ΙΕΝΕ: Σημαντική πτώση των τιμών των καυσίμων αλλά και της κατανάλωσης προκάλεσε η πανδημία

Viber Whatsapp Μοιράσου το
ΙΕΝΕ: Σημαντική πτώση των τιμών των καυσίμων αλλά και της κατανάλωσης προκάλεσε η πανδημία
Αλλαγές και στο μείγμα καυσίμου στην Ελλάδα έφερε ο κορονοϊός.

Σημαντική πτώση των τιμών των καυσίμων αλλά και της κατανάλωσης προκάλεσε η πανδημία και τα μέτρα που ελήφθησαν για την αντιμετώπισή της, σύμφωνα με έκθεση του Ινστιτούτου Ενέργειας Νοτιοανατολικής Ευρώπης που παρουσιάστηκε την Πέμπτη.

Συγκεκριμένα η μέση τιμή της βενζίνης πανελλαδικά διαμορφώθηκε τον Απρίλιο στο 1,347 ευρώ το λίτρο σημειώνοντας πτώση κατά 27 λεπτά το λίτρο από την αρχή του 2020 (σήμερα η μέση τιμή είναι 1,432 ευρώ) ενώ το ντίζελ κίνησης έπεσε κατά περίπου 25 λεπτά το λίτρο, στο 1,15 ευρώ, όσο είναι και σήμερα η μέση τιμή. Οι τιμές των καυσίμων, σημειώνει το ΙΕΝΕ, θα είχαν υποχωρήσει περαιτέρω αν δεν υπήρχε υπερφορολόγηση (73%) στην τιμή της αντλίας. Παράλληλα, το lockdown της οικονομικής δραστηριότητας τον Απρίλιο οδήγησε σε μείωση των πωλήσεων κατά 60%-65% και του ντίζελ κίνησης κατά 40%, σε σχέση με το 2019. Αντίθετα, έκρηξη κατά 95% εκδηλώθηκε στις πωλήσεις του πετρελαίου θέρμανσης, καθώς η πτώση της μέσης τιμής στο 0.797 ευρώ το λίτρο στα τέλη Απριλίου οδήγησε πολλά νοικοκυριά να αποθεματοποιήσουν ποσότητες για τον επόμενο χειμώνα.

Σύμφωνα με την Ειδική Έκθεση του ΙΕΝΕ για τις «Επιπτώσεις του Κορονοϊού στην Ελληνική Αγορά Ενέργειας», οι επιπτώσεις ανά τομέα της αγοράς κωδικοποιούνται ως εξής:

-Φυσικό αέριο: παρατηρήθηκε μείωση στη ζήτηση, αλλά μικρότερη σε σχέση με το πετρέλαιο. Δεν παρατηρήθηκαν προβλήματα στην λειτουργία του τερματικού σταθμού LNG της Ρεβυθούσας, όπως και στο Εθνικό Σύστημα Φυσικού Αερίου ενώ οι τιμές του υγροποιημένου φυσικού αερίου έπεσαν σε χαμηλά επίπεδα.

-Ηλεκτρισμός: καταγράφηκε πτώση της ζήτησης ηλεκτρισμού τον περασμένο Απρίλιο της τάξης του 14%, που αποτελεί ρεκόρ τουλάχιστον επταετίας. ΔΕΗ και ιδιώτες προμηθευτές βρέθηκαν αντιμέτωποι με μείωση των εισπράξεων τον Απρίλιο σε ποσοστά από 10%-15% έως και 40%-50% αντίστοιχα.

Όσον αφορά στο μείγμα καυσίμου της Ελλάδας, ο κορονοϊός επέφερε σημαντικές αλλαγές, καθώς η πολύ μεγάλη πτώση στις τιμές του φυσικού αερίου (κυρίως LNG), αλλά και οι ιδιαίτερα χαμηλές τιμές στις οποίες κινείται η χονδρεμπορική αγορά ρεύματος στις γειτονικές χώρες, έχουν αλλάξει τις προτεραιότητες έγχυσης ρεύματος στο σύστημα. Πιο συγκεκριμένα, το Μάρτιο, οι εισαγωγές ηλεκτρικής ενέργειας της Ελλάδας από τις γειτονικές χώρες (δηλ. Βουλγαρία, Ιταλία, Τουρκία, Αλβανία και Βόρεια Μακεδονία) κάλυψαν κατά μέσο όρο περίπου το 30% της συνολικής εγχώριας κατανάλωσης στο διασυνδεδεμένο σύστημα. Επίσης, οι ΑΠΕ κάλυψαν ποσοστό της κατανάλωσης που έφτασε κατά μέσο όρο τον περασμένο Μάρτιο το 30% ή και παραπάνω. Οι μονάδες φυσικού αερίου των ανεξάρτητων παραγωγών λειτουργούσαν όλο το 24ωρο, δίνοντας ιδιαίτερα ανταγωνιστικές προσφορές. Αυτό οδήγησε στο να καλύψουν πάνω από το 30% της κατανάλωσης και να ρίξουν την ΟΤΣ.

-Ανανεώσιμες πηγές: τα προβλήματα σχετίζονται με καθυστερήσεις στην αδειοδότηση και στα χρονοδιαγράμματα παράδοσης εξοπλισμού, περιορισμούς στα ταξίδια και στη διαμονή σε ξενοδοχεία που δεν διευκολύνουν τις μετακινήσεις των εγκαταστατών σε πολλές περιοχές της χώρας και καθυστερούν την κατασκευή των νέων έργων, αλλά και την συντήρηση των παλαιών, όπως και αυστηρότερους περιορισμούς των μετακινήσεων στα νησιά, και μπορούν να χαρακτηριστούν ως διαχειρίσιμα.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

gazzetta
gazzetta reader insider insider