Tip of the Day

Οδηγός «επιβίωσης» για freelancers

Οι νέες τεχνολογίες έχουν ευνοήσει τη δημιουργία νέων ειδικοτήτων και επαγγελματικών πεδίων οδηγώντας πολλούς επαγγελματίες στον «μοναχικό» δρόμο του freelancer. Οι ελεύθεροι επαγγελματίες απολαμβάνουν πολλά πλεονεκτήματα (ελεύθερο ωράριο, ελευθερία κινήσεων και πρωτοβουλιών, επιλογή συνεργατών κλπ) αλλά καλούνται να αντεπεξέλθουν σε ένα ιδιαίτερα ανταγωνιστικό διεθνές περιβάλλον αλλά και να αντιμετωπίσουν τις παγίδες που θέτει κάποιες φορές η δουλειά από το σπίτι. Πρόκειται για προκλήσεις τις οποίες μπορούν να αντιμετωπίσουν αν λάβουν υπ’ όψιν κάποιες συγκεκριμένες αρχές.

Πρώτον, πρέπει να καθορίσουν ακριβώς ποιο είναι το πεδίο της ειδικότητάς τους και να εξειδικευθούν όσο γίνεται περισσότερο καθώς οι πελάτες ψάχνουν πάντα για «ειδικούς». Το αν κάποιος είναι ειδικός αποδεικνύεται από δείγματα δουλειάς, από το πελατολόγιό του αλλά και από πτυχία και πιστοποιήσεις. Φυσικά, το πεδίο εξειδίκευσής του είναι το πρώτο που πρέπει να προωθήσει στην στρατηγική marketing.

Ένα δεύτερο στοιχείο που «μετράει» είναι η τιμολογιακή πολιτική που θα επιλέξει ο ελεύθερος επαγγελματίας για τις υπηρεσίες του. Μπορεί να είναι δελεαστικό για πολλούς νέους ελεύθερους επαγγελματίες να πωλούν φθηνότερα τις υπηρεσίες τους όταν ξεκινούν, πιστεύοντας ότι θα τους βοηθήσει να δημιουργήσουν μια πελατειακή βάση αλλά κανονικά θα πρέπει να τιμολογούν με βάση τα προσόντα τους και μάλιστα όσο αυτά εξελίσσονται να αναθεωρούν την πολιτική τους. Είναι σημαντικό να λαμβάνεται υπ’ όψιν ότι οι πελάτες θέλουν να συνεργαστούν με επαγγελματίες που μπορούν να εμπιστευτούν για να διαχειριστούν το έργο με αυτοπεποίθηση και με υψηλό επίπεδο δεξιοτήτων. Η πολύ χαμηλή τιμολόγηση μπορεί να «σαμποτάρει» την εμπιστοσύνη των πιθανών πελατών.

Η χρήση των ψηφιακών μέσων είναι απαραίτητη ακόμη και για τα πιο παραδοσιακά επαγγέλματα. Η παρουσία σε όσο περισσότερα δικτυακά μέσα αυξάνει την αναγνωρισιμότητα και κατ’ επέκταση τις πιθανότητες προσέλκυσης νέων πελατών. Διάφορες ψηφιακές πλατφόρμες διευκολύνουν επίσης τη δημιουργία ενός χαρτοφυλακίου που επιδεικνύει τις δεξιότητες και την τεχνογνωσία για όσους ενδιαφέρονται να προσλάβουν εξειδικευμένους επαγγελματίες.

Ένας παράγοντας που πολλοί υποτιμούν είναι η τακτική επικοινωνία με τον πελάτη καθ’ όλη τη διάρκεια του έργου. Οι πελάτες εκτιμούν όταν ενημερώνονται για την πρόοδο του έργου και στην πραγματικότητα, περιμένουν  να λάβουν πληροφορίες. Η ενημέρωση είναι ακόμη πιο σημαντική αν για κάποιο λόγο ο επαγγελματίας αποφασίσει να κάνει αλλαγές, να προσαρμόσει τις προθεσμίες ή αν αλλάξει τις συνθήκες.

Και κάτι τελευταίο. Η γραπτή αποτύπωση όσων έχουν συμφωνηθεί αποτελεί εγγύηση και για τις δύο πλευρές ότι η δουλειά θα διεκπεραιωθεί και ο πελάτης θα πληρώσει. Ακόμη και για μικρά έργα, καλό είναι να υπάρχει λεπτομερής γραπτή συμφωνία, η οποία θα συμβάλει στην ομαλή ολοκλήρωση του έργου και στην ικανοποίηση τόσο του επαγγελματία όσο και του πελάτη.  Στο συμβόλαιο, εξετάστε το ενδεχόμενο να συμπεριλάβετε γλώσσα που περιγράφει λεπτομερώς τις ακριβείς προσδοκίες και των δύο πλευρών. Για παράδειγμα, εάν είστε ανεξάρτητος συγγραφέας, σκεφτείτε πόσες διορθώσεις είστε διατεθειμένοι να κάνετε προτού παραδώσετε το έργο. Σε άλλη περίπτωση, εάν το έργο θα πληρώνεται ανά ώρα, φροντίστε να περιγράψετε οδηγίες για τον τρόπο παρακολούθησης και αναφοράς του χρόνου στον πελάτη.