Οι συνέπειες για Ελλάδα από την κατάρρευση γέφυρας στη Βαλτιμόρη: Η σύγκριση με Ρίο - Αντίριο

Τι συνέβη με το γιγάντιο πλοίο και κατέρρευσε η γέφυρα στη Βαλτιμόρη. Ειδικοί αναλύουν και κάνουν σύγκριση με το Ρίο-Αντίρριο. Οι επιπτώσεις για την Ελλάδα.
Οι συνέπειες για Ελλάδα από την κατάρρευση γέφυρας στη Βαλτιμόρη: Η σύγκριση με Ρίο - Αντίριο

Σημαντικούς κλυδωνισμούς στην εφοδιαστική αλυσίδα παγκοσμίως θα επιφέρει η κατάρρευση της γέφυρας στην Βαλτιμόρη, ενώ η Ελλάδα βρίσκεται σε κατάσταση συναγερμού προχωρώντας τάχιστα στις αναγκαίες πρωτοβουλίες ώστε να μην εκτοξευθούν σε δυσθεώρητα επίπεδα οι τιμές σε συγκεκριμένα εισαγόμενα προϊόντα.

Εικόνα

Ταυτόχρονα, αγωνία επικρατεί και για τις τιμές του φυσικού αερίου, αφού δεξαμενόπλοια με LNG που θα ξεκινούσαν από τη Βαλτιμόρη με προορισμό την Ρεβυθούσα αναμένεται να καθυστερήσουν και πιθανότατα να επηρεάσουν και την τιμή του ρεύματος. Το φορτηγό πλοίο που μετέφερε από γαρίδες, ενεργειακά ποτά, κινέζικα ζυμαρικά... μέχρι ηλεκτρικές συσκευές, πετσέτες θαλάσσης και φούρνους μικροκυμάτων δεν γκρέμισε μόνο την γέφυρα της Βαλτιμόρης, αλλά προκάλεσε ρήγμα στο παγκόσμιο εμπόριο, με εμπόρους να προβλέπουν ελλείψεις και στην Ελλάδα.

Εικόνα

Παράγοντες της ναυτιλιακής αγοράς επισημαίνουν πως η Βαλτιμόρη ήταν το τρίτο «χτύπημα» στην εφοδιαστική αλυσίδα και αναμένεται να επηρεάσει και το λιμάνι του Πειραιά. «Απαιτούνται περισσότερα πλοία, υπάρχει μεγαλύτερη χρονική καθυστέρηση, με αποτέλεσμα να προκύπτει πίεση και αύξηση στα ναύλα. Όταν αυξάνονται τα ναύλα, αυξάνεται μοιραία και η αξία των εμπορευμάτων, κάτι που αποτυπώνεται στο κόστος για τον καταναλωτή» υπογραμμίζει ο Βασίλης Κορκίδης, Πρόεδρος Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητήριου Πειραιώς (ΕΒΕΠ).

Εικόνα

Οι ειδικοί μιλούν για το μεγαλύτερο ποσό στην ιστορία που θα κληθούν να πληρώσουν οι ασφαλιστικές εταιρίες καθώς οι αποζημιώσεις αγγίζουν τα 4 δισ. δολάρια, ενώ μόνο η επανακατασκευή της γέφυρας κοστίζει 1,2 δισ. δολάρια και έως 700 εκατ. δολάρια θα πάνε σε οικογένειες θυμάτων και πληγείσες επιχειρήσεις από το δυστύχημα.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: Σιδηρόδρομος στη Σελήνη; Κάποιοι το σκέφτονται...

Η κατάρρευση της γέφυρας έδεσε στη Βαλτιμόρη δεξαμενόπλοια που μετέφεραν υγροποιημένο αέριο στην Ελλάδα, ενώ κάλεσμα για προσοχή να μην ανέβει ξανά η τιμή του ρεύματος, απευθύνουν οι ειδικοί, προειδοποιώντας ταυτόχρονα για ελλείψεις προϊόντων και καθυστερήσεις στις παραδόσεις αγαθών. Παράλληλα, ο Μιχάλης Χριστοδούλης, Ενεργειακός Επιθεωρητής κρούει τον κώδωνα του κινδύνου για τις τιμές του Απριλίου στη λιανική χρέωση ανά κιλοβατώρα.

Εικόνα

Η σύγκριση με το Ρίο-Αντίρριο

Η γιγάντια γέφυρα στη Βαλτιμόρη που κατέρρευσε σαν χάρτινος πύργος μετά την πρόσκρουση πλοίου, βρέθηκε στο μικροσκόπιο του Παναγιώτη Καρύδη, ομότιμου καθηγητή του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου και ειδικού στις αντισεισμικές κατασκευές, και του Νίκου Σπανού, ναυάρχου ε.α. και ειδικό διεθνή πραγματογνώμονα.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: Το ράλι του κακάο ξεπερνά μέχρι και το Bitcoin - Aπό «χρυσάφι» σοκολάτα και πασχαλινά αυγά

«Εγώ προσωπικά από το βιντεοληπτικό υλικό, το οποίο μελέτησα πάρα πολύ προσεκτικά και είδε το φως της δημοσιότητας και από συγκεκριμένη οπτική γωνία, βλέπω ένα φορτηγό πλοίο, δηλαδή το συγκεκριμένο πλοίο με σημαία Σιγκαπούρης φορτωμένο με εμπορευματοκιβώτια ένα πλοίο 300 μέτρων και 116 χιλιάδων τόνων σαν ένα κινητό υδάτινο βουνό να προσεγγίζει τη γέφυρα σε πολύ μικρή απόσταση και χωρίς να έχει τον απαιτούμενο χρόνο αντίδρασης. Για 10 δευτερόλεπτα δείχνει απώλεια στην τάση τροφοδοσίας του ρεύματος. Φαίνεται να έχει προξενηθεί μηχανοηλεκτρολογική βλάβη, το λεγόμενο μπλακ άουτ. Αυτό τι σημαίνει; Νεκρώνει όλο το πλοίο και στη συνέχεια βλέπω ότι επανέρχεται πάλι η τροφοδοσία του ρεύματος, δεδομένου ότι ενεργοποιούνται αυτόματα οι εφεδρικές ηλεκτρογεννήτριες του πλοίου και την ώρα που προσκρούει και εμβολίζει έναν από τους πυλώνες της γέφυρας που ήταν στην πορεία του, δείχνει να έχει εκ νέου απώλεια στην τροφοδοσία ηλεκτρικής ενέργειας. Να σημειώσω εδώ ότι πάνω στο πλοίο επιβαίνει να ξέρετε, πλοηγός, ο οποίος έχει συνεργασία με τον πλοίαρχο», σημείωσε ο κ. Σπανός.

Ακολούθως ο κ. Καρύδης δήλωσε: «Αυτό το θέμα είναι παρόμοιο με τους υπολογισμούς που κάνουμε έναντι σεισμικών καταπονήσεων. Συγκεκριμένα, στη γέφυρα Ρίου – Αντιρρίου επειδή το ρήγμα του Κορινθιακού Κόλπου περνάει μεταξύ των τεσσάρων μεσοβάθρων, έχει τέσσερα μεσόβαθρα η γέφυρα στηρίζεται μέσα στη θάλασσα, σε τέσσερα μεσόβαθρα, μεταξύ των οποίων περνάει το ρήγμα. Έχει υπολογιστεί λοιπόν η σχετική να αντέχει χωρίς να καταρρέει, να αντέχει σχετική μετακίνηση του ενός μεσοβάθρου σε σχέση με το άλλο, κάποια μέτρα. Δηλαδή, αν μετακινηθεί λόγω του ρήγματος κάποια μέτρα το ένα σε σχέση με το άλλο να μην καταρρέει. Αυτό προφανώς δεν έγινε στη συγκεκριμένη περίπτωση γιατί απλά δεν έχει υπολογιστεί αντισεισμικά. Το Μέριλαντ δεν είναι σε σεισμική ζώνη των Ηνωμένων Πολιτειών. Έτσι κατέρρευσε σαν τραπουλόχαρτο. Αν ήταν αντισεισμικά μελετημένη και κατασκευασμένη, αυτό δεν θα συνέβαινε σχεδόν ποτέ, θα έλεγα από οποιοδήποτε υλικό, δηλαδή ήταν μπετονένια, είτε ήταν ανηρτημένη είτε όπως είναι μεταλλική, δεν θα συνέβαινε ποτέ εάν ήταν αντισεισμική. Δεν είναι μόνο τα Ρίχτερ, είναι και η ένταση του σεισμού, οι επιταχύνσεις για περιθώριο επανάληψης σεισμού 2.000 χρόνια, το οποίο σημαίνει ότι μπορεί να αντέξει χωρίς να καταρρέει, εκεί είναι το κλειδί όλων των αντισεισμικών κατασκευών και των κτιρίων μας και τα πάντα να αντέχει όσο μεγάλος σεισμός κι αν γίνει, χωρίς να καταρρέει. Επιπλέον, πέραν αυτής της στατικής ας το πούμε έτσι, σχετικής μετακίνησης των βάθρων, το ένα με το άλλο που πρέπει να αντέχει είναι και η δόνηση, η οποία υφίσταται από την πρόσκρουση. Δηλαδή είναι περίπου σαν να είναι μια προσομοίωση σεισμού στη γέφυρα αυτή και δεν άντεξε ούτε τη δόνηση, τον κραδασμό, τον ισχυρό από την κρούση, ούτε την παραμόρφωση των στηρίξεων».

Επίσης ο κ. Σπανός ανέφερε πως: «Πρόκειται για ένα πλοίο που είναι 300 μέτρα, 116.000 τόνους με περίπου 5.000 εμπορευματοκιβώτια. Καταλαβαίνετε πόση δύναμη είχε αυτό το πλοίο σε σχέση με την πρόσκρουση μιλάμε, θα μπορούσε να είχε ρίξει κάτω διπλή γέφυρα από αυτήν, αν δεν είναι καλά κατασκευασμένη. Είναι μεγάλο το βάρος, να ξέρετε. Πάντως θα ήθελα να πω τελευταία ότι αν ήταν μισό μίλι μακριά το πλοίο από το σημείο της πρόσκρουσης και είχε συμβεί η βλάβη, θα μπορούσαν να το είχαν ακινητοποιήσει είτε με τη βοήθεια βέβαια της κύριας μηχανής, είτε ρίχνοντας δύο άγκυρες πριν ακόμα πλησιάσει την γέφυρα, αλλά δεν είχε τον απαιτούμενο χρόνο. Είναι βέβαια ένα σπάνιο συμβάν αυτό και δυστυχώς αυτά, αυτά τα προβλήματα δημιουργούν τεράστιες συνέπειες».

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: Στο «σφυρί» για 48 εκατ. ευρώ το ακριβότερο ακίνητο στην Αθήνα

Τέλος ο κ. Καρύδης επισήμανε ότι: «Τελειώνοντας θέλω να πω το εξής ότι είδα ένα βίντεο το οποίο ξεκινάει περί τα πέντε λεπτά πριν από την πρόσκρουση και βλέπω το πλοίο να κατευθύνεται, είναι από πίσω από το πλοίο να κατευθύνεται κατευθείαν πάνω στον πυλώνα. Πέντε λεπτά πριν».

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: Earth-2: Το ψηφιακό δίδυμο της Γης - Η δημιουργία της Nvidia

Από την πλευρά του ο κ. Σπανός σχολίασε: «Εάν είναι πέντε λεπτά πριν, είναι ένα πολύ σοβαρό αυτό το οποίο αναφέρει ο κύριος καθηγητής. Δεν νομίζω ότι είναι τόσο απλά τα πράγματα. Ας μην καταδικάζουμε, διότι να ξέρετε, ο ένας πυλώνας από τον άλλον δεν διαφέρει και σε πολύ μεγάλη απόσταση πηγαινοέρχονται πλοία. Γνωρίζω τη γέφυρα, έχω ταξιδέψει εκεί πάρα πολλά χρόνια πριν. Έχω περάσει από αυτή τη γέφυρα και γνωρίζω πολύ καλά, δεδομένου ότι υπάρχει πάρα πολύ κίνηση, όπως καταλαβαίνετε τα πλοία περνάνε σε πολύ μικρές αποστάσεις σύμφωνα με τα βυθίσματά τους στη συγκεκριμένη γέφυρα, οπότε τα 5 λεπτά είναι μεγάλος χρόνος. Δεν νομίζω ότι μπορούμε να δικάσουμε κάτι 5 λεπτά πάνω στη γέφυρα».