1969. Το πρώτο κατάστημα εκτός Σκανδιναβίας άνοιξε στην Ελβετία το 1973 και στη συνέχεια στη Δυτική Γερμανία το 1974. 

Η ΙΚΕΑ άλλαξε πλήρως τη λογική των πολυκαταστημάτων της εποχής. Ταυτόχρονα στα πολυκαταστήματα πωλούνται τρόφιμα και άλλα προϊόντα τόσο από τη Σουηδία όσο και τοπικά ανάλογα με τη χώρα με τα… κεφτεδάκια της ΙΚΕΑ να γίνονται διάσημα ανά τον κόσμο. 

Τις δεκαετίες του 70’ και του 80’ τα μεγάλα εμπορικά καταστήματα – αποθήκες με τα χρώματα της Σουηδίας (κίτρινο και μπλε) εμφανίζονται σε ολοένα και περισσότερες χώρες στην Ευρώπη, την Ασία και τις ΗΠΑ. Αυτές είναι και οι δεκαετίες που τα έπιπλα της ΙΚΕΑ αρχίζουν να μπαίνουν σε κάθε σπίτι. Προσιτά, καλοσχεδιασμένα για κάθε σπίτι, μικρό ή μεγάλο. 

Κατά γενική ομολογία το πιο σημαντικό συστατικό της επιτυχίας της ΙΚΕΑ είναι η «επίπεδη συσκευασία». Η τοποθέτηση και η αποστολή των επίπλων δε διατηρεί απλά τα κόστη άρα και τις τιμές χαμηλά αλλά δημιουργεί και αυτό που πλέον αποκαλείται «φαινόμενο της ΙΚΕΑ»: Η αίσθηση ολοκλήρωσης και ευτυχίας που έχει κάποιος όταν συναρμολογεί μόνος του το νέο του έπιπλο. 

Ένα άλλο χαρακτηριστικό των προϊόντων ΙΚΕΑ είναι η ονομασία τους. Ό,τι πωλείται στα καταστήματα ΙΚΕΑ έχει Σουηδικά ονόματα αγοριών, κοριτσιών, περιοχών κλπ. Και κάπως έτσι «γεννήθηκαν» διάσημα προϊόντα όπως η βιβλιοθήκη BILLY, η πολυθρόνα POANG και το κρεβάτι MALM. 

Η βιβλιοθήκη BILLY

Είναι πιθανότατα το πιο διάσημο έπιπλο του πλανήτη. Σύμφωνα με τους New York Times κάθε 10 δευτερόλεπτα κάπου στον κόσμο πωλείται μια βιβλιοθήκη BILLY. Είναι τόσες οι πωλήσεις του συγκεκριμένου προϊόντος που το Bloomberg έχει φτιάξει έναν ειδικό δείκτη τον Bloomberg Billy Bookcase Index που μετράει τις τιμές της βιβλιοθήκης ανά τον κόσμο ως μέτρο σύγκρισης της αγοραστικής δύναμης του πληθυσμού. 

Η πολυθρόνα POANG

Είναι ένα σταθερό προϊόν της IKEA εδώ και 42 χρόνια. Σχεδιαστής της είναι ο Ιάπωνας Noboru Nakamura ο οποίος πήγε στη Σουηδία για να σπουδάσει ευρωπαϊκό design. Υπολογίζεται ότι μέχρι σήμερα έχουν πωληθεί περισσότερες από 30 εκατομμύρια πολυθρόνες POANG ανά τον κόσμο, ενώ κάθε χρόνο πωλούνται πάνω από 1,5 εκατομμύριο τεμάχια. Η πολυθρόνα αρχικά λεγόταν POEM αλλά το 1992 άλλαξε όνομα. 

Το κρεβάτι MALM

Λέγεται ότι 1 στους 10 Ευρωπαίους συνελήφθη σε ένα κρεβάτι ΙΚΕΑ. Μακράν το πιο γνωστό κρεβάτι της εταιρίας είναι το MALM. Απλό, λιτό και ταυτόχρονα με μεγάλες αντοχές αναδεικνύεται εδώ και χρόνια πρώτο στις προτιμήσεις των καταναλωτών. Το κρεβάτι έρχεται σε διάφορες αποχρώσεις και εκδόσεις με αποθηκευτικούς χώρους και χωρίς.

Η ΙΚΕΑ στην Ελλάδα 

Το 2001 ανοίγει στην Πυλαία της Θεσσαλονίκης το πρώτο κατάστημα ΙΚΕΑ της Ελλάδας από την HOUSEMARKET AΕ του Ομίλου FOURLIS που έχει αναλάβει την ανάπτυξη της αλυσίδας στη χώρα μας, στην Κύπρο και στη Βουλγαρία. Η επιτυχία είναι άμεση και τεράστια.

Όπως ήταν αναμενόμενο τα εγκαίνια του πρώτου καταστήματος στην Αττική, στο Αεροδρόμιο το 2004, σημείωσαν τεράστια επιτυχία! 

IKEA αεροδρόμιο
Ο κόσμος που παρευρέθηκε στα εγκαίνια του πρώτου καταστήματος ΙΚΕΑ στην Αθήνα ξεπέρασε κάθε προσδοκία. Ήταν Απρίλιος του 2004.​​​

Η μεγάλη ανταπόκριση του κόσμου οδήγησε τον Όμιλο FOURLIS να επισπεύσει τα εγκαίνια του δεύτερου καταστήματος IKEA στην Αττική, στον Κηφισό το 2008. Το 2009 ανοίγει στη Λάρισα το τέταρτο κατάστημα ΙΚΕΑ της Ελλάδας και ακολουθεί μετά το κατάστημα ΙΚΕΑ των Ιωαννίνων. Ο Όμιλος διαθέτει και από ένα κατάστημα ΙΚΕΑ στην Κύπρο και στη Βουλγαρία.

IKEA Λάρισσα
Πλήθος κόσμου και στα εγκαίνια της Λάρισας τον Οκτώβριο του 2009.

Πέρα από τα καταστήματα ο Όμιλος FOURLIS, ήταν και ο πρώτος στο παγκόσμιο δίκτυο της ΙΚΕΑ που δημιούργησε Κέντρα Παραγγελιών και Παραλαβών (Pick up & Order Points) σε πόλεις που απέχουν από τα καταστήματά. Σήμερα λειτουργούν πέντε τέτοια σημεία στην Ελλάδα (Ρόδος, Πάτρα, Χανιά, Ηράκλειο και Κομοτηνή). 

Πιο πρόσφατα εγκαινιάστηκε στο κέντρο του Πειραιά το IKEA Pop-Up Store - ένα κατάστημα με συγκεκριμένη διάρκεια λειτουργίας – που άνοιξε τις πόρτες του τον Απρίλιο 2018 και θα προσφέρει μία γεύση από την εμπειρία ΙΚΕΑ στο αγοραστικό κοινό μέχρι και τις 30 Νοεμβρίου 2018. Διαθέτει 500 είδη οικιακού εξοπλισμού, που συνεχώς ανανεώνονται και οι καταναλωτές μπορούν να αγοράσουν άμεσα, αλλά και έτοιμες συνθέσεις από τις βασικές κατηγορίες του σπιτιού.
 

ΙΚΕΑ Popup
Το ΙΚΕΑ Pop-Up Store θα φιλοξενείται στον Πειραιά έως και τις 30 Νοεμβρίου 2018,

 

Καινοτομία και νέα εποχή

Η καινοτομία ήταν πάντα προτεραιότητα για την ΙΚΕΑ και αυτό εξακολουθεί να ισχύει και σήμερα στην εποχή των smartphone. Η ομάδα της ΙΚΕΑ, παρακολουθώντας συνεχώς τις εξελίξεις και τις ολοένα αυξανόμενες  προσδοκίες  των καταναλωτών, ξεκίνησε ήδη ένα πλάνο υιοθέτησης των ψηφιακών τεχνολογιών όπως η εφαρμογή ΙΚΕΑ Greece, που είναι ένας χρήσιμος οδηγός αγορών για τους πελάτες, ενώ επενδύει σε προηγμένες μεθόδους για την βελτιστοποίηση της απόδοσης του ηλεκτρονικού της καταστήματος.

