Α. Πατσή (Paylink): Ραγδαίες οι αλλαγές στις υπηρεσίες πληρωμών - Οι νέες τάσεις και οι ανισότητες

Νένα Μαλλιάρα

Ραγδαίες αλλαγές και στις υπηρεσίες πληρωμών έχει φέρει η τεχνολογία και αυτή τη στιγμή, ειδικά στον ευρωπαϊκό χώρο, με την οδηγία για τις πληρωμές (PSD II) διαμορφώνεται ένα νέο πλαίσιο μέσα στο οποίο μπορούν να λειτουργήσουν και να παρέχουν υπηρεσίες πληρωμών και μη τραπεζικά ιδρύματα. Και στην Ελλάδα, στη διάρκεια της πανδημίας, σχεδόν όλοι οι οργανισμοί που δραστηριοποιούνται στον ευρύτερο χρηματοοικονομικό χώρο στράφηκαν σε πολύ μεγάλο ποσοστό - και σε κάποιες περιπτώσεις εξ ολοκλήρου - σε ψηφιακές λύσεις, με αποτέλεσμα ο ανταγωνισμός να έχει ενταθεί κατακόρυφα. 

«Παρ’ όλα αυτά η ανισότητα στη χρήση των ψηφιακών μέσων στην Ελλάδα, όπως και  σε άλλες χώρες του ευρωπαϊκού νότου και της κεντρικής Ευρώπης παραμένει. Οι αλλαγές που  πραγματοποιήθηκαν στον ευρωπαϊκό χώρο με την οδηγία για τις πληρωμές PSD II  κινήθηκαν προς τη σωστή κατεύθυνση, αλλά υπάρχουν κάποια σημεία βελτίωσής τους. Δεν είναι στην πράξη όλα τόσο ρόδινα», επισημαίνει στο insider.gr η κυρία Αλεξάνδρα Πατσή, Αντιπρόεδρος Δ.Σ. WorldBridge – Ίδρυμα Πληρωμών Α.Ε. (Paylink). 

Η PayLink ήταν η πρώτη εταιρεία, εκτός των πιστωτικών ιδρυμάτων, που εισήγαγε τις ηλεκτρονικές μεταφορές χρημάτων στην ελληνική αγορά, σε συνεργασία με την Western Union πριν από 30 χρόνια.  Μέσα από την πετυχημένη πορεία των 30 ετών, η PayLink έχει φτάσει να εξυπηρετεί ετησίως 420.000 πελάτες και να εκτελεί το 2021 περισσότερα από 1,6 εκατ. εμβάσματα.

Βασικές αξίες της PayLink είναι η ακεραιότητα, η διαφάνεια, η πολυπολιτισμικότητα και η συμπερίληψη, καθώς και ο σεβασμός στην ανθρώπινη ζωή. «Στην PayLink δεν πιστεύουμε ότι απλά και μόνο μεταφέρουμε χρήματα, με ασφάλεια και ταχύτητα», λέει χαρακτηριστικά η κα Πατσή. 

- Κυρία Πατσή, η PayLink ήταν η πρώτη εταιρεία, εκτός των πιστωτικών ιδρυμάτων, που εισήγαγε τις ηλεκτρονικές μεταφορές χρημάτων στην ελληνική αγορά, σε συνεργασία με την Western Union πριν από 30 χρόνια. Ποιες ανάγκες ξεκίνησε να καλύπτει η εταιρεία, πώς εμπλούτισε τις υπηρεσίες της στη διαδρομή και ποια θα είναι τα επόμενα βήματα;

H PayLink (WorldBridge - Ίδρυμα Πληρωμών Α.Ε.) γιόρτασε πέρυσι 30 χρόνια λειτουργίας στην ελληνική αγορά και μαζί της γιόρτασε και η Western Union 30 χρόνια παρουσίας στη χώρα. Όταν ο τότε Πρόεδρος  της Western Union International προσέγγισε την οικογένεια Χριστόφορου Βαρβία για να αναλάβει την αντιπροσωπεία της στην Ελλάδα, ήταν αδιανόητο ένας φορέας μη-τραπεζικός να κάνει αίτηση στην Τράπεζα της Ελλάδος για να πραγματοποιεί εμβάσματα. Αρχικά  επιτρεπόταν να παρέχουμε υπηρεσίες μόνο εισερχομένων εμβασμάτων,  λειτουργούσαμε με φαξ και με πολλούς περιορισμούς.  Σταδιακά εντάξαμε τα εξερχόμενα εμβάσματα, αυτοματοποιήσαμε τη διαδικασία, εντάξαμε μεγάλα δίκτυα και μεμονωμένους συνεργάτες φτάνοντας σήμερα τα 1.300 σημεία εξυπηρέτησης. Από το 2011  λειτουργούμε  ως αδειοδοτημένο Ίδρυμα Πληρωμών, εποπτευόμενο από την Τράπεζα της Ελλάδος, γεγονός που μας επιτρέπει να παρέχουμε υπηρεσίες  πληρωμής λογαριασμών - ΔΕΚΟ και ιδιωτικών εταιρειών -  και υπηρεσίες πληρωμών προς ηλεκτρονικά καταστήματα.  

Στόχος μας είναι να διευρύνουμε επιπλέον το portfolio των υπηρεσιών που παρέχουμε μέσα από το φυσικό μας δίκτυο, αλλά να ενισχύσουμε  και τα ψηφιακά μας κανάλια. 

- Πώς έγινε η συμμαχία PayLink και Western Union και τι σημαίνει για την PayLink η συμμαχία με έναν όμιλο, εισηγμένο στο χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης και με ιστορία 170 ετών; 

Η συμμαχία με την έννοια της συμμετοχής της Western Union στην PayLink υπογράφτηκε πριν από 21 χρόνια, αναγνωρίζοντας την αξία που θα προσέδιδε στις υπηρεσίες της Western Union η στενότερη σχέση με ένα τοπικό επιχειρηματικό σχήμα. Η Western Union  συμβάλλει με συστήματα τελευταίας τεχνολογίας και τη διάθεση ενός δικτύου με πάνω από 500.00 σημεία παγκοσμίως και η PayLink συνεισφέρει την λειτουργική διασύνδεση με το ηλεκτρονικό σύστημα τις Western Union, την γνώση τις τοπικής αγοράς, τις ομάδες υποστήριξης τοπικά (κέντρο εξυπηρέτησης, κανονιστική συμμόρφωση, κ.λπ.), τη συνεχή επέκταση και συντήρηση του δικτύου Συνεργατών σε όλη τη χώρα και την εισαγωγή ψηφιακών καναλιών εξυπηρέτησης.  

- Η μακρά και επιτυχημένη εμπειρία τις PayLink, η οποία ουσιαστικά άνοιξε τον δρόμο τις σημερινές εταιρείες πληρωμών, καθώς και η διαχρονική εξέλιξή της, τής επιτρέπει να βλέπει καθαρά και τις τάσεις που διαμορφώνονται στο μέλλον.  Ποιες είναι οι τάσεις αυτές, ποιες νέες ανάγκες των καταναλωτών θα κληθούν να καλύψουν και πώς εκτιμάτε ότι θα διαμορφωθεί ο ανταγωνισμός στο χώρο των υπηρεσιών πληρωμών; 

