Εκτινάχθηκαν οι καταγγελίες για ταχυδρομικές υπηρεσίες και courier το 2020

Νίκη Παπάζογλου

Τα μεγάλα προβλήματα που καταγράφηκαν το 2020 στις παραδόσεις δεμάτων, μετά και την εκτόξευση του ηλεκτρονικού εμπορίου που έφερε η πανδημία, αποτυπώνει η έκθεση πεπραγμένων της ΕΕΤΤ η οποία δημοσιοποιήθηκε χθες. 

Ειδικότερα και σύμφωνα με τα στοιχεία της έκθεσης οι καταγγελίες για ταχυδρομικές υπηρεσίες και υπηρεσίες ταχυμεταφορών που υποβλήθηκαν στην ΕΕΤΤ έφτασαν το 2020 ξεπέρασαν τις 3.000 καταγράφοντας αύξηση 750% σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά. Για την ακρίβεια το 2020 οι σχετικές καταγγελίες έφτασαν τις 3.008 όταν το 2019 ήταν 380 καταγγελίες και το 2018 μόλις 260.

Το 86% των εν λόγω καταγγελιών της προηγούμενης χρονιάς αφορούσε καθυστερήσεις στην επίδοση των δεμάτων, ενώ το 7% αφορούσε προβλήματα ενημέρωσης και το 6% απώλεια δέματος ή άλλα προβλήματα εξυπηρέτησης. Εν αντιθέσει το 2019 τα αιτήματα/καταγγελίες αφορούσαν τόσο απώλεια αντικειμένων όσο και εκπρόθεσμη επίδοση ή ζητήματα πλημμελούς εξυπηρέτησης.

Οι καταγγελίες ήταν πολυάριθμες όχι μόνο κατά την περίοδο του lockdown αλλά και κατά την διάρκεια του καλοκαιριού όπου η έκρηξη του ηλεκτρονικού εμπορίου έδειχνε να κάμπτεται και η κατάσταση να βαίνει προς ομαλοποίηση. Για την ακρίβεια κατά το χρονικό διάστημα από 01.01.2020 έως 06.11.2020, υποβλήθηκαν 1.162  καταγγελίες ενώ κατά το χρονικό διάστημα, από 07.11.2020 έως 31.12.2020, οι καταγγελίες έφτασαν τις  2.208 (πάνω από 1100 καταγγελίες το μήνα). Για το λόγο αυτό μάλιστα η η ΕΕΤΤ αναβάθμισε τη διαδικασία διαχείρισής τους με στόχο την ταχύτερη διεκπεραίωση των αιτημάτων. 

Μετά την σωρεία καταγγελιών η ΕΕΤΤ κάλεσε σε ακροάσεις τις εταιρείες που κατά τη διάρκεια των Lockdown καθυστέρησαν τις παραδόσεις καθώς και εταιρείες που σταμάτησαν τις παραλαβές, χωρίς ωστόσο να έχουν μέχρι στιγμής ανακοινωθεί οι σχετικές ποινές.

Η αναδιοργάνωση που έφερε στον κλάδο των ταχυμεταφορών η πανδημία αποτυπώνεται κι από τα αιτήματα που υποβλήθηκαν στην ΕΕΤΤ για εγγραφή/διαγραφή από το μητρώο ταχυδροµικών επιχειρήσεων ή τροποποίηση στοιχείων αρχικής δήλωσης.  Ειδικότερα η Επιτροπή έλαβε την προηγούμενη χρονιά 304 σχετικά αιτήματα όταν το 2019 είχε λάβει 221 σχετικά αιτήματα. 

Εξ αυτών τα 75 αφορούσαν εγγραφή επιχείρησης - εγκρίθηκαν τα 50- τα 172 σχετίζονταν με τροποποίηση στοιχείων και 14 διαγραφή επιχειρήσεων κατόπιν αίτησής τους ή αυτεπαγγέλτως λόγω μη συμμόρφωσης με το κανονιστικό πλαίσιο και κατόπιν διεξαγωγής ακρόασης). Σύμφωνα με την έκθεση Πεπραγμένων της ΕΕΤΤ ακόμα 8 επιχειρήσεις βρίσκονται σε διαδικασία διαγραφής.

