«Πόλεμος» κυβέρνησης – ΝΔ για το Ελευθέριος Βενιζέλος

Κώστας Κετσιετζής
Viber Whatsapp Μοιράσου το
«Πόλεμος» κυβέρνησης – ΝΔ για το Ελευθέριος Βενιζέλος
Ένα τεράστιο σκάνδαλο πίσω από την παράταση της παραχώρησης του ΔΑΑ Ελ. Βενιζέλος βλέπει η ΝΔ. Γιατί η Κομισιόν διπλασίασε το τίμημα.

Έντονη αντιπαράθεση έχει ξεσπάσει μεταξύ Νέας Δημοκρατίας και κυβέρνησης για την παράταση της σύμβασης παραχώρησης του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών κατά 20 χρόνια. Και αυτό γιατί όπως αποδείχθηκε το ελληνικό Δημόσιο θα έχανε περίπου 600 εκατ. ευρώ αν δεν παρενέβαινε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή και ανέβαζε το τίμημα στα περίπου 1,1 δισ. ευρώ από 484 εκατ. ευρώ.

Η Νέα Δημοκρατία κάνει λόγο για «ενδείξεις ενός τεράστιου σκανδάλου» σημειώνοντας σε ανακοίνωσή της ότι «η απόπειρα παράτασης της παραχώρησης του Διεθνούς Αεροδρομίου Αθηνών σε εξευτελιστική τιμή, η οποία δεν ολοκληρώθηκε χάρη στην παρέμβαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, εγείρει αμείλικτα ερωτήματα διαφάνειας και χρηστής διοίκησης».

Το υπουργείο Οικονομικών απαντώντας στις κατηγορίες της αξιωματικής αντιπολίτευσης, αναφέρει ότι η αποτίμηση και η διαπραγμάτευση έγινε από το ΤΑΙΠΕΔ στο διοικητικό συμβούλιο του οποίου συμμετέχουν ως παρατηρητές εκπρόσωπος της Κομισιόν και εκπρόσωπος των κρατών μελών της Ευρωζώνης. Σημειώνει δε πως η ελληνική κυβέρνηση επέλεξε πριν από την ολοκλήρωση της διαδικασίας να προηγηθεί η σύμφωνη γνώμη της Γενικής Διεύθυνσης Ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (DG Comp).

«Η Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού, πράγματι, θεώρησε ότι το τίμημα πρέπει να αυξηθεί από 484 σε 1,115 εκατ. ευρώ. Αυτό συνέβη επειδή το ΤΑΙΠΕΔ χρησιμοποίησε τα στοιχεία του 2015 για την αποτίμηση της παράτασης. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αναγνωρίζοντας τη ραγδαία ανάπτυξη του τουρισμού στη χώρα και τις ιδιαίτερα θετικές προοπτικές για αύξηση του ΑΕΠ, ζήτησε την αναθεώρηση των στοιχείων. Η αναθεώρηση αυτή οδήγησε στην αύξηση του τιμήματος», αναφέρει στην ανακοίνωσή του το ΥΠΟΙΚ.

Η ιστορία του παθήματος

Όπως είχε γράψει το insider.gr από τον περασμένο Ιούνιο το Δημόσιο πράγματι παραλίγο να χάσει περίπου 600 εκατ. ευρώ από την επέκταση της σύμβασης παραχώρησης του Ελ. Βενιζέλος μέχρι το 2046. Τότε παράγοντες της αγοράς απέδιδαν την μεγάλη διαφορά του τιμήματος στη μεγάλη προς τα πάνω διαφορά των αφίξεων από το 2015 όπου βασίστηκαν τα αρχικά στοιχεία με τα οποία έγινε η διαπραγμάτευση με αυτές του 2016 και του 2017 όπου βασίστηκε η DG Comp για να ανεβάσει το τίμημα.

Πιο συγκεκριμένα, χρηματοοικονομικοί αναλυτές εξηγούσαν στο insider.gr ότι η αποτίμηση του ΔΑΑ έγινε με οικονομικά στοιχεία 31.12.2015 ώστε να ξεκινήσει η διαπραγμάτευση επί του κειμένου της επέκτασης της σύμβασης παραχώρησης το 2016. Οι αποτιμήσεις έκαναν προβλέψεις οικονομικών στοιχείων (αφίξεις, τουριστική κίνηση, μακρο-οικονομικές προοπτικές χώρας κλπ.) σε βάθος χρόνου. Το πρόβλημα ήταν ότι η μελλοντική δυναμική του αεροδρομίου δεν μπορούσε να αποτυπωθεί απόλυτα και μάλιστα όταν το 2016 και το 2017 ήταν δύο χρονιές ρεκόρ για τον ελληνικό τουρισμό. Σε αυτό συνέδραμαν και οι αναταραχές στην Τουρκία (πραξικόπημα κλπ) που μετέφεραν τις τουριστικές ροές και στην Ελλάδα. Εξίσου θετικά αναμένεται να είναι τα στοιχεία και για την φετινή τουριστική σαιζόν αλλά και η βελτίωση της οικονομικής κατάστασης της χώρας μας.

Η… συνέχεια στη Βουλή

Τo θέμα πάντως αναμένεται να συζητηθεί και στη Βουλή καθώς ο τομεάρχης Υποδομών και Μεταφορών της Νέας Δημοκρατίας Κώστας Καραμανλής από κοινού με τον αναπληρωτή του Χρήστο Μπουκώρο κατέθεσαν ερώτηση προς τους υπουργούς Οικονομικών και Υποδομών στη Βουλή.

Σε αυτό το πλαίσιο με ενδιαφέρον αναμένεται η τοποθέτηση υπουργού Υποδομών και Μεταφορών Χρήστου Σπίρτζη, ο οποίος έχει ταχθεί πολλές φορές κατά του τρόπου που λειτουργεί το ΤΑΙΠΕΔ, το οποίο κατηγορεί για «ανεπάρκεια».

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

gazzetta
gazzetta reader insider insider