Παράλληλα, η ΙΚΕΑ φροντίζει να βελτιώνει την εμπειρία των πελατών και στα φυσικά της καταστήματα με σκοπό να έρχεται όλο και πιο κοντά στους καταναλωτές, είτε μέσω προωθητικών ενεργειών όπως είναι η δημιουργία του IKEA Pop-up store στον Πειραιά, είτε μέσω της προστιθέμενης αξίας που δίνει στις υπηρεσίες που προσφέρει. 

Το επίκεντρο της προσοχής παραμένει πάντα στα προϊόντα. Έχοντας ως στόχο οι καταναλωτές να είναι ευχαριστημένοι αλλά και να αισθάνονται σίγουροι για τις αγορές τους, η ΙΚΕΑ προσφέρει δωρεάν εγγύηση σε επιλεγμένες σειρές προϊόντων επιπλέον της νόμιμης. Για παράδειγμα στις κουζίνες ΙΚΕΑ προσφέρεται εγγύηση 25 ετών. 

Η IKEA προχώρησε φέτος σε μια επιπλέον σημαντική ενέργεια και χαμήλωσε σε περισσότερα από 1.000 προϊόντα και άλλο τις ήδη χαμηλές τιμές που προφέρει. Στο νέο κατάλογο ΙΚΕΑ για το 2019, οι καταναλωτές  έχουν την ευκαιρία να ανακαλύψουν σε όλες τις σελίδες του πολλά από τα προϊόντα με τις νέες  χαμηλότερες τιμές, αλλά και παρουσίαση «7 ολόκληρων σπιτιών», καθώς και άπειρες επιπλέον ιδέες επίπλωσης και διακόσμησης. 

Περιβαλλοντική και Κοινωνική Ευθύνη

Τόσο η ΙΚΕΑ όσο και ο Όμιλος FOURLIS παρακολουθούν εντατικά τις επιδράσεις των δραστηριοτήτων τους στο περιβάλλον και πραγματοποιούν μια σειρά εθελοντικών δράσεων και παρεμβάσεων με στόχο τη μείωση των περιβαλλοντικών επιπτώσεων, την εξοικονόμηση των φυσικών πόρων καθώς και την ευαισθητοποίηση των εργαζομένων και του κοινού σε θέματα προστασίας του περιβάλλοντος και υιοθέτησης μιας υπεύθυνης στάσης ζωής. 

Από τον Σεπτέμβριο του 2015, η ΙΚΕΑ χρησιμοποιεί στα προϊόντα της μόνο βαμβάκι που προέρχεται από βιώσιμες πρακτικές καλλιέργειας. Αυτό σημαίνει ότι οι αγρότες χρησιμοποιούν λιγότερο νερό, λιγότερα χημικά λιπάσματα και φυτοφάρμακα, ενώ ταυτόχρονα έχουν αύξηση στα κέρδη τους. Το ίδιο διάστημα η ΙΚΕΑ διαθέτει μόνο λαμπτήρες LED. Και αυτό γιατί η τεχνολογία LED χρησιμοποιεί 85% λιγότερη ενέργεια και οι λαμπτήρες LED διαρκούν 20 φορές περισσότερο από τους συμβατικούς λαμπτήρες πυρακτώσεως. 

Ακόμη, διαθέτει μια σειρά προϊόντων φιλικών στο περιβάλλον όπως το σκαμπό MARIUS που είναι φτιαγμένο από 40% ανακυκλωμένο ατσάλι και τους κάδους διαλογής VARIERA που είναι κατασκευασμένοι από 100% ανακυκλωμένο πλαστικό.

Σημαντικό, επίσης, κομμάτι της στρατηγικής της ΙΚΕΑ είναι και η ανταπόδοση στην κοινωνία. Στο πλαίσιο, λοιπόν, του Προγράμματος Κοινωνικής Υπευθυνότητας του Ομίλου FOURLIS, υλοποιείται το πρόγραμμα «Σταθμοί Χαράς», που έχει εξοπλίσει, από το 2013 έως και σήμερα, περισσότερους από 60 δημοτικούς βρεφονηπιακούς και παιδικούς σταθμούς σε ολόκληρη τη χώρα.