Έτοιμη προς παράδοση είναι η περίφημη «Παράκαμψης Αμφιλοχίας», του αυτοκινητόδρομου Άκτιο – Αμβρακία (αρχικού συνολικού προϋπολογισμού 150 εκατ. ευρώ), ένα οδικό έργο το οποίο ο όμιλος Μυτιληναίου όχι μόνο υλοποίησε εντός χρονοδιαγράμματος αλλά και νωρίτερα κατά 5 μήνες. Βέβαια, η σχετική τελετή που είχε προγραμματιστεί για σήμερα με παρουσία και του πρωθυπουργού Κ. Μητσοτάκη και του αρμόδιου υπουργού Υποδομών, Κ. Καραμανλή, αναβλήθηκε μέχρι νεωτέρας, προφανώς λόγω της επικαιρότητας με τις τραγικές εξελίξεις στο μέτωπο των πυρκαγιών.
Σε κάθε περίπτωση, αν και το εν λόγω τμήμα δεν θα δοθεί ακόμα στην κυκλοφορία, πρόκειται για έργο μήκους περίπου 17 χιλιομέτρων, με τη σύμβαση να έχει υπογραφεί στα τέλη του 2022, τα εργοτάξια να «πιάνουν δουλειά» λίγους μήνες αργότερα και πλέον να είναι έτοιμο προς παράδοση.
Να υπενθυμίσουμε ότι μόλις προ διμήνου ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κ. Καραμανλής, συνοδευόμενος από τον Υφυπουργό Υποδομών, κ. Γιώργο Καραγιάννη, επιθεωρώντας έργα στη Δυτική Ελλάδα, είχε αναφέρει ότι «το έργο προχωρά μπροστά από τα χρονοδιαγράμματα. Επομένως είμαστε στην ευχάριστη θέση σήμερα να σας πούμε ότι το έργο αυτό, τα πρώτα 17 από τα 32 χιλιόμετρα, θα παραδοθούν μέσα στο καλοκαίρι, μέσα στο επόμενο τρίμηνο. Και το έργο θα προχωρήσει κανονικά και θα παραδοθεί όπως πρέπει στο τέλος του 2023». Αυτό το οδικό έργο, όπως και η κατασκευή του άξονα Βόνιτσα – Λευκάδα, «αναμένεται να ενισχύσουν την ευρύτερη περιοχή προσφέροντας στους κατοίκους και επισκέπτες περισσότερη ασφάλεια και μεγαλύτερη άνεση στις μετακινήσεις», είχε σημειώσει χαρακτηριστικά από την πλευρά του ο κ. Καραγιάννης.
Τα οφέλη
Την κατασκευή του οδικού άξονα Άκτιο – Αμβρακία, αρχικού προϋπολογισμού 150 εκατ. ευρώ, έχει αναλάβει η Μυτιληναίος ΑΕ και αναμένεται να ολοκληρωθεί μέσα στο 2023. Το έργο συγχρηματοδοτείται από την ΕΕ και περιλαμβάνει τη σύνδεση με την Ιόνια Οδό, μέσω του Ανισόπεδου Κόμβου Ριβίου. Σε κάθε περίπτωση, πρώτο ορόσημο του «στοιχειωμένου», παλιότερα, έργου «Ακτιο – Αμβρακία», είναι η παράκαμψη της Αμφιλοχίας, μήκους 17 χλμ., που θα λύσει το κυκλοφοριακό πρόβλημα της πόλης, καθώς σήμερα όλα τα οχήματα από και προς τις ακτές του Ιονίου, περνούν μέσα από την πόλη, με αποτέλεσμα τη μεγάλη κίνηση ιδίως τους καλοκαιρινούς μήνες.
Αξίζει να αναφέρουμε ότι με τη λειτουργία της Παράκαμψης Αμφιλοχίας, αφενός η απόσταση Αμβρακία - Άκτιο θα μειωθεί κατά περίπου 20 λεπτά, αφετέρου θα αποσυμφορηθεί η πόλη της Αμφιλοχίας καθώς οι οδηγοί, που θα κερδίζουν και σε απόσταση, δεν θα περνούν από την πόλη. Όπως σημείωναν παλιότερα στελέχη του υπ. Υποδομών αλλά και τοπικά στελέχη, το καλοκαίρι η περιοχή μετατρέπεται σε «κόμβο» προς το θαλάσσιο μέτωπο, την Πρέβεζα, τη Βόνιτσα, τη Λευκάδα κ.α. με αποτέλεσμα να καταγράφονται καθυστερήσεις αλλά και μποτιλιάρισμα στην πόλη.
Στόχος είναι μέχρι το επόμενο καλοκαίρι να παραδοθούν και τα υπόλοιπα τμήματα που εκκρεμούν ώστε ολόκληρος ο αυτοκινητόδρομος να τεθεί σε πλήρη λειτουργία. Ο αυτοκινητόδρομος Άκτιο-Αμβρακία, μήκους περίπου 48 χλμ. έχει χαρακτηριστικά κλειστού αυτοκινητόδρομου με 2+2 λωρίδες ανά ρεύμα κυκλοφορίας και ανισόπεδους κόμβους. Το έργο υλοποιείται με χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ 2014-2020 μέσω του Επιχειρησιακού Προγράμματος ΥΜΕ-ΠΕΡΑΑ. Μέρος αυτού (περί τα 15 χλμ.) είχε κατασκευαστεί στο παρελθόν.
Υπενθυμίζεται ότι τον Νοέμβριο του 2020 ελληνικό δημόσιο και Μυτιληναίος υπέγραψαν τη σχετική σύμβαση για το έργο που σχετίζεται με τις εργασίες –«σκούπα» της σύμβασης για την ολοκλήρωση του οδικού άξονα Ακτίου – Αμβρακίας. Το αντικείμενο του έργου περιλελάμβανε, μεταξύ άλλων, την κατασκευή τεσσάρων Ανισόπεδων Κόμβων, ενός Ισόπεδου Κόμβου καθώς και την κατασκευή παράπλευρου και κάθετου οδικού δικτύου συνολικού μήκους 23 χλμ. Η σύμβαση έχει διάρκεια 30 μήνες.
Το «βαλτωμένο» στο παρελθόν τμήμα «Ακτιο – Αμβρακία»
Το Άκτιο-Αμβρακία είχε ξεκινήσει με τέσσερις αρχικά εργολαβίες το 2010. Ωστόσο, βρέθηκε σε τέλμα πριν καν ξεκινήσει, καθώς τα ανοιχτά μέτωπα ήταν πολλά, όπως απαλλοτριώσεις, αρχαιολογικά ζητήματα αλλά και προβλήματα με τους αναδόχους άφησαν το έργο ημιτελές. Από τις προβλεπόμενες εργασίες κατασκευάστηκαν με δυσκολία μόνο τα 15 χιλιόμετρα, το έργο είχε περάσει δια πυρός και σιδήρου την τελευταία δεκαετία, είχε ήδη απορροφήσει δαπάνες δεκάδων εκατομμυρίων ευρώ (περίπου 120 εκατ. ευρώ για την υλοποίηση μέρους των εργασιών την περίοδο 2010 – 2018), να προκύπτουν εκπτώσεις αναδόχων και καθυστερήσεις, όπως και η ανάγκη για νέο διαγωνισμό «σκούπα» για υπολειπόμενες εργασίες (σχεδόν 150 εκατ. ευρώ προσυπολογίζονταν παλιά), όσο περίπου το αρχικό προβλεπόμενο κόστος του συνολικού έργου (με την έκπτωση)! Στον διαγωνισμό αρχικά είχε μειοδοτήσει προ περίπου 3 ετών η κοινοπραξία ΑΚΤΩΡ – ΤΕΡΝΑ. Ωστόσο, το έργο βάλτωσε μετά από προσφυγή της Ιταλικής GD Infrastrutture, στη διαδικασία συμμετείχε το ΣτΕ, πάγωσε η κατακύρωση του έργου, ενώ άνοιξε ένα νέος πόλεμος προσφυγών με την απόφαση του υπουργείου στις αρχές του 2020 να επαναπροκηρύξει το διαγωνισμό. Ακολούθησαν νέες προσφυγές αλλά τελικά το ΣτΕ τις απέρριψε, με αποτέλεσμα να γίνει η νέα διαδικασία, με τη Μυτιληναίος να κερδίζει το συμβόλαιο.
Τα μεγάλα projects στη Δυτική Ελλάδα
Ευρύτερα πάντως, έργα ύψους 2,5 -3 δισ. έχουν ενταχθεί στον προγραμματισμό του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών για τη Δυτική Ελλάδα. Ειδικά για την Αιτωλοακαρνανία το πλάνο έργων του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών αθροίζει πάνω από 300 εκατ. ευρώ, συμπεριλαμβάνοντας σημαντικά έργα για τη διαχείριση των υδάτινων πόρων, όπως είχε σημειώσει ο αρμόδιος υπουργός, Κ. Καραμανλής, περί τα 400 εκατ. ευρώ projects αφορούν σε υποδομές στη Λευκάδα, ενώ μεγάλα έργα θα γίνουν βέβαια στην Πελοπόννησο και αλού.
Κατά τον υπουργό μάλιστα, «ένα από τα σημαντικότερα έργα που υλοποιεί αυτή τη στιγμή το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, είναι η κατασκευή ενός νέου και σύγχρονου οδικού δικτύου, που διατρέχει την Αιτωλοακαρνανία συνδέοντάς την με την Ιόνια Οδό, και καταλήγει στη Λευκάδα: Ο οδικός άξονας Άκτιο-Αμβρακία, καθώς και ο διπλός άξονας που θα τον ενώνει με το νησί, δηλαδή το Βόνιτσα-Λευκάδα και το Άκτιο–Άγιος Νικόλαος». Επιπρόσθετα, σχετικά πρόσφατα δήλωνε ότι «τώρα που το Άκτιο–Αμβρακία οδεύει σε τροχιά ολοκλήρωσης, μπορούν πλέον να εξεταστούν σε ρεαλιστική βάση και όλα τα δεδομένα για την υποθαλάσσια σύνδεση του νησιού», κάνοντας μνεία για την υποθαλάσσια αρτηρία – Ζεύξη της Λευκάδας που πρόσφατα είχε αποκαλύψει το insider.gr.
Ο υφυπουργός Υποδομών, Γ. Καραγιάννης, μιλώντας προ μηνός περίπου σε σχετική ημερίδα με τίτλο «Έργα και Υποδομές στη Δυτική Ελλάδα», αναφέρθηκε σε πλήθος projects που υλοποιούνται ή σχεδιάζονται. Μεταξύ αυτών ξεχωρίζουν έργα που αφορούν ένα ευρύ φάσμα υποδομών, όπως είναι ο σιδηρόδρομος, οι οδικοί άξονες, η ύδρευση και τα αντιπλημμυρικά έργα, η βελτίωση της οδικής ασφάλειας κ.α.
Στη «λίστα» εντάσσονται υποδομές όπως ο αυτοκινητόδρομος «Πάτρα-Πύργος» (που πλέον κατασκευάζεται και σήμερα υπάρχουν και πάλι στημένα εργοτάξια, σε 36 μήνες θα δοθούν στην κυκλοφορία τα πρώτα 56χλμ. από τον Πύργο και τέσσερις μήνες μετά ο αυτοκινητόδρομος θα παραδοθεί στο σύνολό του στους πολίτες), ενώ στον υφιστάμενο δρόμο θα γίνουν έργα οδικής ασφάλειας ύψους 30 εκατ. ευρώ. Επίσης, περιλαμβάνονται το Άκτιο – Αμβρακία και σύνδεση με Ιόνια Οδό και η Παράκαμψη Αμφιλοχίας, η Σύνδεση Λευκάδας με τον οδικό άξονα Άκτιο – Δυτικός Άξονας (θα πραγματοποιείται μέσω του τμήματος Άκτιου – Αγίου Νικολάου, μήκους 5 χλμ. και Βόνιτσας – Λευκάδας, μήκους 16 χλμ., το έργο ολοκληρώνεται στα τέλη του καλοκαιριού του 2023), ο νέος αγωγός ύδρευσης Λευκάδας (περίπου 8 χλμ. που περνά παράλληλα με τον νέο οδικό άξονα), η κατασκευή δικτύου άρδευσης και αποστράγγισης για την εξυπηρέτηση αγροτικής περιοχής συνολικής έκτασης 38.000 στρεμμάτων σε Αμβρακία, Αμφιλοχία και Βάλτο (προϋπολογισμού 64,5 εκατομμυρίων ευρώ, θα χρηματοδοτηθεί από το Ταμείο Ανάκαμψης), η ύδρευση Λευκάδας (140 εκατ. ευρώ, Ταμείο Ανάκαμψης), το έργο ύδρευσης Πρέβεζας – Άρτας, η ενεργειακή αναβάθμιση του Πανεπιστημιακού Νοσοκομείου Πατρών κ.α.
Ακόμα ένα μεγάλο οδικό έργο που θα υλοποιηθεί στην Πελοπόννησο είναι ο οδικός άξονας Καλαμάτα- Ριζόμυλος- Πύλος- Μεθώνη, με προϋπολογισμό 250 εκατ. ευρώ που προχωρά μέσω ΣΔΙΤ.
Παράλληλα, σε εξέλιξη είναι οι μελέτες για την κατασκευή της νέας γέφυρας του Ευήνου. Θα κατασκευαστούν, επίσης, γύρω από την Ιόνια Οδό αντιπλημμυρικά έργα περίπου 80 εκατ. ευρώ, με το μεγαλύτερο μερίδιο να αντιστοιχεί στον Νομό Αιτωλοακαρνανίας.
Επιπρόσθετα, περίοπτη θέση έχουν τα σιδηροδρομικά έργα. «Ολοκληρώνουμε τις εργασίες και τους διαγωνισμούς στα τμήματα Κιάτο – Ροδοδάφνη και Ροδοδάφνη – Ρίο με συνολικό προϋπολογισμό 565 εκατομμύρια ευρώ, δημοπρατήσαμε το μεγάλο έργο από το Ρίο ως το λιμάνι της Πάτρας με το μεγάλο κομμάτι της υπογειοποίησης εντός του αστικού ιστού της πόλης με προϋπολογισμό 470 εκατομμύρια και προχωράμε στην αναβάθμιση της γραμμής από τη Κάτω Αχαγιά ως το Πύργο που το τρένο δεν φτάνει σήμερα», είχε σημειώσει ο κ. Καραγιάννης σε άλλη σχετική εκδήλωση, αναφερόμενος σε εργολαβίες της ΕΡΓΟΣΕ αλλά και στο ένα από τα 6 projects του ανταγωνιστικού διαλόγου Να σημειωθεί ότι στα σχέδια του υπουργείου και του ΟΣΕ είναι και η αναβίωση της σιδηροδρομικής γραμμής «Πάτρα – Πύργος».