Οικονομία | Ελλάδα

Ποιες είναι οι μεγάλες υποδομές που θα «αλλάξουν» τη Θεσσαλονίκη

Γιώργος Παπακωνσταντίνου

Μεγάλα έργα υποδομών, συνολικού ύψους άνω των 2,5-3 δις ευρώ, υλοποιούνται, προχωρούν ή αναμένονται στην ευρύτερη περιοχή της Θεσσαλονίκης, στην οποία, αυτές τις ημέρες «χτυπάει η καρδιά» της 85ης Διεθνούς Έκθεσης (ΔΕΘ), που αναμένεται να αναβαθμίσουν τις υποδομές της πόλης αλλά και τη ζωή των κατοίκων της και των επισκεπτών. Με «αιχμή του δόρατος» τα έργα του Μετρό, το «Fly Over», την οδική σύνδεση του ΟΛΘ με την Εγνατία Οδό και τον ΠΑΘΕ, σιδηροδρομικά και αντιπλημμυρικά projects, κτιριακά έργα, αναβάθμιση του στόλου των λεωφορείων κ.α., η Θεσσαλονίκης αναμένεται να αποτελέσει τα επόμενα χρόνια επίκεντρο του κατασκευαστικού κόσμου στον χώρο των υποδομών και των μεταφορών. Πρόκειται για κομβικά projects που θα βελτιώσουν την «εικόνα» της Θεσσαλονίκης.

Αλλωστε, στο πλάνο έργων του υπουργείου Υποδομών, συνολικού ύψους άνω των 13 δισ. ευρώ, κομμάτι» του οποίου έχει ενταχθεί προς χρηματοδότηση και στο Ταμείο Ανάκαμψης, το μεγαλύτερο μετά τους Ολυμπιακούς Αγώνες, κεντρική θέση έχει η Βόρεια Ελλάδα

Τα μεγάλα έργα είναι:

Λιμάνι Θεσσαλονίκης – Επέκταση 6ου προβλήτα (θα διπλασιάσει την ικανότητα διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης).

Σύνδεση Λιμανιού Θεσσαλονίκης με την Εγνατία Οδό και τον ΠΑΘΕ.

Σιδηροδρομική σύνδεση Λιμανιού Θεσσαλονίκης.

Αναβάθμιση αεροδρομίου «Μακεδονία».

Μετρό Θεσσαλονίκης – Βασική γραμμή και επέκταση στην Καλαμαριά (Προχωρούν τα έργα ύψους 1,5 δισ. ευρώ που περιλαμβάνουν την κατασκευή δύο γραμμών, βασική και Καλαμαριάς, 14,5 χιλιομέτρων και 18 νέων υπόγειων σταθμών. Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα η βασική γραμμή θα λειτουργήσει το 2023.

Fly Over – Νέα ανατολική περιφερειακή οδός Θεσσαλονίκης (ύψους 370 εκατ. ευρώ). Το Flyover είναι μία νέα εναέρια υπερυψωμένη ταχεία λεωφόρο που θα έχει μήκος περίπου 9,5 χιλιόμετρα και θα βρίσκεται πάνω από τη σημερινή περιφερειακή οδό. Σε λιγότερο από ένα μήνα θα κληθούν να υποβάλλουν δεσμευτικές προσφορές οι υποψήφιοι για το έργο με στόχο να επιλεγεί ανάδοχος ακόμα και μέσα στο χρόνο. Πρόκειται για έργο με Σύμπραξη Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ) 

Κάθετοι άξονες Εγνατίας Οδού – Θεσσαλονίκη-Ν. Μουδανιά-Ποτίδαια και Θέρμη-Γαλάτιστα.

17 νέες σύγχρονες σχολικές μονάδες (μέσω ΣΔΙΤ).

Αντιπλημμυρικά έργα – περιοχή Λαχαναγοράς και αποχέτευση ομβρίων υδάτων δήμου Καλαμαριάς.

Οδική σύνδεση με το νέο Παιδιατρικό Νοσοκομείο Φιλύρου.

Ενίσχυση ΟΑΣΘ

Το City Train, δηλαδή ο Προαστιακός της Δυτικής Θεσσαλονίκης, εντάσσεται στα σιδηροδρομικά έργα που θα δημοπρατηθούν τις επόμενες ημέρες μέσω του ανταγωνιστικού διαλόγου. Θα βασιστεί κυρίως σε υφιστάμενες σιδηροδρομικές γραμμές.

Θέμα ημερών η προκήρυξη της νέας γενιάς σιδηροδρομικών έργων, με τη διαδικασία του ανταγωνιστικού διαλόγου, ύψους 3,3 δις. Ευρώ, που περιλαμβάνουν τόσο την Ανατολική σιδηροδρομική Εγνατία, όσο και το τμήμα Αλεξανδρούπολη – Ορμένιο και τη σύνδεση με τον προβλήτα 6 του ΟΛΘ αλλά και τον προαστιακό της Θεσσαλονίκης. 

Επίσης προχωρά η ανακατασκευή του Δικαστικού Μεγάρου μέσω ΣΔΙΤ ύψους 51 εκατομμυρίων ευρώ, αλλά και αντιπλημμυρικά έργα στην περιοχή της Λαχαναγοράς και στη Καλαμαριά.

Σημειώνεται βέβαια, ότι ευρύτερα στη Βόρεια Ελλάδα προχωράει ένα πολύ μεγάλο «πακέτο» έργων και επενδύσεων, όπως η παραχώρηση της Εγνατία Οδού (επένδυση 1,5 δις ευρώ από ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ), η ολοκλήρωση του βόρειου τμήματος του Ε 65, σιδηροδρομικά έργα δις ευρώ, το οδικό τμήμα Θεσσαλονίκη – Έδεσσα, ενεργειακές μονάδες, αντιπλημμυρικά/αρδευτικά έργα, σημαντικά φράγματα (π.χ. Χαβρία κ.α.), έργα που σχετίζονται με διαχείριση απορριμμάτων εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ (και μέσω ΣΔΙΤ), η αξιοποίηση λιμένων από το ΤΑΙΠΕΔ (Καβάλα, Αλεξανδρούπολη), ο διαγωνισμός για την αξιοποίηση της μαρίνας Καλαμαριάς, η ανακατασκευή του δικαστικού Μεγάρου της Θεσσαλονίκης, αναπλάσεις (ΔΕΘ, Πλ. Αριστοτέλους) και πλήθος ακόμα υποδομών.

Την περασμένη Πέμπτη, μιλώντας σε ραδιοφωνικό σταθμό για τα έργα στη Θεσσαλονίκη, ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών αναφέρθηκε στο Μετρό Θεσσαλονίκης, το οποίο αποτελεί εδώ και χρόνια μία κωμικοτραγική ιστορία στην ελληνική πραγματικότητα, επισημαίνοντας ότι τα χρονοδιαγράμματα εξαρτώνται σε μεγάλο βαθμό και από το γεγονός ότι κάθε τρεις και λίγο γινόταν μία προσφυγή.

«Θα ήμασταν έτοιμοι το Φεβρουάριο με Μάρτιο του 2023, η προσφυγή όμως που έγινε για τα αρχαία της Βενιζέλου στο ΣτΕ μας καθυστέρησε ένα χρόνο», ενώ τόνισε ότι εάν το Μετρό της Θεσσαλονίκης δεν είναι έτοιμο μέχρι το τέλος του 2023- αρχές 2024, η Ευρωπαϊκή Ένωση ζητήσει πίσω τη χρηματοδότηση. Ο κ. Καραμανλής αναφέρθηκε στην επανατοποθέτηση των αρχαίων που έχει ξεκινήσει στην Αγίας Σοφίας, η οποία δείχνει και τη διαδικασία που έχει αποφασιστεί και για το σταθμό Βενιζέλου. Σημείωσε ότι επανατοποθέτηση αρχαίων έχει γίνει και στην Αθήνα και στο εξωτερικό. «Μπορούμε να έχουμε και αρχαία και Μετρό. Το έργο προχωρά με ικανοποιητικούς ρυθμούς, με την εξαίρεση της Βενιζέλου, όπου είχαμε όλες αυτές τις προσφυγές, αλλά και εκεί θα προχωρήσουμε γρήγορα. Σιγά -σιγά οι πλατείες που ήταν γεμάτες λαμαρίνες αποδίδονται πίσω στους Θεσσαλονικείς. Το έργο έχει προχωρήσει σε τέτοιο βαθμό, που γίνονται δοκιμαστικές λειτουργίες».

 Ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών επίσης προανήγγειλε ότι σε λίγο καιρό θα κυκλοφορούν 550 λεωφορεία στους δρόμους της Θεσσαλονίκης και αναφέρθηκε στη συνεργασία με τα ΚΤΕΛ και στο leasing.

Αλλά και πρόσφατα ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κώστας Καραμανλής, σε συνέντευξή του είχε αναφερθεί και πάλι στα έργα που υλοποιούνται ή σχεδιάζονται στην περιοχή. Η κυβέρνηση σχεδιάζει την Θεσσαλονίκη της επόμενης δεκαετίας, πάνω σε τέσσερις άξονες: δρόμους, σιδηρόδρομους, μεταφορές και καθημερινότητα» τόνισε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών.

Για τα έργα Υποδομής στην Θεσσαλονίκη

«Σχεδιάζουμε τη Θεσσαλονίκη της επόμενης δεκαετίας, πάνω σε τέσσερις άξονες: δρόμους, σιδηροδρόμους, μεταφορές, καθημερινότητα» τόνιζε ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών. Ο κ. Καραμανλής σημείωσε δε ότι «χωρίς μεγάλα λόγια, ρεαλιστικά, ας σκεφτούμε πόσο διαφορετική θα είναι η πόλη σε λίγα χρόνια. Με το Μετρό σε λειτουργία. Με πολύ περισσότερα, σύγχρονα λεωφορεία στους δρόμους. Με μια εντελώς διαφορετική Ανατολική Περιφερειακή Οδό, το flyover. Και με ολοκληρωμένα μια σειρά από έργα – από τον εκσυγχρονισμό του αεροδρομίου ‘‘Μακεδονία’’ που ήδη ολοκληρώθηκε, έως την αναβάθμιση των σιδηροδρομικών γραμμών, αλλά και τη σύνδεση του λιμανιού με το οδικό και το σιδηροδρομικό δίκτυο – που λύνουν χρόνια προβλήματα και κάνουν την πρωτεύουσα της Μακεδονίας, πρωτεύουσα της ΝΑ Ευρώπης. Ένα έργο ορατό σε όλους τους πολίτες της Θεσσαλονίκης, οι οποίοι μετά από αναμονή πολλών ετών ξαναβλέπουν τους δρόμους και τις πλατείες τους να αποδίδονται ξανά προς χρήση».

Για το Μετρό

Σχετικά με το χρονοδιάγραμμα του έργου ο κ. Καραμανλής σημείωνε πως «πρέπει να τρέξουμε για να καλύψουμε όσο γίνεται τον χρόνο που έκλεψαν από τη Θεσσαλονίκη οι προσφυγές. Παλεύουμε να κρατήσουμε τα χρονοδιαγράμματα, όμως με τις προσφυγές και τις αντιδράσεις χάθηκε πάνω από ένας χρόνος. Δουλεύουμε εντατικά και προσεκτικά σε κάθε επίπεδο. Θέλει προσοχή για να μην ξεφύγουν τα χρονοδιαγράμματα –ιδίως στο κρίσιμο θέμα των αρχαιολογικών ευρημάτων. Πρόσφατα ξεκινήσαμε και τις δοκιμές με τραίνα. Η Θεσσαλονίκη θα αποκτήσει το πιο σύγχρονο Μετρό της Ευρώπης. Είναι προσωπική μου δέσμευση στους Θεσσαλονικείς και θα γίνει πραγματικότητα». Σχετικά με την επέκταση προς την Καλαμαριά τόνισε ότι «βρίσκεται σε εξέλιξη ο διαγωνισμός για τα ηλεκτρομηχανολογικά συστήματα, ενώ εντός του έτους θα δημοπρατηθεί και η προμήθεια των επιπλέον συρμών. Κι όχι μόνο αυτό. Βρίσκονται σε εξέλιξη και τα Τοπογραφικά κι οι Γεωτεχνικές έρευνες για την επέκταση προς το Αεροδρόμιο ‘‘Μακεδονία’’».

Για το flyover και την ολοκλήρωση του κάθετου άξονα της Εγνατίας Οδού στην Ποτίδαια

«Έχουμε εκπονήσει ένα ρεαλιστικό σχέδιο και προχωράμε με ταχύτητα, ώστε το σπουδαίο αυτό έργο να γίνει γρήγορα πραγματικότητα. Μέσα στο 2021 αναμένεται να έχουμε προσωρινό ανάδοχο. Και μέσα στο 2022 να ξεκινήσει η κατασκευή του, που θα χρειαστεί περίπου 4 χρόνια» απάντησε ο κ. Καραμανλής σχετικά με το flyover ενώ για το “ορφανό” χιλιόμετρο στην Ποτίδαια που ταλαιπωρεί κάθε καλοκαίρι όσους ταξιδεύουν για Χαλκιδική επισήμανε ότι «καταφέραμε και βρήκαμε λύση, και το έργο, βρίσκεται στη φάση της κατασκευής. Ορίζοντας ολοκλήρωσής του, η Άνοιξη του 2022».

Για τον ΟΑΣΘ

Αναφορικά με την κατάσταση των αστικών συγκοινωνιών στην Θεσσαλονίκη ο κ. Καραμανλής τόνισε ότι «η εικόνα έχει αλλάξει, χωρίς φυσικά να ισχυρίζομαι ότι δεν έχουμε ακόμα πολλή δουλειά να κάνουμε για να φτάσουμε στο επίπεδο που θέλουμε. Όμως για σκεφτείτε, το 2019 παραλάβαμε 235 λεωφορεία σε λειτουργία – ενώ κανονικά απαιτούνται 450 – 500 – και μάλιστα στόλο μεγάλης ηλικίας, με σοβαρές φθορές. Σήμερα, έχουμε στο δρόμο πάνω από 450 οχήματα και στόχος μας είναι εντός του Σεπτεμβρίου να φτάσουμε τα 550. Αριθμός λεωφορείων, που οι πολίτες της Θεσσαλονίκης έχουν εδώ και 10 χρόνια να δουν στους δρόμους τους.

Ενώ σε επόμενη φάση, με την ολοκλήρωση του διαγωνισμού, θα προμηθευτούμε και νέα, σύγχρονα και φιλικά προς το περιβάλλον λεωφορεία που θα λύσουν οριστικά το πρόβλημα. Μέχρι τότε, όμως, πρακτικά έχουμε ήδη καταφέρει να υπερδιπλασιάσουμε τα λεωφορεία στο δρόμο. Πώς το καταφέραμε αυτό; Αφενός αξιοποιώντας κάθε δυνατότητα που είχε ο Οργανισμός, όπως τους άξιους τεχνίτες που καταφέρνουν να βγάζουν με ασφάλεια στο δρόμο οχήματα 20ετίας. Και αφετέρου ενώνοντας δυνάμεις με τον ιδιωτικό τομέα, μέσω της σύμπραξης με τα ΚΤΕΛ και της μεθόδου του leasing. Αυτή ακριβώς είναι η συνταγή της επιτυχίας και για το μέλλον που με ρωτάτε: ισχυρός, υγιής ΟΑΣΘ και όπου χρειάζεται αξιοποίηση του ιδιωτικού τομέα, για το καλό της πόλης και των πολιτών».

Για τα αντιπλημμυρικά έργα

«Έχουμε εκπονήσει ένα ολοκληρωμένο σχέδιο έργων αντιπλημμυρικής προστασίας, συνολικού ύψους 1,2 δισ. ευρώ. Πρόκειται για έργα που αφορούν στον πιο μακροπρόθεσμο σχεδιασμό - άλλωστε τα άμεσα αντιδιαβρωτικά και αντιπλημμυρικά έργα, τα έχει αναλάβει το υπουργείο Περιβάλλοντος. Ασφαλώς, μέρος αυτού του σχεδιασμού αφορά στη Θεσσαλονίκη. Με 2 σημαντικά αντιπλημμυρικά έργα, αυτά της Λαχαναγοράς και της Καλαμαριάς, συνολικού προϋπολογισμού 45 εκ. ευρώ, με χρηματοδότηση από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων. Σήμερα που μιλάμε, βρισκόμαστε ήδη στη φάση της διαγωνιστικής διαδικασίας» δήλωσε ο κ. Καραμανλής.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

TAGS: