Διεθνείς αλυσίδες, εγχώρια ξενοδοχειακά brand, τοπικές επιχειρήσεις και consortium συναγωνίζονται το τελευταίο διάστημα επί ελληνικού εδάφους για τις πρωτιές στον τουρισμό. Εκμεταλλευόμενες το brand τους και τα πολλών αστέρων καταλύματά τους διεκδικούν όλο και μεγαλύτερο μερίδιο από την τουριστική πίττα σε μια προσπάθεια να διευρύνουν τον τζίρο της επόμενης μέρας. Ποιές είναι όμως οι μεγαλύτερες εξ αυτών;

Σύμφωνα έρευνα της GBR Consulting, σχεδόν το 8% των ξενοδοχείων και το 27% των δωματίων της ελληνικής αγοράς είναι branded, ανήκουν δηλαδή σε κάποια διεθνή αλυσίδα με παρουσία σε περισσότερες από μια χώρες, ή σε κάποιο εγχώριο ξενοδοχειακό brand με παρουσία σε περισσότερες από μια περιοχές της Ελλάδας, ή σε κάποιο τοπικό brand με πολλαπλή παρουσία σε μια συγκεκριμένη γεωγραφική περιοχή της Ελλάδας και / ή σε ένα consortium, καλύπτοντας ξενοδοχεία που συνεργάζονται για σκοπούς marketing υπό ενιαίο προωθητικό σχήμα.

Ενδιαφέρον παρουσιάζει και η κατανομή των brands ανά κατηγορία καταλύματος: Το 59% των ξενοδοχείων 5 αστέρων, το 41% των ξενοδοχείων 4 αστέρων και το 4% των ξενοδοχείων 3 αστέρων ανήκουν σε κάποια ξενοδοχειακή αλυσίδα, ενώ από πλευράς δωματίων, τα ποσοστά είναι 70% για την κατηγορία 5 αστέρων, 41% για εκείνη των 4 αστέρων και 8% για την κατηγορία 3 αστέρων.

 

Στην κατάταξη των εθνικών brands ξεχωρίζουν οι όμιλοι Grecotel και Mitsis, με συνολικά 11.244 δωμάτια σε ολόκληρη την Ελλάδα, ενώ σε τοπικό επίπεδο, τα brands H Hotels Collection, Koullias, Esperia Hotel Group. Τελευταίους στην 8άδα συναντάμε τα consortia Tablet Hotels, Mr. & Mrs Smith και Leading Hotels of the World.

λίστα κορυφαίων ξενοδόχων

Όσο για την λίστα των κορυφαίων διεθνών αλυσίδων με βάση το συνολικό αριθμό δωματίων, κυριαρχούν οι tour operators με 1η την Tui, 2η την Thomas Cook 3η την Marriott. Την πεντάδα συμπληρώνουν η Der Touristic και η Sani Ikos η μόνη διεθνής αλυσίδα ελληνικής καταγωγής που πρόσφατα ανακοίνωσε και την επέκτασή της στο εξωτερικό και συγκεκριμένα στην Ισπανία.

Οι μεγαλύτεροι ξενοδοχειακοί όμιλοι

 

Μερίδιο και έσοδα ανά δωμάτιο πολυτελείας

Με βάση τους δημοσιευμένους ισολογισμούς της περιόδου 2014 – 2016, το μέγεθος της ελληνικής αγοράς 5 αστέρων φτάνει τα €2,5 δισ. το 2016, έναντι € 2,1 δισ. το 2015 και € 1,9 δισ. το 2014. Από πλευράς μεριδίου, τα branded ξενοδοχεία 5 αστέρων κατείχαν 78% το 2016, 79 % το 2015 και 81% το 2014. Από πλευράς εσόδων, το υψηλότερο συνολικό έσοδο ανά διαθέσιμο δωμάτιο (δείκτης TRevPar) καταγράφηκε σε πεντάστερα ξενοδοχεία - μέλη consortium, και το αμέσως χαμηλότερο από ξενοδοχεία 5 αστέρων που ανήκουν σε κάποιο διεθνές brand. Αναφορικά με τη γεωγραφική κατανομή των εσόδων, οι Κυκλάδες εμφανίζουν το υψηλότερο TRevPAR το 2016 (€ 68.519), καθώς μεγάλο ποσοστό των branded πεντάστερων ξενοδοχείων των Κυκλάδων ανήκουν σε ένα ή περισσότερα marketing consortia. Τα branded ξενοδοχεία 5 αστέρων της Μακεδονίας ακολουθούν με TRevPar € 55.765, ενώ τα branded ξενοδοχεία 5 αστέρων της Αττικής είχαν TRevPAR € 49.353 (με την επισήμανση ότι τα ξενοδοχεία της Αττικής λειτουργούν 12 μήνες το χρόνο). Επενδύσεις Σε δείγμα 124 εταιρειών με σύνολο 24.639 δωμάτια 5 αστέρων, οι συνολικές κεφαλαιουχικές επενδύσεις του 2016 ανήλθαν σε € 216 εκατ., με το 92% του συνόλου να μην αφορά μεμονωμένες μονάδες, αλλά μέλη επώνυμων ξενοδοχειακών αλυσίδων.