Μείωση του ΦΠΑ στην εστίαση στο 13% και μετάταξη όλων των τροφίμων επίσης στο 13%. Μείωση του ΦΠΑ στην ενέργεια στο 6% και μια επιπλέον παροχή στους συνταξιούχους που η κυβέρνηση παρουσιάζει ως «13η σύνταξη». 

Τα «θετικά μέτρα» που ανακοίνωσε ο Αλέξης Τσίπρας για το 2019 είναι ένας κανονικός προεκλογικός μποναμάς. Είναι -όπως το λένε οι Αμερικάνοι- «textbook case» προεκλογικών παροχών από ένα κόμμα που βρίσκεται στην κυβέρνηση και διαβλέπει πως πιθανότατα μετά τις επόμενες εκλογές θα είναι στα έδρανα της αντιπολίτευσης. 

Και βέβαια δεν έλειψαν και οι προεκλογικές εξαγγελίες, δηλαδή τα μέτρα για το 2020, τα οποία κανένα αντίκρισμα δεν έχουν δεδομένου πως το αργότερο τον ερχόμενο Οκτώβρη θα έχουμε εκλογές: Μείωση της εισφοράς αλληλεγγύης, φορολογικά κίνητρα για τις επιχειρήσεις, επιδότηση ασφαλιστικών εισφορών για νέους, μείωση ΦΠΑ και ΕΝΦΙΑ κλπ κλπ. 

Μπορούμε να προσάψουμε πολλά στον κ. Τσίπρα αλλά κανείς δεν μπορεί να τον κατηγορήσει για έλλειψη πολιτικής στρατηγικής. Κάτι που απέδειξε για άλλη μια φορά μετά από τις εξαγγελίες της Τρίτης από το Ζάππειο. Κατάφερε, μέσα σε λίγες ώρες, να διαγράψει κάποιες από τις βασικές προεκλογικές δεσμεύσεις της αξιωματικής αντιπολίτευσης, όπως για παράδειγμα το ΦΠΑ 13% στην εστίαση. Κατάφερε ακόμη να αλλάξει πλήρως την πολιτική ατζέντα λίγο πριν από τις Ευρωεκλογές, αφήνοντας εκτός τις διακοπές στο γιοτ του εφοπλιστή Παναγόπουλου αλλά και ενδεχομένως ακόμη και των αποκαλύψεων για τις αδυναμίες του κρατικού μηχανισμού στην φονική πυρκαγιά στο Μάτι.

Τι και ήταν ο ίδιος που είχε ανεβάζει το ΦΠΑ στην εστίαση στο 24%; Τι και αν ουσιαστικά επιστρέφει το ένα δέκατο απ’ αυτά που έχει πάρει τα τελευταία χρόνια; Καμία σημασία δεν έχει στον προεκλογικό αγώνα για τον ΣΥΡΙΖΑ. Και ας είναι όλα αυτά που εξήγγειλε χθες Τρίτη ο πρωθυπουργός ουσιαστικά μια παραδοχή για όλο το «ξεζούμισμα» που έχουμε υποστεί τα τελευταία χρόνια. 

Πέρα όμως από την πολιτική ας πάμε και στην ουσία. Και η ουσία είναι πως τα μέτρα που εξήγγειλε ο Αλέξης Τσίπρας είναι αναγκαία. Αυτό βέβαια δεν σημαίνει ότι οι ψηφοφόροι θα του πουν και «ευχαριστώ». Εξάλλου η σύγχρονη πολιτική ιστορία έχει δείξει πως οι προεκλογικές παροχές δεν αλλάζουν την εκλογική τάση. Αυτό δεν το κατάφερε ούτε καν το περίφημο «Τσοβόλα δώστα όλα» του Ανδρέα Παπανδρέου.