Νέες απαιτήσεις για τα ξενοδοχεία γεννούν τα υγειονομικά πρωτόκολλα

Νίκη Παπάζογλου
Viber Whatsapp Μοιράσου το
Νέες απαιτήσεις για τα ξενοδοχεία γεννούν τα υγειονομικά πρωτόκολλα
Μεγάλη ανεργία θα αντιμετωπίσουν φέτος οι ξενοδοχοϋπάλληλοι, αφού μόνο το 60% των εποχικών μονάδων υπολογίζεται ότι θα ανοίξει.

Μια δύσκολη χρονιά τόσο για τα ξενοδοχεία όσο και για τους εργαζόμενούς τους θα είναι η φετινή, αφού ξενοδόχοι και ξενοδοχοϋπάλληλοι καλούνται να ανταπεξέλθουν σε καινοφανείς συνθήκες υγειονομικής λειτουργίας, σε μειωμένη ζήτηση και σε διαφορετικά επιχειρηματικά πρότυπα. Αυτό συνομολόγησαν οι φορείς του κλάδου που συμμετείχαν στην διαδικτυακή συζήτηση με θέμα «Διαχείριση ανθρώπινου δυναμικού στις ξενοδοχειακές επιχειρήσεις», την οποία διοργάνωσε ο φορέας πιστοποίησης TÜV HELLAS και συντόνισε ο δημοσιογράφος Δημήτρης Πεφάνης.

«Η προσαρμογή στα υγειονομικά πρωτόκολλα δεν θα είναι πολύ δύσκολη, δεδομένου ότι οι ξενοδοχειακές μονάδες λειτουργούσαν ήδη με αυστηρούν κανόνες» ανέφερε η κα Καλλιόπη Καραντεμοίρη, Διευθύντρια Ανθρώπινου Δυναμικού στον όμιλο Ξενοδοχείων Electra. Ωστόσο θα πρέπει οι κανόνες αυτοί να αναπροσαρμοστούν και το προσωπικό να εκπαιδευτεί με τ΄ροπο τέτοιο που να εξυπηρετεί τον πελάτη με τον καλύτερο δυνατό τρόπο εμπνέοντας του παράλληλα κι ένα αίσθημα οικειότητα τηρώντας τις απαραίτητες κοινωνικές αποστάσεις. Σε αυτό, πρωταρχικό ρόλο θα παίξει και η ομαδικότητα και η συνεργασία του προσωπικού κάτι που θα πρέπει οι εργοδότες να εμφυσήσουν στους υπαλλήλους τους» ανέφερε χαρακτηριστικά.

Αυτό που θα επηρεάσουν σίγουρα τα πρωτόκολλα υγειονομικής λειτουργίας, σύμφωνα με την κ. Καραντεμοίρη, είναι ο χρόνος στον οποίο οι εργαζόμενοι εκτελούν τις προγραμματισμένες εργασίες. «Ο χρόνος καθαρισμού για παράδειγμα αναμένεται να επιβαρυνθεί κατά 5% κατά μέσο όρο, σύμφωνα με τις δοκιμές που πραγματοποιήθηκαν στο Electra. Άρα εκεί που ήθελες έναν εργαζόμενο για την καθαριότητα, ίσως χρειαστείς δύο. Για να αντισταθμιστεί μερικώς αυτό θα πρέπει να αφαιρεθούν από τα δωμάτια πράγματα που μπορεί να επιβαρύνουν την υγεία του πελάτη και να του παρέχονται μόνο αν ζητηθούν» εξήγησε. Ωστόσο, σύμφωνα με την ίδια, η κρίση πρέπει να γίνει ευκαιρία και τα συγκεκριμένα πρωτόκολλα να μην αποτελέσουν τροχοπέδη για την επόμενη ημέρα αλλά εφαλτήριο για ένα πιο ποιοτικό τουριστικό προϊόν. «Η ζήτηση θα είναι μικρότερη αλλά μπορούμε να την διαφυλάξουμε ενισχύοντας την θετική εικόνα που ήδη έχουμε διασφαλίσει ως χώρα», τόνισε.

Στις διαφορετικές ταχύτητες με τις οποίες θα πρέπει να προσαρμοστούν τα ξενοδοχεία της χώρας αναφέρθηκε από πλευράς του ο κ. Νίκος Διαλυνάς, Διευθυντής Ανθρώπινου Δυναμικού- Domes Resorts. «Το γεγονός ότι τα πρωτόκολλα δημοσιοποιήθηκαν μια ημέρα πριν την έναρξη των μονάδων δωδεκάμηνης λειτουργίας τους δίνει πολύ λίγο χρόνο να προσαρμοστούν. Η κατάσταση είναι καλύτερη για τις μονάδες εποχικής λειτουργίας γιατί έχουν τον χρόνο να αποσαφηνίσουν τις λεπτομέρειες και να προετοιμαστούν» σημείωσε.

