Μαίνεται ο πόλεμος της «κίτρινης σημαίας»

Νίκη Παπάζογλου
Viber Whatsapp Μοιράσου το
Μαίνεται ο πόλεμος της «κίτρινης σημαίας»

Ένα μπουκάλι κρασί με κάθε κούρσα ή ένα ταξίδι στο Παρίσι και ένα tablet κατόπιν κλήρωσης; Σε μεγάλα διλήμματα φαίνεται να μπαίνουν οι χρήστες ταξί αφού τον τελευταίο καιρό ο ανταγωνισμός χτύπησε κόκκινο για άλλη μια φορά.

Μετά την επιτυχημένη πορεία των Τaxibeat, Τaxiplon και Uber στην Ελλάδα και παρά τις δηλώσεις του προέδρου του Συνδέσμου Αυτοκινητιστών Ταξί Αττικής, Θύμιου Λυμπερόπουλου, ο οποίος κατηγορηματικά ήταν ενάντιος τέτοιων εφαρμογών - η τεχνολογία κατάφερε να διαπεράσει το σκληρό συνδυκαλιστικό πυρήνα παρουσιάζοντας την νέα εφαρμογή για κινητά, δια χειρός ΣΑΤΑ. Με το Sata by Iqtaxi o σύνδεσμος των αυτοκινητιστών φιλοδοξεί να διεκδικήσει το δικό του μερίδιο από την πίττα των σύγχρονων μεταφορών.

Δεν είναι βέβαια η πρώτη φορά που ο ανταγωνισμός διογκώνεται μέσω προσφορών της μιας εφαρμογής έναντι της άλλης. Όταν η Uber είχε κάνει την εμφάνισή της στην ελληνική αγορά, είχε ακολουθήσει την πάγια τακτική της «επιθετικής» προώθησης μέσω προσφορών, δημιουργώντας από έριδες μέχρι και την παρέμβαση του Υπουργείου Ανάπτυξης.

Απευθείας με το λανσάρισμά της προσέφερε για μεγάλο χρονικό διάστημα έκπτωση 20% στις κούρσες κάθε χρήστη, εκπτώσεις για την πρώτη κούρσα, εκπτώσεις για τη μεταφορά από και προς εκδηλώσεις και θεάματα, εκπτώσεις σε χρήστες που θα φέρουν νέους χρήστες στην υπηρεσία κοκ. Το κόστος της έκπτωσης μάλιστα δεν επηρέαζε την πληρωμή του οδηγού αλλά καλυπτόταν από την εταιρεία.

Η αμερικανική εταιρεία, όμως, ως ένα από τα πολλά start-up της Silicon Valley με παρουσία σε 200 πόλεις σε 50 χώρες μόλις πέντε χρόνια μετά από την ίδρυσή της, είχε εντόνως κονταροχτυπηθεί με τον ΣΑΤΑ.

Ο σύνδεσμος αυτοκινητιστών Αττικής είχε εξαρχής κηρύξει πόλεμο στην εταιρεία παρόλο που δεν είχε λανσάρει στην Ελλάδα την πιο αμφιλεγόμενη υπηρεσία της, το UberPop, που επιτρέπει σε μη επαγγελματίες αυτοκινητιστές να παρέχουν μεταφορικό έργο με τα προσωπικά τους Ι.Χ.

«Δεν θέλουμε νταβατζήδες στο κεφάλι μας», είχε δηλώσει τότε ο κ. Κωνσταντίνος Δήμος, μέλος του ΣΑΤΑ, κατηγορώντας την Uber ότι παίρνει κρυφή προμήθεια από τις πιστωτικές κάρτες των πελατών της, χωρίς βέβαια να προκύπτει από πουθενά κάτι τέτοιο. Σε έντονους τόνους ήταν κι η απάντηση του προέδρου του συνδέσμου κ. Λυμπερόπουλου ο οποίος δήλωνε: «έχουμε κάνει αγώνα για να κυκλοφορούν μόνο τα νόμιμα ταξί και δεν θα αφήσουμε την πειρατεία των λαμογιών στον κλάδο μας όπως κι αν τον λένε. Αν δω στο δρόμο αυτοκίνητο της Uber θα το σπάσω. Η Uber έχει προβλήματα νομιμότητας σε όλη την Ευρώπη και θα έχει κι εδώ».

Η αλήθεια είναι πως το κακό παρελθόν της Uber έκανε πιο ηχηρές τις αντιρρήσεις. Σε πολλές πόλεις που είχε δραστηριοποιηθεί μέχρι να περάσει τα ελληνικά σύνορα καταγράφηκαν έντονες αντιδράσεις και νομικά κωλύματα στην προσπάθεια προώθησης της υπηρεσίας UberPop (των Ι.Χ.) και άλλων υπηρεσιών, ευθέως ανταγωνιστικών προς τα ταξί.

Ενδεικτικά η γαλλική κυβέρνηση είχε ανακοινώσει ότι θα απαγόρευε τη λειτουργία της UberPop στη χώρα (πρόκειται για υπηρεσία που χρησιμοποιούν περίπου 200.000 πελάτες, με οδηγούς που δεν έχουν άδειες επαγγελματιών αυτοκινητιστών, και με κόστος μειωμένο κατά 1/3 και περισσότερο έναντι των ταξί). Η λειτουργία της Uber ανεστάλη στο Νέο Δελχί (ύστερα από υπόθεση βιασμού για την οποία κατηγορήθηκε οδηγός της), ενώ δέχθηκε μηνύσεις ή εντολές αναστολής λειτουργίας σε Μαδρίτη, Πόρτλαντ, Σαν Φρανσίσκο, Λος Αντζελες και Μπανγκόκ.

Με την έλευσή της στη χώρα μας το ήδη πετυχημένο Τaxibeat που είχε κερδίσει το επιβατικό κοινό και επέλαυνε και εκτός ελληνικών συνόρων, σε χώρες της Ευρώπης καθώς και του Περού και της Βραζιλίας προσέφερε με τη σειρά του έκπτωση 20% για κάθε διαδρομή ταξί που εξοφλείται με πιστωτική ή χρεωστική κάρτα Visa. Εξίσου την έκπτωση δεν επιβαρυνόταν ο οδηγός ταξί αλλά η Visa.

Ταυτόχρονα o Νίκος Δρανδάκης, CEO της Taxibeat, δεν σταμάτησε ποτέ να ισχυρίζεται πως «μοναδικός ανταγωνιστής της εταιρείας είναι η συνήθεια του να καλούμε ταξί με το χέρι» ενώ υπογράμμιζε τη θετική οπτική του συνεχώς αυξανόμενου ανταγωνισμού. «Ο “θόρυβος” από την είσοδο της Uber μας βοήθησε και πιστεύω θα μας βοηθήσει και στο μέλλον τονίζοντας πως κάθε ανταγωνιστής που εισέρχεται μεγαλώνει την αγορά».

Ξεκαθάριζε βέβαια πως «δεν τίθεται θέμα ανταγωνισμού αφού η Uber, αφενός δεν δίνει πολύ μεγάλο “βάρος” στις περιφερειακές αγορές και αφετέρου στο τέλος της ημέρας αυτό που έχει σημασία είναι από ποιον θα εξυπηρετηθεί καλύτερα ο πελάτης. Έχουμε χτίσει μία ισχυρή σχέση προσφοράς και ζήτησης που κανένας ανταγωνιστής δεν μπορεί να επιτύχει. Αν ξεπεράσεις ένα συγκεκριμένο κατώφλι κυριαρχίας στην αγορά είναι δύσκολο να ξεπεράσει ο ανταγωνιστής» κατέληγε ο κ. Δρανδάκης.

Από τη σκληρή αναμέτρηση του πολυεθνικού κολοσσού και των ελληνικών συμφερόντων εταιρειών στην αγορά της κούρσας δεν έχουν ακόμα αποτιμηθεί κερδισμένοι και χαμένοι, αν και ο πρώτος διδάξας, η Taxibeat, συνεχίζει την ανοδική της πορεία. Σίγουρα όμως με τις μικρές διαφοροποιήσεις που παρουσιάζουν κάθε μιας τους στις υπηρεσίες το μέλλον θα δείξει τον νικητή...

Τι προσφέρει η κάθε μια

Τaxibeat

Με το Taxibeat μπορείς να καλέσεις ταξί μέσω υπολογιστή, Smartphone, ή tablet. Στην περίπτωση όμως του taxibeat ειδοποιό διαφορά αποτελεί το δικαίωμα της επιλογής. Μπορείς να διαλέξειςτον οδηγό με την υψηλότερη βαθμολογία, το αυτοκίνητο που προτιμάς, τις επιπλέον υπηρεσίες που σου προσφέρονται (πχ. δωρεάν wifi) ή απλά το πιο κοντινό ταξί επειδή απλά βιάζεσαι πολύ. Αφού τελειώσει η διαδρομή έχεις το δικαίωμα να βαθμολογήσεις την εμπειρία σου. Επιπλέον έχει δημιουργήσει και η υπηρεσία door-to-door αποστολή αντικειμένων, όπου μπορείς να παρακολουθείς την πορεία της αποστολής.

Taxiplon

Παρόμοιες υπηρεσίες διαθέτει και το Τaxiplon, με τη διαφορά ότι μπορείς να χρησιμοποιήσεις και τον παραδοσιακό τρόπο τηλεφωνώντας στο 18222 με αστική χρέωση. Δεν έχεις την δυνατότητα επιλογής οδηγού αλλά μπορείς κι εκεί να παρακολουθείς live την πορεία του ταξί. Επιπλέον διαθέτει VIP υπηρεσίες για σούπερ λουξ μεταφορές και sos button, με το οποίο ένας οδηγός ενημερώνει ότι βρίσκεται σε κίνδυνο και οι συνάδελφοί του μπορούν να σπεύσουν στην ακριβή τοποθεσία.

UBER

Ειδοποιός διαφορά της Uber με αρνητικό αντίκτυπο όμως για την δραστηριοποίησή της στην, εξοικειωμένη με τα φυσικό χρήμα, ελληνική αγορά, είναι ότι οι πληρωμές γίνονται χωρίς μετρητά – είτε με πιστωτική ή χρεωστική κάρτα είτε μέσω λογαριασμού Paypal. Το πόσο που αναγράφεται στο ταξίμετρο στο τέλος της διαδρομής χρεώνεται απευθείας στον λογαριασμό του πελάτη και ο οδηγός πληρώνεται αυτόματα από την Uber για τις διαδρομές που έκανε μέσω της εφαρμογής.

Κατά τα άλλα κάθε χρήστης μπορεί να κατεβάσει την εφαρμογή για κινητές συσκευές και να δημιουργήσει το δικό του προσωπικό λογαριασμό. Τα απαραίτητα στοιχεία είναι το όνομα, το τηλέφωνο και ο αριθμός πιστωτικής/χρεωστικής κάρτας ή PayPal.

Και σε αυτή την περίπτωση οι χρήστες-επιβάτες έχουν πρόσβαση στη φωτογραφία και το όνομα του οδηγού, την πινακίδα του ταξί και έχουν πρόσβαση σε έναν live χάρτη με χρήση GPS καθ’ όλη τη διάρκεια της διαδρομής, τον οποίο μπορούν να μοιραστούν με άλλους χρήστες για να διασφαλιστεί η ασφάλεια οδηγού και επιβάτη.

SATA By IQTaxi

Αντιστοίχως λειτουργεί και η εφαρμογή του SATA όπου μπορείς να καλέσεις ταξί μέσω smarthone, tablet ή υπολογιστή και παρακολουθείς live που βρίσκεται. Επίσης μπορείς να επιλέξεις το όχημα που προτιμάς (ταξί, λιμουζίνα, ή ταξί αναπήρων) καθώς και να βαθμολογήσεις την κάθε «κλήση».

Όπως διευκρινίζει και ο σύνδεσμος επαγγελματιών ταξί στην επίσημη εφαρμογή κλήσης ΤΑΧΙ του (Σ.Α.Τ.Α.), συγκεντρώνει το σύνολο των επαγγελματιών TAXI Αττικής και εφαρμογή και οδηγοί λειτουρούν υπό την εποπτεία και τους κανόνες του Σ.Α.Τ.Α. το οποίο εγγυάται για την ασφαλή και γρήγορη μετακίνηση των επιβατών, βάσει του νόμιμου τιμοκαταλόγου.

Τον νικητή στον αγώνα της κίτρινης σημαίας όμως εκτός από τους πελάτες θα κρίνει και η προσέλκυση επαγγελματιών οδηγών ταξί. Υπολογίζεται, λόχου χάρη, πως στην πρωτεύουσα κυκλοφορούν 14-15 χιλιάδες νόμιμα ταξί. Ο ανταγωνισμός και οι προσφορές για να συνεργαστούν νέοι ιδιοκτήτες με τις διαθέσιμες εφαρμογές ή και για να «μεταπηδήσουν» από άλλες εταιρείες, είναι εξίσου έντονος.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

gazzetta
gazzetta reader insider insider