Αρχίζει «πόλεμος» στις λευκές συσκευές

Νίκη Παπάζογλου
Viber Whatsapp Μοιράσου το
Αρχίζει «πόλεμος» στις λευκές συσκευές
Αλλάζει ο χάρτης του λιανεμπορίου ηλεκτρικών κι ηλεκτρονικών συσκευών. Ο κλάδος έχει πάρει το τελευταίο διάστημα και πάλι τα πάνω του γυρίζοντας επιτέλους σε θετικό πρόσημο.

Μεγάλες αλλαγές αναμένονται το αμέσως επόμενο διάστημα και μέχρι το τέλος της χρονιάς στον εδώ και χρόνια στάσιμο χάρτη του λιανεμπορίου ηλεκτρικών κι ηλεκτρονικών συσκευών. Συγχωνεύσεις και νέοι παίκτες αναμένεται να αλλάξουν τα δεδομένα και να αυξήσουν τον ανταγωνισμό σε μια αγορά που το τελευταίο διάστημα παρουσιάζει ενδείξεις ανόδου.

Ο κλάδος έχει πάρει το τελευταίο διάστημα και πάλι τα πάνω του γυρίζοντας επιτέλους σε θετικό πρόσημο, με τον τομέα των οικιακών συσκευών – οι αποκαλούμενες και λευκές συσκευές – να ηγούνται της ανόδου. Σε αυτό συμβάλλει αισθητά και η άνθιση του τουρισμού με στελέχη του κλάδου να ομολογούν πως το πλήθος καταλυμάτων που δημιουργήθηκαν τα τελευταία χρόνια, αλλά κι αυτών που ανακαινίστηκαν για να διατεθούν μέσω της γνωστής πλατφόρμας διαμοιρασμού κατοικιών έσωσαν αρκετές φορές τους τζίρους των καταστημάτων. Αυτός είναι ίσως και ο λόγος που ο τομέας των οικιακών ηλεκτρικών συσκευών είναι αυτός στον οποίο επικεντρώνονται όλο και περισσότεροι παίκτες της αγοράς.

Σε αίσιο τέλος οδεύει η συμφωνία Media Markt – Public

Πιο κοντά από ποτέ σε συμφωνία φαίνεται να βρίσκονται αυτή την περίοδο ο όμιλος Olympia και ο γερμανικός όμιλος Ceconomy για την απόκτηση του ελέγχου της Media Markt. Ο έλεγχος της δέουσας επιμέλειες (due diligence) τείνει να ολοκληρωθεί χωρίς σημαντικά ευρήματα δίνοντας ουσιαστικά το πράσινο φως για την ολοκλήρωση της συμφωνίας.

Σύμφωνα με πληροφορίες η συμφωνία όταν και αν υλοποιηθεί θα προβλέπει την δημιουργία μια κοινής εταιρείας στην οποία το πλειοψηφικό πακέτο θα έχει ο όμιλος Olympia ενώ ο όμιλος Ceconomy θα παραμείνει με ένα αισθητά μικρό ποσοστό, ωστόσο διψήφιο. Με τον τρόπο αυτό – με την δημιουργία δηλαδή μιας εταιρείας με δύο business units – διασφαλίζεται και η διατήρηση και των δύο αναγνωρίσιμων για την ελληνικόη αγορά brands.

Να υπενθυμίσουμε ότι ήδη από το φθινόπωρο του προηγούμενου έτους πληροφορίες έκαναν λόγο για συζητήσεις μεταξύ του Ομίλου Olympia (Public) και της Media Markt οι οποίες πραγματοποιούνταν με mandate από τα κεντρικά. Τότε οι συζητήσεις διαψεύστηκαν από τις εταιρείες και η μητρική της Media Markt ανέφερε ότι η αποχώρηση από την ελληνική αγορά, στα πρότυπα της πρόσφατης αποχώρησής της από την αγορά της Ρωσίας, δεν είναι ενδεχόμενο που εξετάζει ο όμιλος.

Οι δύο πλευρές φάνηκε να κάθονται ουσιαστικά στο τραπέζι προς το τέλος της περσινής χρονιάς αλλά τις διαπραγματεύσεις καθυστέρησαν διοικητικές αλλαγές που πραγματοποιήθηκαν στον όμιλο Ceconomy. Πλέον η δραστηριότητα της MEDIA SATURN Ηλεκτρονικά Ελλάς έχει περάσει κάτω από την ομπρέλα του East Region της MediaMarktSaturn Retail Group που περιλαμβάνει την Τουρκία και την Ελλάδα, ενώ οι κεντρικές αποφάσεις λαμβάνουν χώρα στα κεντρικά της Ceconomy στο Ντίσελντορφ.

Με την ολοκλήρωση της συμφωνίας, ο όμιλος του Π. Γερμανού θα επεκτείνει τις δραστηριότητές του και σε ένα άλλο παρεμφερές και κερδοφόρο κομμάτι του λιανεμπορίου, με στόχο την υιοθέτηση ενός διαφορετικού μοντέλου λειτουργίας το οποίο θα δώσει περαιτέρω περιθώρια ανάπτυξης.

Στα «λευκά» ντύνεται σύντομα το Πλαίσιο

Οι αλλαγές βέβαια δεν σταματούν εκεί αφού στο χορό των λευκών συσκευών ετοιμάζεται να μπει και το Πλαίσιο. Η σχετική φημολογία είχε ξεκινήσει ήδη από τις αρχές του 2018 - λίγο αφότου τοποθετήθηκε στη θέση του εμπορικού διευθυντή της Πλαίσιο Computers ο κ. Κώστας Στρατής, άλλοτε στέλεχος του Κωτσόβολου με μεγάλη εμπειρία στη λιανική πώληση λευκών συσκευών. Την είδηση, χωρίς ωστόσο να διευκρινίσει τον χρονικό ορίζοντα, επιβεβαίωσε και η διοίκηση της Πλαίσιο, η οποία συμπληρώνει 50 χρόνια από την ίδρυση της, κατά την παρουσίαση του ομίλου στην Ένωση Θεσμικών Επενδυτών (ΕΘΕ) ότι η κίνηση αυτή θα γίνει μέσα στο 2019.

Πλέον βέβαια πηγές της αγοράς σημειώνουν ότι η επικείμενη επέκταση θα έχει ολοκληρωθεί μέχρι τις αρχές του καλοκαιριού και αρχικά θα γίνει σε περιορισμένο αριθμό καταστημάτων, στα μεγαλύτερα τέσσερα έως πέντε (Αγία Παρασκευή, Mall και Χανιά θα είναι μέσα σε αυτά) και ενδεχομένως με περιορισμένο προϊοντικό χαρτοφυλάκιο – το οποίο όμως θα περιλαμβάνει συσκευές με το εμπορικό σήμα της πλαίσιο.

Αυτό που εκκρεμεί να ολοκληρωθεί είναι ορισμένες διεργασίες σχετικά με την υποστήριξη των προϊόντων αλλά και η ολοκλήρωση του νέου κέντρου διανομής.

Το γεγονός μάλιστα ότι η διοίκηση του πλαισίου ανέφερε ότι η εταιρεία βρίσκεται σε διαδικασία επαναπροσδιορισμού της ταυτότητας των σημείων πώλησης της αλυσίδας υποδηλώνει από αλλαγές κι ανακαινίσεις σε αρκετά υπάρχοντα καταστήματα ενώ δεν αποκλείει και την απόκτηση νέων.

Όπως και να έχει η επέκταση σε αυτή τη νέα κατηγορία αναμένεται να απορροφήσει το μεγαλύτερο κομμάτι των επενδύσεων για το 2019, οι οποίες, σύμφωνα με όσα ανακοινώθηκαν χθες, θα ανέλθουν στα 10 εκατ. ευρώ έναντι 7,5 εκατ. ευρώ το 2018.

Αισιοδοξία για τα θετικά πρόσημα της αγοράς

Τόσο η απόκτηση της Media Markt, του Νο2 «παίκτη» της αγοράς όσο και η είσοδος του Πλαισίου στα λευκά αναμένεται να αλλάξουν τα δεδομένα σε έναν κλάδο που εδώ και χρόνια τα σκήπτρα κρατά «Κωτσόβολος». Ενδιαφέρον λοιπόν θα έχει το θα αντιδράσει η τελευταία στον συνεχώς αυξανόμενο ανταγωνισμό που δημιουργείται και ειδικά σε ένα προεκλογικό περιβάλλον που από την πλεινότητα των λιανεμπόρων χαρακτηρίζεται αβέβαιο. Θετικό δείγμα αποτελεί βέβαια το γεγονός πως οι παρακάτω ανακατατάξεις γίνονται την ώρα που η αγορά έχει αλλάξει πρόσημο, παρά την μικρή άνοδο ή και στασιμότητα που σύμφωνα με πληροφορίες παρουσιάζεται τον Φεβρουάριο και τον Μάρτιο του 2019.

Να υπενθυμίσουμε ότι κατά την περίοδο 2009-2017 η αγορά σημαδεύτηκε από σημαντική υποχώρηση της τάξης του -6,5% – με την κάμψη να είναι εντονότερη τα πρώτα χρόνια της κρίσης (2009-2013) και να μετριάζεται την τελευταία πενταετία (2013-2017).

Τα πρώτα αισιόδοξα σημάδια ήρθαν το 2017 και το 2018 οι προσδοκίες αυξήθηκαν αφού οι πωλήσεις ηλεκτρονικών και ηλεκτρικών συσκευών παρουσίασαν σημαντική αύξηση, της τάξης του 7,3%, φτάνοντας τα 497 εκατ. ευρώ έναντι 460 εκατ. ευρώ το αντίστοιχο τρίμηνο του προηγούμενου έτους, σύμφωνα με την Gfk. Εξ αυτών οι πωλήσεις των μεγάλων οικιακών συσκευών διαμορφώθηκαν στα 107 εκατ. ευρώ - αύξηση 4% σε σύγκριση με το πρώτο τρίμηνο του 2017, οι πωλήσεις των προϊόντων πληροφορικής, στις οποίες περιλαμβάνονται και τα προϊόντα υπερυψηλής ανάλυσης 4Κ, έφτασαν τα 109 εκατ. ευρώ ενώ τα 74 εκατ., αύξηση δηλαδή 3,1% καταγράφηκε και στις πωλήσεις της κατηγορίας «ηλεκτρονικά καταναλωτικά είδη» χάρη στην αύξηση των πωλήσεων των τηλεοράσεων.
Η θετική εικόνα εικάζεται ότι θα συνεχιστεί μέσα στην επόμενη πενταετία με την μερίδα του λέοντος να παίρνουν οι λευκές συσκευές(κουζίνες, ψυγεία, πλυντήρια κ.λπ.) ενώ πολύ καλά να κινούνται και οι μαύρες συσκευές ήχου και εικόνας. Σύμφωνα με την εταιρεία συμβούλων Στοχασις, μέχρι και το 2021 η αγορά θα κινηθεί με μέσο ετήσιο ρυθμό μεταβολής (ΜΕΡΜ) 4% σε ό,τι αφορά τον όγκο πωλήσεων (τεμάχια).

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

gazzetta
gazzetta reader insider insider