Όσον αφορά στους εργαζόμενους των μονάδων ο κ. Διαλυνάς επεσήμανε ότι από μια περίοδο έντονης ανασφάλειας που ζούσαν το τελευταίο διάστημα, περνούν σε μια δεύτερη αντίστοιχη φάση, αφού πολλές θα είναι οι μονάδες που δεν θα ανοίξουν ή θα λειτουργήσουν με μικρότερο αριθμό υπαλλήλων. Όπως επεσήμανε ο κ. Διαλυνάς είναι η πρώτη φορά που στην Ελλάδα η προσφορά θα είναι απείρως μεγαλύτερη από την ζήτηση και για το λόγο αυτό, για όσους απασχοληθούν φέτος θα πρέπει η επιστροφή στην εργασία να γίνει με ασφάλεια για να μπορέσουν να ανταποκριθούν με υπευθυνότητα στις δύσκολες συνθήκες που διαμορφώνονται. Με βάση τις δικές του εκτιμήσεις, η πτώση θα φτάσει τουλάχιστον το 50% και το τι θα γίνει το 2021 θα εξαρτηθεί από το πόσο καλά θα ανταπεξέλθουμε φέτος.

Τις δυσκολίες που θα έχει για τους εργαζόμενους του ξενοδοχειακού κλάδου η επανεκκίνηση ασπάστηκε και ο κ. Δημήτρης Βαλέργας, Director of Human Recourses Manager / T & G Daskalantonakis & Hines Group. «Η επόμενη ημέρα δεν είναι εύκολη ούτε για τους εργοδότες, ούτε για τους εργαζόμενους. Με την επαναφορά των πτήσεων όμως και το άνοιγμα των συνόρων των Βαλκανικών χωρών εκτιμώ ότι θα υπάρξουν αρκετές «last minute» κρατήσεις, βοηθώντας τα εποχικά καταλύματα να ανακτήσουν μέρος της ζήτησης» ανέφερε χαρακτηριστικά. Ωστόσο στα αστικά ξενοδοχεία η ανάκαμψη θα είναι λίγο πιο αργή. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του κυρίου Βαλέργα θα ανοίξει φέτος περίπου το 60% των εποχικών καταλυμάτων με ότι αυτό συνεπάγεται για την ανεργία στον κλάδο. Ακόμα όμως και οι εργαζόμενοι που θα καταφέρουν αν απασχοληθούν, θα κληθούν να το κάνουν με μειωμένες αποδοχές κατά 20-25% σύμφωνα με το πρόγραμμα ΣΥΝ-ΕΡΓΑΣΙΑ. Όσο για την πτώση στις αφίξεις φέτος, υπολογίζει ότι θα ξεπεράσει το 60%. «Η επόμενη χρονιά θα είναι λίγο καλύτερη, ωστόσο σε καμία περίπτωση δεν θα προσεγγίσει τα προ-κορονοϊού επίπεδα του 2019. Όλοι δίνουμε εξετάσεις φέτος εργοδότες, εργαζόμενοι και κράτος για να αποδείξουμε ότι χώρα κατάφερε να διαχειριστεί με επιτυχία την πρωτοφανή αυτή υγειονομική κρίση».

Λίγο πιο απαισιόδοξες είναι οι προβλέψεις του κ. Αργύρη Νταουλιάρη, ιδρυτή της Innjobs.net. «Δεν είμαι πολύ αισιόδοξος ότι θα ανοίξουν οι αγορές για την Αθήνα. Οι πληρότητες πιστεύω ότι θα φτάσουν στο 20-30% των περσινών, γι' αυτό και θα πρέπει να εκτιμήσουμε την λειτουργικότητα της κάθε μονάδας με βάση την βιωσιμότητά της, δηλαδή να τηρηθούν οι σωστές διαδικασίες, να προσληφθούν οι κατάλληλοι εργαζόμενοι, συνυπολογίζοντας πάντοτε τις δαπάνες και τις πληρότητες. Αυτό είναι το φετινό στοίχημα για τους επιχειρηματίες».

Όσον αφορά τους ξενοδοχειακούς υπαλλήλους ο κ. Δαουλιάρης επεσήμανε ότι ήδη βρίσκονται σε πολύ δύσκολη θέση, αφού υπάρχει τεράστια προσφορά βάσει των δεδομένων της πλατφόρμας εύρεσης εργασίας που διαθέτει, αλλά καθόλου ζήτηση. Ασπαζόμενος την άποψη ότι το 60% των μονάδων δεν θα ανοίξουν, τόνισε ότι πολλοί εργαζόμενοι θα μείνουν χωρίς δουλειά γι΄ αυτό και οι ξενοδόχοι αλλά και το κράτος θα πρέπει να γίνουν λίγο πιο «γαλαντόμοι» για να ξεπεραστεί η συγκεκριμένη κρίση η οποία σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του θα κρατήσει τρία χρόνια.

Την ανασφάλεια των εργαζομένων για το αν θα καταφέρουν να εργασθούν φέτος μαρτυρά άλλωστε, σύμφωνα με τον ίδιο και η ραγδαία αύξηση εγγραφών στην πλατφόρμα Innjobs.net που παρατηρείται τον τελευταίο μήνα. «Σε απόλυτα νούμερα η πτώση στον τομέα του hospitality θα αγγίξει το 70% αν όχι το 80% σε σχέση με το 2019. Αν δεν συμβεί κάτι κακό τον Οκτώβρ, το 2021 θα δούμε μερική αύξηση των κρατήσεων, χωρίς όμως αύξηση της μέσης τιμής και μόνο το 2022 θα έρθουμε σε μια κανονικότητα από άποψη κρατήσεων κι ανθρώπινου δυναμικού» ανέφερε χαρακτηριστικά τονίζοντας ότι ο εσωτερικός τουρισμός δεν θα μπορέσει να καλύψει το κενό ακόμα κι αν αυξηθεί.

Στο διευρυμένο ρόλο που θα πρέπει να παίξει το τμήμα Διαχείρισης Ανθρωπίνων Πόρων στην επανεκκίνηση, αναφέρθηκε από πλευράς της η κ. Μαριέττα Πίσκα, Group HR Executive & Learning and Development Professional. «Η κρίση αναμένεται να επιφορτίσει με ακόμα περισσότερες αρμοδιότητες το HR αφού θα πρέπει να μεριμνήσει από την ασφαλή επιστροφή των εργαζομένων έως και την αποτελεσματική εκπαίδευσή του στις ιδιαίτερες συνθήκες του κορονοϊού». Σύμφωνα με την κ. Πίσκα τα δίωρα προγράμματα κατάρτισης που προβλέπονται για την πιστοποίηση ενδεχομένως δεν θα είναι αρκετά, γι’ αυτό και οι ξενοδόχοι θα πρέπει να αντιμετωπίσουν την εκπαίδευση έως επένδυση και να απευθυνθούν σε φορείς που παρέχουν εξειδίκευση κι οδηγίες για κάθε ξεχωριστό τμήμα του ξενοδοχείου.

Αναφερθείσα στην δεξαμενή των εργαζομένων του τουρισμού που έχει αιφνιδίως αυξηθεί η κ. Πίσκα σημείωσε ότι «οι εργοδότες θα πρέπει να την εκμεταλλευτούν σωστά και να επιλέξουν εργαζόμενους όχι με βάση το κόστος, γιατί αυτό θα τους δώσει το προβάδισμα τις επόμενες χρονιές». Σύμφωνα με την ίδια μάλιστα, η εν λόγω κρίση αναμένεται να τροποιποίηση και τα ποιοτικά χαρακτηριστικά των εργαζομένων, αφού η μεσαία τάξη αυτών θα αποκτήσει υψηλές δεξιότητες ενώ ακόμα και τα άτομα με low skills θα αναγκαστούν να αναβαθμιστούν.

Στο σύνθετο ερώτημα του τι σημαίνει το σήμα πιστοποίησης «Health First» στην πράξη και πώς μπορούν να το αποκτήσουν τα ξενοδοχεία κλήθηκε να απαντήσει η κ. Uxue Azpiroz, Διευθύντρια Γραφείου Κρήτης, Vice President Food TÜV HELLAS (TÜV NORD), τονίζοντας ότι χρίζει ακόμα διευκρινίσεων, όπως το ποιοι θα είναι οι κρατικοί φορείς που θα αναλάβουν να πιστοποιήσουν τις μονάδες. Ωστόσο ανέφερε ότι η TUV HELLAS διαθέτει μια νέα υπηρεσία ελέγχου για την ασφαλή επανεκκίνηση των μονάδων ονόματι #SafeRestart η οποία μπορεί να προσφέρει εκπαίδευση για όλα τα τμήματα λειτουργίας ενός ξενοδοχείου, ενώ ετοιμάζεται κι ένα σχήμα πιστοποίησης για το πρόσωπο που θα κληθεί να έχει συντονιστικό ρόλο στην υγειονομική ασφάλεια του ξενοδοχείου.

«Παρότι τα πράγματα δεν δείχνουν καλά ειδικά για τα νησιά, ελπίζουμε ότι θα βελτιώνονται μέρα με την ημέρα. Ο ρόλος της πιστοποίησης και για εμάς είναι μια πρόκληση και παραμένει βοηθητικός στο να συμμορφωθούν οι εταιρείες στα διεθνή και εγχώρια πρότυπα προσφέροντας τα καλύτερα δυνατά προϊόντα και υπηρεσίες. Το κράτος θα είναι αυτό που θα ελέγξει και θα δώσει το σήμα του «Ηealth First», αλλά εμείς θεωρούμε ότι πρέπει να υπάρχει ένα τρίτο μάτι για την υγειονομική προσαρμογή της επιχείρησης», κατέληξε η κ, Azpiroz.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

gazzetta
gazzetta reader insider insider