Tip of the Day

Καριέρα: Απλά βήματα για να βρείτε τον δρόμο σας

Οι σημερινοί επαγγελματίες αλλάζουν συνήθως καριέρα περισσότερες από μία φορές στη ζωή τους.

Η επιλογή καριέρας αποτελεί μια απόφαση ζωής την οποία καλούμαστε να λάβουμε σε νεαρή ηλικία ενώ δεν είναι λίγοι εκείνοι που κάνουν «στροφή πλεύσης» σε αρκετά πιο ώριμη ηλικία. Αυτό είναι λογικό καθώς όσο εξελισσόμαστε αλλάζουν οι προτεραιότητές μας αλλά ενώ εξελίσσονται οι ικανότητές μας με βάση τις εμπειρίες αλλά και την επιπλέον κατάρτιση που αποκτούμε. Δεδομένου ότι οι περισσότεροι από εμάς περνούμε ένα σημαντικό μέρος της ζωής μας στη δουλειά, καλό είναι να προσανατολιζόμαστε σε κάτι που αγαπούμε ώστε να παραμείνουμε δεσμευμένοι και να αποκομίζουμε εργασιακή ικανοποίηση. Ωστόσο, η επιλογή καριέρας δεν είναι πάντα εύκολη υπόθεση. Το πρώτο που πρέπει να κάνουμε είναι μια ενδοσκόπηση, έναν απολογισμό των δεξιοτήτων μας και μια αξιολόγηση των ενδιαφερόντων και των αξιών μας.

Είναι σημαντικό να κατανοήσουμε το φάσμα των δεξιοτήτων και των γνώσεών μας, ώστε να διακρίνουμε αν ταιριάζουν καλύτερα στη δουλειά που θέλουμε να κάνουμε. Η επίγνωση των δεξιοτήτων που έχουμε βοηθά επίσης να επισημάνουμε τυχόν κενά που μπορεί να χρειαστεί να καλυφθούν για την επίτευξη των στόχων μας.

Προς αυτή την κατεύθυνση μπορούμε να δημιουργήσουμε μια λίστα με όλες τις δεξιότητές μας, με παραδείγματα για το πότε έχουμε αξιοποιήσει την καθεμιά από αυτές. Μια ειλικρινή αξιολόγηση των δεξιοτήτων, των αξιών και των ενδιαφερόντων μας θα αποδειχθεί χρήσιμη αφού περιορίσουμε τις επιλογές αυτής της λίστας. Αυτό μπορεί να επιτευχθεί αν σκεφτούμε που βρισκόμαστε τώρα, που θέλουμε να πάμε και πώς θα φθάσουμε εκεί όσον αφορά στις επαγγελματικές μας προσδοκίες. Σε αυτό θα βοηθήσουν οι ακόλουθες ερωτήσεις

  • Σε τι είμαι καλός;
  • Ποια είναι τα ενδιαφέροντά μου, τα κίνητρα και οι αξίες μου;
  • Τι μου άρεσε περισσότερο στο πανεπιστήμιο;
  • Τι είδους τρόπο ζωής θέλω;
  • Τι θέλω από την καριέρα μου;
  • Τι είναι σημαντικό για μένα;

Δεύτερον, προκειμένου να μειώσουμε τις πολλές επιλογές (οι οποίες κάποιες φορές δημιουργούν μια χαοτική κατάσταση) πρέπει να κάνουμε μια έρευνα αγοράς για να εντοπίσουμε τον ιδανικό τομέα εργασίας, να ανακαλύψουμε τις βασικές τάσεις στην τοπική, εθνική και παγκόσμια αγορά εργασίας. Αυτό θα μας βοηθήσει να ανακαλύψουμε περισσότερες πιθανές διαδρομές σταδιοδρομίας και να κατανοήσουμε ποιοι ρόλοι επεκτείνονται ή μειώνονται.

Ως προς αυτό, πρέπει να λαμβάνουμε υπ’ όψιν ότι υπάρχουν τρεις γενικοί τομείς εργασίας: ο ιδιωτικός, ο δημόσιος και η εθελοντική/μη κερδοσκοπική εργασία. 

Για παράδειγμα, μπορείτε να συντάξετε μια σύντομη λίστα με περίπου πέντε έως δέκα θέσεις εργασίας, προτού εξετάσετε τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα της καθεμιάς από την άποψη:

  • Της εξέλιξη καριέρας
  • Των προοπτικών απασχόλησης
  • Των προϋποθέσεων εισόδου
  • Την περιγραφή της εργασίας
  • Τις σχετικές θέσεις εργασίας
  • Τον μισθός και τις προϋποθέσεις
  • Την εκπαίδευση

Πρέπει επίσης να σκεφτείτε ποιος τύπος εργοδότη ταιριάζει καλύτερα με την προσωπικότητά σας και την ηθική εργασίας σας. Είστε πιο κατάλληλοι για μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις (ΜΜΕ), μεγάλες εταιρείες ή αυτοαπασχόληση;

Κατόπιν, πρέπει να αρχίσετε να παίρνετε αποφάσεις. Συνδυάστε ό, τι έχετε μάθει για τον εαυτό σας με αυτά που έχετε ανακαλύψει σχετικά με τις επιλογές σας και την αγορά εργασίας.

Από τη λίστα ιδεών εργασίας, αποφασίστε ποιος ρόλος σας ενδιαφέρει περισσότερο και επιλέξτε μία ή δύο εναλλακτικές λύσεις για να επιστρέψετε εάν δεν μπορείτε να συνεχίσετε την πρώτη σας επιλογή.

Για να λάβετε μια απόφαση, μπορείτε να υποβάλλετε στον ευατό σας τις ακόλουθες ερωτήσεις:

  • Θα μου αρέσει να κάνω αυτή τη δουλειά κάθε μέρα;
  • Πληροί τις περισσότερες από τις προτιμήσεις μου;
  • Έχω τις σωστές δεξιότητες;
  • Η εταιρεία ταιριάζει με τις αξίες μου;
  • Υπάρχουν περιορισμοί θέσης / οικονομικών / δεξιοτήτων που πρέπει να λάβω υπόψη;
  • Είναι ρεαλιστική η εργασία από άποψη μισθού;

Εάν αγωνίζεστε για να καταλήξετε σε ένα συμπέρασμα, υπάρχουν πολλές ασκήσεις που μπορείτε να προσπαθήσετε να βοηθήσετε στη διαδικασία λήψης αποφάσεων. Η καταχώριση των πλεονεκτημάτων και των μειονεκτημάτων μιας συγκεκριμένης εργασίας ή καριέρας είναι συχνά χρήσιμη, καθώς συμπληρώνει μια προσωπική ανάλυση SWOT:

  • Πλεονεκτήματα - Ποιες δεξιότητες, χαρακτηριστικά, πιστοποιήσεις διαθέτεις που κανείς άλλος δεν θα μπορούσε; Τι σε κάνει μοναδικό;
  • Αδυναμίες - Σε ποιους τομείς θα μπορούσατε να βελτιωθείτε; 
  • Ευκαιρίες - Θα μπορούσατε να επωφεληθείτε από τα λάθη ή τα κενά των ανταγωνιστών σας στην αγορά;
  • Απειλές - Θα μπορούσαν οι αδυναμίες σας να επιβραδύνουν την πρόοδό σας στην εργασία; Υπάρχει κάτι άλλο που μπορεί να εμποδίσει την ανάπτυξή σας, όπως αλλαγές στην τεχνολογία;

Λάβετε υπόψη ότι πιθανότατα θα ταιριάξετε σε περισσότερες από μία θέσεις εργασίας και οι σημερινοί επαγγελματίες αλλάζουν συνήθως καριέρα περισσότερες από μία φορές στην επαγγελματική τους ζωή. Το κλειδί για να παραμείνουμε στην εργασιακή αρένα είναι η ικανότητα προσαρμογής και εκμάθησης νέων δεξιοτήτων.