Καύσιμα: Γιατί τσιμπάνε οι τιμές - Τι πληρώνουν οι Έλληνες σε σχέση με τον υπόλοιπο κόσμο

Πένη Χαλάτση
Viber Whatsapp Μοιράσου το
Καύσιμα: Γιατί τσιμπάνε οι τιμές - Τι πληρώνουν οι Έλληνες σε σχέση με τον υπόλοιπο κόσμο
Ακριβότερα αγοράζουν τα καύσιμα οι Έλληνες καταναλωτές τις τελευταίες ημέρες μια τάση που φαίνεται ότι θα συνεχιστεί και το επόμενο διάστημα.

Ακριβότερα αγοράζουν τα καύσιμα οι Έλληνες καταναλωτές τις τελευταίες ημέρες μια τάση που φαίνεται ότι θα συνεχιστεί και το επόμενο διάστημα. Κατά το τελευταίο τριήμερο οι τιμές τόσο για τα καύσιμα κίνησης όσο και για το πετρέλαιο θέρμανσης κινούνται ανοδικά ενώ η αγορά αναμένει αύξηση στις τιμές χονδρικής μέσα στο διήμερο. Ήδη σε κάποια πρατήρια της Αττικής η τιμή στον πυλώνα έχει πατήσει τα 1,9 ευρώ το λίτρο και όπως αναφέρει πηγή της αγοράς μιλώντας στο Insider.gr, η τιμή φαίνεται ότι θα «τσιμπήσει» λίγο αλλά κανείς δεν ξέρει που θα φθάσει και για πόσο. Αυτή την στιγμή η μέση πανελλαδική τιμή της απλής αμόλυβδης διαμορφώνεται στα 1,859 ευρώ το λίτρο, του diesel κίνησης στα 1,695 και του πετρελαίου θέρμανσης στα 1,333 ενώ το Brent και την Παρασκευή εξακολούθησε να κινείται πάνω από τα 81 δολάρια το βαρέλι.

Τους τελευταίους μήνες οι διεθνείς τιμές καταγράφουν μεγάλη αστάθεια καθώς δέχονται την επιρροή γεωπολιτικών και οικονομικών παραγόντων. Ο πόλεμος στην Ουκρανία, ο πόλεμος Ισραήλ-Χαμάς, οι επιθέσεις των Χούθι στην Ερυθρά Θάλασσα και η μείωση της κυκλοφορίας τάνκερ μέσω της διώρυγας του Σουέζ ταράζουν την αγορά και εντείνουν τις ανησυχίες για την ασφάλεια εφοδιασμού. Η Ελλάδα ως χώρα εισαγωγής επηρεάζεται από τις κινήσεις του Brent, κάτι που συμβαίνει και σε άλλες χώρες, όμως η τελική τιμή που πληρώνουν οι Έλληνες καταναλωτές διαμορφώνεται σε μεγάλο βαθμό και από άλλους, εσωτερικούς παράγοντες.

Τι πληρώνουν οι Έλληνες σε σχέση με τον υπόλοιπο κόσμο

Σε παγκόσμιο επίπεδο, η μέση τιμή της βενζίνης διαμορφώνεται αυτή την στιγμή στα 1,20 ευρώ ανά λίτρο. Ωστόσο, υπάρχει σημαντική διαφορά σε αυτές τις τιμές μεταξύ των χωρών. Κατά γενικό κανόνα, οι πλουσιότερες χώρες έχουν υψηλότερες τιμές ενώ οι φτωχότερες χώρες και οι χώρες που παράγουν και εξάγουν πετρέλαιο έχουν σημαντικά χαμηλότερες τιμές. Όλες οι χώρες έχουν πρόσβαση στις ίδιες τιμές πετρελαίου στις διεθνείς αγορές, αλλά στη συνέχεια αποφασίζουν να επιβάλλουν διαφορετικούς φόρους, κάτι που εξηγεί και την μεγάλη διαφοροποίηση στις τιμές. Ως αποτέλεσμα, η λιανική τιμή της βενζίνης μπορεί να κυμαίνεται από 2, 899 ευρώ το λίτρο (Χόνγκ Κονγκ) μέχρι 0,027 ευρώ το λίτρο (Ιράν).

Σύμφωνα με τις μετρήσεις του GlobalPetrolPrices για τις χώρες με την ακριβότερη βενζίνη, σε σύνολο 168 χωρών, η Ελλάδα βρίσκεται στην 12η θέση. Πιο ακριβή βενζίνη από την Ελλάδα (1,858 ευρώ το λίτρο με βάση τις μετρήσεις της πλατφόρμας την 5η Φεβρουαρίου) έχει το Χονγκ Κονγκ (2,899 ευρώ το λίτρο), το Μονακό (2,130 ευρώ το λίτρο), η Ισλανδία (2,130 ευρώ το λίτρο), τα Μπαρμπάντος (1,943 ευρώ το λίτρο), η Δανία (1,939 ευρώ το λίτρο), το Ισραήλ (1,938 ευρώ το λίτρο), το Λιχτενστάιν (1,935 ευρώ το λίτρο), η Νορβηγία (1,931 ευρώ το λίτρο), η Ολλανδία (1,927 ευρώ το λίτρο), η Ελβετία (1,910 ευρώ το λίτρο) και η Σιγκαπούρη (1,880 ευρώ το λίτρο). Από την άλλη, η Ελλάδα έχει ακριβότερη βενζίνη, από πολλές άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Η Ιταλία έχει φθηνότερη βενζίνη από την Ελλάδα (1,838 ευρώ το λίτρο), το ίδιο και η Γαλλία (1,808 ευρώ το λίτρο), η Γερμανία (1,739 ευρώ το λίτρο), το Βέλγιο (1,634 ευρώ το λίτρο), η Σουηδία (1,604 ευρώ το λίτρο), η Αυστρία (1,573 ευρώ το λίτρο), η Ισπανία (1,555 ευρώ το λίτρο) και η Τσεχία (1,471 ευρώ το λίτρο).

Όπως είναι γνωστό, οι Έλληνες καταναλωτές πληρώνουν ακριβότερα την βενζίνη σε σχέση με πολλά άλλα ευρωπαϊκά κράτη, κάτι που οφείλεται στην υψηλή φορολογία. Για παράδειγμα, στην απλή αμόλυβδη, αν ληφθεί ως τιμή αναφοράς εκείνη που ίσχυε στην αντλία την Πέμπτη, 8 Φεβρουαρίου, δηλαδή τα 1,86 ευρώ το λίτρο, από αυτά το 35,5% αντιπροσωπεύει την τιμή του διυλιστηρίου, το 58% είναι φόροι και δασμοί και το 6,4% είναι το μεικτό περιθώριο κέρδους της εταιρείας εμπορίας, του πρατηριούχου και του μεταφορέα. Επομένως, ο τρόπος διαμόρφωσης της τιμής είναι αρκετά σαφής, επηρεάζεται μεν από το Brent, τις τιμές Platts και την ισοτιμία ευρώ-δολαρίου αλλά μόνο ένα μέρος της ενώ και τα περιθώρια κέρδους για τις επιχειρήσεις είναι στενά καθώς μεταξύ άλλων ισχύει και το πλαφόν το οποίοι περιορίζει τις πιθανότητες αισχροκέρδειας από την πλευρά των εταιρειών.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

«Τσιμπάει» το πετρέλαιο – Ο ΟΠΕΚ βλέπει ισχυρή ζήτηση και δεν αφήνει τις τιμές να πέσουν

Καύσιμα: Ανοδικές πιέσεις στις τιμές – Φόβοι για ακριβότερο πετρέλαιο

Ανεξέλεγκτη η κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα – Καμπανάκια για νέες ανατιμήσεις σε εμπορεύματα, πρώτες ύλες και καύσιμα

gazzetta
gazzetta reader insider insider