Πόλεμος δισεκατομμυρίων στις οθόνες μας
Το online streaming αλλάζει τα δεδομένα στον τρόπο που βλέπουμε τηλεόραση, φέρνοντας μια πρωτόγνωρη μάχη με έπαθλο πολλά δισεκατομμύρια. Ποιοι είναι όμως οι νέοι παίκτες;

Με όλο και περισσότερους θεατές στον πλανήτη να προτιμούν να επιλέγουν οι ίδιοι το είδος, την ώρα και την διάρκεια του θεάματος που θα παρακολουθήσουν, η βιομηχανία του online streaming διογκώνεται προσελκύοντας το ενδιαφέρον τόσο των χρηστών όσο και των επενδυτών του κινηματογραφικού χώρου. Πέρα από τους πρωταγωνιστές κυρίαρχους της σημερινής σκηνής, όπως Netflix και Amazon, ετοιμάζονται να λάβουν «ρόλους» και νέοι πρωτοεμφανιζόμενοι, οι οποίοι έχουν όλα τα προσόντα για να διεκδικήσουν ένα αξιοσέβαστο μερίδιο από την πίτα του θεάματος στο μέλλον.

Μερικά από τα μεγαλύτερα ονόματα των μέσων ενημέρωσης και της τεχνολογίας επιδιώκουν να προχωρήσουν στην παροχή περιεχομένου συνεχούς ροής, γεγονός που αποτελεί μεγάλη πρόκληση για τον μέχρι σήμερα ηγέτη της αγοράς, Netflix, ο οποίος εξακολουθεί να διευρύνει το μερίδιό του. Ποιοι είναι όμως αυτοί οι νέοι παίκτες και τι ετοιμάζονται να παρουσιάσουν;

Έρχονται δύσκολες μέρες για την Netflix

Οι νεοεισερχόμενοι του κλάδου θα μπορούσαν να προκαλέσουν μεγάλους τριγμούς στην Netflix, η οποία έχει περίπου 140 εκατομμύρια συνδρομητές σε 190 αγορές  στον κόσμο, καθώς και σε άλλες αντίστοιχες υπηρεσίες όπως οι Amazon Prime και Hulu.

Το σίγουρο είναι ότι η βιομηχανία αλλάζει και μάλιστα με ταχύτατους πλέον ρυθμούς, όπως συνομολογούν διεθνείς αναλυτές. Σύμφωνα με τον Άλαν Βολκ, συνιδρυτή της συμβουλευτικής εταιρείας TVREV που παρακολουθεί στενά τον κλάδο, οι παίκτες που θα παρέχουν περιεχόμενο συνεχούς ροής θα φτάσουν τους επτά ή οκτώ κι αυτό θα οδηγήσει σε «τεράστιο ανταγωνισμό για νέες σειρές και κινηματογραφικές παραγωγές».

Αυτοί οι ανταγωνιστές έρχονται να διεκδικήσουν μερίδιο από την πίτα του Netflix αλλά και των λοιπών τηλεοπτικών συνδρομητικών πλατφορμών. Αξίζει να σημειωθεί ότι μόνο στις Η.Π.Α., περίπου 6 εκατομμύρια καταναλωτές έχουν αγοράσει πακέτα συνδρομητικής τηλεόρασης από το 2012, ενώ έχουν αυξηθεί θεαματικά και οι υπηρεσίες ροής κατά παραγγελία, όπως οι Netflix, Hulu και Amazon, σύμφωνα με τη Leichtman Research.

Το Netflix είναι πιθανό να κλονιστεί όχι μόνο μόνο από τους νέους αντιπάλους του αλλά και από την απώλεια περιεχομένου από τις μεγάλες βιβλιοθήκες της Disney και της Time Warner.

Οι παραπάνω επιχειρήσεις του Χόλιγουντ «διαθέτουν ήδη μεγάλες βιβλιοθήκες, οπότε το κόστος του περιεχομένου τους είναι πολύ χαμηλότερο από το Netflix, το οποίο πρέπει να πληρώνει για το σύνολο του περιεχόμενου του», αναφέρει η Λάουρα Μάρτιν, αναλυτής της εταιρείας Needham & Co. Το σίγουρο είναι ότι το Netflix θα χάσει συνδρομητές από το νέους αυτούς παίκτες» συμπλήρωσε η Martin.

Σύμφωνα με την Αλέξια Κουαντράνι, η Disney.λόγω ισχυρού brand name, θα γιγαντωθεί γρήγορα φτάνοντας ή και ξεπερνώντας το Netflix. Επιπλέον η εταιρεία θα επωφεληθεί κι από το παγκόσμιο οικοσύστημα που την συνδέει με τους πελάτες της όπως τα θεματικά πάρκα, τα ξενοδοχεία αλλά και τα καταναλωτικά προϊόντα. 

Από την άλλη ορισμένοι αναλυτές ισχυρίζονται ότι το Netflix δεν έχει λόγο να πανικοβληθεί - τουλάχιστον ακόμα. «Το πλεονέκτημα του Netflix είναι το προβάδισμα. Χάρη σε αυτό, η εταιρεία ξέρει τι θέλουν να βλέπουν οι καταναλωτές ενώ ήδη περιλαμβάνει έναν πολύ μεγάλο κατάλογο τηλεοπτικών σειρών και ταινιών».
 

Η Αmazon θα κάνει την έκπληξη;

Παρότι δεν έχει καταφέρει να ξεχωρίσει τα τελευταία χρόνια, κάποιοι ισχυρίζονται ότι την έκπληξη θα κάνει και μάλιστα σύντομα η Amazon. Από τότε που ξεκίνησε τον αρχικό προγραμματισμό του, το 2013, το Amazon Video περιπλανιόταν μέσα στην ψηφιακή έρημο, κυκλοφορώντας αγαπημένες σειρές αλλά και μερικές πολύ επιτυχημένες και ταυτόχρονα εξειδικευμένες παραγωγές όπως τα Transparent και The Marvelous Mrs. Maisel.

Η υπηρεσία ωστόσο δεν έχει καταφέρει να κυκλοφορήσει μέχρι σήμερα ένα blockbuster όπως το Stranger Things του Netflix ή το Game of Thrones του HBO. Κάτι τέτοιο όμως δεν αποκλείεται για το μέλλον αφού η εταιρεία αναπτύσσει αρκετές σειρές με υψηλό προϋπολογισμό. 

Αν και η Amazon δεν ξοδεύει τόσα πολλά όσα η Netflix - 5 δισεκατομμύρια δολάρια έναντι 12 δισεκατομμυρίων δολαρίων - έχει το περιθώριο να το κάνει. Υπό την νέα επικεφαλής των στούντιο της μάλιστα, Τζένιφερ Σάλκε, πολλοί ισχυρίζονται ότι δρομολογούνται πολύ ωραίες σειρές και πως η εταιρεία δεν αποκλείεται να κάνει το μεγάλο άλμα την νέα χρονιά.

«Αν στοιχημάτιζα κάπου θα ήταν στην Amazon ανέφερε ο αναλυτής της Ampere Analysis, Ρίτσαρντ Μπρούτον, στον βρετανικό Guardlian.
Αξίζει να σημειώσουμε δε ότι το Amazon Prime διαθέτει πάνω από 100 εκατομμύρια συνδρομητές παγκοσμίως, αν και είναι άγνωστο πόσοι από αυτούς τους συνδρομητές επωφελούνται από το Amazon Video…
 

Μεγάλα περιθώρια διεύρυνσης της αγοράς

Ο αγώνας αποδεικνύεται σκληρός αφού ο κλάδος του Video Streaming (SVoD) έχει μεγάλα περιθώρια ανάπτυξης. Σύμφωνα με την statista.com, ο αριθμός των χρηστών αναμένεται να ανέλθει σε 1.244,5 εκατ. ευρώ μέχρι το 2023, η διείσδυσή του δηλαδή υπολογίζεται να φτάσει στο 16,3% το 2023 από το 14,6% που είναι το 2019.

Το μέσο έσοδο ανά χρήστη (ARPU) ανέρχεται σε 23,14 δολάρια ΗΠΑ το 2019 ενώ τα έσοδα του κλάδου αναμένεται να παρουσιάσουν ετήσιο ρυθμό αύξησης της τάξης του 3,2% μέχρι το 2023.  Σε παγκόσμια κλίμακα, τα περισσότερα έσοδα προέρχονται από τις Ηνωμένες Πολιτείες και για το 2019 υπολογίζονται στα 11.420 εκατ. δολάρια.
 

Νίκη Παπάζογλου
Νίκη Παπάζογλου

gazzetta
gazzetta reader insider insider