Γιατί η τιμή των καυσίμων παραμένει σε υψηλά επίπεδα

Πένη Χαλάτση
Viber Whatsapp Μοιράσου το
Γιατί η τιμή των καυσίμων παραμένει σε υψηλά επίπεδα
Η πτώση στην τιμή του πετρελαίου δεν επέφερε αντίστοιχη πτώση στην τιμή των καυσίμων κίνησης

Η πτώση της τιμής του πετρελαίου και κατ’ επέκταση η (μικρή) πτώση της τιμής των καυσίμων κίνησης αποτελούν ανάσα για τους καταναλωτές και τις επιχειρήσεις αλλά δεν είναι αρκετή για να δώσει ισχυρή ώθηση στη ζήτηση. με τη ζήτηση (και την κίνηση) να καταγράφει άνοδο.

Το αμερικανικό αργό κινείται γύρω στα 53 δολάρια τις τελευταίες ημέρες, αρκετά χαμηλότερα σε σχέση με τα 80 δολάρια που είχε πλησιάσει κατά το τελευταίο τρίμηνο του 2018. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα η μέση τιμή λιανικής (με βάση τα πανελλαδικά στοιχεία για τις 24/1/2019) για την αμόλυβδη βενζίνη 95 οκτανίων να διαμορφώνεται στα 1,491 ευρώ, η αμόλυβδη 100 οκτανίων στα 1,710 ευρώ, το diesel κίνησης στα 1,340 ευρώ και το υγραέριο κίνησης στα 0,776 ευρώ.

Σαφώς η μικρή αυτή μείωση της τιμής (από τα 1,6-2 ευρώ που κυμαινόταν κατά τους προηγούμενους μήνες) οφείλεται στην πτώση της διεθνούς τιμής του πετρελαίου. Ωστόσο, τα ποσοστά μείωσης δείχνουν αναντίστοιχα με αποτέλεσμα εύλογα οι καταναλωτές να αναρωτιούνται γιατί τελικά εφόσον η τιμή του πετρελαίου έχει πέσει αρκετά σε σχέση με το τελευταίο τρίμηνο του 2018, οι τιμές των καυσίμων καταγράφουν ελάχιστη συγκριτικά πτώση. Αυτό οφείλεται εν μέρει στην ιδιαιτερότητα που υπάρχει στην ελληνική αγορά όπου το 50% είναι φόροι όμως η φορολογία δεν αποτελεί την μοναδική αιτία.

Με την έναρξη του νέου γύρου περικοπών στην παραγωγή από την πλευρά του ΟΠΕΚ και της Ρωσίας από την 1η Ιανουαρίου 2019, η διεθνής αγορά άρχισε να ανησυχεί για το ενδεχόμενο μιας ξαφνικής ανόδου της τιμής βενζίνης στην αντλία.

Όμως, ο βαθμός που επηρεάζει η διεθνής τιμή πετρελαίου την τιμή της βενζίνης δεν είναι τόσο ξεκάθαρος. Δεν είναι εύκολο να εντοπιστούν οι λόγοι για τους οποίους για παράδειγμα οι τιμές του αργού στις 24 Δεκεμβρίου του 2018 έφθασαν στα 42,36 δολάρια σημειώνοντας πτώση 45% σε σχέση με τις 3 Οκτωβρίου του ιδίου έτους όπου είχε φθάσει στα 76,90 δολάρια. Η πτώση αυτή δεν αντικατοπτρίστηκε σε κάποια πολύ μεγάλη πτώση στην τιμή της βενζίνης, η οποία σημείωσε πτώση μόνο κατά 17,3%, κάτι που σημαίνει ότι οι μεγάλες αυξομειώσεις στις τιμές του πετρελαίου δεν πρέπει τελικά ούτε να καθησυχάζουν υπερβολικά την αγορά αλλά ούτε και να την ανησυχούν όσον αφορά στις τιμές λιανικής των καυσίμων.

Σύμφωνα με την Υπηρεσία Ενεργειακών Πληροφοριών (EIA), οι μέσοι όροι λιανικής τιμής της βενζίνης μειώθηκαν από 2,86 δολάρια ανά γαλόνι σε 2.,36 δολάρια ανά γαλόνι από τις αρχές Οκτωβρίου έως τα τέλη Δεκεμβρίου.

Σαφώς, η τιμή της βενζίνης δεν συσχετίζεται ακριβώς με την τιμή του αργού πετρελαίου, ειδικά όταν η τιμή πέφτει γρήγορα και μάλιστα μέσα σε σύντομο χρονικό διάστημα. Αυτό όμως δεν συνεπάγεται ότι δεν έχουν και καμία απολύτως σχέση.

Στα μέσα Φεβρουαρίου του 2016, το αμερικανικό αργό κατέγραψε άνοδο κατά 190% από τα 26,05 δολάρια όπου βρισκόταν. Στο ίδιο χρονικό διάστημα των δύο αυτών ετών, οι τιμές λιανικής για τη βενζίνη αυξήθηκαν κατά 64,3% περίπου. Ομοίως, τον Ιούνιο του 2014, σημειώθηκε πτώση τιμών του αργού κατά 75,8% αλλά η πτώση της τιμής της βενζίνης ήταν μόλις 52,2%.

Είναι προφανές ότι οι συσχετισμοί είναι ασαφείς και τα δεδομένα του ΕΙΑ χρησιμοποιούν μηνιαίους μέσους όρους αντί για τις τιμές κλεισίματος και κατ’ επέκταση είναι δύσκολο να γίνουν υπολογισμοί με βάση τις εισροές. Σε μια πιο απλουστευμένη προσέγγιση ωστόσο θα μπορούσε να ειπωθεί ότι ο συσχετισμός είναι περίπου 2-2,5 προς 1.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

gazzetta
gazzetta reader insider insider