Δεν πάνε πολλά χρόνια που κάθε Οκτώβριο στους πηχυαίους τίτλους των τεχνολογικών ειδήσεων κυριαρχούσαν οι ατελείωτες ουρές των κινέζων καταναλωτών που κατασκήνωναν ολονυχτίς έξω από τα Apple Stores για να προμηθευτούν πρώτοι τα νέα iPhones. Στο φετινό λανσάρισμα βέβαια, τα δημοσιεύματα είχαν εντελώς διαφορετική «στόχευση». Τα φορτηγά της Huawei που στέκονταν έξω από τα Apple Stores μοιράζοντας power bank της κινεζικής εταιρείας στους παρευρισκόμενους με το μήνυμα «Θα το χρειαστείτε. Ευγενική χορηγία της Huawei» αποτέλεσαν την πρώτη είδηση.

Το επιθετικό αυτό μάρκετινγκ το οποίο συνηθίζει ο κινεζικός κολοσσός, από πολλούς μεταφράστηκε ως «τρολάρισμα». Επί της ουσίας όμως, υπογράμμιζε μια τάση της αγοράς η οποία γίνεται όλο και πιο εμφανής: την μεγάλη «απειλή» των κινέζων κατασκευαστών έναντι των «βαρόνων» της βιομηχανίας. Πράγματι, όσο περνούν τα χρόνια οι ουρές συρρικνώνονται και οι κινεζικές εταιρείες αναβαθμίζουν το πορτφόλιό τους με φθηνότερες και εξίσου καινοτόμες συσκευές απειλώντας πέρα από την πρωτοκαθεδρία των Apple και Samsung και τα κέρδη τους. Πέρα μάλιστα από την αγορά της Κίνας που πληθυσμιακά προσφέρει ένα διογκωμένο μερίδιο αγοράς, οι κινέζοι κατασκευαστές κατακτούν και την Ευρώπη ενώ κάνουν προσπάθειες να επεκταθούν και στην άλλη άκρη του Ατλαντικού και στις αναδυόμενες αγορές, χωρίς βέβαια να κρίνονται πάντα επιτυχημένες.

Την ραγδαία άνοδο των κατασκευαστών από την Κίνα που παγιώνεται τα τελευταία χρόνια, μαρτυρά άλλωστε η λίστα με τους κορυφαίους της βιομηχανίας. Σύμφωνα με τη μελέτη Market Drivers Report της IC Insights  από την χρυσή δωδεκάδα των κατασκευαστών οι 9 είναι κινέζοι, το αθροιστικό μερίδιο αγοράς των οποίων ξεπερνά μάλιστα το 42%…

market share smartphones IC insights

Εκ των αποτελεσμάτων αποδεικνύεται επίσης ότι οι Κινέζοι έχουν προοδεύουν και σε όλους τους επιμέρους τομείς κερδίζοντας έτσι την εμπιστοσύνη ολοένα και περισσότερων καταναλωτών σε όλο τον πλανήτη.

Οι μεγάλοι παίκτες της Κίνας

Το πρώτο δυσοίωνο σημάδι για τους τεχνοκράτες - των οποίων τα iPhone και Galaxy κυριαρχούσαν για χρόνια στην αγορά των 500 δισ. δολαρίων – ήρθε μόλις πέρυσι, όταν η Huawei Technologies Co. κατάφερε να πάρει την θέση της Apple και να γίνει ο δεύτερος μεγαλύτερος σε πωλήσεις κατασκευαστής smartphone παγκοσμίως, από άποψη τεμαχίων. Ακόμα κι αν η δεύτερη θέση κερδίθηκε από την άκρως επιθετική στρατηγική marketing – η εταιρεία έδινε εκείνη την περίοδο με την αγορά μιας συσκευής, μια ακόμα δώρο - αποδείχτηκε αρκετή για να καθιερωθεί στην συνείδηση του καταναλωτή. Ακολούθησαν οι εντυπωσιακές πωλήσεις του P20 Pro οι οποίες επισφράγισαν την επιτυχία αλλά και η υψηλή ανταπόκριση του υπερσύγχρονου Mate 20 Και Mate 20 Pro, το οποίο μέσα σε ένα περίπου μήνα έχει σημειώσει ρεκόρ παραγγελιών. 

Η Huawei βέβαια είναι ένα, αλλά όχι το μοναδικό παράδειγμα. Στους κορυφαίους με συνεχώς αυξανόμενα μερίδια συγκαταλέγονται και οι Xiaomi, OPPO και Vivo, με την πρώτη να σημειώνει τον υψηλότερο ρυθμό ανάπτυξης που έχει καταγραφεί ποτέ σε ετήσια βάση (73%). Σημειωτέον πως λίγο πριν εκπνεύσει ο Οκτώβριος η κινεζική εταιρεία ανακοίνωσε πως οι αποστολές smartphones ξεπέρασαν τα 100 εκατ. τεμάχια. Αυτό σημαίνει ότι η Xiaomi κατάφερε μέσα σε μόλις 10 μήνες και πολύ πριν εκπνεύσει το τρέχον οικονομικό έτος να πιάσει τους ετήσιους στόχους. Ο αριθμός αναμένεται να αυξηθεί με αφορμή και το νέο μοντέλο Mi Mix 3 με την συρόμενη εμπρόσθια κάμερα και τα εξαιρετικά λεπτά περιθώρια το οποίο έχει κερδίσει τις εντυπώσεις στην χώρα του δράκου. Ωστόσο η Xiaomi είναι πίσω εν συγκρίσει με την Huawei η οποία συμπλήρωσε τον στόχο των 100 εκατ. smartphone ήδη από τα μέσα Ιουλίου και ελπίζει οι αποστολές να φτάσουν τα 200 εκατ τεμάχια αυτό το χρόνο. 

Iσχυρές βέβαια είναι και οι παγκόσμιες επιδόσεις των κινέζων κατασκευαστών. Xiaomi, Vivo και Oppo κατέγραψαν μαζί τις μεγαλύτερες αποστολές σε ένα μόνο τρίμηνο, την ώρα που οι αποστολές των iPhone παρέμειναν στο ίδιο επίπεδο με πέρυσι, σύμφωνα με έρευνα της Counterpoint. Ειδικότερα οι Xiaomi, Oppo, Vivo και Huawei εμφάνισαν αύξηση 25%, 4%, 7% και 33% αντίστοιχα και στο τρίτο τρίμηνο του τρέχοντος έτους συγκέντρωσαν μερίδιο αγοράς 9%, 9%, 8% και 13% αντίστοιχα.

smartphone shipment

Εν αντιθέσει με την ανοδική πορεία των κινέζων κατασκευαστών οι λοιποί βασικοί ανταγωνιστές αντιμετωπίζουν κάποιες δυσκολίες. Για παράδειγμα ο τεχνολογικός γίγαντας της Νότιας Κορέας, Samsung μπορεί να εξακολουθεί να ηγείται της αγοράς των έξυπνων κινητών τηλεφώνων, οι αποστολές της όμως μειώθηκαν για τέταρτη συνεχή χρονιά.

Από την άλλη ο αμερικανικός γίγαντας της Apple έχει προκαλέσει τις τελευταίες ημέρες τριγμούς στους χρηματιστηριακούς δείκτες μετά τις φήμες για επιβράδυνση των πωλήσεων των νέων μοντέλων, iPhone XR, Xs και XS Max.  Από τις αρχές Οκτωβρίου η μετοχή του κολοσσού του Κουπερτίνο έχει βυθιστεί κατά 20% με την κορυφαία εταιρεία να χάνει 200 δισ. δολάρια από τη χρηματιστηριακή της αξία σε μόλις 40 ημέρες. Μόνο την περασμένη τετάρτη, η μετοχή του κολοσσού της Σίλικον Βάλεϊ έκλεισε στα 187 δολάρια, από 233,47 δολάρια στις 3 Οκτωβρίου. Μετά την επιτυχία του Αυγούστου όταν η Apple έσπασε το «φράγμα» του 1 τρισ. δολάρια , ήρθε το πλήγμα του Νοεμβρίου όπου η εταιρεία ανακοίνωσε ότι το τελευταίο τρίμηνο του 2018 θα καταγράψει χαμηλότερες πωλήσεις από τις αναμενόμενες, παρότι περιλαμβάνεται η εορταστική περίοδος.

Τις αμφιβολίες βέβαια των επενδυτών ενισχύει και η φθίνουσα πορεία του συνόλου της αγοράς, μιας αγοράς που χαρακτηρίζεται από πολλούς «παιχνίδι για λίγους κι εκλεκτούς». Αξίζει να σημειωθεί ότι οι συνολικές αποστολές smartphone έφτασαν τα 368,6 εκατομμύρια μονάδες το τρίτο τρίμηνο του 2018, καταγράφοντας ετήσια πτώση 3% σύμφωνα με την Counterpoint Research ενώ οι 10 κορυφαίοι κατασκευαστές κινητών τηλεφώνων καταλαμβάνουν τώρα το 79% της παγκόσμιας αγοράς smartphone αφήνοντας πάνω από 600 μάρκες να ανταγωνιστούν για το υπόλοιπο 21%. 

Οι παραπάνω ισορροπίες αποδεικνύονται λεπτές και διαφοροποιούνται αισθητά αν λάβουμε υπόψη μας τα έσοδα. Σε αυτόν τον αγώνα Samsung και Apple κερδίζουν τις πρώτες θέσεις της κορυφαίας δεκάδας αφού και οι δύο εταιρείες έχουν πολύ μεγαλύτερη μέση τιμή πώλησης συσκευών. Παρά τον υποβιβασμό της στην λίστα με τις πωλήσεις τεμαχίων, η Apple κατάφερε να αυξήσει τα έσοδά της τον προηγούμενο χρόνο και μάλιστα κατά 29% φτάνοντας τη μέση τιμή πώλησης συσκευής στα επίπεδα ρεκόρ των 793 δολαρίων...

Κι αυτή η κατάταξη όμως θα μπορούσε στο μέλλον να αλλάξει αν σκεφτεί κανείς την πρακτική των κινεζικών εταιρείων, οι οποίες αμέσως μόλις κερδίσουν το απαραίτητο «brand awareness» με ποιοτικές συσκευές σε χαμηλή τιμή, ανεβάζουν ρυθμούς παρουσιάζοντας συσκευές υψηλής κατηγορίας και τιμής. Τρανό παράδειγμα η Huawei, η οποία  παρουσίασε φέτος για πρώτη φορά συσκευή που ξεπερνά τα 1.000 ευρώ και μάλιστα η ανταπόκριση του κοινού ήταν άκρως θετική. Αντιστοίχως και η Xiaomi μας σύστησε στο τέλος του μήνα το Mi Mix 3, η οποία μπορεί να κοστίζει περί τα 400 ευρώ ωστόσο αποτελεί την πιο ακριβή συσκευή που έχει παρουσιάσει μέχρι σήμερα η κινεζική εταιρεία.