Τον δρόμο στις επενδύσεις για το φυσικό αέριο σε έργα τα οποία πριν από λίγα χρόνια δεν φανταζόταν κανείς ότι θα μπορούσαν να υλοποιηθούν, ανοίγει η Promethan, η οποία δραστηριοποιείται στον τομέα του συμπιεσμένου φυσικού αερίου (CNG) ενώ τα project της αφορούν μεταξύ άλλων σε εικονικούς αγωγούς αλλά και στο υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG).  Ο γενικός διευθυντής της επιχείρησης, Ανέστης Αγγελίδης, μιλά στο insider.gr για τις επενδύσεις που υλοποιεί η επιχείρηση αλλά και για το όραμα της εταιρείας η οποία δραστηριοποιείται σε έναν πολλά υποσχόμενο κλάδο όπως είναι αυτός της ενέργειας. 

«Στην Promethan πιστέψαμε  πως το φυσικό αέριο είναι μοχλός της πράσινης ανάπτυξης και το κάναμε πράξη.  Αντιλαμβανόμενοι την έλλειψη των υποδομών στη χώρα μας κυρίως λόγω κόστους για μεταφορά και διανομή του φυσικού αερίου σε όλα τα ελληνικά νοικοκυριά και επιχειρήσεις και τις μεγάλες, ανεκμετάλλευτες ακόμη δυνατότητες που προσφέρει το φυσικό αέριο ως ένα φθηνό ενεργειακό και περιβαλλοντικά φιλικό προϊόν επενδύσαμε στο CNG ως αντιστάθμισμα στην έλλειψη των υποδομών αυτών», σημειώνει ο κ. Αγγελίδης.  

Αναφερόμενος στις επενδύσεις και τα σχέδια ανάπτυξης της επιχείρησης, ο κ. Αγγελίδης σημείωσε ότι: «Προφανώς μας ενδιαφέρει το LNG καθώς η μείωση του όγκου του αερίου που επιτυγχάνεται είναι τέτοια ώστε με το ίδιο μεταφορικό κόστος να μπορεί να μεταφέρεται η 3πλάσια ποσότητα ενέργειας η να αυξάνεται η ακτίνα δράσης για τις υπηρεσίες εικονικού αγωγού. Προχωρούμε λοιπόν σε πιλοτικές εφαρμογές και σύντομα θα υπάρξουν νεώτερα. Ένα άλλο στοιχείο που μας ενδιαφέρει και είναι στους στόχους της εταιρείας, να συμβάλει για την χρήση του βιομεθανίου που παράγεται από ΧΥΤΑ ή μονάδες βιοαερίου στο δίκτυο κάτι το οποίο συμβαίνει σε μεγάλο βαθμό στις ευρωπαϊκές χώρες».

Η Promethan βασίστηκε 100% σε ιδιωτική χρηματοδότηση. Η περιοχή κάλυψης με επίκεντρο τις πόλεις της Θεσσαλονίκης της Λάρισας και των Τρικάλων αυτή τη στιγμή είναι αρκετά ευρεία. «Παρόλα αυτά σχεδιάζουμε την υλοποίηση νέων σταθμών (πλάνο 2019-2020) για να καλύψουμε τις περιοχές και απομακρυσμένα δίκτυα ή ΑΣΦΑ στην Ανατολική Μακεδονία και Θράκη, την περιοχή γύρω από την Αττική αλλά και την Πελοπόννησο.

Παράλληλα σχεδιάζουμε την ανάπτυξη 4 σταθμών (daughter station) σε συγκεκριμένα σημεία που δεν συνδέονται στο δίκτυο, τροφοδοτούνται με CNG και χρησιμοποιούνται για την αεριοκίνηση. Υπάρχει αρκετό ενδιαφέρον και προτάσεις για συνεργασία τις οποίες και αξιολογούμε. Η διασύνδεση με το δίκτυο υψηλής του ΔΕΣΦΑ είναι επίσης κάτι που εξετάζουμε με ιδιαίτερο ενδιαφέρον», σημειώνει σχετικά ο κ. Αγγελίδης.

promethantrikala

Όσον αφορά στη δυναμικότητα των σταθμών, ο κάθε σταθμός διαθέτει δυναμικότητα που φτάνει τα 2,500m3 /hr. Ένα τρέιλερ συστοιχιών χρειάζεται 1-2 ώρες πλήρωσης ένα μικρό όχημα ή ένα φορτηγό μόλις 1-3 λεπτά.

Σήμερα ήδη η εταιρεία διαθέτει ένα στόλο από 12 τρέιλερ έκαστο χωρητικότητας 5,000μ3 – 6,500μ3 και τροφοδοτούν αδιάλειπτα τους Δήμους του Λαγκαδά, της Χαλάστρας, των Κουφαλίων και της Καλαμπάκας. «Βλέπουμε μια ιδιαίτερη δυναμική στον τομέα της τροφοδοσίας με αέριο των νέων απομακρυσμένων δικτύων που αναπτύσσουν η ΕΔΑΘΕΣΣ και η ΔΕΔΑ ενώ επίσης βλέπουμε με πολύ ενδιαφέρον τις νέες εξαγγελίες στον τομέα τις αεριοκίνησης», επισημαίνει ο γενικός διευθυντής της εταιρείας. 

H ακτίνα δράσης κάθε σταθμού φθάνει στα 150χλμ ώστε το κόστος μεταφοράς του αερίου να παραμένει σε επίπεδα τέτοια όπου το καύσιμο να παραμένει ανταγωνιστικό έναντι των άλλων εναλλακτικών καυσίμων.

Αναλύοντας τεχνικές λεπτομέρειες που αφορούν στη διασύνδεση με το δίκτυο υψηλής τάσεις, ο κ. Αγγελίδης υπογραμμίζει ότι: «όπως είναι γνωστό η συμπίεση ξεκινώντας από τα 50 – 70 Bar που είναι η πίεση λειτουργίας του δικτύου υψηλής θα μειώσει σημαντικά τον χρόνο συμπίεσης και κατά συνέπεια το κόστος ενέργειας που απαιτείται (υπολογίζεται 40% - 80%). Μην ξεχνώντας και το περιβαλλοντικό όφελος από τη μείωση των ρύπων (συμπίεση αερίου στο δίκτυο του ΔΕΣΦΑ μόνο) εστιάζουμε επίσης στην δυνατότητα που προσφέρει για αύξηση της δυναμικότητας των σταθμών και την γεωγραφική θέση ώστε το CNG να μπορεί να εξυπηρετήσει ακόμη μεγαλύτερες ανάγκες». 

Ωστόσο, όπως επισημαίνει ο κ. Αγγελίδης και σε αυτόν τον τομέα παρατηρούνται κάποιες στρεβλώσεις στην αγορά όσον αφορά στο ρυθμιστικό πλαίσιο. 

«Είναι απολύτως σημαντικό η ΡΑΕ να αντιληφθεί την προστιθέμενη αξία του συμπιεσμένου αερίου για ανάπτυξη της διείσδυσης και της αγοράς του φυσικού αερίου στην Ελλάδα. Το CNG είναι εδώ, είναι ασφαλές υπάρχει διαθέσιμη τεχνολογία και μπορεί να συμβάλει στην εφαρμογή της ενεργειακής πολιτικής με στόχο την εξοικονόμηση και τη μείωση των ρύπων.

Δυστυχώς παρότι η ΡΑΕ διαβουλεύτηκε με τους Διαχειριστές του Δικτύου, η Υπ. Απόφαση για το CNG και δεν έλαβε υπόψη τα δεδομένα που παρουσιάστηκαν για τον κοστοστρεφή προσδιορισμό των τελών μεταφοράς με αποτέλεσμα οι ρυθμιζόμενες χρεώσεις για το CNG να μην ανταποκρίνονται στο πραγματικό κόστος μεταφοράς και λειτουργίας εικονικού αγωγού. Από την άλλη θα πρέπει να λάβει μέριμνα ώστε τα πολύ υψηλά τέλη δυναμικότητας να χρεώνονται αναλογικά και όχι ως βιομηχανικοί καταναλωτές με βάση το peak δυναμικότητας καθώς η χρήση του δικτύου είναι τελείως διαφορετική. Πιστεύουμε πως θα πρέπει αναμφίβολα να δοθούν κίνητρα και φοροελαφρύνσεις καθώς είναι βέβαιο πως το κράτος αλλά και οι πολίτες του έχουν μόνο να κερδίσουν από την αύξηση της χρήσης του αερίου που προσδίδει το CNG».

Λίγα λόγια για την επιχείρηση Promethan

Η Promethan είναι η 1ηεταιρεία με αντικείμενο το CNG για ευρεία χρήση στην Ελλάδα. 
Αυτή την στιγμή λειτουργεί 3 μεγάλους σταθμούς συμπίεσης και παρέχει ολοκληρωμένες λύσεις και υπηρεσίες συμπιεσμένου φυσικού αερίου για κάθε είδος καταναλωτή είτε πρόκειται για ένα δίκτυο -πόλεως- , έναν μεγάλο βιομηχανικό πελάτη εκτός δικτύου ή και για αεριοκίνηση.

Το πορτφόλιο των υπηρεσιών που παρέχει η Promethan περιλαμβάνει:

Υπηρεσίες Εικονικού Αγωγού: η εταιρεία διαθέτει 3 μεγάλους σταθμούς συμπίεσης (mother stations) στη Θεσσαλονίκη (Σίνδος), Λάρισα και Τρίκαλα.
Οι σταθμοί αυτοί συνδέονται με το δίκτυο διανομής της μέσης πίεσης. Το αέριο του δικτύου συμπιέζεται από την μέση πίεση (12-19bar) σε πίεση που φτάνει τα 200-250 bar και μεταφορτώνεται μέσω ειδικών εγκαταστάσεων στις ειδικές συστοιχίες κυλίνδρων συνολικής χωρητικότητας που ξεκινά από τα 1,000Νμ3 και φθάνει τα 6,500Νμ3.

Οι συστοιχίες αυτές μεταφέρονται στον τόπο κατανάλωσης όπου μέσω ενός αποσυμπιεστή το αέριο επανέρχεται στην επιθυμητή πίεση να τροφοδοτήσει είτε ένα απομακρυσμένο δίκτυο χαμηλής είτε έναν βιομηχανικό μεγάλο πελάτη. – 
Αυτή τη στιγμή η Promethan διαθέτει ένα δίκτυο από 3 σταθμούς συμπίεσης και ένα στόλο από 12 τρέιλερ και τράκτορες με ειδική άδεια για μεταφορά επικινδύνων που επίσης κινούνται με φυσικό αέριο. Αξίζει να σημειωθεί ότι τα νέα δίκτυα των πόλεων του Λαγκαδά, της Χαλάστρας, των Κουφαλίων και της Καλαμπάκας αυτή την στιγμή τροφοδοτούνται από την Promethan.

Υπηρεσίες Έκτακτης Επέμβασης με CNG: Πρόκειται για υπηρεσία που απευθύνεται σε Διαχειριστές Δικτύων Διανομής όπου το CNG χρησιμοποιείται στην αντιμετώπιση προγραμματισμένων ή έκτακτων διακοπών του δικτύου. Στην περίπτωση αυτή και πάλι οι ειδικές συστοιχίες με το συμπιεσμένο μεταφέρονται στον τόπο κατανάλωσης. Ειδικά συνεργεία συνδέουν την ειδική μεταφερόμενη διάταξη του αποσυμπιεστή σε επιλεγμένο σημείο του ΔΔ και ξεκινά η τροφοδοσία με συμπιεσμένο αέριο. Η υπηρεσία αυτή συνοδεύεται με το απαραίτητο Service Level Agreement για υπηρεσίες ανάλογα με τον σχεδιασμό του πελάτη.

Αεριοκίνηση: όλοι οι σταθμοί συμπίεσης διαθέτουν τις απαραίτητες διατάξεις πλήρωσης οχημάτων με καύσιμο CNG είτε πρόκειται για επιβατηγά οχήματα είτε για στόλους οχημάτων.

Υποδομές για CNG: Είναι γεγονός πως αυτή τη στιγμή η Promethan διαθέτει μοναδική τεχνογνωσία στην Ελλάδα γύρων από το cNG. Από το 2014 συνεργαζόμαστε στενά με τους πλέον αναγνωρισμένους προμηθευτές τεχνολογίας γύρω από το CNG όπως οι οίκοι Cubogas, Fornovogas Paolo Piccini, Technompianti. Έναν τομέα που αναπτύσσουμε στην Promethan είναι turn key solutions που περιλαμβάνουν την Μελέτη, Προμήθεια, Κατασκευή και Συντήρηση υποδομών για το CNG όπως πρατήρια CNG, αποσυμπιεστές και όλος ο εξειδικευμένος εξοπλισμός. Με ολοκληρωμένο τρόπο, απευθυνόμαστε σε εταιρείες που θα ήθελαν να εντάξουν στην επιχειρηματική τους λογική το CNG.