Από τα 221 αιτήματα του 2019, τα 57 αφορούσαν εγγραφή επιχείρησης εκ των οποίων εγκρίθηκαν τα 46, 131 τροποποίηση στοιχείων και 8 επιχειρήσεις διεγράφησαν, κατόπιν αίτησής τους.

Μειώθηκαν οι καταγγελίες για ηλεκτρονικές επικοινωνίες

Στον αντίποδα μικρότερος σε σχέση με τις προηγούμενες χρονιές ήταν ο αριθμός των καταγγελιών που αφορούσαν στις ηλεκτρονικές επικοινωνίες, παρά τις αυξημένες ανάγκες για συνδεσιμότητα που γέννησε η πανδημία. Από τις 15.000 συνολικές καταγγελίες που δέχτηκε η ΕΕΤΤ, οι 12.000 αφορούσαν τις ηλεκτρονικές επικοινωνίες όταν το 2019 ο αντίστοιχος αριθμός έφτανε στις 14.700.

Οι περισσότερες εξ αυτών αφορούσαν τις συνδυαστικές σταθερές υπηρεσίες (60%) ενώ το 16% αφορούσε αποκλειστικά την κινητή τηλεφωνία και το 13% υπηρεσίες αυξημένης χρέωσης. 

Τόσο στην σταθερή όσο και στην κινητή καθώς και στις συνδυαστικές υπηρεσίες η συντριπτική πλειοψηφία των καταγγελιών αφορούσε αμφισβήτηση χρεώσεων λογαριασμού. 

Αξίζει να σημειωθεί ότι πανδημία έφερε αρρυθμίες και στην ελεγκτική δραστηριότητα της Επιτροπής αφού η ίδια διεξήγαγε μόνο 20 επιτόπιους ελέγχους, είτε αυτεπαγγέλτως είτε κατόπιν καταγγελιών, σε εγκαταστάσεις των παρόχων, για να διερευνηθεί ο βαθμός συμμόρφωσης των παρόχων με τους όρους της άδειάς τους. Το 2019 είχαν πραγματοποιηθεί 129 επιτόπιοι έλεγχοι. 

Σύμφωνα με την έκθεση πεπραγμένων της ΕΕΤΤ το 2020 αποτέλεσε μία ιδιαίτερη χρονιά, κατά την οποία, λόγω των μέτρων για την αντιμετώπιση της πανδημίας COVID-19, οι ηλεκτρονικές επικοινωνίες και οι ταχυδρομικές υπηρεσίες επιτέλεσαν ακόμα πιο κεντρικό ρόλο στην καθημερινότητα των καταναλωτών, σε επαγγελματικό και προσωπικό επίπεδο.

Υπό αυτό το πρίσμα, η ΕΕΤΤ έχει ξεκινήσει τις διαδικασίες για τη διεξαγωγή μελέτης, σχετικά με την ποσοτική και ποιοτική ανάλυση της ταχυδρομικής αγοράς, την παρουσίαση των τάσεων, την περαιτέρω ενίσχυση του ανταγωνισμού και την αξιολόγηση του υφιστάμενου κανονιστικού πλαισίου. Στόχος είναι να διερευνηθούν οι βέλτιστες πρακτικές και το ρυθμιστικό πλαίσιο των αντίστοιχων αγορών σε άλλα κράτη μέλη της ΕΕ καθώς και να πραγματοποιηθεί σύγκριση με βέλτιστες πρακτικές που υλοποιούνται σε φορείς του ελληνικού δημοσίου τομέα, όσον αφορά στην τήρηση μητρώων. Από την αξιοποίηση των συμπερασμάτων της μελέτης αναμένεται να αναδειχθούν προτάσεις, σχετικά με την αναμόρφωση του κανονιστικού πλαισίου και την περαιτέρω ενίσχυση του ανταγωνισμού στην ταχυδρομική αγορά.

 

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

TAGS: