Εγκρίθηκε η συμμαχία της ρουμανικής Transgaz με την ισπανική Reganosa για τη διεκδίκηση του 66% του ΔΕΣΦΑ. Επικεφαλής της κοινοπραξίας θα είναι η Reganosa ενώ ο γενικός διευθυντής της Transgaz έχει λάβει εξουσιοδότηση να προχωρήσει στις απαραίτητες διαπραγματεύσεις.

Ο διαγωνισμός για το ΔΕΣΦΑ αυτή τη στιγμή βρίσκεται στη β’ φάση και οι δύο επενδυτές που καλούνται να υποβάλουν δεσμευτικές προσφορές είναι η κοινοπραξία των Snam SpA - Enagas Internacional - Fluxys S.A. (Βέλγιο) και N.V. Nederlandse Gasunie και η ισπανική Regasificadora del Noroeste S.A. (Reganosa).  

Δεδομένου ότι η τελευταία, η ισπανική Regasificadora del Noroeste S.A. δεν μπορεί να σταθεί μόνη της απέναντι στο ανταγωνιστικό σχήμα αναμένεται να συνεργαστεί με τη ρουμανική Transgaz.

Αυτή είναι η δεύτερη προσπάθεια της Transgaz να αποκτήσει μερίδιο του ΔΕΣΦΑ καθώς τον περασμένο Αύγουστο είχε υποβάλει σχετική επιστολή προθέσεων συμμετέχοντας σε κοινοπραξία με την  GRTgaz αλλά τελικά έμειναν εκτός της τελικής λίστας καθώς δεν πληρούσαν όλα τα κριτήρια (ήταν πιστοποιημένοι διαχειριστές ευρωπαϊκών συστημάτων φυσικού αερίου αλλά δεν ήταν πλήρως ιδιοκτησιακά διαχωρισμένοι όπως απαιτούσε η προκήρυξη).

Η Transgaz έχει υπογράψει από το Σεπτέμβριο του 2016 μνημόνιο κατανόησης με τον ΔΕΣΦΑ εκφράζοντας έτσι την πρόθεση να συνεργαστεί σε μελλοντικά project.

Το δεύτερο σχήμα που διεκδικεί τον ΔΕΣΦΑ, είναι κοινοποραξία Snam SpA - Enagas Internacional - Fluxys S.A. (Βέλγιο) και N.V. Nederlandse Gasunie. H ιταλική Snam είχε διεκδικήσει το 17% από το ποσοστό της αζέρικης Socar η οποία έφθασε πολύ κοντά στο να εξαγοράσει το 66% των μετοχών αλλά το deal ναυάγησε στο τέλος του 2016. Η βελγική Fluxys έχει ήδη παρουσία στην περιοχή καθώς συμμετέχει στο project του αγωγού TAP ενώ διαχειρίζεται 6.200 χλμ. δικτύου απασχολώντας πάνω από 1.200 εργαζόμενους σε Βέλγιο, Γαλλία, Λουξεμβούργο, Γερμανία, Ελβετία και Ηνωμένο Βασίλειο.

Η ισπανική Enagas είναι η μεγαλύτερη επιχείρηση φυσικού αερίου της Ισπανίας και έχει συνεργαστεί στο παρελθόν  με ελληνικές επιχειρήσεις (π.χ Σωληνουργεία Κορινθου) ενώ κατέχει μερίδιο 16% στο μετοχικό κεφάλαιο του αγωγού TAP. Τέλος, η ολλανδική  Gasunie διαχειρίζεται δίκτυο συνολικού μήκους 15.500 χλμ. σε Ολλανδία και το βόρειο τμήμα της Γερμανίας.

Η ιδιωτικοποίηση του ΔΕΣΦΑ αποτελεί προαπαιτούμενο για να κλείσει η αξιολόγηση. Με το αναθεωρημένο Μνημόνιο η κυβέρνηση δεσμεύθηκε πως το ΤΑΙΠΕΔ θα ξεκινήσει νέα διαδικασία για την ιδιωτικοποίηση του 66% του ΔΕΣΦΑ.

Σημειώνεται ότι πριν από λίγες ημέρες το ΤΑΙΠΕΔ έδωσε παράταση ως τις 16 Φεβρουαρίου για την υποβολή δεσμευτικών προσφορών ύστερα από αίτημα των ενδιαφερόμενων επενδυτών.