Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αποφάσισε να κινήσει διαδικασία επί παραβάσει με την αποστολή προειδοποιητικής επιστολής στη Βουλγαρία, στην Ελλάδα, στην Ισπανία, στις Κάτω Χώρες και στην Πορτογαλία λόγω μη ορθής μεταφοράς στο εθνικό τους δίκαιο της αναδιατυπωμένης οδηγίας για το πόσιμο νερό [οδηγία (ΕΕ) 2020/2184], η οποία συμβάλλει στη βελτίωση της ανθεκτικότητας των υδάτων σ’ όλη την ΕΕ και στην υλοποίηση της φιλοδοξίας της ΕΕ για μηδενική ρύπανση. Με την αναδιατυπωμένη οδηγία για το πόσιμο νερό προστατεύεται περαιτέρω η ανθρώπινη υγεία μέσω της επικαιροποίησης των προτύπων ποιότητας του νερού, της αντιμετώπισης των ρύπων που προκαλούν ανησυχία, όπως οι ενδοκρινικοί διαταράκτες και τα μικροπλαστικά, και με την παροχή καθαρότερου νερού βρύσης.
Η οδηγία αντιμετωπίζει επίσης τις διαρροές νερού, καθώς σήμερα, κατά μέσο όρο, το 30% του πόσιμου νερού χάνεται κατά τη διανομή στην ΕΕ. Τα κράτη μέλη όφειλαν να μεταφέρουν την εν λόγω οδηγία στο εθνικό τους δίκαιο και να συμμορφωθούν με τις διατάξεις της έως τις 12 Ιανουαρίου 2023. Στη Βουλγαρία, το εθνικό δίκαιο δεν αντικατοπτρίζει ορθά το πεδίο εφαρμογής των εξαιρέσεων και των παρεκκλίσεων που προβλέπονται στην οδηγία, την εκτίμηση κινδύνου και τη διαχείριση κινδύνου που απαιτούνται για το σύστημα παροχής πόσιμου νερού, καθώς και τις πτυχές που αφορούν την παρακολούθηση της ποιότητας του πόσιμου νερού.
Όσον αφορά την Ελλάδα, η εθνική νομοθεσία περιορίζει το πεδίο εφαρμογής της οδηγίας και δεν περιλαμβάνει όλους τους φορείς παροχής πόσιμου νερού. Για την Ισπανία, οι ελλείψεις περιλαμβάνουν τον περιορισμό του πεδίου εφαρμογής της οδηγίας, την απουσία ειδικών διατάξεων σχετικά με τις εκτιμήσεις κινδύνου όσον αφορά το σύστημα παροχής πόσιμου νερού και την απουσία διατάξεων για περιοδική επανεξέταση. Η ολλανδική νομοθεσία παρουσιάζει ελλείψεις όσον αφορά την παρακολούθηση της ποιότητας του πόσιμου νερού και την προώθηση της πρόσβασης σε πόσιμο νερό.
Η πορτογαλική νομοθεσία δεν μεταφέρει ορθά διάφορες διατάξεις της οδηγίας. Στις διατάξεις αυτές περιλαμβάνονται εκείνες που σχετίζονται με το πεδίο εφαρμογής, με την έκταση της εκτίμησης κινδύνου όσον αφορά το σύστημα παροχής πόσιμου νερού, με τον ρόλο των αρμόδιων αρχών και με τα προϊόντα που επιτρέπεται να έρχονται σε επαφή με το πόσιμο νερό. Για τον λόγο αυτόν, η Επιτροπή αποστέλλει προειδοποιητική επιστολή στη Βουλγαρία, στην Ελλάδα, στην Ισπανία, στις Κάτω Χώρες και στην Πορτογαλία, οι οποίες έχουν πλέον προθεσμία δύο μηνών για να απαντήσουν και να αντιμετωπίσουν τις ελλείψεις που επισημάνθηκαν από την Επιτροπή. Η Επιτροπή, εάν δεν λάβει ικανοποιητικές απαντήσεις, μπορεί να αποφασίσει να αποστείλει αιτιολογημένες γνώμες.
Συμμόρφωση με τις υποχρεώσεις υποβολής εκθέσεων που υπέχουν δυνάμει της οδηγίας για τον θόρυβο
Σήμερα η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αποφάσισε να αποστείλει αιτιολογημένη γνώμη στη Βουλγαρία, την Ελλάδα, την Ουγγαρία και τη Σλοβακία λόγω της μη συμμόρφωσης με τις υποχρεώσεις που υπέχουν δυνάμει της οδηγίας για τον θόρυβο (οδηγία 2002/49/ΕΚ). Η οδηγία για τον θόρυβο προσδιορίζει τα επίπεδα ηχορύπανσης και ενεργοποιεί την απαραίτητη δράση ως αντίδραση, όπως κατάλληλα μέτρα πολεοδομικού σχεδιασμού και προστασίας από τον θόρυβο. Η οδηγία απαιτεί από τα κράτη μέλη να εγκρίνουν χάρτες που να παρουσιάζουν την έκθεση στον θόρυβο εντός των μεγαλύτερων πολεοδομικών συγκροτημάτων, κατά μήκος των βασικών σιδηροδρομικών και οδικών αξόνων και γύρω από τα κύρια αεροδρόμια.
Οι στρατηγικοί χάρτες θορύβου αποτελούν τη βάση για τον καθορισμό μέτρων στα σχέδια δράσης για τον θόρυβο, τα οποία έχουν ως σκοπό να βοηθήσουν στη μείωση της ηχορύπανσης. Τα κράτη μέλη υποχρεούνται επίσης να ενημερώνουν την Επιτροπή για τα πορίσματα των στρατηγικών χαρτών θορύβου, ώστε να μπορεί να συντάξει έκθεση η οποία θα παρουσιάζει την κατάσταση της έκθεσης στο θόρυβο στην ΕΕ. Η Επιτροπή απέστειλε προειδοποιητικές επιστολές στα εν λόγω τέσσερα κράτη μέλη τον Οκτώβριο του 2024. Έκτοτε, τα εν λόγω τέσσερα κράτη μέλη δεν έχουν υποβάλει στην Επιτροπή όλες τις σχετικές πληροφορίες σχετικά με τους στρατηγικούς χάρτες θορύβου, συμπεριλαμβανομένης της έκθεσης του πληθυσμού σε θόρυβο.
Για τον λόγο αυτόν, η Επιτροπή αποφάσισε να αποστείλει αιτιολογημένη γνώμη στη Βουλγαρία, την Ελλάδα, την Ουγγαρία και τη Σλοβακία, οι οποίες έχουν πλέον προθεσμία δύο μηνών για να απαντήσουν και να λάβουν τα αναγκαία μέτρα. Διαφορετικά, η Επιτροπή μπορεί να αποφασίσει να παραπέμψει την υπόθεση στο Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Κομισιόν: Παραπέμπει την Ελλάδα στο Δικαστήριο της ΕΕ λόγω μη έγκρισης σχεδίων δράσης για τον θόρυβο
Σήμερα η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αποφάσισε να παραπέμψει την Ελλάδα στο Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης λόγω μη έγκρισης σχεδίων δράσης για τον θόρυβο για όλα τα πολεοδομικά συγκροτήματα και τους μεγάλους οδικούς άξονες, όπως απαιτείται από την οδηγία για τον θόρυβο (οδηγία 2002/49/ΕΚ). Η οδηγία για τον θόρυβο προσδιορίζει τα επίπεδα ηχορύπανσης και ενεργοποιεί την απαραίτητη δράση ως αντίδραση, όπως κατάλληλα μέτρα πολεοδομικού σχεδιασμού και προστασίας από τον θόρυβο.
Η οδηγία απαιτεί από τα κράτη μέλη να εγκρίνουν χάρτες που να παρουσιάζουν την έκθεση στον θόρυβο εντός των μεγαλύτερων πολεοδομικών συγκροτημάτων, κατά μήκος των βασικών σιδηροδρομικών και οδικών αξόνων και γύρω από τα κύρια αεροδρόμια. Οι στρατηγικοί χάρτες θορύβου αποτελούν τη βάση για τον καθορισμό μέτρων στα σχέδια δράσης για τον θόρυβο, τα οποία έχουν ως σκοπό να βοηθήσουν στη μείωση της ηχορύπανσης. Είναι καίριας σημασίας για την ενημέρωση του κοινού σχετικά με τα επίπεδα θορύβου στα οποία αυτό εκτίθεται, ώστε να είναι σε θέση να επαληθεύσει το ίδιο αν οι οικείες αρχές λαμβάνουν επαρκή μέτρα. Δεν είχαν εγκριθεί χάρτες θορύβου για τα περισσότερα πολεοδομικά συγκροτήματα, και εκείνοι που εγκρίθηκαν δεν πληρούσαν τις ελάχιστες απαιτήσεις που ορίζονται στην οδηγία και δεν ζητήθηκε δεόντως η γνώμη του κοινού.
Επίσης, η Ελλάδα δεν είχε προσδιορίσει επαρκώς όλους τους δρόμους για τους οποίους θα έπρεπε να είχαν καταρτιστεί στρατηγικοί χάρτες και σχέδια δράσης. Παρά την πρόοδο που έχει σημειωθεί, εξακολουθούν να υπάρχουν αρκετές αιτιάσεις. Η Επιτροπή θεωρεί ότι οι προσπάθειες που έχουν καταβάλει μέχρι σήμερα οι ελληνικές αρχές είναι ανεπαρκείς και, για τον λόγο αυτό, παραπέμπει την Ελλάδα στο Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Έκκληση προς την Ελλάδα για συμμόρφωση με την απόφαση του Δικαστηρίου για την προστασία των φυσικών οικοτόπων και των ειδών
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αποφάσισε να αποστείλει προειδοποιητική επιστολή βάσει του άρθρου 260 της ΣΛΕΕ στην Ελλάδα [INFR(2014)2260] λόγω της μη συμμόρφωσής της με την απόφαση του Δικαστηρίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης της 17ης Δεκεμβρίου 2020 (C‑849/19). Στην απόφαση διαπιστώθηκε ότι η Ελλάδα δεν έχει καθορίσει στόχους και μέτρα διατήρησης για 239 ειδικές ζώνες διατήρησης (ΕΖΔ), όπως απαιτείται από την οδηγία για τους οικοτόπους (οδηγία 92/43/ΕΟΚ). Σύμφωνα με την οδηγία για τους οικοτόπους, τα κράτη μέλη πρέπει να προτείνουν τόπους κοινοτικής σημασίας (ΤΚΣ), οι οποίοι θα αποτελέσουν μέρος του πανευρωπαϊκού δικτύου Natura 2000.
Μετά την έγκριση ενός τόπου από την Επιτροπή, το κράτος μέλος έχει στη διάθεσή του έξι έτη για να το ορίσει ως ΕΖΔ και να καθορίσει στόχους και μέτρα διατήρησης που θα διατηρήσουν ή θα αποκαταστήσουν τα προστατευόμενα είδη και τους οικοτόπους σε ικανοποιητική κατάσταση διατήρησης. Πρόκειται για βασικές απαιτήσεις για τη διαχείριση του δικτύου Natura 2000 και την προστασία της βιοποικιλότητας σε ολόκληρη την ΕΕ. Μολονότι η Ελλάδα έχει ορίσει 239 ΕΖΔ και έχει σημειώσει πρόοδο όσον αφορά τον καθορισμό στόχων διατήρησης μετά την απόφαση του Δικαστηρίου, εξακολουθεί να μην έχει θεσπίσει τα αναγκαία μέτρα διατήρησης και για τις 239 ΕΖΔ.
Για τον λόγο αυτόν, η Επιτροπή αποστέλλει προειδοποιητική επιστολή στην Ελλάδα, η οποία έχει πλέον προθεσμία δύο μηνών για να απαντήσει και να αντιμετωπίσει τις ελλείψεις που επισημάνθηκαν από την Επιτροπή. Εάν η Επιτροπή δεν λάβει ικανοποιητική απάντηση, μπορεί να αποφασίσει να παραπέμψει την Ελλάδα στο Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης και να ζητήσει την επιβολή οικονομικών κυρώσεων.
Ελλάδα και Φινλανδία να μεταφέρουν πλήρως στο εθνικό τους δίκαιο τους κανόνες της ΕΕ για την επιτάχυνση των διαδικασιών αδειοδότησης έργων ανανεώσιμης ενέργειας
Σήμερα η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αποφάσισε να αποστείλει αιτιολογημένη γνώμη στην Ελλάδα και στη Φινλανδία επειδή δεν μετέφεραν πλήρως στο εθνικό τους δίκαιο τις διατάξεις της αναθεωρημένης οδηγίας για την ενέργεια από ανανεώσιμες πηγές όσον αφορά την απλούστευση και την επιτάχυνση των διαδικασιών αδειοδότησης. Η αναθεωρημένη οδηγία [οδηγία (ΕΕ) 2023/2413 για την τροποποίηση της οδηγίας (ΕΕ) 2018/2001] άρχισε να ισχύει τον Νοέμβριο του 2023 και ορισμένες διατάξεις έπρεπε να μεταφερθούν στο εθνικό δίκαιο έως την 1η Ιουλίου 2024.
Στις διατάξεις αυτές περιλαμβάνονται μέτρα για την απλούστευση και την επιτάχυνση των διαδικασιών αδειοδότησης τόσο για έργα ανανεώσιμης ενέργειας όσο και για τα έργα υποδομής που είναι αναγκαία για την ενσωμάτωση της πρόσθετης δυναμικότητας στο σύστημα ηλεκτρικής ενέργειας. Περιλαμβάνονται επίσης σαφείς προθεσμίες για τις διαδικασίες αδειοδότησης που στοχεύουν σε συγκεκριμένες τεχνολογίες ή σε συγκεκριμένα είδη έργων, η ενίσχυση του ρόλου του ενιαίου σημείου επαφής για τις αιτήσεις και η παραδοχή ότι τα έργα ανανεώσιμης ενέργειας και οι σχετικές υποδομές δικτύου είναι υπέρτερου δημόσιου συμφέροντος. Τον Σεπτέμβριο του 2024 η Επιτροπή απέστειλε προειδοποιητικές επιστολές σε 26 κράτη μέλη, επειδή δεν είχαν μεταφέρει πλήρως την οδηγία στο εθνικό τους δίκαιο.
Η Επιτροπή, αφού εξέτασε τα μέτρα μεταφοράς που κοινοποίησαν η Ελλάδα και η Φινλανδία, κατέληξε στο συμπέρασμα ότι κανένα από τα δύο κράτη μέλη δεν έχει ακόμη μεταφέρει πλήρως στο εθνικό δίκαιο τις διατάξεις σχετικά με την απλούστευση και την επιτάχυνση των διαδικασιών αδειοδότησης. Για τον λόγο αυτόν, η Επιτροπή αποστέλλει αιτιολογημένη γνώμη σε αμφότερα τα κράτη μέλη, τα οποία έχουν πλέον προθεσμία δύο μηνών για να απαντήσουν και να λάβουν τα αναγκαία μέτρα για να ολοκληρώσουν τη μεταφορά στο εθνικό δίκαιο. Διαφορετικά, η Επιτροπή μπορεί να αποφασίσει να παραπέμψει τις υποθέσεις στο Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης.