BACKSTORY

Το «σπρώξιμο» στο σανδαλοφόρο - Έργα: Πέφτουν υπογραφές… και προκαταβολές -Ποιοι ψηφίζουν ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ στα κτιριακά

5 δισ. το κόστος των εγγυήσεων του Ηρακλή;

Αυτό που είπε η Αxia Ventures πως μόνον 5 δισ. ευρώ θα επιβαρυνθεί το χρέος από τις εγγυήσεις του Ηρακλή, εμένα με ξεπερνάει. Διάβασα και ξαναδιάβασα τη μελέτη και δεν κατάλαβα τους υπολογισμούς εκτός και εάν ο οίκος έχει καποια συγκεκριμένη πληροφόρηση που εμείς αγνοούμε.

Εγώ πάντως και τα 5 δισ. ευρώ και τα λιγότερα για εγγυήσεις που δεν έχουν καταπέσει, πολύ τα βρίσκω.

Εσείς δεν ξέρω...

Ο κατάλογος της Optima

Tην άλλη Τρίτη η Optima θα πραγματοποιήσει έναν σημαντικό απολογισμό για όσα έκανε, ενώ αναμένεται να ειπωθούν και κάποια πράγματα για τα σχέδιά της.

Παράλληλα θα παρουσιάσει ένα από τα καταστήματά της στον Τύπο.

Ναι είναι σίγουρο πως η Optima θα εισαχθεί στο Χρηματιστήριο γιατί κάποιοι θα πρέπει να μπορούν να αποκομίσουν τα κέρδη της επένδυσης και γιατί όπως είπαμε οι τράπεζες είναι επενδυτικά trendy και επομένως κάποιοι θα θελήσουν σίγουρα να τοποθετηθούν σε ένα μαγαζί boutique και κερδοφόρο.

ESG, η σημαία της Attica

Πόσο πια μέσα στα πράγματα είναι η Ελένη Βρεττού. Σοκαρίστηκα χθες στ΄ αλήθεια. Δεν πρόλαβε η ΕΚΤ να θέσει χρονοδιαγράμματα στις τράπεζες για την προσαρμογή τους στα ESG κριτήρια (2024 είπε η ΕΚΤ) και η κυρία Βρεττού ενημέρωσε μέσα από την εσπερίδα Better Future πως αν οι επιχειρήσεις δεν εκπληρώσουν περιβαλλοντικά κριτήρια δεν θα μπορέσουν να δανειοδοτηθούν. Η κυρία Βρεττού επισήμανε ότι το ESG θεσμικά έχει επιβληθεί, χρηματοδοτικά κεφάλαια υπάρχουν, ωστόσο θα πρέπει οι επιχειρήσεις να επενδύσουν ώστε να αποτελέσει μέρος της κουλτούρας και του DNA τους. Σε αντίθετη περίπτωση, δεν θα μπορούν να είναι επιλέξιμοι πελάτες των τραπεζών.

Τέτοια ταύτιση (χρονική εννοώ) με την ΕΚΤ...

Τσάμπα διαφήμιση από άγνοια;

Παρατηρώ μέρες τώρα αυτά που γράφονται για τον Ευμορφίδη που πήγε με τα σανδάλια, τσόκαρα δεν ξέρω εγώ πως τα λένε, στην Προεδρία της Δημοκρατίας. Και ομολογώ ότι καλύτερη διαφήμιση δεν μπορούσε να έχει. Απορώ όμως. Κανένας δεν ξέρει την οικονομική κατάσταση της Cocomat και εμφανίζεται ως super duper επιχειρηματίας ο κ. Ευμορφίδης; Δεν έμαθε κανένας για το «σπρώξιμο» και τις πατέντες για να μπει η ΜΠΛΕ ΚΕΔΡΟΣ στο Χρηματιστήριο; 

Κάτι τσίμπησε όπως είδα ο Σπύρος Κουβέλης για να ξυπνήσουμε από το λήθαργο, θέτοντας ερωτήματα για το πως μπήκε η ΜΠΛΕ ΚΕΔΡΟΣ στο ΧΑ έχοντας το ζήτημα με τους δύο επιπλέον ορόφους του ξενοδοχείου στην Ακρόπολη και την απόφαση του ΣτΕ το 2019. 

Άσχετο, αλλά τι έγινε με το μέλος της Επιτροπής Ελέγχου, τον Πρόεδρό της για την ακρίβεια, και χρειάζεται Γενική Συνέλευση για να αντικατασταθεί;


Τα έργα, οι «υπογραφές», οι προκαταβολές και η συγκυρία

Ένα αισιόδοξο μήνυμα όχι μόνο για νέες δημοπρατήσεις έργων άνω των 3 δισ. ευρώ που θα δημοπρατηθούν συντόμως (700 εκατ. συνδέονται και με το Ταμείο Ανάκαμψης) αλλά και για επικείμενες συμβασιοποιήσεις πηγάζει από όσα ανέφερε ο υφυπουργός Υποδομών, Γ. Καραγιάννης τις προηγούμενες ημέρες. Και όπως λένε στον κατασκευαστικό κλάδο, δίνοντας και εύσημα στο υπουργείο για την προσπάθεια που κάνει, πέρα από το να βγαίνουν νέοι διαγωνισμοί, σημασία έχει να «πέφτουν» υπογραφές, όπως έχει γίνει π.χ. μέσα στο 2022 για κάποια σιδηροδρομικά και άλλα έργα. Πάντως, στην αγορά περιμένουν υπογραφή αρκετών συμβάσεων προσεχώς, είτε στο φίνις του 2022 (έχει ακουστεί για το ΣΔΙΤ FlyOver ή το δημόσιο project της επέκτασης Λ. Κύμης κ.α.) είτε στις αρχές 2023, ύψους πολλών εκατοντάδων εκατ. ευρώ.

Κάποια είναι οδικά, άλλα αντιπλημμυρικά, άλλα σιδηροδρομικά ή έχουν σχέση με αεροδρόμια κλπ, το θέμα είναι να «πέσουν υπογραφές». Από τη μία πλευρά, ιδίως για τα δημόσια έργα, η υπογραφή της σύμβασης φέρνει και καταβολή προκαταβολής στον εργολάβο, της τάξεως του 10% με 15%. Όχι και άσχημα δηλαδή τέτοιες εποχές που το χρήμα έχει ακριβύνει και η ρευστότητα χρειάζεται για να κινήσει διαδικασίες. Μόνο τον περασμένο Φεβρουάριο δημοπρατήθηκαν 4 οδικά έργα συνολικού ύψους 1 δισ. ευρώ (δημόσιο μοντέλο). Προσθέστε και τα υπόλοιπα και ο «κουμπαράς» μεγαλώνει πολύ. 

Από την άλλη πλευρά πάντως, αν υπογραφεί μια σύμβαση, πρέπει προσεχώς και να… ξεκινήσουν οι εργασίες. Και μέσα στην τρέχουσα συγκυρία, αν εξαιρέσουμε κάποια έργα που «πρέπει» να προχωρήσουν, ουδείς κατασκευαστικός όμιλος «καίγεται» να εκκινήσει παράλληλες εργασίες σε πολλά μέτωπα και μάλιστα ανά την χώρα. Άλλωστε, υπάρχει κατασκευαστικό αντικείμενο και αναθέρμανση της οικοδομικής – κτηριακής δραστηριότητας. Οπότε, δεν πειράζει και να αργήσουν μερικές υπογραφές. Αφήστε που και το δημόσιο μη δίνοντας μερικές εκατοντάδες εκατ. ευρώ για προκαταβολές (συνολικά εννοούμε) κρατάει και «δημοσιονομικό χώρο». Πάντως, πρόθεση του υπουργείου Υποδομών είναι να «τρέξει» διαδικασίες. 

Η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, το Καστέλι Κρήτης και τα κτηριακά projects

Φίλος της στήλης που επέστρεψε από την Κρήτη ισχυριζόταν ότι προχωρούν οι εργασίες στο μέτωπο του νέου αεροδρομίου που προωθεί η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, μαζί με τον Ινδό εταίρο της, δηλαδή τη γνωστή σύμβαση παραχώρησης για το νέο αερολιμένα στο Καστέλι Ηρακλείου. Και όπως έτυχε να ακούσει ήδη ο… ρυθμός προώθησης των έργων είναι διψήφιος. 

Μια και ο λόγος για τον πανίσχυρο όμιλο της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, σημειώστε ότι τείνει να καταστεί ο «αγαπημένος» συνεργάτης των εταιρειών ανάπτυξης ακινήτων και των ΑΕΕΑΠ. Βλέπετε, όποιος έχει «γυρίσει» την Αθήνα (βόρεια, νότια) και τον Πειραιά ή έχει επισκεφτεί την Θεσσαλονίκη, θα δει ότι το γκρουπ έχει αναλάβει την κατασκευή σημαντικών κτηριακών projects (π.χ. γραφεία) σε συνεργασία με μεγάλα ονόματα, όπως οι Dimand, Prodea κ.α. Αλλωστε, ανέκαθεν ήταν από τα γκρουπ που ξεχώριζαν στα οικοδομικά – κτηριακά έργα. Για να δούμε αν «απλώσει» αποτύπωμα και στο κέντρο της πρωτεύουσας… 

Τι λένε στον σιδηροδρομικό κόσμο 

Υπέπεσαν στην αντίληψη της στήλης κάποιες ενστάσεις του κόσμου των μεταφορών για μεταβίβαση (μέρους) αρμοδιοτήτων από μια ανεξάρτητη αρχή σε μια άλλη. Ενίοτε μάλιστα, όπως αναφέρονταν, κάποιες φορές αυτή η μεταφορά αρμοδιοτήτων σημαίνει και… μεταφορά προσωπικού έμπειρου και ικανού. Τώρα, τι εννοούνε στον σιδηροδρομικό κλάδο όταν λένε περί… «κουρέματος» Αρχών και περί θεμάτων λειτουργίας – ασφάλειας, θα σας γελάσω. Η στήλη δεν είναι ειδική, το «άκουσε» και απλά το κατέγραψε.

Οι μετατάξεις και οι πληρωμές

Τι συμβαίνει δεν το γνωρίζω, ούτε αν είναι σημαντικό θέμα, μια φορά πάντως στην πιάτσα κάποιοι έλεγαν για εργαζόμενους – στελέχη που μετατάχτηκαν (όχι αποσπάστηκαν) από κάποιους φορείς αλλά δεν έχουν κόψει «δεσμούς» με τους οργανισμούς – φορείς που προέρχονταν. Αν είναι το θέμα οικονομικό, δηλαδή από που πληρώνονται τον μισθό τους, ή αν σχετίζεται με οργανικά-λειτουργικά θέματα, δεν το ξέρω. Και δεν μας πέφτει και λόγος. Αλλά το συζητούσαν στην αγορά…

TAGS: