Μέσα Σεπτεμβρίου η νέα νομοθεσία για τις εταιρείες διαχείρισης από το ΥΠΕΘΟ με στόχο την προστασία των δανειοληπτών

Νένα Μαλλιάρα
Viber Whatsapp Μοιράσου το
Μέσα Σεπτεμβρίου η νέα νομοθεσία για τις εταιρείες διαχείρισης από το ΥΠΕΘΟ με στόχο την προστασία των δανειοληπτών
Το αναμενόμενο νομοσχέδιο θέτει υπό στενή παρακολούθηση τους servicers και επιβάλλει ποινές μη συμμόρφωσης. Θα προβλέπει και τη δυνατότητα αναχρηματοδότησης μη εξυπηρετούμενων, βιώσιμων δανείων από μη τραπεζικά ιδρύματα. 

Επιπρόσθετους κανόνες δεοντολογίας στη λειτουργία των εταιρειών διαχείρισης και υποχρέωσή τους για περισσότερες ρυθμίσεις ώστε να βοηθηθούν οι δανειολήπτες με κόκκινα δάνεια να τα «πρασινίσουν», φέρνει το υπουργείο Εθνικής Οικονομίας & Οικονομικών. Σύμφωνα με πληροφορίες του insider.gr, τους νέους κανόνες στη λειτουργία των servicers θα φέρει σχετικό νομοσχέδιο του ΥΠΕΘΟ στα μέσα Σεπτεμβρίου.

Το νομοσχέδιο θα προβλέπει, παράλληλα, και τη δυνατότητα αναχρηματοδότησης μη εξυπηρετούμενων δανείων από μη τραπεζικά ιδρύματα, προκειμένου να επιταχυνθεί η εξυγίανσή τους και τα δάνεια αυτά να επιστρέψουν εκ νέου, υγιή στις τράπεζες. Το ζητούμενο είναι να μπορέσει να λειτουργήσει στην πράξη η σχετική πρόβλεψη του νόμου 4354/2015 για την αδειοδότηση των εταιρειών διαχείρισης, η οποία έχει μείνει νεκρό γράμμα.

Το νομοσχέδιο που επεξεργάζεται εντατικά η Γενική Γραμματεία Χρηματοπιστωτικού Τομέα & Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους για να προκύψει η νομοθεσία στα μέσα Σεπτεμβρίου, θα ενσωματώσει στο εθνικό δίκαιο την κοινοτική οδηγία 2167/2021. Πρόκειται για οδηγία της ΕΕ που όπως είχε αναφέρει το insider.gr, τέθηκε σε ισχύ στις 28 Δεκεμβρίου του 2021 και πρέπει να ενσωματωθεί από τα κράτη – μέλη της ΕΕ μέχρι τις 29 Δεκεμβρίου του 2023. Κατόπιν αυτού, από τις 30 Δεκεμβρίου του τρέχοντος έτους η αγορά και η διαχείριση NPLs θα διέπεται από αυστηρότερους κανόνες προστασίας των οφειλετών, επιβάλλοντας στις εταιρείες διαχείρισης συγκεκριμένες υποχρεώσεις. Επιπλέον των κανόνων αυτών, το νομοσχέδιο που ετοιμάζει το ΥΠΕΘΟ θα επιβάλλει στους servicers πρόσθετες διατάξεις, εθνικού δικαίου, για την μέγιστη προστασία των δικαιωμάτων των οφειλετών και εν τέλει, για την μέγιστη αποτελεσματικότητα στη διαχείριση του ιδιωτικού χρέους. Για τον ίδιο τελικό στόχο, θα προβλέπεται στο ίδιο νομοσχέδιο και η δυνατότητα αναχρηματοδότησης μη εξυπηρετούμενων δανείων από μη τραπεζικά ιδρύματα.

Σημειώνεται ότι στο πλαίσιο των αυστηρότερων κανόνων λειτουργίας των εταιρειών διαχείρισης, το νομοσχέδιο θα ορίζει την εκτενή και προσωποποιημένη πληροφόρηση προς τον δανειολήπτη για την οφειλή του και όλες τις επιμέρους παραμέτρους της εξυπηρέτησής της, προβλέποντας και τη δημιουργία βάσης δεδομένων από τους servicers. Την ίδια στιγμή, οι εταιρείες διαχείρισης θα οφείλουν να υποβάλλουν σε τακτή βάση (η συχνότητα δεν έχει ακόμη αποφασιστεί) στο Υπουργείο Οικονομικών αναλυτικά στοιχεία για την εξυπηρέτηση των δανειοληπτών, τα παράπονα που δέχονται από τους τελευταίους, αλλά και τις ρυθμίσεις που τους προσφέρονται. Η μη τήρηση των παραπάνω θα οδηγεί στην επιβολή ποινών στις εταιρείες διαχείρισης που θα ορίζονται επίσης στο νομοσχέδιο.

Τη βάση όλων των υποχρεώσεων των servicers θα αποτελέσει η ενσωμάτωση της κοινοτικής οδηγίας 2167/2021 (NPL Directive) που υπαγορεύει:
• τη δίκαιη μεταχείριση των δανειοληπτών τόσο καταναλωτικών, όσο και επιχειρηματικών δανείων, συμπεριλαμβανομένων των διαδικασιών χειρισμού παραπόνων
• πληροφορίες προς τους δανειολήπτες σχετικά με την αγορά του δανείου τους από το fund
• τους όρους της συμφωνίας τους με τον αγοραστή του δανείου
• τήρηση αρχείων
• την διακράτηση κεφαλαίων πελατών
• την εξωτερική ανάθεση σε τρίτους, και
• τη συμμόρφωση εκ μέρους των funds με ορισμένες υποχρεώσεις που επιβάλλονται σε αυτούς βάσει της οδηγίας και, εάν τα κράτη μέλη απαιτούν, της εθνικής νομοθεσίας.

Σημειώνεται ότι το νομοσχέδιο για τις εταιρείες διαχείρισης είναι απόρροια των συναντήσεων που είχε, με την ανάληψη των καθηκόντων του, ο νέος υπουργός Εθνικής Οικονομίας & Οικονομικών, Κωστής Χατζηδάκης, με τους servicers, όπως επίσης και η ΤτΕ. Ο διοικητής της ΤτΕ, Γιάννης Στουρνάρας έχει επανειλημμένως επισημάνει την ανάγκη για μακροπρόθεσμες και βιώσιμες ρυθμίσεις από τους servicers προς τους οφειλέτες, την ανάγκη εξεύρεσης λύσεων για την αναχρηματοδότηση οφειλετών που εξυγιαίνονται μέσω ρυθμίσεων των δανείων τους, αλλά και την ανάγκη της καλύτερης επικοινωνίας των εταιρειών διαχείρισης με τους οφειλέτες.

Υπενθυμίζεται ότι τον Μάιο, οι διαχειριστές κόκκινων δανείων είχαν προσκληθεί από την επικεφαλής της Διεύθυνσης Εποπτείας Πιστωτικού Συστήματος της ΤτΕ, Heather – Denise Gibson με θέμα την εξυπηρέτηση των πελατών και τις κινήσεις που κάνουν οι εταιρείες διαχείρισης για τη βελτίωσή της. Στη συνάντηση αυτή, αναφέρθηκε ότι οι εταιρείες διαχείρισης είχαν δεχτεί στο α΄ τρίμηνο του 2023 περίπου 2.000 παράπονα από οφειλέτες (ενδεικτικά, διαμαρτυρίες των πελατών για νομικές ενέργειες, καθυστέρηση στην απάντηση αιτημάτων, δυσαρέσκεια για ρύθμιση ή πληρωμή οφειλής, θέματα του ν. 3869/2020 (ν. Κατσέλη) κ.ά.), ενώ τα παράπονα των δανειοληπτών προς τις εταιρείες διαχείρισης κινούνται σε περίπου 8.000 ετησίως.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

Κόκκινα δάνεια: Έρχονται νέοι κανόνες για servicers και funds

Εταιρείες Διαχείρισης: Προχωρούν σε επενδύσεις για τη βελτίωση της εξυπηρέτησης των πελατών – Τι είπαν στην ΤτΕ

Έτοιμο το νομοσχέδιο για τους Servicers – Πώς θα επιστρέψουν τα υγιή δάνεια του «Ηρακλή» στις τράπεζες

gazzetta
gazzetta reader insider insider