Public: Σε τροχιά ανόδου η εταιρεία που έχει την καινοτομία στο dna της
Σημαντική ανάπτυξη των πωλήσεων, κατά 41% και θεαματική βελτίωση της λειτουργικής κερδοφορίας.

Ήταν τον Νοέμβριο του 2005 όταν ο Όμιλος Εταιρειών Π. Γερμανού, αποφασίζει να δημιουργήσει μια ελληνική εταιρεία καταστημάτων λιανικής πώλησης, την Retail World A.E., κατά κόσμον Public.

To πρώτο κατάστημα που ανοίγει τις πύλες του στο εμπορικό κέντρο Mediterranean Cosmos της Θεσσαλονίκης συνδυάζει προϊόντα τεχνολογίας, πολιτισμού και επικοινωνίας και καταφέρνει μέσα σε ένα χρόνο να κάνει τζίρο ένα εκατομμύριο. Το 2006 ανοίγει το δεύτερο κατάστημα της αλυσίδας στο Βόλο ενώ ένα χρόνο αργότερα ανοίγει το πρώτο κατάστημα εκτός ελληνικών συνόρων στην Κύπρο. Η εταιρεία επεκτείνεται αργά και σταθερά τα τρία αυτά χρόνια ωστόσο το 2008 κάνει αίσθηση στο επιχειρηματικό και καταναλωτικό κοινό ανοίγοντας το πρώτο κατάστημά της στην πρωτεύουσα κι αναβιώνοντας παράλληλα ένα αρχιτεκτονικό νεοκλασσικό στολίδι του κέντρου των Αθηνών, το οποίο ερημώνει τα προηγούμενα 15 χρόνια, το Μέγαρο Πάλλη. Το Public του Συντάγματος γίνεται έκτοτε σημείο αναφοράς με τους κερδίζοντας τους επισκέπτες του χάρη σε ένα νέο πρωτοποριακό concept: οι πελάτες μπορούν να συνδυάζουν την αγορά με τη ψυχαγωγία, δοκιμάζοντας το προϊόν και συγκρίνοντάς το στην πράξη με άλλα ομοειδή, αποκτώντας δηλαδή μια διαδραστική σχέση.

Εκείνη την περίοδο ο τζίρος της αλυσίδας φτάνει περί τα 40 εκατ. ευρώ, ποσό μικρό αν σκεφτεί κανείς ότι οι αντίστοιχοι μεγάλοι παίκτες της αγοράς κάνουν τζίρο περί τα 400 εκατ. ευρώ. Η καινοτομία ωστόσο που έχει στο dna της η εταιρεία, το όραμα του ιδρυτή της που παραμένει αναλλοίωτο την κάνει να προχωρά με σταθερά ανοδικά βήματα καταφέρνοντας μέσα στα επόμενα 15 χρόνια να σπάσει κάθε ρεκόρ και να καταξιωθεί ως μια από τις αγαπημένες μάρκες των Ελλήνων και Κυπρίων καταναλωτών, σύμφωνα με πρόσφατες έρευνες.

Κι όλα αυτά την ώρα που ο κλάδος του λιανεμπορίου, εν μέσω κρίσης, βίωσε μια από τις μεγαλύτερες αλλαγές του, με πολλούς εγχώριους και διεθνείς παίκτες να κλείνουν ή να συρρικνώνονται.
Η συνταγή της επιτυχίας σύμφωνα με τα στελέχη της επιχείρησης είναι ότι μέσα σε όλο αυτό το διάστημα τα Public συνεχίζουν να καινοτομούν, να εξελίσσουν το concept τους, να ενδυναμώνουν το προϊοντικό τους μείγμα και την ομάδα τους, να αυξάνουν τα καταστήματά τους αλλά και φυσικά να εκσυγχρονίζουν τα κανάλια πώλησης τους.

2018: Χρονιά πολλαπλών ρεκόρ

Ήδη από το 2014 ο τζίρος των καταστημάτων Public είχε φθάσει στα 181 εκατ. ευρώ ενώ ένα χρόνο αργότερα εκτινάχθηκε στα 225 εκατ. ευρώ, παρουσιάζοντας για πρώτη φορά θετικά λειτουργικά αποτελέσματα. Τα θετικά πρόσημα συνεχίζονται όλη την πενταετία, με αποκορύφωμα το 2018, την χρονιά «ορόσημο» όπως την αποκαλεί η ίδια η εταιρεία, όπου καταγράφεται θετικό πρόσημο τόσο σε έσοδα όσο και σε λειτουργική κερδοφορία, παρά το γεγονός ότι το σύνολο της αγοράς κινείται οριακά ανοδικά. 

Μόνο την τελευταία πενταετία, η αλυσίδα καταστημάτων Public, μέλος του Ομίλου Olympia, πέτυχε σημαντική ανάπτυξη των πωλήσεων, κατά 41% και θεαματική βελτίωση της λειτουργικής κερδοφορίας. Σύμφωνα δε με τα ενοποιημένα οικονομικά αποτελέσματα που παρουσίασε η εταιρεία, ο κύκλος εργασιών σε Ελλάδα και Κύπρο για τα 2018 έφθασε στα 256,4 εκατ. ευρώ έναντι 241 εκατ. ευρώ το 2017 παρουσιάζοντας αύξηση 6,4% σε ετήσια βάση.

Σε ακόμη πιο υψηλά επίπεδα κινήθηκε η αύξηση της λειτουργικής κερδοφορίας, με τα κέρδη προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων (EBITDA) να φθάνουν για το 2018 τα 9,1 εκατ. ευρώ, καταγράφοντας άνοδο 164% σε σχέση με τα 3,4 εκατ. ευρώ του 2017. Σημαντική ωστόσο βελτίωση παρουσίασαν και τα προ φόρων αποτελέσματα, όπου για το 2018 διαμορφώθηκαν σε -1 εκατ. ευρώ, εν συγκρίσει με τα -7 εκατ. ευρώ του 2017.

public infographic

«Τα πολύ θετικά αποτελέσματα του έτους αποτελούν επιστέγασμα ενός πενταετούς πλάνου στρατηγικής που στόχο είχε  τη συνολική βελτίωση σε όλους τους δείκτες εξυπηρέτησης, πωλήσεων και κερδοφορίας. Η χρονιά που διανύουμε αποτελεί την αφετηρία μίας νέας πενταετίας, όπου με ξεκάθαρη στρατηγική και μία ισχυρή ομάδα, θα συνεχίσουμε να αναπτύσσουμε δυναμικά όλα τα κανάλια πώλησης με περαιτέρω επενδύσεις στον τομέα της τεχνολογίας. Το όραμά μας είναι να δημιουργούμε το retail του αύριο, εξελίσσοντας την καταναλωτική εμπειρία σε όλα τα κανάλια μας και προσφέροντας εργαλεία ανάπτυξης για τους ανθρώπους μας», δήλωσε σε σχετική εκδήλωση ο Διευθύνων Σύμβουλος της εταιρίας, κ. Χρήστος  Καλογεράκης.

Ποιες είναι όμως οι πρωτιές που την καταξίωσαν στην συνείδηση των καταναλωτών και διαμόρφωσαν το dna ενός τόσο επιτυχημένου retailer

Tο πρώτο και Νο 1 ελληνικό Marketplace

Καινοτομία και συνεργασία είναι οι δύο αρχές στις οποίες διαχρονικά στηρίζεται η εταιρεία. Αυτές μάλιστα οι αρχές ήταν που οδήγησαν την Public να δώσει μεγάλη έμφαση στο ηλεκτρονικό εμπόριο μέσα από την δημιουργία μιας ομάδας με πολύ μεγάλη τεχνογνωσία στο e-commerce αλλά και την επένδυση στην oracle ATG, την καλύτερη e-commerce πλατφόρμα στον κόσμο.

Βασιζόμενη στις ίδιες αρχές η αλυσίδα εν έτει 2018 επαναπροσδιορίζει το e-commerce και δημιουργεί το Νο 1 marketplace επί ελληνικού εδάφους με μια επένδυση ύψους 1 εκατομμυρίου ευρώ.

Το public.gr μετασχηματίζεται σε ένα τεράστιο online mall που φιλοξενεί πλέον μικρά και μεγάλα, ελληνικά καταστήματα.  Ως κορυφαία παγκοσμίως πλατφόρμα Marketplace, δίνει την δυνατότητα σε Έλληνες επιχειρηματίες να προωθήσουν τις επιχειρήσεις και τα προϊόντα τους μέσα στο public.gr.

Ήδη, τον 1 χρόνο λειτουργίας του 1ου Marketplace στην Ελλάδα, τα συνεργαζόμενα ελληνικά καταστήματα, που αξιοποιούν την πλατφόρμα ως νέο κανάλι πώληση έφτασαν τα 180 συμβάλλοντας στο να δημιουργηθούν εντός του Public.gr, 10 νέες προϊοντικές κατηγορίες και να εμπλουτιστεί η γκάμα του με περισσότερα από 100.000 νέα προϊόντα, διευρύνοντας ακόμα περισσότερο τις επιλογές των online καταναλωτών.

Με τον τρόπο αυτό κατάφερε να απογειώσει τις online πωλήσεις της και να κατοχυρωθεί στη θέση του Νο1 omnichannel retailer στην Ελλάδα. Αξίζει να σημειωθεί ότι το public.gr έχει δεχθεί 1 εκατ. νέο traffic και συνολικά, η εταιρεία κατέγραψε ρεκόρ επισκέψεων με 29,2 εκατ. επισκέψεις στα φυσικά καταστήματα της και 50,5 εκατ. επισκέψεις στα e-commerce κανάλια της. Μέσα στον τελευταίο μάλιστα χρόνο η εταιρεία διακίνησε 2,2 εκατ. προϊόντα online παραγγελιών με τις σχετικές πωλήσεις της να αντιστοιχούν στο 20% του ετήσιου κύκλου εργασιών, ποσοστό πολύ μεγαλύτερο εν συγκρίσει με τον αντίστοιχο του ανταγωνισμού. 

.

 

Η εταιρεία που σύστησε στους Έλληνες την Black Friday

Οι τεχνολογικές καινοτομίες όμως δεν σταματούν εκεί, παρά την ελληνική καταγωγή της εταιρείας. To 2016 η Public φέρνει στην Ελλάδα τον περίφημο θεσμό της Black Friday, κίνηση που δημιουργεί μεγάλες αντιδράσεις από τους ανταγωνιστές. Η ιστορία βέβαια επισφραγίζει την επιλογή της εταιρείας ως σωστή με το σύνολο της αγοράς να συμμετέχει τις επόμενες χρονιές στο νέο trend και να επωφελείται από τη δημιουργία μιας νέας εμπορικής περιόδου μέσα στο Νοέμβριο. Mόνο το 2018, σύμφωνα με έρευνα που δημοσιεύτηκε στο Black-Friday.Global η αύξηση των πωλήσεων στην Ελλάδα ήταν ιλιγγιώδης (2.600%). Φυσικά η Public, ως η πρωτοπόρος που εγκαινίασε το θεσμό επί ελληνικού εδάφους, παραμένει ο μεγάλος κερδισμένος του καταγράφοντας κάθε χρόνο και νέα ρεκόρ. Σε αυτό συμβάλλουν βέβαια και μεγάλες προσφορές στις οποίες προχωρά η εταιρεία το διάστημα αυτό - οι τιμές σε συγκεκριμένους κωδικούς ξεπερνούν και το 50% - καθώς και οι επενδύσεις στο website της για την απρόσκοπτη λειτουργία του σε ημέρες με τεράστια επισκεψιμότητα.

Παράλληλα το Public.gr είναι ο πρώτος Retailer στην Ελλάδα που δημιούργησε την υπηρεσία φωνητικής αναζήτησης στο διαδικτυακό κατάστημά του. Με στόχο την καλύτερη δυνατή εξυπηρέτηση του πελάτη, το 2018 η αλυσίδα δημιούργησε την υπηρεσία φωνητικής αναζήτησης. Μέσω της συγκεκριμένης λειτουργίας, οι επισκέπτες του έχουν τη δυνατότητα να αναζητήσουν όποιο προϊόν επιθυμούν μόνο με την χρήση της φωνής του, χωρίς την χρήση πληκτρολογίου κι από οποιαδήποτε συσκευή (smartphone, tablet ή PC).  

Επιπλέον, για την καλύτερη online εμπειρία κατά τη διάρκεια της αναζήτησης προϊόντων από τους καταναλωτές, το Public προχώρησε σε συνεργασία με την εταιρεία SearchNode για να απλουστευτούν περαιτέρω οι διαδικασίες που ακολουθεί ο χρήστης για την περιήγηση στο public.gr. Πρόκειται για μία καινοτομία η οποία αξιοποιεί την τεχνολογία machine learning και έχει ως στόχο να αναβαθμίσει την αγοραστική εμπειρία του επισκέπτη.

1700 εργαζόμενοι σε Ελλάδα και Κύπρο

Πέρα από τους καταναλωτές βέβαια η εταιρεία δηλώνει ότι δίνει προτεραιότητα και στους εργαζόμενους. Για το λόγο αυτό και με γνώμονα την ενίσχυση της εσωτερικής επικοινωνίας και τη συμμετοχή τους στις εταιρικές πρωτοβουλίες, η Public δημιούργησε την 1η πλατφόρμα IDEA MANAGEMENT. Πρόκειται για μία πλατφόρμα ανταλλαγής και ανάδειξης ιδεών η οποία έχει ήδη 107 συμμετέχοντες ενώ έχει φιλοξενήσει 112 ιδέες, δίνοντας τη δυνατότητα σε 3 από αυτές να ξεχωρίσουν. 

Παράλληλα η εταιρεία συνεργάστηκε με το LinkedIn, τον παγκόσμιο κυρίαρχο των professional social media, προσφέροντας ένα online καινοτόμο εργαλείο εκπαίδευσης στους εργαζομένους της. Μέσα από τη διεθνή πλατφόρμα εκπαίδευσης LinkedIn e-Learning, oι εργαζόμενοι του Public μπορούν να παρακολουθούν εξειδικευμένα μαθήματα σε διάφορους τομείς του ψηφιακού κόσμου (όπως communication, public speaking, CAD, Business strategy κ.α.) εξελίσσοντας τις γνώσεις τους και λαμβάνοντας πιστοποίηση γνώσεων από τους μεγαλύτερους οργανισμούς παγκοσμίως (Microsoft, Adobe, Cisco κ.α.).

Μέχρι σήμερα έχουν ολοκληρωθεί πάνω από 4.000 on line μαθήματα και πάνω από 1.600 πιστοποιημένες εκπαιδεύσεις.
 

2019: Η αφετηρία μιας νέας εποχής

Μετά το ορόσημο του 2018, το 2019 σηματοδοτεί την αφετηρία μιας νέας εποχής, ενός τριετούς πλάνου μέσα από το οποίο η εταιρεία θα προσπαθήσει να αναπτύξει δυναμικά όλα τα κανάλια πώλησής της με βασικό εργαλείο και πάλι την τεχνολογία. 

Όπως διευκρίνισε ο CEO της εταιρείας, κ. Χρήστος Καλογεράκης, στόχος είναι να εξελιχθεί περαιτέρω η εμπειρία του πελάτη και να ενδυναμωθεί η πολυκαναλική στρατηγική των Public. Κι όλα αυτά με μια έμφαση στην ποιότητα κι όχι απαραίτητα στην ποσότητα.

Όπως εξήγησε ο κ. Καλογεράκης, η ενίσχυση των φυσικών καταστημάτων δεν σηματοδοτεί απαραίτητα την αύξηση του αριθμούς τους, αλλά τον μετασχηματισμό τους ή την μετακίνησή τους σε νέα τοποθεσία για να εξυπηρετούνται καλύτερα οι πελάτες. «Στόχος μας δεν είναι τα 49 καταστήματα να γίνουν 79 αλλά να αποκτήσουμε τα σωστά τετραγωνικά ανά περιοχή» σημείωσε χαρακτηριστικά αναφερόμενος στα καταστήματα του Golden Hall αλλά της Ερυθραίας, τα οποία κρίνονται μικρά και για τα οποία αναζητούνται νέοι χώροι.

Παράλληλα ένα ακόμα σημείο που θα αλλάξει η «εμπειρία» του πελάτη είναι και η πλοήγηση του επισκέπτη στο κατάστημα. Οδηγό για αυτή την αλλαγή θα αποτελέσει το νέο κατάστημα της αλυσίδας στη Λευκωσία, το οποίο πριν από λίγες ημέρες μπήκε στους φιναλίστ των βραβείων World Retail Awards και ο κ. Καλογεράκης το χαρακτήρισε ως «ένα από τα καλύτερα καταστήματα στον κόσμο».

Πρόσθετος στόχος της εταιρείας είναι να παρέχει και νέα ψηφιακά εργαλεία στους πωλητές για την καλύτερη εξυπηρέτηση των ίδιων και φυσικά των καταναλωτών, ενώ αναμένεται να ενσωματώσει ψηφιακά εργαλεία κι αποκλειστικά για τον καταναλωτή που επιθυμεί να εξυπηρετηθεί μόνος του. Τέλος έμφαση θα δοθεί και στον εκσυγχρονισμό των ταμείων και φυσικά του online καναλιού, το οποίο λίαν συντόμως θα αποκτήσει νέα πλατφόρμα εξυπηρέτησης για τους εταιρικούς πελάτες (B2B), ένας κλάδος που επίσης πάει πολύ εξαιρετικά από τότε που καθιερώθηκε. 

Όσο για τις λοιπές αλλαγές κι επενδύσεις που περιλαμβάνει το νέο τριετές πλάνο της εταιρείας ο κ. Καλογεράκης δεν έδωσε περισσότερες λεπτομέρειες. Τόνισε όμως ότι θα γίνουν και πάλι λαμβάνοντας κατά προτεραιότητα υπόψη τον καταναλωτή και τις ανάγκες τους και με στόχο η αλυσίδα καταστημάτων Public να οδηγήθει σε ακόμα θεαματικότερα αποτελέσματα και ρεκόρ από αυτά του 2018.

gazzetta
gazzetta reader insider insider