Είναι δύσκολη η πρόβλεψη για την επίδραση που θα έχει στις τιμές του πετρελαίου η σύρραξη στη Μέση Ανατολή, όπως σημείωσε στην ετήσια Γενική Συνέλευση της Motor Oil ο Πρόεδρος Δ.Σ. και Διευθύνων Σύμβουλος, Γιάννης Βαρδινογιάννης. Απαντώντας σε σχετική ερώτηση, συμπλήρωσε πως αν ο πόλεμος δεν επεκταθεί εκτός Ιράν και Ισραήλ, τότε οι τιμές θα ομαλοποιηθούν σταδιακά.
«Ωστόσο, υπάρχει πιθανότητα να εκτροχιαστεί, κάτι που είναι δύσκολο να εκτιμηθεί αυτή τη στιγμή. Σε μία τέτοια περίπτωση, το βασικό πρόβλημα θα είναι η ασφάλεια εφοδιασμού», πρόσθεσε.
Νωρίτερα είχε σημειώσει πως πλέον βρίσκεται σε εξέλιξη ένας γενικευμένος πόλεμος, και δεν είναι όπως το γεγονός στην Ερυθρά Θάλασσα. «Παρακολουθούμε τις εξελίξεις, δεν ανησυχούμε», υπογράμμισε.
Σε ερώτηση για τις πρόσφατες κινήσεις ενίσχυσης των πωλήσεων από τα πρατήρια άλλων προϊόντων και υπηρεσιών, σημείωσε πως στόχος είναι η ενίσχυση της κερδοφορίας μέσω των non fuels items. «Δεν αλλάζει η εταιρεία, κοιτάμε και άλλα πράγματα, δεν είμαστε προσηλωμένοι στην πράσινη ενέργεια. Υπάρχει το πετυχημένο παράδειγμα της Optima Bank. Υπάρχουν και άλλοι τομείς που κοιτάμε εκτός του κλάδου της ενέργειας», πρόσθεσε.
Σε έτερη ερώτηση, για την πίεση που δέχθηκε η μετοχή το 2024, με πτώση από τα 28 ευρώ στα 19 ευρώ, υπογράμμισε πως οι αιτίες ήταν εκτός της σφαίρας ευθύνης της εταιρείας. «Η έκτακτη εισφορά επηρέασε τη μετοχή σε απόλυτα νούμερα, ενώ είχε ως αποτέλεσμα η μετοχή να βγει από τον δείκτη MSCI Standard. Η εταιρεία έχει επανέλθει πολύ δυνατά. Δεν αγοράζουμε τη μετοχή μας για να τη στηρίξουμε. Δεν δίνουμε αλεξίπτωτο σε κανέναν επενδυτή. Στηρίζουμε τη μετοχή με πράξεις και επενδύσεις, κάτι που έχει αποδειχθεί από την ανθεκτικότητά της σε διάφορες αρνητικές συγκυρίες όλα αυτά τα χρόνια» υπογράμμισε.
Τόνισε ότι δεν υπάρχει κανένας λόγος για συγχώνευση με την Optima Bank, στην οποία η συμμετοχή της Motor Oil είναι μικρή και στρατηγική.
Το ενδεχόμενο εισαγωγής της More στο Χρηματιστήριο απέρριψε από την πλευρά του ο Αναπληρωτής CEO, Πέτρος Τζαννετάκης. «Αυτό που κοιτάμε είναι να έχει σωστή κεφαλαιακή διάρθρωση, ώστε η χρηματοδότηση της ανάπτυξής της να μην επιβαρύνει τη μητρική», συμπλήρωσε.
Κατά την εισαγωγική του τοποθέτηση, ο κ. Τζαννετάκης υπογράμμισε πως οι εταιρείες καλούνται να προσαρμοστούν σε ένα περιβάλλον με λιγότερη προβλεψιμότητα, αλλά ίσως και νέων ευκαιριών. Σε αυτό το περιβάλλον, η στρατηγική, η ευελιξία αλλά και η άμεση αντίδραση στα νέα δεδομένα καθίστανται κρίσιμοι παράγοντες.
Σημείωσε πως οι πυλώνες δραστηριοποίησης του Ομίλου είναι τα καύσιμα, ο ηλεκτρισμός και η κυκλική οικονομία. Όσον αφορά τις νέες δραστηριότητες, ξεχώρισε τα αιολικά πάρκα, την αποθήκευση ενέργειας και την αποθήκευση ενέργειας.
«Έχουμε μάθει να λειτουργούμε σε συνθήκες αβεβαιότητας, να αναγνωρίζουμε τις ευκαιρίες όταν άλλες εταιρείες βλέπουν μόνο ρίσκο», τόνισε, ενώ αναφέρθηκε στην περσινή απώλεια του ιδρυτή του Ομίλου, Βαρδή Βαρδινογιάννη. «Όλοι εμείς που μένουμε μάθαμε ότι η αξία δημιουργείται σε βάθος χρόνου και πρέπει να κοιτάμε μπροστά».
Αναλυτικά η εισαγωγική τοποθέτηση του κ. Τζαννετάκη:
Η Motor Oil οδηγεί την ενεργειακή μετάβαση με σταθερότητα και όραμα
Η στρατηγική του Ομίλου επικεντρώνεται σε 3 κρίσιμους τομείς: Καύσιμα, Ηλεκτρική Ενέργεια και Κυκλική Οικονομία.
Η Motor Oil, με πάνω από 24 χρόνια παρουσίας στο χρηματιστήριο, έχει αποδείξει τη σταθερότητα και την ανάπτυξή της, με συνολικά κέρδη προ φόρων (€6.3 δισ.), κέρδη μετά από φόρους (€4.2 δισ.) και καταβληθέντα μερίσματα ύψους €2.2 δισ. από το 2001 έως το 2024.
Στη διάρκεια αυτών των ετών, η εταιρεία προσέφερε μέσο ετήσιο μέρισμα 6.2% και συνολικό μέρισμα €19.73 ανά μετοχή. Παράλληλα οι επενδύσεις κεφαλαίου ανήλθαν σε €2.5 δισ., ενώ οι διάφορες επενδύσεις σε θυγατρικές και συμμετοχές αθροίζουν σε €1.3 δισ. ενισχύοντας τις υποδομές και την ανάπτυξη των στρατηγικών μας τομέων.
H Motor Oil έχει μάθει να λειτουργεί μέσα σε συνθήκες αβεβαιότητας. Αναγνωρίζει τις ευκαιρίες – όταν άλλες εταιρείες βλέπουν μόνο ρίσκο. Επενδύει – ακόμα και όταν οι αγορές δείχνουν «διστακτικές» - γιατί παραμένει συνεπής στο όραμα και την στρατηγική της.
Ας μιλήσουμε όμως για το 2024. Η χρονιά που πέρασε χαράκτηκε από την απώλεια του Βαρδή Ι. Βαρδινογιάννη. Ο ιδρυτής, δημιουργός και ηγέτης που οδηγούσε τον Όμιλο όλα αυτά τα χρόνια, έφυγε. Χρειάστηκε στρατηγική, αποφασιστικότητα, ψυχραιμία και σοφία για να φτάσουμε ως εδώ. Από την εξέλιξη αυτής της διαδρομής αναδείχθηκε, σε εταιρικό και ανθρώπινο επίπεδο, ότι η αξία δημιουργείται σε βάθος χρόνου, ενώ ταυτόχρονα πρέπει να κοιτάμε μπροστά.
Οι Οικονομίες και οι Κεφαλαιαγορές εισέρχονται σε φάση επανατοποθέτησης, όπου η γεωπολιτική ρευστότητα και η άνοδος των εθνικών στρατηγικών συμφερόντων επηρεάζουν τις επενδυτικές ροές, αλλά και τις γενικότερες συμπεριφορές των εταιρειών. Οι εταιρείες καλούνται να προσαρμοστούν γρήγορα σε ένα περιβάλλον με λιγότερη προβλεψιμότητα, αλλά ίσως και με μεγαλύτερες δυνατότητες ανάληψης πρωτοβουλίας. Η μερική απορρύθμιση σε αγορές, όπως οι ΗΠΑ, με τη μείωση των κανονιστικών φραγμών στον ενεργειακό κλάδο, δημιουργεί νέο έδαφος για επενδύσεις σε υποδομές - όπως τα διυλιστήρια, αλλά και στους γενικότερους κλάδους της ενέργειας στους οποίους δραστηριοποιείται ο Όμιλος και στους οποίους έχει επεκταθεί τα τελευταία χρόνια. Σε αυτό το περιβάλλον, η συνέπεια στη στρατηγική, η σωστή κεφαλαιακή διάρθρωση, αλλά και η ευελιξία μαζί με την έγκαιρη αναγνώριση και τη γρήγορη αντίδραση στις νέες διαμορφωμένες μακροοικονομικές τάσεις καθίστανται κρίσιμοι παράγοντες μακροχρόνιας επιβίωσης και απόδοσης. Οι δυνατότητες χρηματοδότησης των εισηγμένων εταιρειών έχουν αυξητικές τάσεις. Η Motor Oil, ως εισηγμένη με υψηλή κεφαλαιοποίηση και θεσμική αξιοπιστία, λειτουργεί με ευελιξία στην άντληση κεφαλαίων για στρατηγικές επενδύσεις.
Κλάδοι υψηλής στρατηγικής σημασίας για τη χώρα μας, αλλά και για την περιοχή μας, όπως η αποθήκευση ενέργειας, τα αιολικά πάρκα και η διαχείριση απορριμμάτων αποτελούν τομείς στους οποίους έχουμε εισέλθει και αναπτυσσόμαστε τα τελευταία χρόνια. Η έγκριση χρηματοδότησης €112 εκ. μέσω RRF για έργα πράσινου υδρογόνου στην Ελλάδα αποτελεί ένα παράδειγμα. Ήδη, η Motor Oil ανέπτυξε το πρώτο πρατήριο υδρογόνου της AVIN στην Ελλάδα.