Οικονομία | Ελλάδα

«Κληρώνει» για σημαντικό οδικό διαγωνισμό στα Ελληνοβουλγαρικά σύνορα

Γιώργος Παπακωνσταντίνου

Για σήμερα Τετάρτη 22 Σεπτεμβρίου, εάν δεν αλλάξει κάτι την τελευταία στιγμή, έχει οριστεί η προθεσμία υποβολής των προσφορών ή των αιτήσεων συμμετοχής για ένα σημαντικό οδικό έργο, ύψους άνω των 48 εκατ. ευρώ, που προωθεί ο φορέας «Εγνατία Οδός Α.Ε.».

Ο λόγος γίνεται για το έργο με τίτλο «Κάθετος Άξονας 70 Εγνατίας Oδού: Τμήματα : «Εχίνος – Μελίβοια» (70.2.1) και «Μελίβοια – Ελληνοβουλγαρικά Σύνορα» (70.2.2) - Υποτμήμα: «Παράκαμψη Μελιβοίων - Δημάριο», που θα συνδέει την Εγνατία Οδός με τα Ελληνοβουλγαρικά σύνορα, προϋπολογισμού 48,82 εκατ. ευρώ (ποσό χωρίς ΦΠΑ 39,37 εκατ. ευρώ). Η δημοπράτηση της εργολαβίας θα πραγματοποιηθεί στις 22 Σεπτεμβρίου και στις 28 του ίδιου μήνα θα γίνει η αποσφράγιση των προσφορών των συμμετεχόντων, εφόσον βέβαια δεν προκύψει κάποια αλλαγή της τελευταίας στιγμής.

Αντικείμενο αυτού του έργου είναι η πλήρης κατασκευή της αρτηρίας του κάθετου άξονα, μήκους 10,76 χλμ. περίπου, η κατασκευή τεσσάρων ισόπεδων κόμβων με τις συνδετήριες σε αυτούς οδούς, συνολικού μήκους 2,0 χλμ. περίπου, καθώς και η αποκατάσταση του υφιστάμενου τοπικού οδικού δικτύου. Στο έργο περιλαμβάνονται οι απαιτούμενες εργασίες χωματουργικών, γεωτεχνικών, τεχνικών (γεφυρών, Ανω/Κάτω διαβάσεων, τοίχων αντιστήριξης), υδραυλικών (οχετών, αποχέτευσης αποστράγγισης ομβρίων), οδοστρωσίας, ασφαλτικών, σήμανσης – ασφάλειας, οδοφωτισμού και πρασίνου.

Το έργο περιλαμβάνει και την πλήρη κατασκευή της αρτηρίας με διατομή γ2 (7,5/10,5m), σύμφωνα με τη Διακρατική Συμφωνία Ελλάδας – Βουλγαρίας, με την ταχύτητα μελέτης στο τμήμα αυτό να κυμαίνεται από 40 έως 60 χλμ/ώρα κατά περιοχές, λόγω του έντονου ορεινού αναγλύφου.  

Η διάρκεια του έργου έχει εκτιμηθεί σε 24 μήνες από την υπογραφή της σύμβασης. Στόχος είναι το έργο να ολοκληρωθεί εντός του 2024. Το έργο χρηματοδοτείται από το Πρόγραμμα Δημοσίων επενδύσεων (ΠΔΕ).

Ειδικότερα:

Ο Κάθετος Άξονας «Ξάνθη - Εχίνος - Ελληνοβουλγαρικά Σύνορα» (70) συνδέει την Εγνατία Οδό με τα Ελληνοβουλγαρικά σύνορα σε θέση νέου μεθοριακού σταθμού. Αποτελεί τμήμα του Διευρωπαϊκού Οδικού Δικτύου και με την κατασκευή του θα συνδεθεί το Σμόλιαν και το Ρούντοζεμ της Βουλγαρίας με τον οδικό άξονα προς Ξάνθη, μέσω της υφιστάμενης οδού, και κατ’ επέκταση με τον αυτοκινητόδρομο της Εγνατίας οδού μέσω των Α.Κ. Βανιάνου και Α.Κ. Βαφέικων.

Η κατασκευή του έργου αφορά μήκος χάραξης 10,76 χλμ. περίπου και περιλαμβάνει:

Α) την κατασκευή τμήματος νέας χάραξης για την Παράκαμψη του οικισμού Μελίβοια, συνολικού μήκους 2,11 χλμ., από τη Χ.Θ. 5+836,05 του τμήματος 70.2.1 «Εχίνος – Μελίβοια» επί της υφιστάμενης οδού Εχίνου – Μελιβοίων και πέρας τη Χ.Θ. 7+947,68 και την κατασκευή των ισόπεδων κόμβων προς Μελίβοια-ανατολικά και προς Αιμόνιο/Μελίβοια-δυτικά και

Β) την βελτίωση – αναβάθμιση της υφιστάμενης οδού με τοπικές παραλλαγές της χάραξης όπου απαιτείται, από Μελίβοια έως Δημάριο, μήκους 8,65 χλμ. περίπου, από τη Χ.Θ. 0+000 έως τη Χ.Θ. 8+646 του τμήματος 70.2.2 «Μελίβοια –Δημάριο - Ελληνοβουλγαρικά Σύνορα», την κατασκευή των ισόπεδων κόμβων Κοτύλης και Δημαρίου και την προσαρμογή στο υπό κατασκευή έργο από Δημάριο έως Ελληνοβουλγαρικά Σύνορα.

Αντικείμενο του υπόψη έργου αποτελεί και η πλήρης κατασκευή: τεσσάρων (4) ισόπεδων κόμβων: Μελιβοίων-ανατολικά, Αιμόνιου/Μελιβοίων-δυτικά, Κοτύλης και Δημαρίου με τις συνδετήριες σε αυτούς οδούς, συνολικού μήκους 2,0 χλμ. περίπου, η αποκατάσταση υφιστάμενου τοπικού οδικού δικτύου, επτά (7) γεφυρών, συνολικού μήκους 469μ περίπου, της Α/Δ Δημαρίου, μήκους 20,91μ, της Κάτω διάβασης, μήκους 14,95μ, στην Παράκαμψη του οικισμού Μελιβοίων.

Σημειωτέον ότι την Εγνατία Οδό τροφοδοτούν 9 κάθετοι άξονες, οι οποίοι, σαν τμήματα των Πανευρωπαϊκών Διαδρόμων, εξασφαλίζουν τη σύνδεση της Ελλάδας με τις Βαλκανικές χώρες και την Ευρώπη.

Οι Κάθετοι αυτοί Άξονες, οδηγούν από την Εγνατία Οδό προς τα σύνορα με την Αλβανία (προς Τίρανα), προς τη Δυτική Βουλγαρία (προς Σόφια), προς την Ανατολική Βουλγαρία (Μπουργκάς) και προς την ΠΓΔΜ (προς Σκόπια).

Ήδη μάλιστα υπό κατασκευή βρίσκεται το δεύτερο τμήμα του κάθετου άξονα Δημάριο-Ελληνοβουλγαρικά Σύνορα. Το έργο το οποίο δημοπρατήθηκε στις 11 Ιανουαρίου 2018, και στις 18 Μαΐου του ίδιου έτους υπεγράφη η σχετική σύμβαση με την ΑΚΤΩΡ κι αναμένεται να ολοκληρωθεί το τρίτο τρίμηνο του 2022. 

Με την ολοκλήρωση των αξόνων αυτών, μειώνεται σημαντικά η απόσταση και ο χρόνος απόκρισης, με αποτέλεσμα σε περίπου τρεις ώρες να μπορεί κάποιος να φθάσει από τις πρωτεύουσες των χωρών της Νότιας Βαλκανικής στη Θεσσαλονίκη, με προφανή οικονομικά οφέλη για την χώρα και ειδικότερα για την Βόρεια Ελλάδα.

Η Εγνατία Οδός ΑΕ έχει αναλάβει, παράλληλα με τον κύριο άξονα, τη διαχείριση της μελέτης και της κατασκευής τριών βασικών Κάθετων Αξόνων, από τους 9 που την τροφοδοτούν.

Πρόκειται για τους άξονες:

·       Σιάτιστα-Ιεροπηγή-Κρυσταλλοπηγή (Αλβανία- Πανευρωπαϊκός Διάδρομος VIII), συνολικού μήκους 72 χλμ.

·       Θεσσαλονίκη- Σέρρες- Προμαχών (Βουλγαρία- Πανευρωπαϊκός Διάδρομος IV), συνολικού μήκους 96 χλμ.

·       Αρδάνιο- Ορμένιο (Βουλγαρία- Πανευρωπαϊκός Διάδρομος ΙΧ), συνολικού μήκους 124 χλμ.

Επιπλέον, από τον Ιούλιο του 2006, η ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟΣ Α.Ε., ανέλαβε την μελέτη και κατασκευή τριών ακόμη Κάθετων Αξόνων:

·       Κομοτηνή-Νυμφαία-Ελληνο-Βουλγαρικά Σύνορα (Βουλγαρία-Πανευρωπαϊκός Διάδρομος ΙΧ)

·       Ξάνθη- Εχίνος -Ελληνο-Βουλγαρικά Σύνορα (Βουλγαρία)

·       Σέρρες – Δράμα – Καβάλα.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

TAGS: