Ελ. Βενιζέλος: Το παραλίγο πάθημα των 600 εκατ. ευρώ και ένα σημαντικό μάθημα

Κώστας Κετσιετζής
Viber Whatsapp Μοιράσου το
Ελ. Βενιζέλος: Το παραλίγο πάθημα των 600 εκατ. ευρώ και ένα σημαντικό μάθημα

Περισσότερα 600 εκατ. ευρώ κόντεψε να χάσει το ελληνικό Δημόσιο από την επέκταση της σύμβασης παραχώρησης του αεροδρομίου Αθηνών «Ελ. Βενιζέλος» κατά 20 χρόνια. Μετά από παρέμβαση της Γενικής Διεύθυνσης Ανταγωνισμού της Κομισιόν (DG Comp) τα 487 εκατ. που προσέφερε η εταιρεία διαχείρισης σύμφωνα με επιβεβαιωμένες πληροφορίες υπερδιπλασιάζονται στο 1,1 δισ. ευρώ.

Η εξέλιξη αυτή, που κατά πολλούς δικαιώνει τον υπουργό Υποδομών Χρήστο Σπίρτζη ο οποίος κατηγορεί το ΤΑΙΠΕΔ για «ανεπάρκεια», εγείρει ερωτήματα για την διαδικασία η οποία ακολουθείται στις αποκρατικοποιήσεις. Στελέχη της αγοράς σχολιάζουν στο insider.gr πως ξεπερνώντας την «οσμή σκανδάλου» που αφήνει πίσω της η συγκεκριμένη υπόθεση, το βασικό είναι να όλα τα εμπλεκόμενα μέρη να πάρουν ένα αναγκαίο μάθημα: Οι πωλήσεις που γίνονται υπό χρονική πίεση δεν αφήνουν, σχεδόν ποτέ, περιθώριο στον πωλητή να διεκδικήσει ένα καλό τίμημα. «Η διαδικασία έγινε υπό χρονική πίεση και ταυτόχρονα άλλαξαν ραγδαία οι συνθήκες», αναφέρουν οι ίδιες πηγές.

Το ΤΑΙΠΕΔ πιεζόταν να ολοκληρώσει τις διαπραγματεύσεις με την εταιρεία «Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών» (ΔΑΑ ΑΕ) για την επέκταση της σύμβασης παραχώρησης του αεροδρομίου από το 2026 μέχρι το 2046. Το Ταμείο ήθελε να επεκτείνει πρώτα τη σύμβαση παραχώρησης για να πουλήσει το ποσοστό του ΔΑΑ ΑΕ που κατέχει με σημαντικά υψηλότερο τίμημα.

Η πώληση του 30% του ΔΑΑ που κατέχει το ΤΑΙΠΕΔ αποτελεί μνημονιακή υποχρέωση και πρέπει η διαδικασία να έχει ξεκινήσει πριν την ολοκλήρωση της τέταρτης αξιολόγησης. Σημειώνεται πως στον ΔΑΑ συμμετέχει με 40% το καναδικό συνταξιοδοτικό Ταμείο PSP που έχει και την διαχείριση της εταιρείας, με 55% το ελληνικό Δημόσιο (το 30% έχει μεταφερθεί στο ΤΑΙΠΕΔ προς πώληση) και με 5% ο όμιλος Κοπελούζου

Πώς φθάσαμε ως εδώ

Παράγοντες της αγοράς με γνώση των διαδικασιών, ανέφεραν ότι η πολυπλοκότητα της συναλλαγής (παράταση υφιστάμενης σύμβασης του 1995), τα ποικίλα εγκριτικά στάδια κλπ. ουσιαστικά μετέφεραν την ολοκλήρωση της συμφωνίας σχεδόν δύο χρόνια μετά. Αυτές οι συνθήκες επέτρεψαν να γίνει ένα είδος νέας διαπραγμάτευσης και να επιτευχθεί βελτιωμένο τίμημα. Η σύμβαση παραχώρησης αποτιμάται σήμερα διαφορετικά από το 2016 οπότε ξεκίνησε η διαπραγμάτευση, η οποία ολοκληρώθηκε στα τέλη Μαΐου του 2017 με την προσφορά που κατέθεσε ο ΔΑΑ ΑΕ. Στη συνέχεια ο φάκελος υποβλήθηκε για προ-έγκριση στις αρμόδιες ευρωπαϊκές αρχές και εκεί ξεκίνησαν

Για να εγκριθεί κάποια προσφορά προς το ΤΑΙΠΕΔ θα πρέπει το τίμημα που προσφέρεται να είναι στα επίπεδα που έχουν θέσει ανεξάρτητοι αποτιμητές που λειτουργούν για λογαριασμό του ΤΑΙΠΕΔ. Τι έγινε όμως με την αποτίμηση του Ελ. Βενιζέλος; Χρηματοοικονομικοί αναλυτές εξηγούσαν στο insider.gr ότι η αποτίμηση του ΔΑΑ έγινε με οικονομικά στοιχεία 31.12.2015 ώστε να εκκινήσει η διαπραγμάτευση επί του κειμένου της επέκτασης της σύμβασης παραχώρησης το 2016. Οι αποτιμήσεις έκαναν προβλέψεις οικονομικών στοιχείων (αφίξεις, τουριστική κίνηση, μακρο-οικονομικές προοπτικές χώρας κλπ.) σε βάθος χρόνου. Όπως εξηγούν, η μελλοντική δυναμική του αεροδρομίου δεν μπορούσε να αποτυπωθεί απόλυτα και μάλιστα όταν το 2016 και το 2017 ήταν δύο χρονιές ρεκόρ για τον ελληνικό τουρισμό. Σε αυτό συνέδραμαν και οι αναταραχές στην Τουρκία (πραξικόπημα κλπ) που μετέφεραν τις τουριστικές ροές και στην Ελλάδα. Εξίσου θετικά αναμένεται να είναι τα στοιχεία και για την φετινή τουριστική σαιζόν.

«Την ίδια περίοδο η χώρα ανακάμπτει, το επενδυτικό κλίμα βελτιώνεται και όλοι οι δημοσιονομικοί δείκτες κινούνται θετικά. Το ρίσκο της χώρας έχει μειωθεί σημαντικά σε σχέση με το 2015 αλλά και το 2016, και προετοιμάζεται για την μετα-Μνημονιακή περίοδο», σημειώνουν οι ίδιες πηγές.

Τα επόμενα βήματα

Εφόσον η DGComp δώσει την έγκρισή σας για να κλείσει η συμφωνία της επέκτασης της σύμβασης παραχώρησης (η οποία θα περάσει εκ νέου για έγκριση από το Ελεγκτικό Συνέδριο και θα υπογραφούν εκ νέου οι συμβάσεις με το όποιο αυξημένο τίμημα) θα ανοίξει ο δρόμος για να προχωρήσει και η πώληση του 30% των μετοχών του ΔΑΑ ΑΕ που κατέχει το ΤΑΙΠΕΔ. Αναμένεται ότι οι σχετικές διαδικασίες θα ξεκινήσουν σύντομα.

Στα θετικά λογίζεται ότι με τη αναθεώρηση του τιμήματος του ΔΑΑ, θα επιτευχθεί για πρώτη φορά στην ιστορία του ΤΑΙΠΕΔ ο στόχος των εσόδων όπως προβλέπεται στο επικαιροποιημένο Μνημόνιο για 2 δισ. ευρώ φέτος. Το ΤΑΙΠΕΔ έχει ήδη εγγράψει λογιστικά και ταμειακά πάνω από 1 δισ. ευρώ: εισέπραξε 232 εκατ. για το 67% του ΟΛΘ, 284 εκατ. για το 5% του ΟΤΕ, θα εισπράξει 251 εκατ. για το ΔΕΣΦΑ (τα 535 εκατ. ευρώ συνολικό τίμημα προβλέπουν και το ποσό που αντιστοιχεί στα ΕΛΠΕ για την συμμετοχή τους), έσοδα από συχνότητες ραδιοφάσματος, έσοδα από ακίνητα κλπ.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

gazzetta
gazzetta reader insider insider