Tip of the Day

Τι πρέπει να ξέρω όταν ταξιδεύω με αεροπλάνο

Το καλοκαίρι έχει κι επισήμως ξεκινήσει στη χώρα μας και πολλοί είναι εκείνοι που θα επιλέξουν να μετακινηθούν κατά την διάρκεια των διακοπών τους με το αεροπλάνο. Δεδομένων των εποχών βέβαια, η πτήση θα μπορούσε να ακυρωθεί, να τροποποιηθεί ή και να καθυστερήσει. Αν κάτι από τα παραπάνω συμβεί θα πρέπει να γνωρίζετε τα δικαιώματά σας, ώστε να διεκδικήσετε ό,τι σας αναλογεί.

Να θυμίσουμε ότι η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει θεσπίσει ένα σύνολο δικαιωμάτων, για να εξασφαλίσει την ορθή αντιμετώπιση των επιβατών, που ταξιδεύουν, αεροπορικώς. Τα δικαιώματά αυτά ισχύουν τόσο, για τις προγραμματισμένες, όσο και για τις έκτακτες πτήσεις (συμπεριλαμβανομένων των αεροπορικών μεταφορών, που εντάσσονται σε κάποιο πακέτο διακοπών), όχι όμως, για τις πτήσεις με ελικόπτερο, ούτε για δωρεάν πτήσεις, ή πτήσεις μειωμένου ναύλου που δεν προσφέρεται στο ευρύ κοινό καθώς και σε πολυτροπικά ταξίδια.

Επίσης, η νομοθεσία, που προστατεύει τα δικαιώματά μας, εφαρμόζεται όχι μόνο στους επιβάτες, οι οποίοι αναχωρούν, από αεροδρόμιο, το οποίο βρίσκεται, σε κράτος μέλος, αλλά επίσης, εφόσον η αεροπορική εταιρεία, η οποία πραγματοποιεί την πτήση, είναι κοινοτικóς αερομεταφορέας, και στους επιβάτες, οι οποίοι αναχωρούν, από τρίτη χώρα, προς κράτος μέλος.

Αξίζει να σημειωθεί ωστόσο ότι από την 1η Ιανουαρίου 2021, οι κανόνες της Ε.Ε. για τα δικαιώματα των επιβατών αεροπορικών μεταφορών δεν εφαρμόζονται σε περιπτώσεις άρνησης επιβίβασης, ματαίωσης, ή καθυστέρησης πτήσεων από το Ηνωμένο Βασίλειο προς την Ε.Ε., εάν η πτήση εκτελείται από βρετανικό αερομεταφορέα ή άλλον αερομεταφορέα εκτός Ε.Ε. Ωστόσο, οι κανόνες της Ε.Ε. εξακολουθούν να ισχύουν από την 1η Ιανουαρίου 2021, εάν η πτήση από το Ηνωμένο Βασίλειο προς την Ε.Ε. εκτελείται από αερομεταφορέα της Ε.Ε.

Ταξίδια και covid

Πριν ξεκινήσουν οι διακοπές, είτε εντός, είτε εκτός Ελλάδος, είτε εντός, είτε εκτός Ε.Ε., θα πρέπει να ενημερωνόμαστε, για τα μέτρα προστασίας από τον κορονοϊό, που ισχύουν στον τόπο προορισμού μας καθώς και για αυτά που ισχύουν για την επιστροφή μας. Πρέπει να έχουμε υπόψη ότι τα μέτρα αλλάζουν συχνά και νέα έκτακτα μέτρα επιβάλλονται.

Άρνηση επιβίβασης

Υπάρχουν περιπτώσεις όπου ο αριθμός των επιβατών υπερβαίνει τον αριθμό των διαθέσιμων θέσεων. Σε αυτή την περίπτωση η αεροπορική εταιρία πρέπει, καταρχάς, να ζητήσει εθελοντές, για να παραιτηθούν, από τις θέσεις τους, προσφέροντάς τους άλλα οφέλη, τα οποία θα συμφωνηθούν, ανάμεσα στους εθελοντές και την αεροπορική εταιρία (σ.σ. συνήθως δίνεται κάποια χρηματική αποζημίωση και η αεροπορική εταιρεία προσφέρει στους επιβάτες την δυνατότητα να ταξιδέψουν με την αμέσως επόμενη πτήση στην οποία υπάρχουν διαθέσιμες θέσεις).

Ωστόσο αν δε θέλουμε να παραιτηθούμε, εθελοντικά, η αεροπορική εταιρεία οφείλει να μας εξασφαλίσει:

  • Την επιστροφή του αντίτιμου του εισιτηρίου μας και την επιστροφή μας, με δωρεάν πτήση, στο αρχικό σημείο αναχώρησης, ή τη δυνατότητα μεταφοράς, στον τελικό μας προορισμό. Εμείς επιλέγουμε.
  • Γεύματα, αναψυκτικά και κατάλυμα, σε ξενοδοχείο, όπου αυτό είναι απαραίτητο (συμπεριλαμβανομένης και της μεταφοράς, από και προς το ξενοδοχείο).

Επιπλέον, η αεροπορική εταιρεία οφείλει να μας καταβάλει αποζημίωση:

  • 250 €, για πτήσεις, κάτω από 1500 χλμ.,
  • 400 €, για πτήσεις, μεγαλύτερης απόστασης, στο εσωτερικό της Ε.Ε.,
  • 400 €, για πτήσεις, μεταξύ 1500 χλμ. και 3000 χλμ., εκτός Ε.Ε.,
  • 600 €, για πτήσεις, πάνω από 3500 χλμ., εκτός Ε.Ε.

Ακύρωση – Ματαίωση Πτήσης

Άλλη μια περίπτωση είναι η πτήση μας να ακυρωθεί ή να ματαιωθεί. Σε αυτή την περίπτωση η αεροπορική εταιρεία οφείλει να μας προσφέρει ότι και στην προαναφερθείσα περίπτωση, όπου δεν θέλουμε εθελοντικά να παραιτηθούμε. Δηλαδή: 

  • την επιστροφή του αντιτίμου του εισιτηρίου μας και την επιστροφή μας, με δωρεάν πτήση, στο αρχικό σημείο αναχώρησης, ή τη δυνατότητα μεταφοράς, στον τελικό μας προορισμό. Εμείς επιλέγουμε.
  • Γεύματα και αναψυκτικά, κατάλυμα σε ξενοδοχείο, όπου αυτό είναι απαραίτητο (συμπεριλαμβανομένης της μεταφοράς, από και προς το ξενοδοχείο) και επικοινωνιακές διευκολύνεις.
  • αποζημίωση βάσει της απόστασης όπως αναφέρεται παραπάνω για την άρνηση επιβίβασης.

Ωστόσο θα πρέπει να γνωρίζουμε ότι το δικαίωμα αποζημίωσης δεν ισχύει, όταν ο αερομεταφορέας:

  • Μας έχει ειδοποιήσει, για τη ματαίωση τουλάχιστον 2 εβδομάδες, πριν την προγραμματισμένη αναχώρηση.
  • Μας έχει ενημερώσει 1 και 2 εβδομάδες πριν, και μας έχει δώσει τη δυνατότητα μεταφοράς, με άλλη πτήση, η οποία δεν αναχωρεί νωρίτερα των δύο ωρών, από την προγραμματισμένη αναχώρησή μας και δε φτάνει, στον προορισμό μας, πέραν των τεσσάρων ωρών, από την προγραμματισμένη άφιξή μας.
  • Μας έχει ενημερώσει, σε χρονικό διάστημα μικρότερο των 7 ημερών και η εναλλακτική πτήση, που προτείνεται αναχωρεί το πολύ μία ώρα νωρίτερα, από την προγραμματισμένη ώρα αναχώρησής μας και φτάνει στον τελικό μας προορισμό, το πολύ δύο ώρες, από την προγραμματισμένη άφιξή μας.
  • Μπορεί να αποδείξει ότι η ματαίωση οφείλεται, σε έκτακτες περιστάσεις ή καταστάσεις ανωτέρας βίας, οι οποίες δεν ήταν δυνατό να προβλεφθούν. Τέτοιες καταστάσεις είναι, για παράδειγμα οι Δυσμενείς καιρικές συνθήκες η κάποια απεργία εργαζομένων

Οι αποζημιώσεις ή οι επιστροφές πρέπει να καταβληθούν, εντός 7 ημερών, διαφορετικά πρέπει να παραπονεθούμε, αμέσως, στην αεροπορική εταιρεία, που εκτελεί την πτήση.

Καθυστερήσεις κατά την αναχώρηση

Συγκεκριμένα δικαιώματα έχουμε και στην περίπτωση καθυστερήσεων. Ειδικότερα, εάν υπάρξει καθυστέρηση της πτήσης

  • 2 και πλέον ώρες, για πτήσεις, κάτω από 1500 χλμ.,
  • 3 και πλέον ώρες, για πτήσεις, άνω των 1.500 χλμ., εντός της Ε.Ε.
  • 3 και πλέον ώρες, για πτήσεις, μεταξύ 1500 και 3500 χλμ., εκτός Ε.Ε.
  • 4 και πλέον ώρες, για πτήσεις πάνω από 3500 χλμ., εκτός της Ε.Ε.,

η αεροπορική εταιρεία οφείλει να μας παράσχει γεύματα και αναψυκτικά και επικοινωνιακές διευκολύνεις.

Εάν η αναχώρηση αναμένεται να πραγματοποιηθεί την επόμενη μέρα, δικαιούμαστε διανυκτέρευση, σε ξενοδοχείο, για μία ή περισσότερες νύχτες και δωρεάν μεταφορά μας, στο ξενοδοχείο.

Εάν η καθυστέρηση είναι μεγαλύτερη των 5 ωρών, η αεροπορική εταιρεία έχει την υποχρέωση να μας προσφέρει τη δυνατότητα επιστροφής του αντιτίμου του εισιτηρίου, για το μέρος του ταξιδιού, που δεν πραγματοποιήθηκε.

Αξίζει να γνωρίζουμε ωστόσο ότι το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο έκρινε ότι καθυστέρηση, κατά την άφιξη, διάρκειας ίσης ή μεγαλύτερης των 3 ωρών, παρέχει το δικαίωμα αποζημίωσης και τα ίδια δικαιώματα, με την ματαίωση.

Απώλεια αποσκευών

Συγκεκριμένες ενέργειες θα πρέπει να κάνουμε και σε περιπτώσεις φθοράς, καθυστέρησης, απώλειας ή καταστροφής αποσκευών. Για την ακρίβεια θα πρέπει να κάνουμε γραπτή καταγγελία, το συντομότερο δυνατό.

Σε περίπτωση φθοράς και εφόσον έχουμε παραδώσει τις αποσκευές μας, κατά τον έλεγχο των εισιτηρίων, πρέπει να κάνουμε γραπτή καταγγελία, εντός επτά ημερών.

Στην περίπτωση καθυστέρησης, η καταγγελία πρέπει να γίνει, εντός είκοσι μίας ημερών. (σ.σ. η έναρξη των προθεσμιών γίνεται τη στιγμή, που παραλαμβάνουμε τις αποσκευές μας.

Το ανώτατο ποσό, που μπορούμε να λάβουμε, ως αποζημίωση, για ζημία, στις αποσκευές μας, είναι τα 1.000 ειδικά τραβηκτικά δικαιώματα (περίπου 1.300 ευρώ), τα οποία θα πρέπει να καταβληθούν, εντός 7 ημερών, διαφορετικά πρέπει να παραπονεθούμε, αμέσως, στην αεροπορική εταιρεία, που εκτελεί την πτήση.

Θα πρέπει να γνωρίζουμε ωστόσο ότι οι αεροπορικές εταιρίες δεν αποζημιώνουν, για αντικείμενα αξίας, που έχουμε, στις αποσκευές μας, π.χ. κοσμήματα, φωτογραφικές μηχανές, κάμερες κ.λπ. Αυτά τα αντικείμενα πρέπει να τα μεταφέρουμε, στις χειραποσκευές μας. Αν, όμως, πρέπει οπωσδήποτε να τα παραδώσουμε, για μεταφορά, πρέπει να συμπληρώσουμε την «ειδική δήλωση», στον έλεγχο εισιτηρίων, πριν την παράδοση των αποσκευών μας.

Τι ισχύει για τα οργανωμένα ταξίδια

Εάν ταξιδεύουμε, αεροπορικώς, συμμετέχοντας, σε οργανωμένες διακοπές και περιηγήσεις, που έχουμε αγοράσει, στην Ευρωπαϊκή Ένωση, πρέπει να μας παρέχονται, από το διοργανωτή, ακριβείς πληροφορίες, σχετικά με το ταξίδι μας. Εκτός, λοιπόν, των όσων ισχύουν, για τα οργανωμένα ταξίδια:

  • Στο φυλλάδιο, πρέπει, μεταξύ άλλων, να αναγράφονται, με τρόπο σαφή και ακριβή, ο προορισμός, η διαδρομή και τα μεταφορικά μέσα, που θα χρησιμοποιηθούν, για τις διακοπές. Οι πληροφορίες του φυλλαδίου είναι δεσμευτικές, για το διοργανωτή.
  • Ο διοργανωτής είναι υποχρεωμένος να μας γνωστοποιήσει, εγγράφως, πριν από την αναχώρηση, το χρόνο και τις τοποθεσίες πραγματοποίησης των ενδιάμεσων σταθμών καθώς και τις μεταφορικές διασυνδέσεις.
  • Τα προβλήματα, που ανακύπτουν, στις πτήσεις ενός οργανωμένου ταξιδιού ή διακοπών, πρέπει να υποβάλλονται, απευθείας, στο διοργανωτή, ο οποίος ενεργεί, για λογαριασμό των επιβατών, σε όλες τις σχετικές δοσοληψίες, με την αεροπορική εταιρεία.
TAGS: