Πένη Χαλάτση
15-06-2021 | 10:48
ΕΚΕ - Sustainability
15-06-2021 | 10:48

Πόσο πράσινη είναι η μπύρα σου;

Οι προσδοκίες μας ως καταναλωτές έχουν πλέον αυξηθεί, και περιλαμβάνουν, εκτός από την υψηλή ποιότητα και την κατάλληλη τιμή ενός προϊόντος, πολλά επιπλέον στοιχεία.

Οι προσδοκίες μας ως καταναλωτές έχουν πλέον αυξηθεί, και περιλαμβάνουν, εκτός από την υψηλή ποιότητα και την κατάλληλη τιμή ενός προϊόντος, πολλά επιπλέον στοιχεία που αποτελούν καθοριστικούς παράγοντες για την επιλογή του.

Τα ζητήματα που αφορούν στην κοινωνία και στο περιβάλλον μας παρακινούν να θέσουμε νέες προτεραιότητες και να «ξαναβάψουμε τη ζωή μας με καινούρια χρώματα». Ως καταναλωτές, κοιτάμε «πίσω» από τη μάρκα, αναζητούμε το αφήγημα και το όραμα κάθε εταιρείας, την ιστορία της, καθώς και δείγματα της κοινωνικής και περιβαλλοντικής της υπευθυνότητας. Η τάση αυτή επιβεβαιώνεται και από πρόσφατη έρευνα της ΕΥ (Future Consumer Index Ελλάδα 2021), η οποία καταδεικνύει ότι ένας στους τρεις καταναλωτές, όταν αυτοπροσδιορίζονται με βάση τις προτεραιότητες, τη στάση και τον τρόπο ζωής τους στη μετά-πανδημική εποχή, θέτουν τον πλανήτη (18%) και την κοινωνία (14%) στο επίκεντρο. Μάλιστα, πάνω από τους μισούς (53%) δηλώνουν ότι θα δίνουν στο μέλλον μεγαλύτερη έμφαση στον περιβαλλοντικό ή τον κοινωνικό αντίκτυπο των προϊόντων που αγοράζουν και καταναλώνουν. Οι καταναλωτές αυτοί εκτιμούν τα αγαθά που παράγονται τοπικά, αλλά και την ηθική διάσταση και δράση των μαρκών και των εταιρειών.

Κάπως έτσι λειτουργούμε πλέον, ολοένα και περισσότερο, όταν λαμβάνουμε κάποια απόφαση αγοράς. Επιλέγουμε να ζούμε στο «πράσινο», καταναλώνουμε με γνώμονα την κοινωνική και περιβαλλοντική ευαισθησία, επιλέγουμε υπηρεσίες, προϊόντα, τρόφιμα και ποτά που έχουν το δικό τους «πράσινο αφήγημα». Το ίδιο συμβαίνει και με την μπύρα που απολαμβάνουμε τα ζεστά καλοκαιρινά μεσημέρια. Θα θέλαμε να μάθουμε πόσο «πράσινη» είναι, κάτι το οποίο δεν είναι προφανές, ειδικά αν αναλογιστεί κανείς τα διάφορα στάδια από την παραγωγή μιας μπύρας έως και τη στιγμή που θα φθάσει στο ποτήρι μας. Εκτός αν κρατάμε στα χέρια μας μια μπύρα της Ολυμπιακής Ζυθοποιίας

Ένα «πράσινο» μότο

Ολυμπιακή Ζυθοποιία, Μονάδα Σίνδου Θεσσαλονίκης

Το μότο της εταιρείας «Ζυθοποιούμε για ένα καλύτερο σήμερα και αύριο» αποτυπώνει τον εταιρικό σκοπό της, αλλά και τη δέσμευσή της να παράγει προϊόντα με βιώσιμο τρόπο.

Αυτό δηλώνει άλλωστε και ο κ. Dejan Beko, Διευθύνων Σύμβουλος της Ολυμπιακής Ζυθοποιίας, ο οποίος αναφέρει ότι: «Οι νέες συνθήκες έφεραν ακόμη περισσότερο στο προσκήνιο τα θέματα βιωσιμότητας και ανθεκτικότητας, καθώς και την αναγκαιότητα άμεσης δράσης από πλευράς των επιχειρήσεων προς αυτή την κατεύθυνση. Η περιβαλλοντική και κοινωνική ευθύνη των εταιρειών δεν είναι πλέον στοιχείο που απλώς συνυπολογίζεται, αλλά αποτελεί ολοένα και περισσότερο κοινή συνείδηση και βασικό ζητούμενο των εργαζομένων, των συνεργατών, των καταναλωτών. Επομένως, αποτελεί βασική προϋπόθεση για την επιτυχία της κάθε εταιρείας μακροπρόθεσμα. Στην Ολυμπιακή Ζυθοποιία, πορευόμαστε σε αυτό τον δρόμο, με το βλέμμα στραμμένο στο μέλλον και στόχο το ΜΗΔΕΝ».

Μια «πράσινη» πορεία με προορισμό το … ΜΗΔΕΝ

Η μπύρα της Ολυμπιακής Ζυθοποιίας καθίσταται προοδευτικά όλο και πιο πράσινη στο πλαίσιο της φιλόδοξης στρατηγικής βιώσιμης ανάπτυξης “Together Towards ZERO” («Μαζί προς το ΜΗΔΕΝ»),  που ακολουθεί ο όμιλος Carlsberg με χρονικό ορίζοντα το 2030. 

Εικόνα
zythopoiia2
Ολυμπιακή Ζυθοποιία, Μονάδα Ριτσώνας Ευβοίας

Η εταιρεία σκοπεύει να περιορίσει δραστικά το περιβαλλοντικό της αποτύπωμα, «μηδενίζοντας» τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα (CO2) στην παραγωγή και τη σπατάλη φυσικών πόρων, ενώ ενισχύει την ασφάλεια στο εργασιακό περιβάλλον και την υπεύθυνη κατανάλωση αλκοόλ, εφαρμόζοντας συγκεκριμένα μέτρα και πολιτικές σε όλη την αλυσίδα παραγωγής. Και αυτό το επιτυγχάνει με μία πολυεπίπεδη στρατηγική, η οποία απαιτεί επενδύσεις, παρακολούθηση, ευελιξία και φυσικά Έρευνα και Ανάπτυξη, ώστε να επιτύχει τους στόχους για:

Μηδενικό αποτύπωμα άνθρακα, δηλαδή την εξάλειψη των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα από τις μονάδες παραγωγής δυναμικότητας 2,1 εκατ. εκατόλιτρων ετησίως, στη Σίνδο Θεσσαλονίκης και τη Ριτσώνα Ευβοίας, έως το 2030. Προς αυτή την κατεύθυνση, υλοποιείται συνεχής εκσυγχρονισμός των εγκαταστάσεων για τη βελτιστοποίηση της κατανάλωσης ενέργειας, ώστε να μειωθούν οι εκπομπές σε όλη την αλυσίδα αξίας («από την πρώτη ύλη στο ποτήρι»), δηλαδή από την καλλιέργεια των πρώτων υλών και την παραγωγή βύνης έως την παραγωγή, τη συσκευασία, τη διανομή και την ψύξη των προϊόντων, καθώς και τη διαχείριση των απορριμμάτων μετά την κατανάλωση.

Εικόνα
apotipomaanthraka

Από τη μόνωση μέχρι τον φωτισμό και τις διαδικασίες εμφιάλωσης, η εταιρεία έχει εφαρμόσει δεκάδες βελτιωτικά μέτρα, εξοικονομώντας σημαντικά ποσά ενέργειας. Μεταξύ άλλων, το διοξείδιο του άνθρακα που παράγεται κατά τη διαδικασία της ζύμωσης της μπύρας, επαναχρησιμοποιείται για τις ανάγκες της παραγωγής και εμφιάλωσης, με μέση ετήσια ποσότητα ανάκτησης 1.550 τόνους CΟ2. 

Φυσικά, το όλο εγχείρημα μεταφράζεται ήδη σε απτά αποτελέσματα καθώς, σε διάστημα διετίας, η εταιρεία μείωσε κατά 7% τις εκπομπές CO2, κατά 13% την κατανάλωση ηλεκτρικής ενέργειας και κατά 5% την κατανάλωση θερμικής ενέργειας και στις δύο παραγωγικές της μονάδες. 

Ιδιαίτερα αποτελεσματικά είναι και τα συστήματα διαχείρισης απορριμμάτων και ανακύκλωσης. Η Ολυμπιακή Ζυθοποιία ανακυκλώνει ετησίως σημαντικές ποσότητες υλικών που προέρχονται από τις μονάδες παραγωγής της και, μάλιστα, κατά τη διετία 2019-2020, ανακυκλώθηκαν 2.900 τόνοι γυαλιού, 195 τόνοι μετάλλου και σιδερικών, καθώς και 1.656 τόνοι ανακυκλώσιμων υλικών όπως χαρτί, πλαστικά και ξύλο.

Μηδενική σπατάλη νερού, δηλαδή την εξάλειψη απωλειών νερού, το οποίο είναι βασικό συστατικό των προϊόντων της εταιρείας. Προς αυτή την κατεύθυνση, εφαρμόζονται μια σειρά από διαδικασίες για την εξάλειψη των απωλειών νερού στις μονάδες παραγωγής. Το νερό από τo πλύσιμο των φιαλών και κουτιών συλλέγεται και επαναχρησιμοποιείται, μειώνοντας την κατανάλωση νερού περί τα 5.000 κυβικά μέτρα (m3). Η βελτιστοποίηση της διαδικασίας παστερίωσης φιάλης και κουτιού επιτρέπει την εξοικονόμηση ακόμη 15.000m³ νερού. Το νερό ανακυκλώνεται σε διάφορα παραγωγικά στάδια, ενώ με συνεχή και αναλυτική παρακολούθηση της κατανάλωσης νερού ξεχωριστά σε κάθε στάδιο παραγωγής, είναι δυνατή η άμεση επέμβαση και επίλυση θεμάτων διαρροών και υπερκατανάλωσης.

Στόχος της Ολυμπιακής Ζυθοποιίας είναι, έως το 2030, να μειώσει στο μισό την ποσότητα νερού που χρησιμοποιείται για την παραγωγή κάθε εκατόλιτρου μπύρας, ενώ ήδη σε διάστημα διετίας μείωσε κατά 19% τη χρήση νερού και στα δύο εργοστάσιά της.

Μηδενική κατάχρηση αλκοόλ, δηλαδή την υποστήριξη της υπεύθυνης κατανάλωσης μέσω δράσεων ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης, καθώς και της προώθησης προϊόντων χωρίς αλκοόλ. Προς αυτή την κατεύθυνση, η εταιρεία διευρύνει την γκάμα των μη αλκοολούχων ποτών της, όπως η FIX Άνευ και ο Mythos 0.0%. Αξίζει να σημειωθεί ότι το 2020, ο όγκος πωλήσεων των μη αλκοολούχων προϊόντων της εταιρείας αυξήθηκε κατά 11% σε παγκόσμιο επίπεδο.

Μηδενικά ατυχήματα, δηλαδή τη σταδιακή μείωση των ατυχημάτων στο χώρο εργασίας μέχρι το 2022 και τον μηδενισμό τους έως το 2030. Η εταιρεία ακολουθεί 5 «Κανόνες Ζωής» (Life Saving Rules) με στόχο την αποφυγή ατυχημάτων που μπορεί να προκαλέσουν σοβαρό τραυματισμό και αφορούν στην τήρηση κανόνων κυκλοφορίας τόσο εντός των εγκαταστάσεων όσο και στον δρόμο, στην εφαρμογή οδηγιών Lock Out - Tag Out, στη διατήρηση εγκατεστημένων ασφαλιστικών μέσων, στην τήρηση διαδικασιών για την εργασία σε ύψος και στην τήρηση των διαδικασιών για είσοδο σε περιορισμένο χώρο. Η πολιτική Υγείας & Ασφάλειας και οι «Κανόνες Ζωής» αποτελούν αναπόσπαστο μέρος της εισαγωγικής ενημέρωσης και εκπαίδευσης όλων των εργαζομένων, ενώ υπάρχει διαρκής επικοινωνία, μέσω εκπαιδεύσεων, εσωτερικής σήμανσης και τακτικών υπενθυμίσεων σε όλες τις εγκαταστάσεις.

Χτίζοντας ένα «πράσινο» μέλλον για όλους

Ολυμπιακή Ζυθοποιία, Μονάδα Ριτσώνας Ευβοίας

Πριν από κάποια χρόνια, όταν οι περισσότερες εταιρείες άρχισαν να υλοποιούν στρατηγικές βιώσιμης ανάπτυξης, κυριαρχούσε η αντίληψη ότι η βιωσιμότητα είναι ταυτόσημο της κοινωνικής ευθύνης. Πλέον, το θεσμικό πλαίσιο και οι στόχοι συγκεκριμενοποιούνται, το καταναλωτικό κοινό εκπαιδεύεται, εξοικειώνεται και απαιτεί κοινωνικά υπεύθυνες συμπεριφορές από την πλευρά των επιχειρήσεων.

Σε αυτές τις προσδοκίες επιδιώκει να ανταποκριθεί και η Ολυμπιακή Ζυθοποιία, η οποία έχει ήδη «χτίσει» με βιώσιμες επενδύσεις γερά θεμέλια για να επιστρέψει αξία στην κοινωνία, να επιτύχει φιλόδοξους περιβαλλοντικούς στόχους και να εξασφαλίσει ένα καλύτερο μέλλον για όλους.