Tip of the Day

Βιώσιμη Ανάπτυξη: Τα πρώτα βήματα που πρέπει να κάνουν οι ΜμΕ

Οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις έχουν ήδη αρχίσει το ταξίδι τους για τη βιώσιμη ανάπτυξη ακολουθώντας το δρόμο που ανοίγουν οι πολυεθνικές και οι μεγάλες επιχειρήσεις οι οποίες θέτουν στόχους για μηδενικές εκπομπές άνθρακα και ενσωματώνουν στη στρατηγική τους ESG κριτήρια.

Σύμφωνα με την Dr. Lynn Oxborrow, Καθηγήτρια Management στο Nottingham Business School υπάρχουν πέντε χρυσοί κανόνες τους οποίους μπορούν να ακολουθήσουν οι επιχειρήσεις. Αρχικά, οι managers θα πρέπει να έχουν πλήρη επίγνωση του αποτυπώματος άνθρακα της επιχείρησης και να αναλογιστούν και να εφαρμόσουν αλλαγές που θα μπορούσαν να το μειώσουν. Αυτό θα μπορούσε να γίνει με πολλούς τρόπους όπως για παράδειγμα μέσω μεθόδων εξοικονόμησης ενέργειας και νερού, της διαχείρισης των απορριμμάτων, της ανακύκλωσης ή του λανσαρίσματος βιώσιμων προϊόντων, εάν πρόκειται για εμπορική επιχείρηση. Τεχνολογίες όπως το Zoom, MS Teams, οι οποίες χρησιμοποιούνται ιδιαίτερα εν μέσω πανδημίας μπορούν να συμβάλλουν επίσης στη μείωση του αποτυπώματος άνθρακα ενώ τον ίδιο σκοπό μπορεί να επιτελέσει και η χρήση αισθητήρων στον φωτισμό ή η χρήση έξυπνων συστημάτων διαχείρισης ενέργειας και παρακολούθησης αποτυπώματος άνθρακα.

Σημαντικό ρόλο διαδραματίζει και η αναθεώρηση των αξιών που διέπουν μια επιχείρηση. Οι αλλαγές στις οποίες μπορεί να προχωρήσεις μια επιχείρηση θα μπορούσαν να αντικατοπτρίζονται θετικά στην επικοινωνία της με τα εσωτερικά και εξωτερικά κοινά. Το αφήγημα της επιχείρησης πρέπει να είναι γνήσιο και να συμπεριλαμβάνει απτά πράγματα που μπορούν να κάνουν τη διαφορά (καινοτομίες στο προϊόν, αλλαγές στην αλυσίδα εφοδιασμού σας, εξοικονόμηση πόρων). 

Στο ίδιο πλαίσιο, η ομαδική εργασία και η συμμετοχή των εργαζομένων μπορεί να έχει ευεργετική επίδραση στο ηθικό, την ευημερία, τα κίνητρα, τη διατήρηση του προσωπικού και την παραγωγικότητα των εργαζομένων. Η συμμετοχή όλων στην πραγματοποίηση αλλαγών, όπως η εισαγωγή ενός συστήματος ανακύκλωσης, η μείωση της σπατάλης τροφίμων στα καταστήματα εστίασης κλπ, θα μπορούσαν να κάνουν μεγάλη διαφορά στην ομάδα και να διασφαλίσει ότι οι πρωτοβουλίες της διοίκησης θα έχουν επιτυχία.

Τέλος, η επιχείρηση πρέπει να σχεδιάζει τα προϊόντα και τις υπηρεσίες της με τρόπο καινοτόμο και διορατικό. Αυτό αφορά και στη μείωση του άνθρακα, στοχεύοντας πρώτα στις πιο εύκολες, πιο προσιτές αλλαγές και, στη συνέχεια, σε πιο μακροπρόθεσμες ενέργειες που ενδέχεται να απαιτούν περισσότερη γνώση και επένδυση, αλλά που θα μπορούσαν επίσης να έχουν τον μεγαλύτερο αντίκτυπο στην επιχείρηση  και στο περιβάλλον.

Η εισαγωγή βιώσιμων ή ανακυκλωμένων υλικών και η μείωση της συσκευασίας θα μπορούσε να περιορίσει τη χρήση υλικών, να μειώσει το κόστος της εφοδιαστικής αλυσίδας και να δημιουργήσει πρόσθετο ενδιαφέρον για τους πελάτες.