Οικονομία | Διεθνή

Πληθωρισμός, εκλογές και εμβόλια διαμορφώνουν τα όρια αποφάσεων της ΕΚΤ στις 10 Ιούνη

Γιάννης Αγγέλης

Η κα Λαγκάρντ είναι υποχρεωμένη στις 10 Ιουνίου να απαντήσει στο ερώτημα του πώς η ΕΚΤ οργανώνει την στρατηγική εξόδου από την κρίση. Όμως η απάντηση, σύμφωνα με τα όσα ακούγονται τελευταία στη Φρανκφούρτη, δεν φαίνεται ότι μπορεί «ακόμα» να διατυπωθεί. Τα στοιχεία για την άνοδο των πληθωριστικών πιέσεων είναι σαφή. 

Η σχεδόν κατακόρυφη άνοδος των τιμών βασικών πρώτων υλών (κυρίως μέταλλα, καύσιμα, κλπ.), η αύξηση του κόστους μεταφορών και η σαφής άνοδος τιμών παραγωγού σε εξαγωγικούς γίγαντες, μεταξύ των οποίων η Κίνα, δεν αφήνουν πολλά περιθώρια για εκτιμήσεις περί «προσωρινού χαρακτήρα» των πληθωριστικών πιέσεων. 

Το ασταθές και απρόβλεπτο πολιτικό περιβάλλον στην Ευρώπη, με τη Γερμανία να υποχρεώνεται σε αναζήτηση νέας ή νέου Καγκελαρίου τον Σεπτέμβριο, τη Γαλλία και την Ιταλία να έχουν κυβερνήσεις που θα αλλάξουν σε ένα χρόνο και το περιβόητο Ταμείο Ανάκαμψης ακόμα να μην έχει καταφέρει να εγκριθεί από το σύνολο των ευρωπαϊκών κοινοβουλίων, διαμορφώνουν ένα αβέβαιο πολιτικό έδαφος για τις εξελίξεις. 

Η καμπάνια εμβολιασμού, που με όρους κεντρικού σχεδιασμού θα επέτρεπε την επανεκκίνηση της ευρωπαϊκής οικονομίας, έχει εμπλακεί στις διαδικασίες του ανεπαρκούς χειρισμού από την Κομισιόν και έχει καθυστερήσει θέτοντας σε κίνδυνο, μέσω του τουρισμού, ολόκληρη την ήπειρο με ένα νέο κύμα κορύφωσης της πανδημίας ακόμα και μέσα στο καλοκαίρι. 

Με τους όρους αυτούς και υπό την πίεση της εξάντλησης των δημοσιονομικών αντοχών των χωρών μελών της Ε.Ε. από την διαρκή και παρατεταμένη, πέραν κάθε πρόβλεψης, τροφοδότηση των προγραμμάτων στήριξης με εθνικά ελλείμματα και δανεισμό, η ΕΚΤ βρίσκεται σε συμπληγάδες των πληθωριστικών πιέσεων και του κατακόρυφα αυξημένου χρέους (κρατικού και ιδιωτικού). 

Οι προσδοκίες που διοικητικά στελέχη της είχαν καλλιεργήσει αφορούσαν σε ανακοινώσεις για τις προθέσεις της που θα ακολουθούσαν μετά τη συνάντηση του Συμβουλίου της στις 10 Ιουνίου. Αυτό φαίνεται πως γίνεται πλέον ολοένα και δυσκολότερο, καθώς οι παράγοντες που διαμορφώνουν το πλαίσιο αποφάσεών της επιδεινώνονται σχεδόν καθημερινά.

Σύμφωνα με πληροφορίες από το περιβάλλον της ΕΚΤ στη Φρανκφούρτη, οι επιλογές που αρχικά κινούνταν στην κατεύθυνση προθέσεων για προειδοποιητικές ανακοινώσεις με περισσότερο συγκεκριμένα στοιχεία, μετακινούνται – προς το παρόν – σε περισσότερο αόριστες κατευθύνσεις

Βασικό στοιχείο αυτού του κλίματος είναι η συνάρτηση των όποιων αλλαγών στη νομισματική της πολιτική με περισσότερο σταθερές εκτιμήσεις για την πορεία της ευρω-οικονομίας. Κάτι που δεν μπορεί να καταλήγει σε ξεκάθαρη εικόνα τον Ιούνιο καθώς τόσο οι εκλογές στη Γερμανία όσο και οι πληθωριστικές πιέσεις στις μεγάλες οικονομίες της Ευρωζώνης συνθέτουν ένα πλαίσιο ισχυρής αβεβαιότητας. Το οποίο, βέβαια, μπορεί να επιδεινωθεί ή όχι από τον τρόπο με τον οποίο οι εμβολιασμοί θα επηρεάσουν τα επόμενα βήματα στο άνοιγμα των οικονομιών του ευρωπαϊκού νότου ιδιαίτερα, λόγω του Τουρισμού. 

Στο πλαίσιο αυτό, η συνάντηση του Ιουνίου «δεν μπορεί να παράσχει ενδείξεις για το αν και πότε θα υπάρξουν ανακοινώσεις για το μέλλον του PEPP. Είναι βέβαιο όμως ότι θα επαναληφθεί με έμφαση η ετοιμότητα της ΕΚΤ να κινηθεί χωρίς περιορισμούς μέσω των TLTROs για την διασφάλιση της σταθερότητας του τραπεζικού συστήματος...», σύμφωνα με παράγοντα «εξοικειωμένο» με τους προβληματισμούς που υπάρχουν στο Συμβούλιο της ΕΚΤ, στον οποίο απευθύνθηκε το insider.gr. 

Σε κάθε περίπτωση, πάντως, η συγκυριακή χρονική σύμπτωση των γερμανικών εκλογών τον Σεπτέμβριο, με το χρονικό περιθώριο του ενός τουλάχιστον εξαμήνου προειδοποίησης των αγορών πριν από την λήξη του PEPP τον Μάρτιο του 2022, οδηγεί σε σχετικά ασφαλείς προβλέψεις ότι: Η ΕΚΤ θα υποχρεωθεί σε ανακοινώσεις για το μέλλον του (σ.σ. του PEPP) πιθανότατα πριν τις γερμανικές εκλογές...

Για την Ελλάδα το περιβάλλον αυτό φαίνεται να διαμορφώνει ευνοϊκές μάλλον συνθήκες, καθώς η οποιαδήποτε επέκταση στο χρόνο και στο μέγεθος των μη συμβατικών παρεμβάσεων της ΕΚΤ, επεκτείνει τους βέλτιστους όρους μέσα στους οποίους εκδίδεται εδώ και περισσότερο από ένα χρόνο - και αναχρηματοδοτείται - το δημόσιο και το ιδιωτικό χρέος. 

Το στοιχείο αυτό είναι εξαιρετικά σημαντικό καθώς από τους όρους αυτούς εξαρτάται η ταχύτητα και η επιτυχία του εγχειρήματος απομείωσης των Npls μέσω του Ηρακλή Ι και ΙΙ. Κάθε αλλαγή που ανατρέπει ή συρρικνώνει το περιβάλλον αυτό θα επιδεινώνει και την αποτελεσματικότητα της «τιτλοποίησης» του ιδιωτικού χρέους αυξάνοντας ή μειώνοντας αντίστοιχα τις συνέπειες για το τραπεζικό σύστημα και την ικανότητά του να επανέλθει ως χρηματοδοτικός παράγοντας στο πλαίσιο του επενδυτικού σχεδιασμού του Ταμείου Ανάκαμψης. 

Φωτογραφία: AP 

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

TAGS: