Μέσα στο επόμενο διάστημα, ίσως και εντός του Μαρτίου, αναμένεται να δημοσιευθεί σε ΦΕΚ η ΚΥΑ με τις παρεμβάσεις στο πρόγραμμα «Κινούμαι Ηλεκτρικά», το οποίο «τρέχει» το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας με σκοπό την ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης. Η προσπάθεια να ανοίξει η αγορά έχει αποφέρει ήδη καρπούς κάτι που αποτυπώνεται και στην κίνηση που καταγράφεται στην αγορά. 

Σύμφωνα με το δελτίο ταξινομήσεων που εκδίδει ο Σύνδεσμος Εισαγωγέων-Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων, το 2020 οι ταξινομήσεις των ηλεκτρικών αυτοκινήτων πέτυχαν μερίδιο αγοράς 2,6%, ενώ μόνο το μήνα Δεκέμβριο το ποσοστό έφτασε στο 10%, νούμερο που παραπέμπει σε χώρες που η ηλεκτροκίνηση είναι ιδιαίτερα ανεπτυγμένη, όπως η Μεγάλη Βρετανία ή η Ολλανδία.

Ο στόχος που είτε τεθεί  στο ΕΣΕΚ για το 2020 ήταν ποσοστό 1% επί των συνολικών ταξινομήσεων και 1.265 νέα ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Tο ποσοστό 2,6% και τα 2.131 συνολικά ηλεκτρικά αυτοκίνητα ξεπερνούν το στόχο κατά 68% σε αριθμό ταξινομήσεων και κατά 2,5 φορές σε ποσοστό ταξινομήσεων. Αξίζει να σημειωθεί ότι κατά την πενταετία 2015-2019 ταξινομήθηκαν συνολικά 1.141 ηλεκτρικά αυτοκίνητα, επομένως η ποσοστιαία αύξηση μέσα σε μία μόνο χρονιά σε σύγκριση με μια ολόκληρη πενταετία πλησιάζει το 87%.

Με βάση αυτά τα δεδομένα, το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας έχει ήδη οριστικοποιήσει παρεμβάσεις προκειμένου να «ανοίξει» περαιτέρω το πρόγραμμα και να γίνε ακόμη πιο προσιτή η αγορά ηλεκτρικών οχημάτων. Βασικός στόχος όπως φαίνεται είναι η περαιτέρω παρακίνηση και ενίσχυση των εταιριών για την αντικατάσταση ρυπογόνων στόλων, καθώς και για τα ταξί (δεδομένου ότι τουλάχιστον 8.000 ταξί θα πρέπει υποχρεωτικά να τεθούν εκτός κυκλοφορίας το 2022). Έτσι, οι αλλαγές που έχουν οριστικοποιηθεί είναι: 

•    Κατάργηση της υποχρέωσης εξαγοράς του οχήματος στην λήξη της περιόδου χρονομίσθωσης (leasing)
•    Αύξηση του επιτρεπόμενου αριθμού οχημάτων από 3 (ή 6 σε νησιωτικές περιοχές) σε δέκα συνολικά για τα νομικά πρόσωπα
•    Παρέχεται η δυνατότητα να αποσύρεται ίσος αριθμός οχημάτων με τα αιτούμενα προς επιδότηση οχήματα ( για παράδειγμα εάν μια εταιρία επιλέξει 4 μηχανάκια και 6 αυτοκίνητα , θα μπορεί να αποσύρει 4 μηχανάκια και 6 αυτοκίνητα και να ωφελείται από το bonus απόσυρσης συνολικά με 4x500+6x1000=8.000 € επιπλέον)
•    Αυξάνεται το ποσό απόσυρσης στα ταξί , από 2.500 σε 5.000 ευρώ
•    Θα υπάρχει πλέον η δυνατότητα επιδότησης για ποδήλατα (έως δέκα τον αριθμό) και για εταιρίες οι οποίες δραστηριοποιούνται στους κλάδους της ενοικίασης ποδηλάτων, τουρισμού και διανομής φαγητού κατ’ οίκον
•    Οι εταιρίες πλέον θα μπορούν να επιδοτούνται και για αγορά φορτιστή ηλεκτρικού αυτοκινήτου

Το κέρδος σε οικονομικούς και κοινωνικούς όρους

Η  ηλεκτροκίνηση αποτελεί βασικό πυλώνα της ενεργειακής μετάβασης καθώς  βελτιώνει τις συνθήκες διαβίωσης στα μεγάλα αστικά κέντρα αλλά εξοικονομεί και πόρους από τις ενεργειακές και τις …. υγειονομικές δαπάνες. Οι ρύποι που εξοικονομούνται δημιουργούν συνθήκες χαμηλότερου «φορτίου θνησιμότητας» και δεν είναι τυχαίο ότι ο συγκεκριμένος δείκτης είναι πολύ χαμηλός στην Νορβηγία (με μερίδιο αγοράς πάνω από 50% για τα ηλεκτροκίνητα)  και λαμβάνει τις υψηλότερες τιμές του στη Δυτική και Νότια Ευρώπη. Αποτέλεσμα των παραπάνω έρχεται το κοινωνικό όφελος για τη δημόσια υγεία στην χώρα μας λόγω της προβλεπόμενης μείωσης των ρύπων, το οποίο μπορεί να αποτιμηθεί με οικονομικούς όρους σε εξοικονόμηση περίπου 700 εκατομμυρίων ευρώ σε ορίζοντα δεκαετίας.

Σημειώνεται ότι έχει κατατεθεί πρόταση για αξιοποίηση πόρων από το Ταμείο Ανάκαμψης οι οποίοι θα κατευθυνθούν προς την ανάπτυξη δικτύου φόρτισης με πρόγραμμα επιδότησης για την εγκατάσταση σημείων φόρτισης από την ιδιωτική πρωτοβουλία σε δημόσια προσβάσιμους χώρους ενώ μέρος των κεφαλαίων έχει προταθεί να απορροφηθεί από τη βιομηχανία της αλυσίδας της ηλεκτροκίνησης (φορτιστές, μπαταρίες, ανακύκλωση μπαταριών, συναρμολόγηση ή παραγωγή οχημάτων κλπ).