Η PayLink ήταν από τα πρώτα ιδρύματα πληρωμών που λειτούργησαν στη χώρα και σίγουρα στα 30 χρόνια πορείας της εταιρείας έχουμε δει να συντελούνται πολλές αλλαγές και να διαμορφώνονται διαφορετικές τάσεις. Οι ανάγκες των καταναλωτών αλλάζουν με μεγάλη ταχύτητα και βλέπουμε την τεχνολογία να παίζει καθοριστικό ρόλο. Αυτή τη στιγμή ειδικά στον ευρωπαϊκό χώρο με την οδηγία για τις πληρωμές (PSD II) διαμορφώνεται ένα νέο πλαίσιο μέσα στο οποίο μπορούν να λειτουργήσουν και να παρέχουν υπηρεσίες πληρωμών και μη τραπεζικά ιδρύματα. Την ευκαιρία αυτή την έχουν αδράξει εταιρείες τεχνολογίας, αλλά και μεγάλοι οργανισμοί που έχουν μεγάλες πελατειακές βάσεις και δίνουν τη δυνατότητα μέσω ενός ψηφιακού πορτοφολιού να παρέχουν υπηρεσίες πληρωμών για αγορές, λογαριασμούς κ.λπ. Αυτές τις τάσεις τις βλέπουμε και στην Ελλάδα. Στη διάρκεια της πανδημίας σχεδόν όλοι οι οργανισμοί που δραστηριοποιούνται στον ευρύτερο χρηματοοικονομικό χώρο στράφηκαν σε πολύ μεγάλο ποσοστό και σε κάποιες περιπτώσεις εξ ολοκλήρου σε ψηφιακές λύσεις, άρα σίγουρα ο ανταγωνισμός έχει ενταθεί. 

Παρ’ όλα αυτά η ανισότητα στη χρήση των ψηφιακών μέσων στην Ελλάδα, όπως και  σε άλλες χώρες του ευρωπαϊκού νότου και της κεντρικής Ευρώπης παραμένει. Να σημειώσουμε πως δεν καλύπτονται όλοι οι καταναλωτές από το παραδοσιακό τραπεζικό σύστημα, είτε γιατί δεν πληρούν τις προϋποθέσεις, είτε λόγω έλλειψης εμπιστοσύνης και γνώσης. Χρειάζεται  μια συνολική αντιμετώπιση των αναγκών των καταναλωτών, με λύσεις εύκολες και προσβάσιμες για όλους. Αυτό που διαφαίνεται σαν τάση είναι το «phygital», ένα κράμα εμπειρίας για τον καταναλωτή με στοιχεία φυσικής παρουσίας και δυνατότητα χρήσης ψηφιακών εργαλείων.

- Υπάρχουν σημεία που χρήζουν βελτίωσης στο πλαίσιο που διέπει τη λειτουργία των εταιρειών πληρωμών;

Οι αλλαγές που  πραγματοποιήθηκαν  με βάση το ευρωπαϊκό πλαίσιο λειτουργίας των παρόχων υπηρεσιών πληρωμών κινήθηκαν προς τη σωστή κατεύθυνση, αλλά υπάρχουν κάποια σημεία βελτίωσής τους.  Αναφερόμαστε στη μη ενιαία εφαρμογή και εναρμόνιση των οδηγιών για τις πληρωμές (PSD II) σε όλες τις χώρες της Ευρώπης. Δεν είναι στην πράξη όλα τόσο «ρόδινα». Η αδειοδότηση για τις υπηρεσίες της PSD II είναι μια χρονοβόρα, απαιτητική και  ακριβή διαδικασία και στην πραγματικότητα μόνο μια επιχείρηση μεσαίου έως μεγάλου μεγέθους μπορεί να αντέξει την πληθώρα των κανονιστικών υποχρεώσεων και να επιβιώσει στον χώρο. Επίσης, κάθε κεντρική τράπεζα της εκάστοτε χώρας της Ε.Ε. έχει τις δικές της διαφοροποιήσεις στον τρόπο αντιμετώπισης των εποπτευόμενών της. Επίσης, λόγω της δυνατότητας όλων των αδειοδοτημένων ιδρυμάτων πληρωμών στην Ε.Ε. να δραστηριοποιούνται οπουδήποτε ανά την Ε.Ε. (passporting) στην ουσία δημιουργεί «παίκτες» στην αγορά που εφαρμόζουν άλλους κανόνες από τους τοπικούς και έχουν τη δυνατότητα να είναι πιο ανταγωνιστικοί στην αγορά. Αν θέλουμε λοιπόν να είμαστε ειλικρινείς, απέχουμε από το να παίζουμε όλοι με τους ίδιους ακριβώς κανόνες και αυτό είναι μια στρέβλωση που χρειάζεται βελτίωση. 

Να τονίσουμε, στην Ελλάδα αλλά και σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες υπάρχουν ακόμα πολλά που μπορούν να γίνουν σε ό,τι αφορά  τους κανόνες  για την προστασία του ελεύθερου ανταγωνισμού.

Θα έπρεπε να παρέχουμε τις υπηρεσίες μας στους πελάτες με τους ίδιους όρους, περιορισμούς, προϋποθέσεις λειτουργίας και να υπάρχει μια ελεγκτική αρχή με τη δυνατότητα να εντοπίζει,  να εξετάζει και να απαγορεύει τις μη σύννομες δραστηριότητες. 

- Πώς έχει λειτουργήσει η Pay Link στις περιόδους κρίσεων, ενδεικτικά αναφέροντας από την κρίση των capital controls στην Ελλάδα μέχρι και την τελευταία κρίση με τον πόλεμο στην Ουκρανία;

Οι κρίσεις έχουν κάνει την PayLink ακόμα πιο δυνατή. Η οικονομική κρίση, η αύξηση της ελληνικής διασποράς  και τα capital controls συνέτειναν σημαντικά οι υπηρεσίες μας να γίνουν ευρύτερα γνωστές. Ταυτόχρονα αυξήθηκε πολύ το μερίδιο των εισερχομένων εμβασμάτων από χώρες του δυτικού κόσμου και φυσικά οι εγχώριες συναλλαγές. Οι αλλαγές αυτές μας οδήγησαν και στην επέκταση του δικτύου για την παροχή των υπηρεσιών μας.

Οι υπηρεσίες  μας με βάση τη σημερινή διαμορφωμένη κατάσταση  είναι ουσιαστικές και αποδοτικές, διότι δίνουν πρόσβαση σε μετρητά σε ομάδες ανθρώπων που είναι ευάλωτες, σε απομονωμένες περιοχές και λιγότερο εξοικειωμένες με την τεχνολογία. Προτεραιότητά μας είναι να συνεχίσουμε να λειτουργούμε με τα υψηλά standards της Western Union, απρόσκοπτα και  σε περιόδους κρίσης όπως με τον πόλεμο στην Ουκρανία. Αυτή τη στιγμή στην Ουκρανία μπορεί κάποιος να παραλάβει χρήματα. Συγκεκριμένα,  μέσω της PayLink από την Ελλάδα  η ουκρανική κοινότητα  στηρίζει καθημερινά τους συγγενείς και φίλους στην Ουκρανία στέλνοντας μετρητά σε λίγα λεπτά  ή  με καταθέσεις σε ουκρανικούς τραπεζικούς λογαριασμούς. 

Στην PayLink δεν πιστεύουμε ότι μεταφέρουμε μόνον χρήματα, με ασφάλεια και ταχύτητα. Νιώθουμε ότι βοηθάμε να εκπληρωθούν όνειρα και επιθυμίες ανθρώπων,  είτε εκείνων που εργάζονται σκληρά σε μια ξένη χώρα για να μπορέσουν να υποστηρίξουν τις οικογένειές τους, είτε για να βοηθήσουν τα παιδιά τους να σπουδάσουν, είτε για να καλύψουν κάποια επείγουσα επαγγελματική ή άλλη ανάγκη, ή απλώς να κάνουν μια πληρωμή. Είναι λοιπόν για εμάς ύψιστη προτεραιότητα σε περιόδους κρίσεων να είμαστε σε θέση να ανταποκριθούμε στις ανάγκες των πελατών μας αποτελεσματικά. 

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

TAGS: