Goldman Sachs: Πώς θα πετύχει η Ελλάδα καθαρή έξοδο

Viber Whatsapp Μοιράσου το
Goldman Sachs: Πώς θα πετύχει η Ελλάδα καθαρή έξοδο

Σαφή βελτίωση του μακροοικονομικού περιβάλλοντος στην Ελλάδα διαπιστώνει η Goldman Sachs σε ανάλυσή της, τονίζει όμως ότι μία σειρά από βασικές παραμέτρους που αφορούν την περίοδο μετά τη λήξη του προγράμματος παραμένουν εκκρεμείς και μένει να διευθετηθούν.

Η Goldman Sachs επισημαίνει ότι η ελληνική οικονομία επιστρέφει σε ανάπτυξη, προερχόμενη περισσότερο από επενδύσεις και όχι από κατανάλωση, και μάλιστα σε περιβάλλον δημοσιονομικής σύσφιξης. Παράλληλα, γίνονται βήματα σταδιακής επιστροφής στις αγορές με μακροπρόθεσμες εκδόσεις.

Ωστόσο, προβλήματα παραμένουν και κυρίως αυτό των «κόκκινων» δανείων, ενώ η στενή δημοσιονομική κατάσταση έχει ως συνέπεια η χρηματοδότηση να παραμείνει σφιχτή.

Ο οίκος καταγράφει ορισμένες εξελίξεις που αφορούν στη μετά το πρόγραμμα εποχή και τονίζει κάποια από τα βασικά θέματα που πρέπει να αντιμετωπιστούν για να πετύχει η χώρα καθαρή έξοδο. Έτσι θα πρέπει να υπάρξουν συμφωνίες σε:

- Ελάφρυνση του χρέους και το ρόλο του ΔΝΤ. Οποιαδήποτε εξέλιξη προϋποθέσει επίτευξη συμφωνίας με τους Ευρωπαίους σε συγκεκριμένα μέτρα για το χρέος. Οι δυο πλευρές έχουν στείλει σήμα ότι υπάρχει προσδοκία να βρεθεί ένας συμβιβασμός, πριν από την τέταρτη αξιολόγηση του ελληνικού προγράμματοςστο Eurogroup του Ιουνίου.

- Εναπομείνασες μεταρρυθμίσεις και prior actions. Πριν λήξει επίσημα το πρόγραμμα η Ελλάδα θα πρέπει να επιδείξει ότι κάλυψε όλα τα προαπαιτούμενα της τέταρτης αξιολόγησης. Επίσης, η χώρα έχει δεσμευτεί να προχωρήσει σε σημαντικές μεταρρυθμίσεις (συντάξεις – αφορολόγητο όριο) μετά το τέλος του προγράμματος. Ο χρονισμός τους θα είναι θέμα διαπραγμάτευσης καθώς το ΔΝΤ φέρεται να υποστηρίζει ότι η μείωση του αφορολόγητου θα πρέπει να έρθει το 2019 αντί του 2020.

- Επιτήρηση μετά το πρόγραμμα. Ο Κλάους Ρέγκλινγκ έχει δηλώσει ότι η Ελλάδα θα τεθεί υπό ενισχυμένη επιτήρηση μετά το πρόγραμμα. Δεν είναι ξεκάθαρο πώς Ελλάδα και θεσμοί θα βρουν μια ισορροπία μεταξύ της εφαρμογής ενός συμβατού με κίνητρα και συνεπή χρονικά πλαισίου παρακολούθησης και, από την άλλη, θα εξασφαλίσουν ότι η μετά πρόγραμμα παρακολούθηση είναι «ανάλογη με πρόγραμμα» ώστε η Ελλάδα να λαμβάνει λίγο πολιτικό μέρισμα για τις προσπάθειες μεταρρυθμίσεων και σταθεροποίησης.-

* Έκτακτη χρηματοδότηση. Υπάρχει συζήτηση για το πώς θα εξασφαλίσει η χώρα ότι θα καλυφθούν οι απαιτήσεις ρευστότητας σε περίπτωση αρνητικού σοκ που θα περιορίσει την πρόσβαση στις αγορές. Μια επιλογή είναι να αναζητήσει «προληπτική γραμμή» από τον ESM. Αυτό απαιτεί αυστηρούς όρους που δύσκολα θα προτιμούσε η ελληνική πλευρά. Άλλη επιλογή είναι το «μαξιλάρι ρευστότητας» (σε συνδυασμό με ελάφρυνση χρέους) ως μέρος της εξόδου από το πρόγραμμα. Αυτή η επιλογή θα απαιτήσει προκαταβολική δέσμευση από τους ευρωπαϊκούς θεσμούς με μικρή δυνατότητα να κατευθύνει τη χρήση των πόρων.

Μια τελευταία πηγή αβεβαιότητας, όπως σημειώνει η Goldman Sachs, σχετίζεται με την πολιτική δυναμική που θα προκύψει μετά την έξοδο από το πρόγραμμα. Εκλογές πρέπει να γίνουν πριν τον Οκτώβριο του 2019 και πιθανό να έρθουν νωρίτερα αν η έξοδος από το πρόγραμμα γίνει βάση του προγράμματος. Ένα διαιρεμένο εκλογικό σώμα και ένα κοινοβούλιο που δεν θα οδηγεί σε κυβέρνηση μπορεί να περιπλέξει τη μεταρρυθμιστική διαδικασία και τους δημοσιονομικούς στόχους.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

gazzetta
gazzetta reader insider insider