Tip of the Day

Πώς να αποφύγουν οι καταναλωτές την παγίδα του Greenwashing όταν ψωνίζουν τρόφιμα

Η πολυαναμενόμενη «Οδηγία για τις πράσινες απαιτήσεις» θα αναγκάσει τις εταιρείες να είναι πιο διαφανείς σχετικά με τις κλιματικές επιπτώσεις των προϊόντων τους.

Το σύστημα τροφίμων είναι υπεύθυνο για το ένα τρίτο των παγκόσμιων εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου ετησίως, με το κρέας και τα γαλακτοκομικά προϊόντα να συμβάλλουν σε μεγαλύτερο βαθμό. Από την άλλη, πολλοί καταναλωτές αναζητούν τρόπους για να μειώσουν τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις τους επιλέγοντας προϊόντα που ισχυρίζονται ότι είναι βιώσιμα ή φιλικά προς το περιβάλλον. Αλλά πολλές φορές είναι δύσκολο να πιστοποιηθεί ότι αυτές οι αξιώσεις όντως ισχύουν.

Η έκθεση Changing Markets εντόπισε 53 παραδείγματα Greenwashing και ως εκ τούτου παραπλανητικών πράσινων ισχυρισμών για τα τρόφιμα  κατά το περασμένο έτος. Πολλοί από αυτούς τους ισχυρισμούς σχετίζονται με τις κλιματικές επιπτώσεις, με τα προϊόντα να περιγράφονται ως «ουδέτερα από άνθρακα» ή «θετικά για το κλίμα» χωρίς κανένα επιστημονικό στοιχείο που να υποστηρίζει τους ισχυρισμούς. Μάλιστα, η έκθεση συνιστά την απαγόρευση των «απόλυτων γενικών ισχυρισμών για το κλίμα» και των ισχυρισμών που βασίζονται σε προγράμματα αντιστάθμισης του άνθρακα.

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, από την πλευρά της, προωθεί νέα μέτρα για την πάταξη του greenwashing στις ετικέτες των προϊόντων και στις διαφημίσεις. Η πολυαναμενόμενη «Οδηγία για τις πράσινες απαιτήσεις» θα αναγκάσει τις εταιρείες να είναι πιο διαφανείς σχετικά με τις κλιματικές επιπτώσεις των προϊόντων τους. Αυτή είναι μια θετική εξέλιξη για τους καταναλωτές που θέλουν να κάνουν ενημερωμένες επιλογές για το φαγητό τους.

Ωστόσο, στο μεταξύ, υπάρχουν κάποιες κινήσεις που μπορούν να κάνουν για να ξεφύγουν από το Greenwashing. Η πρώτη είναι να αναζητούν πιστοποιήσεις τρίτων, ανεξάρτητων φορέων αναφορικά με τη βιωσιμότητα του εκάστοτε προϊόντος. Η δεύτερη είναι να ελέγχουν τα συστατικά. Ένα προϊόν μπορεί να ισχυρίζεται ότι είναι φιλικό προς το περιβάλλον, αλλά εάν περιέχει συστατικά που είναι επιβλαβή για το περιβάλλον, ο ισχυρισμός μπορεί να είναι παραπλανητικός. Πιο αξιόπιστα είναι τα προϊόντα με απλές, φυσικές λίστες συστατικών.

Τέλος, εάν ένας καταναλωτής δεν είναι σίγουρος για τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις ενός προϊόντος, μπορεί να κάνει κάποια έρευνα. Μπορεί για παράδειγμα να αναζητήσει τις πρακτικές βιωσιμότητας της εταιρείας και να δει εάν έχουν πιστοποιήσεις ή βραβεία τρίτων.

TAGS: