Υψηλές χρεώσεις εξακολουθούν να επιβάλλουν οι ελληνικές τράπεζες στη χρήση μετρητών ή καρτών, χωρίς ωστόσο να προσφέρουν εναλλακτικές μέσω εναλλακτικών δικτύων.

Στον απόηχο των έντονων αντιδράσεων που έχουν καταγραφεί το τελευταίο διάστημα το ζήτημα των χρεώσεων σε μια τραπεζικών υπηρεσιών, αρμόδιες πηγές αναφέρουν στο insider.gr ότι «οι ελληνικές τράπεζες είναι πολύ πίσω στην τεχνολογία, γεγονός που συνεπάγεται αυξημένες χρεώσεις για τους Έλληνες καταναλωτές».

Χαρακτηριστικό παράδειγμα η προμήθεια DAF που επιβάλλουν στις αναλήψεις από ΑΤΜ τρίτης τράπεζας, η οποία κυμαίνεται από 3,10 έως 3,60 ευρώ, αναλόγως την τράπεζα. Το επιχείρημα των τραπεζών για την επιβολή των αυξημένων προμηθειών από το περασμένο καλοκαίρι είναι ότι «τα δίκτυα των ΑΤΜ κοστίζουν ακριβά» και ότι «ας σηκώνει ο καθένας χρήματα από την τράπεζά του».

Η γεωγραφία της χώρας, όμως, περιλαμβάνει νησιά και απομακρυσμένες ορεινές περιοχές, με τους κατοίκους να επιβαρύνονται δυσανάλογα πολύ για συναλλαγές στο ΑΤΜ για τις οποίες όμως δεν έχουν άλλη επιλογή. Αναγνωρίζοντας αυτή την «αδικία», και οι τέσσερις συστημικές τράπεζες ανακοίνωσαν ότι δεν θα χρεώνουν τους κατοίκους των νησιών όπου δεν έχουν παρουσία για αναλήψεις από ΑΤΜ άλλης τράπεζας.

Το παράδειγμα της Σκοπέλου

Τι γίνεται, όμως, με τα νησιά ή τις απομακρυσμένες περιοχές όπου το ΑΤΜ της τράπεζάς σου βρίσκεται σε απόσταση 30 ή πλέον χιλιομέτρων; Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η Γλώσσα Σκοπέλου όπου υπάρχει μόνο ένα ΑΤΜ, της Τράπεζας Πειραιώς. Σε απόσταση 8 χλμ υπάρχει ΑΤΜ της Εθνικής Τράπεζας και σε απόσταση 30 χλμ ΑΤΜ της Eurobank και της Alpha Bank. Σε όλο το νησί υπάρχει μόνο ένα κατάστημα, της Εθνικής Τράπεζας. Αυτό σημαίνει ότι για να κάνεις ανάληψη από ΑΤΜ της δική σου τράπεζας (αν είναι η Eurobank ή η Alpha Bank), θα πρέπει να διανύσεις 30 χιλιόμετρα.

Ας υποθέσουμε ότι ένας κάτοικος της Γλώσσας θέλει να γίνει πελάτης της Πειραιώς προκειμένου να κάνει δωρεάν συναλλαγές στο ΑΤΜ και να αποφύγει τα περιττά έξοδα. Πώς μπορεί να γίνει όμως αυτό, αφού δεν υπάρχει κατάστημα; Μια λύση θα ήταν το digital onboarding, δηλαδή το άνοιγμα λογαριασμού από τον υπολογιστή ή το κινητό με λήψη φωτογραφίας της ταυτότητας και του ενδιαφερόμενου πελάτη (selfie) για ταυτοποίηση. 

Η υπηρεσία αυτή προσφέρεται ήδη από ψηφιακές τράπεζες (challenger banks) του εξωτερικού, όπως η Revolut και η Ν26 στη χώρα μας, καθώς και από παραδοσιακές ξένες τράπεζες, όπως η Deutsche Bank. Καμία, όμως, ελληνική τράπεζα δεν έχει κατορθώσει να «ανέβει» στο ψηφιακό τρένο, προσφέροντας την εύχρηστη αυτή υπηρεσία που απαλλάσσει τον δυνητικό πελάτη από την ανάγκη να μεταβεί στο κατάστημα. Ο λόγος; Όπως αναφέρουν στο insider.gr αρμόδιες πηγές, το θεσμικό πλαίσιο «δεν τις εξασφαλίζει», υπό την έννοια ότι η Τράπεζα της Ελλάδος δεν έχει εκδώσει την απαραίτητη εφαρμοστική οδηγία. 

Ακριβές οι κάρτες, «άδεια» τα ψηφιακά πορτοφόλια

Ένα άλλο παράδειγμα είναι η χρέωση της επανάκδοσης κάρτας με 5 ή 6 ευρώ από όλες τις τράπεζες, είτε πρόκειται για λήξη της κάρτας, είτε για κλοπή, είτε για απώλεια. Η προμήθεια αυτή επιβλήθηκε τους τελευταίους μήνες, προκαλώντας έντονες αντιδράσεις. Ωστόσο, δεν αποσύρθηκε μαζί με τις υπόλοιπες χρεώσεις την 1η Νοεμβρίου.

Πώς θα μπορούσε να αποφύγει ένας καταναλωτής τα άσκοπα έξοδα σε περίπτωση απώλειας ή κλοπής; Να χρησιμοποιεί ψηφιακό πορτοφόλι όπου θα μπορούσε να «φορτώσει» όλες τις κάρτες που διαθέτει από τις διάφορες τράπεζες. Τέτοια πορτοφόλια είναι το Google Pay και το Apple Pay. Οι ελληνικές τράπεζες, όμως, δεν υποστηρίξουν κανένα από τα δύο. Σημειώνεται ότι το περασμένο καλοκαίρι, η υπηρεσία της Apple είναι διαθέσιμη στη χώρα μας, ωστόσο, αυτό είναι μάλλον  «δώρον άδωρον» αφού καμία ελληνική κάρτα δεν μπορεί να ενταχθεί στο ψηφιακό πορτοφόλι, όπως έχει αναφέρει το insider.gr.