Κοινά ευρωπαϊκά πρωτόκολλα και μικρότερα τέλη απαραίτητα για το «restart» των αερομεταφορών

Νίκη Παπάζογλου
Viber Whatsapp Μοιράσου το
Κοινά ευρωπαϊκά πρωτόκολλα και μικρότερα τέλη απαραίτητα για το «restart» των αερομεταφορών
Οι αεροπορικές εταιρείες παγκοσμίως χάνουν περισσότερα από €250.000 ανά λεπτό

Αναγκαία και κομβική για την επιστροφή στην κανονικότητα κρίνεται μια ενιαία ευρωπαϊκή πολιτική όσον αφορά τα αεροπορικά ταξίδια, από το σύνολο των φορέων του κλάδου. Αυτό τουλάχιστον τόνισαν χθες οι συμμετέχοντες της εκδήλωσης «Οδηγώντας την Ελλάδα σε μία νέα αεροπορική πραγματικότητα – Leading Greece into a New Aviation Reality» που διοργάνωσε η Διεθνής Ένωση Αερομεταφορών (ΙΑΤΑ).

Εξίσου αναγκαία βέβαια κρίνεται και «η προώθηση ενός ενισχυμένου προγράμματος διαγνωστικών τεστ COVID-19 πριν το αεροπορικό ταξίδι», προκειμένου να διαφυλαχθούν οι θέσεις εργασίας στον σφόδρα πληττόμενο κλάδο των Αερομεταφορών και του Τουρισμού γενικότερα. Αυτό τουλάχιστον επεσήμαναν τα στελέχη της ΙΑΤΑ που συμμετείχαν στην εκδήλωση καλώντας την ελληνική κυβέρνηση να υποστηρίξει τις εν λόγω προσπάθειες.

«Χρειαζόμαστε, κοινά κι ενιαία πρωτόκολλα στα ταξίδια για την σταδιακή ανάκαμψη το 2021» επεσήμανε από πλευράς του ο πρόεδρος της Aegean, κ. Ευτύχης Βασιλάκης, χαρακτηρίζοντας απαραίτητη και την επανασύνδεση της χώρας μας με προορισμούς εκτός Ευρώπης όπως οι ΗΠΑ και η Ασία. «Δεν είμαστε γιατροί για να προβλέψουμε την πορεία της πανδημίας, χρειαζόμαστε ωστόσο τη δυνατότητα για έναν στοιχειώδη σχεδιασμό καθώς και περισσότερα τεστ» τόνισε ο πρόεδρος του ελληνικού αερομεταφορέα υπογραμμίζοντας πως «θα πρέπει να αποφευχθούν τα λάθη που έγιναν στην μέχρι στιγμής αντιμετώπιση της κρίσης».

Αναφερθείς στην ανάγκη για ακόμα μεγαλύτερη συνεργασία όλων των κρατών μελών της ΕΕ και όλων των εμπλεκόμενων φορέων για την υιοθέτηση κοινών πρωτοκόλλων, υποστήριξε ότι οι ενιαίοι ταξιδιωτικοί κανόνες «αποτελούν τον μόνο τρόπο για να υπάρξει προβλεψιμότητα και σχεδιασμός από όλη την τουριστική αλυσίδα, αεροπορικές, ξενοδόχους κ.τ.λ.». Αυτή, όπως εξήγησε, «είναι και η διαφορά που θα πρέπει να έχει το 2021 σε σχέση με την τρέχουσα χρονιά».

Κλειδί για την ομαλή λειτουργία της επόμενης ταξιδιωτικής σεζόν η ευρεία εφαρμογή των τεστ αντιγόνων (rapid test) τόνισε από πλευράς του ο υπουργός Τουρισμού, κ. Χάρης Θεοχάρης, εκτιμώντας ότι οι συνθήκες και κατ’ επέκταση η ταξιδιωτική κίνηση θα κινηθεί στα ίδια επίπεδα με φέτος σε ένα μεγάλο ίσως μέρος του 2021, μέχρις ότου βρεθεί το εμβόλιο. Όπως εξήγησε «τα rapid test αποτελούν ένα αξιόπιστο εργαλείο, το οποίο θα επιτρέψει στους ταξιδιώτες να προγραμματίσουν τις διακοπές τους κανονικά, αντικαθιστώντας την οριζόντια γεωγραφική εφαρμογή ταξιδιωτικών κανόνων». Για το λόγο αυτό όπως σημείωσε διεξάγονται ήδη συζητήσεις με τα αεροδρόμια, ώστε να ξεκινήσει ένα πιλοτικό πρόγραμμα για τα τεστ αντιγόνων και να δοκιμαστεί η πρακτικότητά τους».

Παράλληλα ανέφερε πως η πρότασή του για τη δημιουργία Τεχνικής Ομάδας, μαζί με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Τουρισμού, εγκρίθηκε από την Τουριστική Επιτροπή Διαχείρισης Κρίσεων, στην οποία συμμετέχει και η ΙΑΤΑ και η ACI, αποδεικνύοντας μια κοινή προσέγγιση για το μέλλον του τουρισμού και των ταξιδιών».

«Δεν μπορούμε να περιμένουμε για τη χειμερινή περίοδο ότι θα έχουμε τους κοινούς κανόνες στα ταξίδια, ωστόσο για την ερχόμενη άνοιξη θα πρέπει να έχει δοθεί λύση» σημείωσε από πλευράς του, ο διευθύνων σύμβουλος του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών, κ. Γιάννης Παράσχης.

Κατακόρυφη η πτώση για φέτος - Ανάκαμψη από το 2023

Σε κάθε περίπτωση, όπως επεσήμαναν όλοι οι φορείς, ο πήχης για τα έσοδα φέτος κινείται σε πολύ χαμηλά επίπεδα.

Σύμφωνα με τον κ. Παράσχη η εκτιμώμενη κίνηση στο ΔΑΑ Ελευθέριος Βενιζέλος θα είναι στο 1/3 εν συγκρίσει με πέρυσι κάτι που θα σημάνει αντίστοιχη απώλεια εσόδων. «Το κενό στα έσοδα θα είναι μεγάλο και η πρόβλεψη, σήμερα, για το 2021 είναι ότι δε θα έχουμε πάνω από το 50% της κίνησης που είχαμε το 2019. Με βάση τις εκτιμήσεις, μάλιστα, που αναφέρθηκαν χθες, η διεθνής αγορά δεν πρόκειται να ανακάμψει και να επανέλθει στα επίπεδα του 2019 πριν το 2023- 2024, με τα πρώτα σημάδια βελτίωσης να εμφανίζονται -δυστυχώς- από το δεύτερο εξάμηνο του 2021 και μετά.

Αντίστοιχα και ο κ. Θεοχάρης ανέφερε ότι «περίπου το 70% του εισερχόμενου τουρισμού της χώρας μας πραγματοποιείται μέσω των αερομεταφορών και των αεροδρομίων και αποτελεί το πιο σημαντικό «μαξιλάρι» για την τουριστική μας στρατηγική και ανάπτυξη. Κατά συνέπεια η πτώση της ζήτησης ήταν πολύ σημαντική και είχε μεγάλες επιπτώσεις όσον αφορά το ΑΕΠ αλλά και την κοινωνία και τους εργαζόμενους».

«Εξαιρετικά δριμύ» χαρακτήρισε τον αντίκτυπο της πανδημίας του Covid -19 στην αεροπορική ζήτηση στην Ελλάδα και ο Περιφερειακός Αντιπρόεδρος της IATA Ευρώπης, Rafael Schvartzman. Όπως εξήγησε η «IATA εκτιμά ότι το 2020 θα ταξιδέψουν πάνω από 30 εκατομμύρια λιγότεροι επιβάτες, από και προς την Ελλάδα, μία μείωση κατά μέσο όρο της τάξης του 61% σε σύγκριση με το 2019. Αυτή η πτώση αναμένεται να επηρεάσει αρνητικά την ελληνική οικονομία κατά €10 δισ, ενώ θέτει σε κίνδυνο περισσότερες από 273.000 θέσεις εργασίας

Παρά την μεγάλη πτώση βέβαια, η χώρα μας τα πήγε καλύτερα φέτος συγκριτικά με τους ευρωπαίους ανταγωνιστές της, όπως επεσήμανε ο αντιπρόεδρος της Διεθνούς Ένωσης Αερομεταφορών, η οποία εκπροσωπεί περίπου 290 αεροπορικές εταιρείες παγκοσμίως οι οποίες πραγματοποιούν το 82% της παγκόσμιας εναέριας κυκλοφορίας. «Η στρατηγική μετά το πρώτο lockdown, με επιλεκτικά τεστ PCR με βάση τους εισερχόμενους επιβάτες αίροντας την καραντίνα, είχε ως αποτέλεσμα η Ελλάδα να έχει χαμηλότερο ποσοστό πτώσης στις πωλήσεις εισιτηρίων του Ιουλίου και Αυγούστου (‑58%), σε σύγκριση με παρόμοιες τουριστικές αγορές όπως η Γαλλία (-81%) , η Ιταλία (-81%), η Ισπανία (-85%), η Πορτογαλία (-81%) και η Κύπρος (-82%)», ανέφερε ο κ. Schvartzman.

«Καταφέραμε να διαχειριστούμε την κρίση αναλαμβάνοντας άμεσα δράση και θέτοντας αυστηρά μέτρα. Προκειμένου να καταφέρουμε να ξανανοίξουμε την τουριστική αγορά και τις αερομεταφορές, χρησιμοποιήσαμε ένα καινοτόμο σύστημα ανίχνευσης κρουσμάτων στα σύνορά μας, με τη φόρμα PLF και με QR Code, το οποίο μας επέτρεψε να αυξήσουμε σημαντικά την αποτελεσματικότητα των τεστ έως και 4 φορές περισσότερο, 2,5 φορές κατά μέσο όρο», επισήμανε ο υπουργός Τουρισμού προσθέτοντας ότι «καμία χώρα δεν ήταν σε θέση να ελέγξει όλους τους επισκέπτες της, όμως στην Ελλάδα καταφέραμε να το κάνουμε τουλάχιστον σε μεγαλύτερο βαθμό από άλλες. Αυτό μας επέτρεψε να διατηρήσουμε τον έλεγχο, να έχουμε ένα χαμηλό αριθμό κρουσμάτων μέσα στο καλοκαίρι και αυτό είχε ως αποτέλεσμα η χώρα μας να είναι μία από τις τελευταίες που μπήκε στην αρνητική λίστα προορισμών».

Οι αεροπορικές εταιρείες παγκοσμίως χάνουν περισσότερα από €250.000 ανά λεπτό

Ακόμα και με την υιοθέτηση των διαγνωστικών ελέγχων και το άνοιγμα των συνόρων βέβαια, ο κλάδος δεν θα μπορέσει να επανεκκινήσει εγκαίρως και ίσως χαθούν ακόμα περισσότερες θέσεις εργασίας, όπως εξήγησαν τα στελέχη της ΙΑΤΑ.

Τα «έσοδα των αεροπορικών εταιρειών που δραστηριοποιούνται από και προς την Ελλάδα θα μειωθούν κατά περίπου €3,7 δισ. το 2020», ανέφερε τονίζοντας ότι κατά μέσο όρο, «οι αεροπορικές εταιρείες παγκοσμίως χάνουν περισσότερα από €250.000 ανά λεπτό». Σύμφωνα με τα στοιχεία που κατατέθηκαν από την ΙΑΤΑ ο αερομεταφορές έχουν συμβολή (πρό κρίσης) άνω του 10% στο ΑΕΠ ή αλλιώς 19,7 δισ. δολάρια στηρίζοντας συνολικά 457.000 θέσεις εργασίας.

Για να αποφευχθεί λοιπόν η μαζική απώλεια θέσεων εργασίας και η καταστροφή των οικονομικών και κοινωνικών ευκαιριών που προκύπτουν από τις αερομεταφορές, απαιτείται ένα πλαίσιο οικονομικής, επιχειρησιακής και ρυθμιστικής στήριξης από τις κυβερνήσεις, έως ότου η βιομηχανία να μπορέσει να ξανασταθεί στα πόδια της. Ένα βασικό μέτρο προς αυτή την κατεύθυνση στην Ελλάδα θα ήταν η ίδρυση μίας νέας ανεξάρτητης ρυθμιστικής αρχής για την πολιτική αεροπορία, η οποία προωθείται ήδη.

«Η δημιουργία μίας αποτελεσματικής, ανεξάρτητης ρυθμιστικής αρχής για την επίλυση των προβλημάτων που αφορούν, μεταξύ άλλων, τον έλεγχο της εναέριας κυκλοφορίας, τις καθυστερήσεις, τη χωρητικότητα και τα αερολιμενικά τέλη και χρεώσεις, είναι μακροπρόθεσμο αίτημα ολόκληρου του αεροπορικού τομέα στην Ελλάδα. Ωστόσο, εκκρεμεί η ψήφιση του νομοσχεδίου. Όσο συντομότερα θεσπιστεί ο νόμος, τόσο γρηγορότερα μπορούν να οικοδομηθούν ισχυρά θεμέλια για τη μελλοντική επιτυχία της αεροπορικής διασυνδεσιμότητας για την Ελλάδα», κατέληξε ο κ. Schvartzman.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

gazzetta
gazzetta reader insider insider