Πώς θα είναι το λιανεμπόριο στο μέλλον – Οι 4 τάσεις που επιδρούν στην καταναλωτική συμπεριφορά

Μαρίνα Φούντα

Ραντεβού με το… μέλλον καλείται να δώσει ο κλάδος του λιανικού εμπορίου στην Ελλάδα, προκειμένου να μην τον προσπεράσουν οι εξελίξεις, αλλά και με στόχο να συνεχίσει να πρωταγωνιστεί στα επιχειρηματικά δρώμενα του αύριο.

Σε ένα ταχύτατα μεταλλασσόμενο περιβάλλον και στη σκιά πλειάδας προκλήσεων, το λιανικό εμπόριο χρειάζεται όχι μόνο ταχύτερη προσαρμογή στις εξελίξεις, αλλά και να μπει γερά στο «κυνήγι» της καινοτομίας, προκειμένου οι επιχειρήσεις να καταστούν ανταγωνιστικές και να ενισχύσουν τα μερίδιά τους στις αγορές που δραστηριοποιούνται, με απόλυτο πάντοτε σεβασμό προς τις ανάγκες του καταναλωτή.

Οι 4 βασικές τάσεις της λιανικής

Σε αυτό το τοπίο που συνεχώς αλλάζει, οι επιχειρήσεις του λιανικού εμπορίου είναι αναγκαίο να λάβουν πολύ σοβαρά υπόψη τους τέσσερις βασικές τάσεις που διαμορφώνουν το πλέγμα του σήμερα. Τις τάσεις αυτές παρουσίασε ο επίκουρος καθηγητής Διοίκησης Επιχειρήσεων στο Πανεπιστήμιο Νεάπολις στη Κύπρο και αναπληρωτής αντιπρόεδρος του ΣΕΛΠE, Αντώνης Ζαΐρης, συμμετέχοντας στις εργασίες του διεθνούς συνεδρίου «Future of Retail 2022» που διοργάνωσε αυτό το σαββατοκύριακο η ΕΣΕΕ.

-Η πρώτη τάση αφορά στην ψηφιακή κοινωνία, με τον κ. Ζαΐρη να καθιστά επιτακτική ανάγκη τη μετάβαση των επιχειρήσεων στην ψηφιακή πραγματικότητα κι εποχή, δρέποντας  τα οφέλη του online shopping, χωρίς ωστόσο να χαθεί ο καθοριστικός ρόλος του φυσικού καταστήματος. Ο ίδιος δεν απέκλεισε στο μέλλον πολλές γνωστές «εμπορικές πιάτσες» να γίνουν ψηφιακές πλατφόρμες.

-Η δεύτερη τάση αφορά στην αυξημένη κινητικότητα προς τις πόλεις (αστικοποίηση), γεγονός που απαιτεί την επανατοποθέτηση του ρόλου των μικρών καταστημάτων του λιανικού εμπορίου.

-Η τρίτη τάση αφορά στον μεταβαλλόμενο καταναλωτή. Ο καταναλωτής του σήμερα είναι πιο ευαισθητοποιημένος, υιοθετώντας νέα πρότυπα και διαφορετικές συνήθειες, λαμβάνοντας για πρώτη φορά υπόψη έννοιες όπως η πράσινη ανάπτυξη.

-Η τέταρτη τάση αφορά στη γήρανση του πληθυσμού.

«Το μέλλον βρίσκεται στη συνύπαρξη φυσικού και ψηφιακού καταστήματος»

Το φυσικό κατάστημα μπορεί να έχασε, σύμφωνα με τον Ζαΐρη, μέρος των μεριδίων του στην αγορά, λόγω της στροφής των πωλητών στις ηλεκτρονικές πωλήσεις στη σκιά της πανδημίας, ωστόσο, όπως εκτίμησε «το φυσικό κατάστημα θα διατηρήσει το ρόλο του. Ψηφιακό και φυσικό κατάστημα προσδίδουν μια σφαιρική εμπειρία στον πελάτη», εξήγησε.

«Δεν θα πάψει να υπάρχει το φυσικό κατάστημα», ήταν η θέση που διατύπωσε ο Διευθύνων Σύμβουλος της  Digital 4 U, Χρήστος Κωστούλας, ενώ λαμβάνοντας τον λόγο ο συνιδρυτής και Διευθύνων Σύμβουλος της Keyvoto, Γιώργος Παπαδημητρίου, εξέφρασε την ανάγκη ο καταναλωτής να «ξεκινάει το ταξίδι των αγορών του online και να ολοκληρώνει την εμπειρία του στο φυσικό κατάστημα». Από την πλευρά της η πρόεδρος της GRECA, Κατερίνα Φραϊδάκη σημείωσε πως το αύριο του λιανεμπορίου κρύβει μια omnichannel εμπειρία, στην οποία συνυπάρχουν τα φυσικά με τα εμπορικά καταστήματα. «Τίποτα δεν είναι τόσο μακρινό όσο νομίζαμε», πρόσθεσε, ενώ  αναδεικνύοντας το άλμα που επιτεύχθηκε κατά τη διάρκεια της πανδημίας στο ηλεκτρονικό εμπόριο - γεγονός που μεταφράστηκε σε εξαιρετικά υψηλούς ρυθμούς ανάπτυξης – ανέφερε πως δεν θα γίνουν τα πάντα ψηφιακά. «Δεν είναι αυτό άλλωστε το επιθυμητό», παραδέχθηκε.

Αναγκαίες οι συμπράξεις επιχειρήσεων στο δρόμο προς την καινοτομία

«Οι επιχειρήσεις του λιανικού εμπορίου πρέπει να προχωρήσουν σε συμπράξεις σε ό,τι αφορά την ανάπτυξη και την έρευνα, καθώς μόνο έτσι θα φτάσουν στην καινοτομία», εκτίμησε με τη σειρά του ο ειδικός λειτουργικός επιστήμονας του Εθνικού Κέντρου Τεκμηρίωσης, Χαράλαμπος Χρυσομαλλίδης. Σύμφωνα με τον ίδιο, η καινοτομία είναι αποτέλεσμα της ερευνητικής δραστηριότητας, ενώ χαρακτήρισε το λιανεμπόριο ως έναν από τους κλάδους εκείνους που πρωταγωνιστούν στην προώθηση της καινοτομίας.

Μάλιστα, η κυρία Φραϊδάκη συμπλήρωσε πως χαρτογραφώντας κανείς την αγορά σήμερα, αντιλαμβάνεται πως υπάρχει θέληση των εμπορικών επιχειρήσεων να προχωρήσουν σε συνεργασίες και με το οικοσύστημα των start up, εκτιμώντας πως το τρίπτυχο της επιτυχίας για μια επιχείρηση έγκειται σε «ενημέρωση-εκπαίδευση-εργαλεία», με τον κ. Παπαδημητρίου να εφιστά την προσοχή ότι «δεν είναι λίγες οι επιχειρήσεις που καλούνται να κάνουν χρήση τεχνολογιών τις οποίες στην πραγματικότητα δεν μπορούν να κατανοήσουν».

Η γνώση της νέας πραγματικότητας και η σημασία της ιδέας

«Εάν ο επιχειρηματίας δεν απορροφήσει τη νέα πραγματικότητα τότε θέτει τον εαυτό του εκτός», προειδοποίησε ο κ. Κωστούλας, υπογραμμίζοντας ότι βρισκόμαστε στη μέση μιας ψηφιακής επανάστασης της οποίας δεν γνωρίζουμε το μέλλον. «Αυτό που λείπει από κάθε επιχείρηση – ακόμη και τις μεγάλες – είναι η εξειδικευμένη γνώση», συμπλήρωσε.

Για τον κ. Ζαΐρη, η ιδέα είναι εκείνη που παρέχει προστιθέμενη αξία σε μια εμπορική επιχείρηση, με τον κ. Χρυσομαλλίδη να συμπληρώνει πως δεν υπάρχει άλλο περιθώριο για… business as usual, με τον κλάδο του λιανικού εμπορίου να αναζητά το νέο, το φρέσκο, το καινούργιο.

«Οι σύγχρονες επιχειρήσεις πρέπει να αντιληφθούν από πού πνέουν οι άνεμοι της αλλαγής», υποστήριξε από την πλευρά του ο διευθυντής του γραφείου του υφυπουργού Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Χρ. Δήμα και επικεφαλής  της ομάδας «Elevate Greece», Μιχάλης Δρίτσας, προσθέτοντας πως «η πολιτεία έχει σταθεί στο πλευρό των εμπορικών επιχειρήσεων με μια σειρά από χρηματοδοτικά εργαλεία». «Μπορούμε με πολλούς τρόπους να στηρίξουμε τον κλάδο του λιανικού εμπορίου», κατέληξε.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

TAGS: