Η τεχνητή νοημοσύνη απειλεί να αφανίσει το γκουγκλάρισμα

Κώστας Οικονομάκης
Viber Whatsapp
Μοιράσου το
Η τεχνητή νοημοσύνη απειλεί να αφανίσει το γκουγκλάρισμα
Πως η Google κινδυνεύει να χάσει το προβάδισμα στη μηχανή αναζήτησης. Τα πλεονεκτήματα της ΑΙ, τα μερίδια αγοράς και ο έντονος ανταγωνισμός.

Τριγμοί παρατηρούνται εδώ και ένα χρόνο στην κυριαρχία της Google στην αγορά της Διαδικτυακής αναζήτησης. Ήδη, οι μέτοχοι του μητρικού ομίλου, της Alphabet, ανησυχούν για τους μακροπρόθεσμους κινδύνους που θέτει η τεχνητή νοημοσύνη για τoν τομέα αναζήτησης ο οποίος φέρνει τεράστια έσοδα στην εταιρεία.

Αυτή την εβδομάδα, στέλεχος της Apple αποκάλυψε στο δικαστήριο ότι ο κατασκευαστής iPhone διερευνά την προσθήκη υπηρεσιών τεχνητής νοημοσύνης στο πρόγραμμα περιήγησής του Safari στο Διαδίκτυο, για τις οποίες η Google πληρώνει περίπου 20 δισ. δολάρια ετησίως, ώστε να είναι η προεπιλεγμένη μηχανή αναζήτησης. Το ποσό αυτό αντιστοιχεί στο περίπου 36% των εσόδων της Google από διαφημίσεις αναζήτησης μέσω Safari, σύμφωνα με αναλυτές.

Αυτό σημαίνει ότι οποιαδήποτε αλλαγή στη στάση της Apple θα μπορούσε να αναδιαμορφώσει τον παγκόσμιο χάρτη της αναζήτησης, δεδομένης της τεράστιας εγκατεστημένης βάσης της, που φτάνει τα 2,5 δισεκατομμύρια συσκευές, καθιστώντας την Apple έναν από τους ισχυρότερους “φύλακες της πύλης” για την online αναζήτηση.

Ακόμη πιο ανησυχητικό για το μέλλον γίνεται το γεγονός ότι οι αναζητήσεις στο Safari της Apple μειώθηκαν για πρώτη φορά τον περασμένο μήνα, σύμφωνα με τον Eντι Κιου αντιπρόεδρο του τμήματος υπηρεσιών της Apple.

Τα στοιχεία αυτά υποδηλώνουν ότι οι αναζητήσεις από ανταγωνιστές, όπως η OpenAI και η Anthropic, ενδέχεται ήδη να μειώνουν την αναζήτηση της Google, η οποία αντιπροσωπεύει περισσότερο από το ήμισυ των εσόδων της μητρικής εταιρείας και τη συντριπτική πλειοψηφία των κερδών. Η Alphabet ωστόσο ισχυρίζεται ότι τα αιτήματα αναζήτησης συνεχίζουν να αυξάνονται, συμπεριλαμβανομένων εκείνων που προέρχονται από χρήστες της Apple.

Τρίζει η πρωτιά της

«Το βασικό ζήτημα είναι, θα χάσει η Alphabet τη «μηχανή των μετρητών» της;», διερωτάται, σε δηλώσεις του στο Bloomberg. ο Άρτ Χόγκαν, στρατηγικός αναλυτής αγοράς στην Β Riley Wealth Management. «Είναι η πρώτη φορά που η Alphabet βλέπει πραγματικά ανταγωνισμό στην αναζήτηση από τότε που δημιουργήθηκε αυτή η μηχανή και ήδη βλέπουμε ρωγμές».

Το πρόβλημα είναι ότι ο μεγαλύτερος ανταγωνισμός στην αναζήτηση θα μπορούσε να θέσει σε κίνδυνο τα μελλοντικά κέρδη.

Μέχρι στιγμής, το μερίδιο αγοράς της Alphabet φαίνεται να αντέχει. Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της Statista για το Μάρτιο, η Alphabet κατέχει περίπου το 89,7% του παγκόσμιου μεριδίου αγοράς για τις μηχανές αναζήτησης, αν και χαμηλότερα από το 93% που είχε τον Ιανουάριο του 2023, αμέσως μετά την κυκλοφορία του ChatGPT. Η Bing της Microsoft ήταν η επόμενη, με μερίδιο 3,9%.

Ωστόσο, η Google παρέμεινε κάτω από το όριο του 90% στο μεγαλύτερο μέρος των τελευταίων έξι μηνών, κάτι που είχε να επαναληφθεί εδώ και τουλάχιστον μια δεκαετία, σύμφωνα με τα στοιχεία της Statcounter. Από τον περασμένο μήνα, περίπου 400 εκατομμύρια άνθρωποι χρησιμοποιούσαν το ChatGPT σε εβδομαδιαία βάση, σύμφωνα με τη μητρική εταιρεία OpenAI.

Η νέα ευπάθεια της Google στον ανταγωνισμό θα μπορούσε να ενισχύσει την επιχειρηματολογία κατά της διάσπασής της. Οι δύο υποθέσεις αντιμονοπωλιακής νομοθεσίας που αντιμετώπισε τους τελευταίους μήνες επιδιώκουν να διασπάσουν την εταιρεία, με το βασικό επιχείρημα ότι η Google κυριαρχεί στον κλάδο της αναζήτησης στο Διαδίκτυο.

Τα νέα εργαλεία ΑΙ

Τα νέα εργαλεία τεχνητής νοημοσύνης δίδουν τη δυνατότητα στους χρήστες να υποβάλουν ερωτήσεις και να λαμβάνουν πλήρεις, συνοπτικές απαντήσεις χωρίς να κάνουν κλικ σε πολλούς ιστότοπους ή διαφημίσεις, κάτι από το οποίο εξαρτάται η Google για έσοδα.

Επίσης, τα εργαλεία ΑΙ μπορούν να προσαρμόσουν τις απαντήσεις πιο άμεσα σε μεμονωμένους χρήστες, παρακάμπτοντας την ανάγκη ταξινόμησης των αποτελεσμάτων αναζήτησης. Από την άλλη, οι βοηθοί τεχνητής νοημοσύνης μπορούν να γράφουν email, να δημιουργούν κώδικα, να συνοψίζουν έγγραφα και πολλά άλλες εργασίες που κανονικά θα περιελάμβαναν πολλαπλές αναζητήσεις Google.

Και καθώς η ΑΙ ενσωματώνεται σε λειτουργικά συστήματα, προγράμματα περιήγησης και εργαλεία παραγωγικότητας (όπως το Copilot της Microsoft), λιγότεροι χρήστες μπορεί να βασίζονται στην αναζήτηση Google για βοήθεια.

Πιέσεις στις αγορές

Πάντως, μέχρι στιγμής, η Google παραμένει το κυρίαρχο όνομα στον τομέα της αναζήτησης που αποφέρει κέρδη. Οι αναλυτές της MoffettNathanson εκτιμούν ότι η «συντριπτική πλειοψηφία» των ερωτημάτων αναζήτησης που απευθύνονται σε chatbots τεχνητής νοημοσύνης είναι μη εμπορικής φύσης.

Το θέμα είναι όμως ότι η Alphabet δεν λαμβάνει πλέον μεγάλη αναγνώριση από τη Wall Street για αυτό το οικονομικό βάρος. Η μετοχή έχει πλέον υποχωρήσει σχεδόν κατά 12% τους τελευταίους 12 μήνες και έπεσε κάτω από το πολλαπλάσιο του 16 επί των προσδοκώμενων κερδών την Τετάρτη για πρώτη φορά μετά από 12 χρόνια, σύμφωνα με στοιχεία της FactSet.

Το μέγεθος και η ταχύτητα των μαζικών πωλήσεων της Alphabet δείχνουν πώς η ανησυχία για τους κινδύνους ανατροπής από την τεχνητή νοημοσύνη επισκιάζει τα πάντα και δυσκολεύει τους επενδυτές να αποτιμήσουν τον τεχνολογικό γίγαντα.

Η Alphabet διαπραγματεύεται εδώ και καιρό σε χαμηλότερα επίπεδα σε σχέση με ανταγωνιστές μεγάλης κεφαλαιοποίησης, όπως η Microsoft. Αυτό το χάσμα έχει διευρυνθεί τον τελευταίο χρόνο εν μέσω ανησυχιών ότι ο μητρικός όμιλος του YouTube υστερεί στην ΑΙ.

Αυξάνεται ο ανταγωνισμός

Η Google ήδη αντιμετωπίζει σκληρό ανταγωνισμό από startups με AI όπως η OpenAI και η Perplexity. Η Apple έχει επίσης συνάψει συμφωνία με την OpenAI για να ενσωματώσει το ChatGPT στη Siri, ενώ η Google προσπαθεί να επιτύχει συμφωνία ως τα μέσα του έτους για να ενσωματώσει την τεχνολογία Gemini AI στις τελευταίες συσκευές της Apple.

«Η απώλεια της αποκλειστικότητας στην Apple θα έχει πολύ σοβαρές συνέπειες για την Google, ακόμα κι αν δεν ληφθούν άλλες ενέργειες», δήλωσε στο Bloomberg ο αναλυτής της D.A. Davidson, Γκιλ Λουρία.

«Πολλοί διαφημιστές επενδύουν το σύνολο του προϋπολογισμού τους στη Google, επειδή είναι πρακτικά μονοπώλιο με σχεδόν 90% μερίδιο. Αν εμφανιστούν αξιόπιστες εναλλακτικές, πολλοί μπορεί να μεταφέρουν σημαντικό μέρος της διαφήμισής τους αλλού», πρόσθεσε.

Οι τρεις λόγοι που έχει μείνει πίσω στην ΑΙ

Αναλυτές επικαλούνται τρεις λόγους για τους οποίους η Google δυσκολεύεται να συμβαδίσει με τους ανταγωνιστές της στον χώρο της τεχνητής νοημοσύνης.

Πρώτον, καθυστέρησε να ξεκινήσει τις επενδύσεις στο συγκεκριμένο χώρο. Η Microsoft επενδύει στην τεχνητή νοημοσύνη για πολύ μεγαλύτερο χρονικό διάστημα και έχει δημιουργήσει ένα καθιερωμένο τμήμα έρευνας ΑΙ. Αυτό το προβάδισμα επέτρεψε στη Microsoft να αναπτύξει ένα ευρύτερο χαρτοφυλάκιο προϊόντων και υπηρεσιών που υποστηρίζονται από ΑΙ. Συγκριτικά, η Google άρχισε να επενδύει σημαντικά στην τεχνητή νοημοσύνη μόνο τα τελευταία χρόνια.

Δεύτερον, η Google διαθέτει περιορισμένα προϊόντα και υπηρεσίες που υποστηρίζονται από την τεχνητή νοημοσύνη. Η Microsoft διαθέτει ένα πολύ ευρύτερο χαρτοφυλάκιο σχετικών προϊόντων και υπηρεσιών, συμπεριλαμβανομένων εργαλείων παραγωγικότητας όπως το Office 365 και εταιρικών λύσεων όπως το Azure. Αυτό δίνει στη Microsoft ανταγωνιστικό πλεονέκτημα, καθώς μπορεί να αξιοποιήσει την ΑΙ για να βελτιώσει τη λειτουργικότητα των υπαρχόντων προϊόντων και υπηρεσιών της και να αναπτύξει νέες προσφορές. Η Google, από την άλλη πλευρά, διαθέτει περιορισμένο αριθμό προϊόντων και υπηρεσιών που βασίζονται στην τεχνητή νοημοσύνη, τα περισσότερα από τα οποία επικεντρώνονται στην αναζήτηση και τη διαφήμιση.

Τρίτον, η Google βρίσκεται αντιμέτωπη με κριτική για τον χειρισμό ευαίσθητων δεδομένων χρηστών και τη συμμετοχή της σε στρατιωτικά έργα, γεγονός που έχει πλήξει τη φήμη της και έχει εμποδίσει την πρόοδό της στον χώρο της τεχνητής νοημοσύνης. Από την άλλη, η Microsoft έχει δώσει ισχυρή έμφαση στην ηθική της τεχνητής νοημοσύνης και έχει αναλάβει ηγετικό ρόλο στον καθορισμό των βέλτιστων πρακτικών για την υπεύθυνη ανάπτυξη και εφαρμογή ΑΙ. Με αυτή την εστίαση στην ηθική, η Microsoft έχει κερδίσει την εμπιστοσύνη των πελατών και έχει βοηθήσει την εταιρεία να εδραιωθεί ως ηγέτης στον χώρο της ΑΙ.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

BEST OF LIQUID MEDIA

gazzetta
gazzetta reader insider insider