Οικονομία | Διεθνή

Ήταν μια κακή χρονιά για τις αμερικανικές αλυσίδες εστιατορίων. Ο κόσμος βγήκε λιγότερο, το φαγητό των σουπερμάρκετ έγινε πιο ανταγωνιστικό, ενώ η νίκη του Donald Trump γέννησε πολλές αβεβαιότητες για το μέλλον. Η μοναδική εξαίρεση από τη ζοφερή φετινή εικόνα ήταν οι πιτσαρίες.

Οι μετοχές της Domino’s Pizza ανέβηκαν 45% φέτος, και της Papa John’s International πάνω από 60%. Ενώ για τις αλυσίδες εστίασης που περιλαμβάνονται στον χρηματιστηριακό δείκτη S&P 500, η αύξηση ήταν μόλις 3,4%.

Η εξήγηση είναι απλή: η πίτσα είναι φθηνή, γρήγορη και ολοένα και πιο εύκολη στην παραγγελία – χάρη σε φιλικές προς το χρήστη εφαρμογές και τεχνολογία που επιτρέπει παραγγελίες μέσω Facebook, Twitter, ακόμη και Apple TV.

Η φετινή ύφεση στον τομέα της εστίασης αποδίδεται από πολλούς στο αρνητικό κλίμα των εκλογών, αλλά και την αβεβαιότητα για τα σχέδια του Donald Trump για το μεταναστευτικό και τον κατώτατο μισθό. Άλλοι στέκονται στις χαμηλές τιμές των σουπερμάρκετ που έπεισαν αρκετούς Αμερικανούς να γλιτώσουν χρήματα τρώγοντας στο σπίτι.

Αλλά η πίτσα έμεινε αλώβητη. Το τελευταίο τρίμηνο του χρόνου οι πωλήσεις της Domino’s στις ΗΠΑ ανέβηκαν 13% και της Papa John’s 5,5%. Άλλες αλυσίδες fast food προσπάθησαν να ακολουθήσουν, αλλά έμειναν πίσω καθώς άργησαν να εκμεταλλευτούν την τεχνολογία. Η McDonald’s, η μεγαλύτερη αλυσίδα εστίασης στον κόσμο, ανακοίνωσε την περασμένη εβδομάδα ότι θα δοκιμάσει υπηρεσία delivery σε 200 καταστήματα στη Φλόριντα. Ενώ ακόμη δεν διαθέτει πρόγραμμα ανταμοιβής πελατών, που έχει βοηθήσει πολύ τις πιτσαρίες. Το ίδιο ισχύει και για τη Wendy’s, που σκοπεύει να εγκαινιάσει για πρώτη φορά παραγγελίες μέσω τηλεφώνου.

Στον αντίποδα, η Domino’s προ ημερών ανακοίνωσε ότι οι πελάτες της πλέον μπορούν να παραγγέλνουν και μέσω του Google Home, του ψηφιακού οικιακού βοηθού. Μία ακόμη μέθοδος παραγγελίας που εγκαινιάστηκε φέτος, μετά από εκείνες μέσω Twitter και Facebook. Το πρόγραμμα ανταμοιβής που ξεκίνησε πέρυσι, χαρίζει στους πελάτες μία δωρεάν μεσαία πίτσα για κάθε έξι παραγγελίες. Αλλά και τους δίνει την ευκαιρία να κερδίζουν μετοχές της Domino’s μέχρι τον Νοέμβριο του 2017.

Στο ίδιο μήκος κύματος κινείται και η Papa John’s. Περισσότερες από τις μισές παραγγελίες της πραγματοποιούνται online. Ακόμη κι εκείνοι που δεν θέλουν να σηκωθούν από τον καναπέ τους, μπορούν να παραγγείλουν την ώρα που βλέπουν ταινίες μέσω Apple TV.

Η Pizza Hut, που εξακολουθεί να βασίζεται στην κατανάλωση εντός καταστήματος, έχει μείνει πίσω σε σχέση με τις δύο παραπάνω αλυσίδες – οι πωλήσεις της έπεσαν 1% στο τελευταίο τρίμηνο. Ωστόσο ποντάρει στην τεχνολογία για να βελτιώσει την κατάσταση. Την περασμένη εβδομάδα ανακοίνωσε ότι οι πελάτες θα μπορούν να παραγγέλνουν μιλώντας στο Echo, το σύστημα αναγνώρισης φωνής της Amazon.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.