Δύο σκάφη για την απάντληση από το «Αγία Ζώνη ΙΙ»

Viber Whatsapp Μοιράσου το
Δύο σκάφη για την απάντληση από το «Αγία Ζώνη ΙΙ»

Με σκοπό να συνεχιστεί η απάντληση των καυσίμων από το Αγία Ζώνη ΙΙ, το πετρελαιοφόρο Aegean breeze 1 πλησίασε το σημείο του ναυαγίου το πρωί της Παρασκευής.

Η απάντληση των καυσίμων είχε σταματήσει τις τελευταίες δύο ημέρες. Παράλληλα, στο σημείο του ναυαγίου εκτός από το Aegean breeze 1 βρίσκεται και το δεξαμενόπλοιο Siros.

Σύμφωνα με πληροφορίες τα δύο πλοία ανήκουν σε διαφορετικές εταιρείες και η μία έχει αιτηθεί να απαντλήσει το πετρέλαιο ως πετρελαιοειδή κατάλοιπα και η άλλη ως φορτίο.

Μέχρι στιγμής πάντως από τις αρμόδιες Αρχές δεν έχει γίνει γνωστό αν η διαδικασία απάντλησης θα ξεκινήσει άμεσα, ενώ, σύμφωνα με πληροφορίες, στον πλωτό γερανό που βρίσκεται στο σημείο έχουν συγκεντρωθεί περίπου 300 κυβικά μίγματα πετρελαιοειδών από το Αγία Ζώνη ΙΙ.

Σημειώνεται ότι έως τώρα την επιχείρηση απάντλησης των καυσίμων, από το ναυαγισμένο πλοίο, είχε το δεξαμενόπλοιο «Lassea», στο οποίο έληξαν τα πιστοποιητικά ασφαλείας του ενώ έπειτα από έλεγχο λιμενικών και τελωνειακών στις δεξαμενές έρματος του πλοίου εντοπίστηκαν ποσότητες πετρελαιοειδών μιγμάτων, χωρίς τα νόμιμα παραστατικά.

Για την υπόθεση του «Lassea» συνελήφθησαν ο πλοίαρχος και ο πρώτος μηχανικός του πλοίου, που κρατούνται από προχθές στο κεντρικό λιμεναρχείο Πειραιά και στους οποίους έχει ήδη ασκηθεί δίωξη για παραβίαση τελωνειακού κώδικα για λαθρεμπορία καυσίμων σε βαθμό πλημμελήματος.

Η εκδίκαση της υπόθεσής των δύο κατηγορουμένων ναυτικών ξεκίνησε την Πέμπτη και θα επαναληφθεί εκ νέου σήμερα στις τριμελές πλημμελειοδικείο Πειραιά, ενώ οι τέσσερις μάρτυρες κατηγορίας (λιμενικοί και τελωνειακοί) δεν παρουσιάστηκαν, καθώς, όπως ανακοίνωσε το λιμενικό σώμα, ακόμα δεν έχει ογκομετρηθεί το παράνομο φορτίο και συνεπώς δεν υπάρχει ακόμα η απαιτούμενη έκθεση προσδιορισμού των διαφυγόντων δασμών και λοιπών φόρων, που πρέπει απαραιτήτως να προσκομιστεί ενώπιον του δικαστηρίου για να συνεχιστεί η διαδικασία.

Το γεγονός αυτό επιβεβαίωσε και η συνήγορος του πλοιάρχου στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, η οποία έως την Πέμπτη δεν είχε ακόμα λάβει γνώση της δικογραφίας.

Σύμφωνα με την πρώτη πληροφόρηση, στο συγκεκριμένο δεξαμενόπλοιο -που σύμφωνα με το λιμενικό σώμα είχαν βρεθεί μίγματα πετρελαιοειδών χωρίς νόμιμα παραστατικά - είχαν φορτωθεί 1.533 κυβικά πετρελαιοειδών με απάντληση από το βυθισμένο πλοίο Αγία Ζώνη ΙΙ τα οποία αναμένεται να αδειάσει το δεξαμενόπλοιο με εισαγγελική εντολή στα ΕΛΠΕ.

Χαμός με τον Κουρουμπλή και τον EMSA

Ο υπουργός Ναυτιλίας, απαντώντας σε δηλώσεις της ίδιας εκπροσώπου του Ευρωπαϊκού Οργανισμού, δήλωνε πως το κοντινότερο πλοίο στην Ελλάδα (σ.σ. εκτός από αυτό που βρίσκονταν στην χώρα μας και τελικά επιχείρησε για την απορρύπανση), βρίσκονταν στη Μάλτα.

Σε νέα τηλεφωνική επικοινωνία του skai.gr με την εκπρόσωπο Τύπου του EMSA, έγινε σαφές το εξής: Πως το κοντινότερο πλοίο στην Ελλάδα από την πλευρά του Μηχανισμού βρισκόταν στην Κύπρο και συγκεκριμένα στο λιμάνι της Λεμεσού. Επίσης υπήρχε σκάφος του EMSA στο λιμάνι της Βάρνας στη Βουλγαρία.

Η Ραντίνα Ρούσεβα εξήγησε πως αυτή τη στιγμή ο EMSA βρίσκεται σε διαδικασία προσομοίωσης των δρομολογίων των συγκεκριμένων σκαφών. Αυτό, προκειμένου να διαπιστωθεί πόσος χρόνος απαιτείται από την λήψη του ελληνικού αιτήματος μέχρι τα συγκεκριμένα σκάφη να είναι σε θέση να επιχειρήσουν στην περιοχή της ρύπανσης.

Σε ερώτηση για το εάν αληθεύει πως τα πλοία του Μηχανισμού είναι μεγάλα και δεν θα μπορούσαν να επιχειρήσουν κοντά στις ακτές ανέφερε: «Αυτό είναι κάτι που κανένας δεν μπορεί να πει με βεβαιότητα χωρίς να γνωρίζει τρία πολύ βασικά – δομικά στοιχεία. Αρχικά τον τύπο των ακτών και το βάθος. Δεύτερον την μεταβλητότητα των ρευμάτων της περιοχής. Και τρίτον τον τύπο σκάφους που ο EMSA αποφασίζει να στείλει».

Επίσης, η Ραντίνα Ρούσεβα ρωτήθηκε δύο ακόμη πράγματα: Πρώτον, για το εάν έχουν ως Οργανισμός στοιχεία για το μέγεθος της ρύπανσης. Και δεύτερον για τον χρόνο που θα χρειαστεί για την απορρύπανση της περιοχής. Η εκπρόσωπος του EMSA απάντησε: «Αυτό είναι ένα ζήτημα σχετικό από ευμετάβλητα στοιχεία. Είναι συνάρτηση της έκτασης που έχει λάβει η μόλυνση το χρονικό διάστημα που δεν επιχειρούμε στην περιοχή. Και μέχρι που έχει σήμερα μεταφερθεί η πετρελαιοκηλίδα από τα ρεύματα».

Κλείνοντας η κ. Ρούσεβα τόνισε πως σε κάθε περίπτωση ο μηχανισμός του EMSA έχει την μορφή «πρόσθετης βοήθειας». Επίσης πως κάθε χώρα μέλος οφείλει να έχει ένα σχέδιο δράσης σε περιπτώσεις θαλάσσιας ρύπανσης, το οποίο πρέπει να έχει ακολουθήσει πριν τη χρήση του μηχανισμού.

EMSA: 16 αντιρρυπαντικά είναι πάντοτε διαθέσιμα

Η εκπρόσωπος Τύπου του Οργανισμού δήλωσε πως υπάρχει πάντα διαθέσιμο πλοίο από το στόλο των 16 αντιρρυπαντικών που μπορεί να συνδράμει εντός 24 ωρών από την αποστολή του αιτήματος.

Εδώ και 11 μέρες τόσο ο υπουργός Ναυτιλίας όσο και ο υφυπουργός, Νεκτάριος Σαντορινιός, υποστηρίζουν πως δεν κατέθεσαν για τρεις μέρες μετά το ναυάγιο αίτημα λέγοντας ότι το ΑΚΤΑΙΑ του EMSA δεν ήταν διαθέσιμο επειδή επιχειρούσε στην Ίο και κατατέθηκε το σχετικό αίτημα μόλις αποδεσμεύτηκε. Σύμφωνα με τον EMSA, αίτημα μπορεί να γίνει οποτεδήποτε και να υπάρξει διαθέσιμος στόλος μέσα σε 24 ώρες.

Η εκπρόσωπος Τύπου του EMSA Ραντίνα Ρούσεβα ξεκαθάρισε ότι οι ελληνικές αρχές κατέθεσαν επίσημο αίτημα για συνδρομή του αντιρρυπαντικού στις 12 Σεπτεμβρίου αργά το βράδυ (ξημερώματα 13 Σεπτεμβρίου) ενώ από την πρώτη στιγμή αν είχε γίνει αίτημα μπορούσε να έχει φτάσει στην περιοχή ένα από τα 16 πλοία που υπάρχουν στο στόλο της εντός 24 ωρών.

Η Ελλάδα κατέθεσε αίτημα μέσω του μηχανισμού Thesis της Γενικής Διεύθυνσης Ευρωπαϊκής Πολιτικής Προστασίας και Επιχειρήσεων Ανθρωπιστικής Βοήθειας στις 12 Σεπτεμβρίου, ημέρα Τρίτη και έφτασε στα γραφεία του Ευρωπαϊκού Οργανισμού για την Ασφάλεια στη Θάλασσα τα ξημερώματα της ίδιας μέρας. Σύμφωνα με την ίδια, η υπογραφή του συμβολαίου με την Ελλάδα έγινε στη 01.17 τα ξημερώματα της 13ης Σεπτεμβρίου και το πλοίο ξεκίνησε να επιχειρεί στις 11.00 π.μ. (ώρα Ελλάδος).

Το ναυάγιο σημειώθηκε ξημερώματα Σαββάτου προς Κυριακή 10 Σεπτεμβρίου, ενώ από τις πρώτες πρωινές ώρες η ρύπανση είχε εμφανιστεί στη Σαλαμίνα. Όταν το πλοίο ξεκίνησε -καθυστερημένα- τις εργασίες απορρύπανσης, οι πρώτες πετρελαιοκηλίδες έκαναν την εμφάνισή τους στην Πειραϊκή. Πολλοί εικάζουν ότι λόγω του ειδικού εξοπλισμού που διαθέτει (μεγάλους βραχίονες απορρύπανσης και ραντάρ ανίχνευσης πετρελαίου στο νερό) ίσως η ρύπανση να μην εξαπλωνόταν σε τέτοιο βαθμό, αν είχε δράσει από την πρώτη στιγμή.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

gazzetta
gazzetta reader insider insider