Η μάχη της… περιφέρειας στα σούπερ μάρκετ – Γιατί οι ισχυροί του κλάδου «βολιδοσκοπούν» τις μικρές τοπικές αλυσίδες

Μαρίνα Φούντα
Viber Whatsapp
Μοιράσου το
Η μάχη της… περιφέρειας στα σούπερ μάρκετ – Γιατί οι ισχυροί του κλάδου «βολιδοσκοπούν» τις μικρές τοπικές αλυσίδες
Η τάση συγκέντρωσης στον κλάδο του οργανωμένου λιανεμπορίου αναμένεται να συνεχιστεί, καθώς οι μεγάλοι αναζητούν ευκαιρίες ανάπτυξης και οι μικροί ψάχνουν σανίδα σωτηρίας στη σκιά των προκλήσεων που γεννά η τρέχουσα οικονομική συγκυρία. Για κινήσεις win win κάνουν λόγο παράγοντες της αγοράς και εξηγούν γιατί συμφέρει η… εξαγορά ενός έτοιμου τζίρου.

Στο ραντάρ των ισχυρών «παικτών» του οργανωμένου λιανεμπορίου εξακολουθούν να βρίσκονται τοπικές αλυσίδες σούπερ μάρκετ, καθώς η νέα πραγματικότητα που διαμορφώνεται στην ελληνική αγορά υπό το βάρος της συνεχιζόμενης ακρίβειας απαιτεί ταχύτατα αντανακλαστικά σε ένα διαρκώς μεταλλασσόμενο τοπίο.

Τα τελευταία χρόνια είναι γεγονός πως οι μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ βολιδοσκοπούν τις μικρότερες, προκειμένου να ενισχύσουν έτι περαιτέρω τα μερίδια αγοράς τους σε ένα άκρως ανταγωνιστικό περιβάλλον κι ενώ οι μικρές αλυσίδες αναζητούν «σανίδα σωτηρίας» απέναντι σε μια δύσκολη οικονομική συγκυρία στη σκιά των επίμονων πληθωριστικών πιέσεων που αναμφίβολα πλήττουν την κατανάλωση.

Μέσα σε αυτό το ρευστό περιβάλλον, οι βασικοί πρωταγωνιστές της οργανωμένης λιανικής καλούνται διαρκώς να επαναπροσδιορίζουν τη φυσική τους παρουσία μέσω του δικτύου καταστημάτων τους, αναζητώντας πιθανούς στόχους για εξαγορές μικρότερων αλυσίδων που διαθέτουν καταστήματα σε περιοχές της χώρας που παρουσιάζουν ανάπτυξη.

Γιατί στρέφονται στην περιφέρεια οι «ισχυροί» του κλάδου

Στο κάδρο των μεγάλων σούπερ μάρκετ μπαίνουν αρκετές πόλεις της περιφέρειας, ενώ, όπως επιβεβαιώνουν παράγοντες της αγοράς, η τάση συγκέντρωσης στον κλάδο αναμένεται να συνεχιστεί και τα επόμενα χρόνια.

Γιατί όμως οι μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ στρέφονται στη λύση της εξαγοράς μικρότερων αλυσίδων για την ανάπτυξή τους; «Κάθε εξαγορά είναι σίγουρα διαφορετική, αλλά ένας έτοιμος τζίρος πάντοτε συμφέρει», σχολιάζουν οι ίδιες πηγές, κάνοντας λόγο για σχέσεις win win. «Οι ισχυροί θέλουν να μεγαλώσουν κι άλλο, ενώ την ίδια ώρα οι μικροί ‘παίκτες’ βρίσκονται με την πλάτη στον τοίχο, καθώς έχουν στενότητα κερδοφορίας και ελλιπή χρηματοδότηση», σημειώνουν.

Η επιλογή δε για επενδύσεις μέσω εξαγορών μικρότερων «παικτών» του κλάδου είναι ελεύθερη από γραφειοκρατικά εμπόδια, έναντι του υψηλού κόστους και των χρονοβόρων διαδικασιών που απαιτεί η δημιουργία νέων καταστημάτων από το μηδέν.

Την ίδια ώρα, για τους καλά γνωρίζοντες τα της αγοράς του οργανωμένου λιανεμπορίου, το αίσθημα ανασφάλειας των προμηθευτών για την ικανότητα των μικρών αλυσίδων να ανταπεξέλθουν στις οικονομικές τους υποχρεώσεις είναι ορατό υπό το βάρος της δύσκολης οικονομικής συγκυρίας, γεγονός που αναγκάζει πολλές φορές τα μικρότερα σούπερ μάρκετ να ψάχνουν από μόνα τους στήριξη στους μεγάλους του κλάδου.

Φαινόμενο που μπορεί να γίνει ακόμη πιο έντονο, αν εφαρμοστεί ο κοινοτικός κανονισμός που προβλέπει την υποχρεωτική αποπληρωμή των προμηθευτών εντός 30 ημερών στο εμπόριο, ενώ σήμερα οι μέρες πίστωσης στον κλάδο κυμαίνονται μεταξύ 60-140. Όπως δήλωνε τον περασμένο Δεκέμβριο ο γενικός διευθυντής της Ένωσης Σούπερ Μάρκετ Ελλάδας, Απόστολος Πεταλάς, «(ο κοινοτικός κανονισμός) συνιστά μια πραγματική τομή, ο οποίος όμως εάν δεν εφαρμοστεί με σωστό τρόπο, τότε θα ρίξει στα ‘βράχια’ κάποιες επιχειρήσεις. Εάν είναι αύριο να εφαρμοστεί αυτός ο κανονισμός, χρειάζονται 2 δισ. ευρώ μόνο για τη χρηματοδότηση του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων».

Έντονη κινητικότητα τη διετία 2022-2023

Την άνοιξη του 2023, ο leader του κλάδου, ο Σκλαβενίτης προχώρησε στην εξαγορά του συνόλου των μεριδίων της εταιρείας λιανικού εμπορίου ΣΑΝΙΔΑΣ - ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ ΙΚΕ, η οποία δραστηριοποιούνταν στην περιοχή της Θεσσαλίας με οκτώ καταστήματα που έφεραν την επωνυμία AS Αγορά. Τα εν λόγω καταστήματα αύξησαν το δίκτυο της Σκλαβενίτης στην ευρύτερη περιοχή της Λάρισας, ενισχύοντας το αποτύπωμά του στην

Το Πάσχα του 2022 ανακοινώθηκε η συμφωνία του Σκλαβενίτη με την τοπική αλυσίδα SEP Markets Παπαδόπουλος που δραστηριοποιείτο στα Ιωάννινα. Με την εν λόγω συμφωνία η αλυσίδα Σκλαβενίτης επέκτεινε το δίκτυο καταστημάτων στην αγορά των Ιωαννίνων, όπου διατηρούσε μόλις δύο καταστήματα. Μετά το deal, το δίκτυο καταστημάτων του ομίλου Σκλαβενίτης στην ηπειρωτική πόλη αυξήθηκε σε 11.

Στον χορό των deals κινείται και η βορειοελλαδίτικη αλυσίδα Διαμαντής Μασούτης. Μέσα στο 2023 συμφώνησε να αποκτήσει 10 καταστήματα της αλυσίδας Family Super Market που δραστηριοποιείτο στη Βόρεια Ελλάδα και συγκεκριμένα σε Θεσσαλονίκη, Χαλκιδική, Κατερίνη, Γιαννιτσά, Βέροια, Πτολεμαΐδα και Κομοτηνή.

Λίγο καιρό νωρίτερα ανακοινώθηκε ότι η Μασούτης αποκτά τον έλεγχο των καταστημάτων χονδρικής και λιανικής πώλησης της Αφοί Ιωάννου Δεναξά ΕΠΕ, τα οποία βρίσκονται σε Σαντορίνη, Μύκονο και Αττική. Με την εν λόγω εξαγορά, το όφελος σε επίπεδο τζίρου είναι επιπλέον 20 εκατ. ευρώ.

Το πιο σημαντικό deal ωστόσο της βορειοελλαδίτικης αλυσίδας ήρθε στις αρχές του 2022, όταν ανακοινώθηκε -τον περασμένο Φεβρουάριο- πως προχωρά σε στρατηγική συνεργασία με τη συνεταιριστική αλυσίδα ΣΥΝΚΑ, με παρουσία σε Κρήτη, Αιγαίο και Κέρκυρα. Μέσω της εν λόγω εξαγοράς, η Μασούτης εξασφάλισε ένα σημαντικό «εισιτήριο» εισόδου στην κρητική αγορά, καθώς και σε αρκετά νησιά της χώρας. Το deal οδήγησε στη δημιουργία ενός νέου εταιρικού σχήματος με την επωνυμία «ΣΥΝΚΑ Κρήτης Υπεραγορές Α.Ε.», στην οποία η Μασούτης συμμετέχει με το 50% των μετοχών και ο συνεταιρισμός με το αντίστοιχο 50%. Ο συνεταιρισμός έχει την πλειοψηφία στο Διοικητικό Συμβούλιο του νέου εταιρικού σχήματος και το management, ενώ οι μέτοχοι του συνεταιρισμού εξακολουθούν να διατηρούν τα δικαιώματά τους, έχοντας ενεργή συμμετοχή σε στρατηγικές αποφάσεις του ΣΥΝΚΑ.

Παρούσα στις εξελίξεις δηλώνει και η ΑΝΕΔΗΚ Κρητικός. Ήταν τον Μάρτιο του 2023 όταν έγινε γνωστό ότι η προχώρησε στην εξαγορά των σούπερ μάρκετ Katerina's Market στη Μεσσηνιακή Μάνη – στην πρώτη εξαγορά της αλυσίδας για το 2023. Η εξαγορά αφορούσε στην απόκτηση τεσσάρων εταιρικών καταστημάτων, σε Καλαμάτα, Στούπα, Άγιο Νικόλαο και Κάμπο.

Το 2022 και μέσα σε διάστημα μικρότερο των 40 ημερών, η γνωστή αλυσίδα προχώρησε σε δύο ακόμη εξαγορές. Στις αρχές Οκτωβρίου 2022 ανακοίνωσε την εξαγορά της κρητικής αλυσίδας σούπερ μάρκετ Μαθιουδάκης, αποκτώντας 17 καταστήματα σε Χανιά, Ρέθυμνο και Ηράκλειο και ενισχύοντας σημαντικά την παρουσία της στην Κρήτη. Λίγες ημέρες νωρίτερα, η Κρητικός ανακοίνωνε ότι εξαγοράζει τον όμιλο σούπερ μάρκετ Συνεργαζόμενοι Παντοπώλες, ενισχύοντας σημαντικά την παρουσία της σε Βόρεια Ελλάδα και Κρήτη και εντάσσοντας στο δυναμικό της, τα 52 εταιρικά καταστήματα του ομίλου, αλλά και τη διαχείριση των εμπορικών σημάτων Ελληνικά Μάρκετ, Πρόοδος Μάρκετ, Ήλιος Μάρκετ και Γρήγορα, μαζί με το ευρύτατο δίκτυο των 300 καταστημάτων τους.

Στον χάρτη των εξαγορών μπήκαν όμως το 2022 και οι μικρότερες αλυσίδες σούπερ μάρκετ, καθώς μόνο μέσα από τον δρόμο των συνεργειών μπορούν να διαχειριστούν τη δύσκολη οικονομική συγκυρία που γεννά η συνεχιζόμενη άνοδος των τιμών των τροφίμων. Ειδικότερα, η αλυσίδα σούπερ μάρκετ Πίτσιας, με έδρα την Πιερία, απέκτησε τρία καταστήματα της Μαζί Markets, προκειμένου να ισχυροποιήσει την παρουσία της σε σημεία όπου μέχρι πρότινος δεν είχε «πατήσει πόδι». Συγκεκριμένα, πρόκειται για ένα κατάστημα στη Θεσσαλονίκη και ακόμη δύο στη Βέροια, τα οποία άλλαξαν επωνυμία – αποκτώντας το brand της Πίτσιας. Η αλυσίδα Πίτσιας ξεκίνησε το 1973 από το μικρό μπακάλικο των Φωτεινών για να φτάσει να θεωρείται σήμερα μια σύγχρονη αλυσίδα σούπερ μάρκετ της περιφέρειας.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

Εθνική Ασφαλιστική: Φέρνει εννέα νέα ασφαλιστικά προγράμματα το 2024 – Οι στόχοι της νέας εποχής

Ραγδαίες οι αλλαγές στον τρόπο πληρωμών – Μόνο το 18% των Ελλήνων χρησιμοποιεί αποκλειστικά μετρητά

Εμπόριο: Τα προβλήματα των μικρομεσαίων - Βίαιες ανισότητες στα καταστήματα τροφίμων, πίεση στην ένδυση-υπόδηση

BEST OF LIQUID MEDIA

gazzetta
gazzetta reader insider insider