Οι αναδυόμενες τεχνολογίες, όπως η τεχνητή νοημοσύνη και το blockchain, δεν έχουν ακόμη κάνει το άλμα από το θεωρητικό στο πρακτικό επίπεδο, ωστόσο έχουν την δυνατότητα να αλλάξουν τους κανόνες του παιχνιδιού ακόμα και στην ταξιδιωτική αγορά. Οι μεγάλοι παίκτες είναι αυτοί που θα έχουν πολλαπλές ευκαιρίες διαδραματίζοντας σημαντικό ρόλο στη βιομηχανία ωθώντας και τους μικρούς σε αυτό τον εκσυγχρονισμό. 

Ενδεικτικό της δυναμικής της τεχνολογίας στην ταξιδιωτική αγορά, είναι και το ρεκόρ των κεφαλαίων που επενδύθηκε σε ταξιδιωτικές startup το προηγούμενο έτος, το οποίο σύμφωνα με έρευνα της Skift άγγιξε τα 5,3 δισ. δολάρια.

Οι καινοτομίες στην τεχνητή νοημοσύνη, το blockchain, την εικονική πραγματικότητα και άλλες τεχνολογίες απειλούν να πιέσουν ή ακόμη και να καταργήσουν παραδοσιακές πρακτικές. Οι προκλήσεις όμως που αφορούν τόσο στην εμπορική τους εκμετάλλευση όσο και στην εμπιστοσύνη του επιφυλακτικού καταναλωτικού κοινού, δεν έχουν ακόμα καμφθεί.

Το σίγουρο είναι ότι οι ιδρυτές των startup σε αυτούς τους αναδυόμενους τομείς πρέπει να εργασθούν σκληρά για την γεφύρωση του χάσματος, διασφαλίζοντας ότι τα προϊόντα τους έχουν πράγματι αξία. Μόνο έτσι θα επιτύχουν να προωθήσουν τις καινοτομίες τους στους μεγάλους παίκτες ώστε να μπορέσουν να τις εξελίξουν ακόμα περισσότερο. 

Σύμφωνα με την έρευνα για την ισχύουσα κατάσταση των νεοφυών επιχειρήσεων στον ταξιδιωτικό κλάδο, υπάρχουν κάποιες τεχνολογίες που θεωρούνται επικρατέστερες στο να παίξουν το ρόλο καταλύτη στην εν λόγω βιομηχανία. Ποιες είναι όμως αυτές;

Τεχνητή νοημοσύνη

Πρώτη στη λίστα έρχεται η τεχνητή νοημοσύνη και το περίφημο machine learning, οι οποίες κατά την εξέλιξή τους αναμένεται να διαταράξουν ένα ευρύ φάσμα της ταξιδιωτικής βιομηχανίας

Blockchain

Σημαντικό ρόλο φαίνεται πως θα παίξει και το blockchain, η τεχνολογία που ήρθε στο επίκεντρο το 2017 και κατάφερε να σημειώσει ρεκόρ στα χρηματιστήρια νομισμάτων τουλάχιστον όσον αφορά το Bitcoin. Βέβαια στην περίπτωση του ταξιδιωτικού κλάδου η πραγματική καινοτομία δεν θα έρθει από το ίδιο το νόμισμα αλλά από την ικανότητα του να αποκεντρώσει τομείς όπως τα συμβόλαια. Μάλιστα η πλειονότητα στον τουρισμό θεωρεί πως τα παραδοσιακά συστήματα θα μπορούσαν να μείνουν πίσω αν δεν προσαρμοστούν εγκαίρως στην νέα πραγματικότητα.

Σύμφωνα με την Bonny Simi, πρόεδρο της JetBlue Technology Ventures, το blockchain θα παίξει πρωταρχικό ρόλο στην αναδιαμόρφωση της βιομηχανίας. Η ίδια βλέπει να προκύπτουν διευρυμένες δυνατότητες στην αγορά των ταξιδιών χάρη στα «έξυπνα»  συμβόλαια που θα πραγματοποιούνται με αυτά τα συστήματα πληρωμών.

Εικονική κι επαυξημένη πραγματικότητα

Την τιμητική τους και την ισχυρή τους παρουσία θα επισφραγίσουν και η εικονική και η επαυξημένη πραγματικότητα. Ωστόσο σύμφωνα με τον Erik Blachford, συνεργάτης της TCV και πρώην διευθύνοντα σύμβουλο της Expedia, κανείς δεν έχει καταφέρει ακόμα πώς να ενσωματώσει ... τις ανώτερου επιπέδου λειτουργίες των εν λόγω τεχνολογιών στην «ταξιδιωτική εμπειρία».

Αυτό που θα αποδειχτεί παράγοντας κλειδί για την χρήση των νέων αυτών τεχνολογιών είναι οι προσπάθειες που θα γίνουν για να γεφυρωθεί το χάσμα μεταξύ των νεοφυών επιχειρήσεων και των παραδοσιακών κολοσσών της βιομηχανίας.

Παρά τις δυνατότητες της επαυξημένης και της εικονικής πραγματικότητας, του blockchain και της φωνητικής αναζήτησης η επιτυχία αυτών των τεχνολογιών και οι νεοεμφανιζόμενες επιχειρήσεις που θα αναδυθούν απέχουν πολύ από την δεδομένη επιτυχία αφού πολλά στελέχη ταξιδιωτικών επιχειρήσεων διστάζουν να πάρουν το ρίσκο πιστεύοντας ακράδαντα στις δυνατότητές τους.

Το 50% περίπου των ερωτηθέντων από την skrill δεν είναι σίγουρο για το πότε κι αν θα ενσωματώσουν το blockchain στα επιχειρηματικά μοντέλα τους, όμως μόνο το 7% ήταν εντελώς αρνητικό σε τέτοιου είδους καινοτομία τονίζοντας ότι θα ενσωμάτωνε ποτέ ένα κρυπτονόμισμα στην πλατφόρμα του. Απλά κάποιοι πρέπει να πειστούν λίγο περισσότερο για την εγκυρότητα και την μακροημέρευση των κρυπτονομσιμάτων.