Δεν τα «βρήκαν» ΑΔΜΗΕ-Euroasia για τη διασύνδεση της Κρήτης

Viber Whatsapp Μοιράσου το
Δεν τα «βρήκαν» ΑΔΜΗΕ-Euroasia για τη διασύνδεση της Κρήτης

Δεν κατάφεραν τελικά να «τα βρουν» για τη διασύνδεση της Κρήτης ο ΑΔΜΗΕ και η Euroasia Interconnector, η κοινοπραξία που έχει αναλάβει να ενώσει την Ανατολική Μεσόγειο με την Ευρώπη στον ηλεκτρισμό με ένα γιγαντιαίο καλώδιο το οποίο θα ξεκινήσει από την πόλη Hadera στο Ισραήλ και θα ακολουθήσει υποθαλάσσια διαδρομή για να καταλήξει και να ενωθεί με τον σταθμό στην Κοφίνου.

Η διασύνδεση περιλαμβάνεται στο πρόγραμμα του ΑΔΜΗΕ ενώ αποτελεί τμήμα και της διασύνδεσης Ισραήλ - Κύπρου - Ελλάδας, έργο που έχει χαρακτηριστεί και ως «κοινού ενδιαφέροντος» από την ΕΕ. Για το λόγο αυτό το καλώδιο Κρήτη - Αττική ανατέθηκε από τους Ρυθμιστές Ελλάδας και Κύπρου από κοινού στις δύο εταιρίες οι οποίες όμως δεν κατέληξαν σε συμφωνία.

Η αδυναμία συνεννόησης μεταξύ ΑΔΜΗΕ-Euroasia Interconnector αποτελούσε χαρακτηριστικό των διαπραγματεύσεων κατά τους τελευταίους μήνες και η κάθε πλευρά σύμφωνα με πληροφορίες έδειξε να λειτουργεί ανεξάρτητα ως προς την υλοποίηση του έργου. Πηγές του ΑΔΜΗΕ ανέφεραν ότι οι διαπραγματεύσεις κατέρρευσαν και επισήμως, καθώς η Euroasia Interconnector δεν αποδέχθηκε την πρόταση να έχει ο Διαχειριστής την πλειοψηφία (51 %) στην εταιρία κατασκευής του έργου, με την οποία σύμφωνα με τις ίδιες πηγές στη χθεσινή συνάντηση τάχθηκε και η Κομισιόν. Πρόσφατα εξάλλου ο Διαχειριστής υπέβαλε πρόταση να αναλάβει ο ίδιος εξ ολοκλήρου την κατασκευή του.

Με βάση αυτά τα δεδομένα, οι επιλογές της ΡΑΕ είναι είτε να αναθέσει την υλοποίηση του έργου στον ΑΔΜΗΕ ή σε τρίτη εταιρία, είτε να προκηρύξει η ίδια το έργο, με την πρώτη επιλογή να προβάλλεται ως πιο πιθανή, δεδομένου και του επείγοντος χαρακτήρα του.

Το έργο επείγει όχι μόνο για να ελαφρυνθεί ο λογαριασμός των Υπηρεσιών Κοινής Ωφέλειας (το μεγαλύτερο μέρος του οποίου καλύπτει το κόστος ηλεκτροδότησης της Κρήτης), αλλά και επειδή το νησί από το 2021 θα αντιμετωπίζει πρόβλημα ενεργειακής επάρκειας εξαιτίας του συνδυασμού της αυξανόμενης ζήτησης με τη διακοπή λειτουργίας παλαιών μονάδων ηλεκτροπαραγωγής. Για τον λόγο αυτό η ΡΑΕ πρόκειται να καταλήξει σε οριστική απόφαση μέχρι τις αρχές Αυγούστου. Η «μεγάλη» διασύνδεση Ηράκλειο - Αττική είναι έργο προϋπολογισμού 1 δισ. ευρώ και έπεται της «μικρής» διασύνδεσης της Κρήτης (Χανιά - Πελοπόννησος), έργο για το οποίο είναι σε εξέλιξη ο διαγωνισμός και αναμένεται να ολοκληρωθεί το 2020.

Όσον αφορά τον ΑΔΜΗΕ, το έργο προβλέπει την πόντιση ενός διπλού υποβρύχιου καλωδίου μεταφορικής ικανότητας 700MW, η οποία ωστόσο μπορεί να αναθεωρηθεί προς τα πάνω έως και τα 1.000 MW, όπως αναφέρει ο Διαχειριστής στο Σχέδιο του Δεκαετούς Προγράμματος Ανάπτυξης (ΔΠΑ) του Ελληνικού Συστήματος Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας για την περίοδο 2019 – 2028.

Έκθεση του Οργανισμού Συνεργασίας των Ρυθμιστικών Αρχών Ενέργειας της ΕΕ (ACER), για τις εξελίξεις στα έργα κοινού ενδιαφέροντος που δημοσιοποιήθηκε χθες, αναφέρει ότι το έργο Κρήτη - Αττική εμφανίζει διετή καθυστέρηση.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

gazzetta
gazzetta reader insider insider